2 maanden in de wei na inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:06

Yenneke schreef:
Ik begrijp het nut ook niet echt van eerst snel beleren en dan een tijdje op de wei zodat het paard het kan verwerken.
Ik zou het anders doen.

Met 3,5 à 4 jaar beginnen met freestylen, wat later beginnen aan de longe met kaptoom, daarna aan de dubbele longe met kaptoom zonder bit, dan bitje erbij, tijdens het werken aan de dubbele longe went het paard ook aan een singel, daarna het zadel erop en werken aan de dubbele longe en daarna pas de ruiter erop.

Tijdens het werken aan de dubbele longe kun je het paard onbelast trainen en zelf leren dragen en losgelassig te zijn. Aan de ruiter dan de taak om dit te behouden wanneer deze erop zit en het paard de kans te geven zijn balans te vinden met ruiter op zijn rug.

Natuurlijk train je het paard niet elke dag, maar bouw je het op van 1x in de week tot meerdere keren. Wanneer het paard echt rijklaar is ben je als snel minimaal een half jaar verder.

Mijn aanpak zou dus wel meer tijdrovend zijn, maar persoonlijk vind ik dit prettiger voor het paard. Het paard is al meer uitgegroeid en kan psychisch en fysiek meer aan.

Deze beleringsmethode gebruikt mijn instructeur en ik heb het resultaat mogen zien en voelen.

Als je kijkt naar de Spaanse Rijschool traint men daar ook de paarden eerst geruime tijd aan de hand en als die basis goed is, dan pas gaat de ruiter erop.


Dat doe ik ook, aan de longe. Eerst luisteren naar commando's....

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:02

Ik neem er liever de tijd voor: ik bereid hen lichamelijk voor en laat ze sterker worden voor je je gewicht erop zet. Het echte zadelmak maken duurt op zich niet lang bij de meeste paarden, jong of oud.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:06

En dan zijn er nog die het aan de hand allemaal simpel doen, maar de ruiter op zich eng vinden.
Niet dat ze dan rare dingen doen (want dan ben je gewoon te snel) maar je merkt gewoon dat ze het spannend vinden.

Zet dat soort paarden dan ff 2 maanden, of de hele zomer weer in het land en pak ze in de herfst weer op.
Heel raar, maar het wat bange wat ze eerder hadden is bij veel paarden dan weg.
Zoiets van, oja, dat was het en dat was toch niet zo erg

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:10

Het kan goed zijn, ieder zijn eige manier. ik zou het zelf alleen doen als ik voel dat me paard er nog niet aan toe is, maar anders zoui ik rustig door rijden.

Orabella
Berichten: 455
Geregistreerd: 26-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:21

Ik ben ook wel voor om het te beleren en dan een tijdje op rust te zetten. Zodat ze alles verwerken en nog lekker kunnen genieten voordat ze 'echt' aan het werk zijn.

Ik ben op het moment met 'n 8 jarige merrie bezig te beleren. Ze is met haar 4e ingereden maar klikte niet en toen zijn ze met haar gaan fokken.
We zijn nu zo'n 2 maanden bezig en ze pakt het prima op. Ze wil zo graag werken en is nooit moe te krijgen. We zijn er vorige week voor het eerst op gaan zitten en ze deed alles super . Wel erg naar balans zoeken maar dat is normaal.

Maar nu mijn vraag, zou ik deze merrie ook rust geven of niet? Ze heeft immers 4 jaar lang rust gehad. Maar we zijn nu wel weer bij het begin begonnen...

Gieltje2002

Berichten: 492
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:26

Mijn jonge friese ruin wordt 12 juni 4 jaar. Hij gaat vanaf juni voor drie maanden het land op. Lekker bijkomen van het afgelopen jaar en zijn hoofdje weer leeg maken. Het is een intensief jaar voor hem geweest. Niet dat ik hem te veel heb bereden (hooguit 3 x in de week een half uur rijden en 1x longeren), maar vorig jaar rond deze tijd stond hij nog bij zijn fokker op het land. Het afgelopen jaar is hij en zadelmak gemaakt en kwam hij bij ons. Ik denk dat het voor ieder paard goed is om weer echt even paard te kunnen zijn, zonder dat ze bereden worden.

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 15:40

VeertjeV schreef:
Ik ben ook wel voor om het te beleren en dan een tijdje op rust te zetten. Zodat ze alles verwerken en nog lekker kunnen genieten voordat ze 'echt' aan het werk zijn.

Ik ben op het moment met 'n 8 jarige merrie bezig te beleren. Ze is met haar 4e ingereden maar klikte niet en toen zijn ze met haar gaan fokken.
We zijn nu zo'n 2 maanden bezig en ze pakt het prima op. Ze wil zo graag werken en is nooit moe te krijgen. We zijn er vorige week voor het eerst op gaan zitten en ze deed alles super . Wel erg naar balans zoeken maar dat is normaal.

Maar nu mijn vraag, zou ik deze merrie ook rust geven of niet? Ze heeft immers 4 jaar lang rust gehad. Maar we zijn nu wel weer bij het begin begonnen...


Deze merrie zou ik persoonlijk ook nog even lekker het land op gooien. Al is het maar voor een maandje....

NoGo

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:38

Ik heb eigelijk ook zo een soort vraag hoop weet alleen niet of ik er een nieuw topic voor moet openen of het hier mag plaatsen zoniet sorry!

Ik heb me paardje nu 20 dagen en ik heb er al op gereden gaat allemaal wel goed maar ze moet nog veel leren.
Ik wandel veel rij 2 x in de week met hulp van een pers. en longeer 3 x rustig einde volgende maand gaat ze 2 maanden het land op.
Ze is 4 jaar en heeft in deze 20 dagen dus tot nu toe al veel impulzen en rare dingen leren kennen van buitenaf dmv wandelen vlaggen vrachtwagens enz.
IS het slim haar nu op het land te zetten of kan ik haar beter volgend jaar 6 maanden op het land zetten????
En nu gewoon verder gaan met rijden wandelen enz....

Kel2004

Berichten: 1424
Geregistreerd: 30-08-04
Woonplaats: Almere, of all places...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:51

gogo schreef:
Ik heb eigelijk ook zo een soort vraag hoop weet alleen niet of ik er een nieuw topic voor moet openen of het hier mag plaatsen zoniet sorry!

Ik heb me paardje nu 20 dagen en ik heb er al op gereden gaat allemaal wel goed maar ze moet nog veel leren.
Ik wandel veel rij 2 x in de week met hulp van een pers. en longeer 3 x rustig einde volgende maand gaat ze 2 maanden het land op.
Ze is 4 jaar en heeft in deze 20 dagen dus tot nu toe al veel impulzen en rare dingen leren kennen van buitenaf dmv wandelen vlaggen vrachtwagens enz.
IS het slim haar nu op het land te zetten of kan ik haar beter volgend jaar 6 maanden op het land zetten????
En nu gewoon verder gaan met rijden wandelen enz....


Ze zullen natuurlijk de rest van hun leven nieuwe dingen en indrukken op blijven doen en daarvoor zet je een paard natuurlijk niet telkens weg. Ik zou even kijken wat het paardd bij de vorige eigenaar gedaan heeft en of het paard goed beleerd is ed.
Mijn paard kwam bij mij en is nu een half jaar zadelmak gemaakt en beleerd en in het zomerseizoen zet ik haar weg. Maar niet 6 maanden, dat is misschien een beetje lang. Ik wil natuurlijk gewoon verder met rijden
Ik zou gewoon naar het paard kijken en wat hiervoor allemaal met het dier gebeurt is...

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 09:12

Mijn vz-paard is in de herfst beleerd. we hebben in de winterperiode geprobeerd het rijden een beetje bij te houden (maarja door het ellendige weer heeft hij ook regelmatig 2 weken stilgestaan) en heeft hij dus eigenlijk zijn rust wel gehad. Het geluk is nu dus dat we nu echt actief aan het werk kunnen terwijl het ook wat mooier weer is.

NoGo

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 13:18

Ze heeft waarschijnlijk hiervoor op de baan gelopen dus ik denk dat ze toch eind juni het land op gaat voor 2 maandjes.
Ze is al zadelmak ook al moet ze nog veel dingen leren dus denk toch dat 2 maandjes land wel goed voor der is.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: 2 maanden in de wei na inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 02:04

Nu wil ik toch eens vragen, als jullie in een 'werkperiode' zitten zeg maar, hoe lang staan ze dan buiten per dag? Want nu klinkt het soms alsof ze nauwelijks buiten komen. Ik vind dat een paard sowieso elke dag naar buiten moet, met een kudde.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 07:59

In de winter van 8 tot 4-5 uur.
In de zomer van 8 tot ongeveer 8, of als er dazen zitten 's nachts

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 08:01

Ik ken wel meer mensen die dat doen (vooral springruiters) en ik vind het een goed idee
Helemaal bij de water grotere paarden, die kunnen dan even mooi opkrachten komen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:06

runningkawa schreef:
In de winter van 8 tot 4-5 uur.
In de zomer van 8 tot ongeveer 8, of als er dazen zitten 's nachts


A ok dus ze komen sowieso veel buiten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:18

tuurlijk

En rijden 3x per week ongeveer 30 min. Net zadelmakke nog korter.
Dus weinig overvragen

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:20

Ok, het zal iig geen kwaad kunnen om ze wat rust te geven

abcde

Berichten: 2815
Geregistreerd: 01-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:51

ik heb ook mijn 4 jarige vorig jaar februari zadelmak gemaakt, reed hem toen hoog uit 2 x in deweek 20min en hij is toen in mei weer het land in gegaan in een kudde. daar is hij super vanaf gekoemn in augustus. meer body, gegroeit etc. een mooie periode dus om even lekker 'bij te komen' ik zie het gewoon als iets wat ze verdiend hebben en aangezien wij niet de mogelijkheid hadden om ze bij stal veel het land op te hebben heb ik er toen voor gekozen om hem dag en nacht ergens onder te brengen!!

IK ZOU ZEGGEN DOEN is mij en mijn paard erg goed bevallen

abcde

Berichten: 2815
Geregistreerd: 01-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:52

en ja over wanneer zadelmak maken kunnen we beter geen dissicusie beginnen want daar worden sommige mensen het toch nooit over eens!!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 00:04

abcde schreef:
en ja over wanneer zadelmak maken kunnen we beter geen dissicusie beginnen want daar worden sommige mensen het toch nooit over eens!!


Nochtans spreekt het paardenlichaam op dit gebied een erg duidelijke taal...