hulpteugels bij jonge paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nico1982
Berichten: 532
Geregistreerd: 05-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 20:43

@aminatjj, sorry maar wat is een rekkertje? ik gebruik bij mijn jonge paard wel een hulpteugel (gogue), maar ik heb nog nooit van een rekkertje gehoord....of bedoel die halsverlenger (elastieke ding)?

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:44

Aminatjj schreef:
Wij doen bij het inrijden van de jonge paarden, eenmaal ze het longeren goed kennen een rekkertje eraan, zodat ze hun rug gaan ontspannen, hun rugspieren uitrekken.


....En leren hangen op het bit
(als je elastieken bedoelt)

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: hulpteugels bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:25

Hey, ik heb mijn paardje eerst een jaar gerede zonder hulpteugel, zodat ie zijn evenwicht enzo leert, nu rijd ik met slof omdat ie anders zijn achterhand niet meewerkt en zeg maar"een beetje uit mekaar hangt". maar nu probeer ik mijn slof alsmaar minder te gebruiken, want ik wil niet dat mijn paard afhankelijk word van dat ding

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 21:56

Ik ben nog steeds van mening dat je bij een paardje dat ingereden wordt geen hulpteugel moet gebruiken! Bij het longeren en dan een pessoa best maar zo'n beestje meot op eigen benen leren lopent och? En dan maakt het mij niet uit ofz e jong of oud zijn!

jonur

Berichten: 822
Geregistreerd: 30-03-06
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:34

Bij een jong paard hulpteugels? In mijn ogen een ramp die gaat gebeuren een jong paard wil kijken en dat belemmer je flink met die teugels eraan. Paard schikt en kan geen kant op wat lijd tot totale paniek. Een paard moet zelf leren lopen op zijn eigen 4 benen en zelf het bit op zoeken!! Tja galoperen doe ik al vrij snel maar alleen eerst rechte stukken om hem het gevoel te geven.

Tinkebel

Berichten: 3992
Geregistreerd: 09-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:21

Ik ben niet zo'n fan van hulpteugels, en al helemaal niet bij jonge paarden. Een jong paard hoor je in mijn ogen lekker voorwaarts te rijden, hem niet aan de teugel willen, maar juist lekker op eigen benen laten lopen. Als hij vanzelf nageeft behoud je gewoon het lichte contact, maar zodra hij te diep gaat moet je voorwaarts rijden zodat de neus er weer wat uitgaat. Pas als je paardje lekker op z'n eigen benen loopt kun je hem langzaam vragen om na te geven. Als je van begin af aan een zachte hand hebt gehad zal het paard je hand vanzelf al wel opzoeken

En wat betreft galoperen, dat verschilt per paard. Als ze aangaloperen laat ik ze meestal galoperen, maar wel in mijn tempo en totdat ik zeg dat we weer in draf overgaan. Zelf een galopje pakken doe ik als de draf in orde is, zo'n 2x per les 2 rondjes galop is al meer dan voldoende. Maar ook dat verschilt per paard. Een paard dat heel makkelijk galopeert kun je meer mee galoperen dan een paard wat er nog moeite mee heeft. Iig ben ik van mening dat je paard eerst in stap/draf in orde moet zijn

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:02

Dat laatste ben ik met vera eens.

De redenen die hier boven genoemd zijn is de reden dat ik bij mijn paard een slof gebruikt heb. Dan rijdt je gewoon op je teugel, maar als je dus een erg kijjkerig en schrikkerig paard hebt zorgt het er wel voor dat je op die momenten meer te vertellen.
Je moet natuurlijk wel je slof af gaan bouwen. Op het moment dat je paard meer vertrouwen heeft en beter op je let kan je hem rustig laten liggen.

Maar met een slof kan je veel kwaad doen, hij is ook niet ontworpen om je paar naar beneden te trekken. In tegendeel. Bij goed gebruik werkt de slof alleen in als het paard met zijn hoofd boven zijn natuurlijke houding komt. Ook dan is het van belang dat als de slog inwerkt wel je hand naar voren te doen en te openen zodat de ontspanning blijft.

Ik heb er veel profijt van gehad, maar ik heb hem dan ook op een goede manier toegepast.

viewtopic.php?f=10&t=587766

Mijn paard loopt nu zo zonder de slof. Je ziet aan dat dier niet dat ze ooit een slof om heeft gehad. Ontspannen en mooi voorwaarts.

Paarden die ''verkeert'' met de slof zijn gereden voelen aan alsof je met de handrem erop rijdt en zijn dus vrij snel te herkennen. Vaak lopen ze ook altijd in dezelfde hals houding en zijn hier moeilijk uit te rijden.

Verder heb ik erg weinig met hulp teugels. Als het de veiligheid van ruiter en dier bevordert ben ik voor.

ollysgat
Berichten: 130
Geregistreerd: 15-04-06

Re: hulpteugels bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:13

nee eerst andere dingen leren en na 2 maanden beginnen nagevelijk rijden anders als je het te laat leert duurt het heel erg lang voor ze het oppakken

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: hulpteugels bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:19

ollysgat schreef:
nee eerst andere dingen leren en na 2 maanden beginnen nagevelijk rijden anders als je het te laat leert duurt het heel erg lang voor ze het oppakken


2 maand? de rem en het gas zit er bij mij sneller erop hoor!!!
en als je dat goed doet zal je paard binnen deze periode nageefelijk zijn en hoef je daar niks meer aan te doen behalve de puntje op de i te zetten.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re: hulpteugels bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:21

ollysgat schreef:
nee eerst andere dingen leren en na 2 maanden beginnen nagevelijk rijden anders als je het te laat leert duurt het heel erg lang voor ze het oppakken


Dat is ook niet waar. Mijn paard wordt dit jaar 5 en is als 3 jarige zadel mak gemaakt en een half jaar doorgereden. Nu ben ik er weer een maand mee bezig en het gaat juist sneller als toen ze nog 3 was.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: hulpteugels bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:26

Aan de teugel op jonge leeftijd heeft meer gevolgen als men denkt. Mijn paard is denk ik gelijk aan teugel gevraagd. ze is gewoon heel makelijk rond te rijde. heel makelijk achter de loodlijn. en op moment dat ik buite haar lekker losse teugels geef. gaat ze slingeren. ze heeft mij als haar evenwicht. en dat vind ik erg slecht! ze is nu 14. en super veel is er niet meer aan te doen. Op zo'n moment probeer ik haar lekker voorwaarts te rijden. maar ik zal nooit een paard op die manier beleren. never nooit! mijn twenter die ik in januari ga beleren. gaat pas naar benede op moment dat hij aangeeft dat hij er aan toe is. en net als zijn moeder, is hij heel makelijk rond. dat zie je al aan de bouw van de hals. En mensen zien de kern 'rond rijden' vaak als je paard naar beneden zagen. en zo loopt die toch prachtig? en zelfs lesgeefsters gaan er mee de fout in.

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:28

Karoleifje: Jij paard is dan niet aan de teugel gereden maar getrokken. geen paard wat op de juiste manier nageefelijk wordt gereden ongeacht op welke leeftijd dan ook zal gaan slingeren of achter de loodlijn gaan lopen zonder dat jij dat vraagt

er zit een wezenlijk verschil aan de teugelzin en aan de teugel lopen

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:30

@ marije ; Precies, maar mensen hebben niet door waar ze mee bezig zijn. ze denken veel te makelijk. Ze doen maar wat, en daarom vind ik het ook zo slecht als jonge meisjes zonder begeleiding paarden beleren. ik heb aantal beleerd. en altijd was er een volwassene bij die mij raad gaf en mij hielp. kinderen vinden het mooi en stoer als hun paard aan teugel loopt. maar de manier waarop het gedaan word is vaak fout. en zo word het paard verpest voor zijn leven. En het is zonde, mijn paard heeft talent. maar ik ben nu 2,5 jaar bezig het weer goed te krijgen. maar het is en blijft moeilijk. Zagen is absoluut geen manier. het is gewoon zielig.

kels

Berichten: 303
Geregistreerd: 03-08-05

Re: hulpteugels bij jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 19:53

Ik ben tegen hulpteugels op jonge paarden. Ik vind dat ze eerst op hun eigen benen moeten kunnen lopen, netjes rechte lijnen kunnen lopen, en hun evenwicht gevonden moeten hebben. Als dat deel allemaal goed voor elkaar is komt vaak de nageefelijkheid vanzelf. Maar ook voor een ouder paard vind ik het belangrijk dat ie zijn evenwicht heeft gevonden etc. voordat er een hulpteugel aan word gehangen.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 12:41

Een hulpteugel mits GOED gebruikt kan je op elke leeftijd omdoen.
Een hulpteugel is niet vanzelfsprekend om een paard nageefelijk te rijden ook met gebruik van bijv een slof kan een jong paard op zijn eigen benen, naar voren de hand leren volgen....
Ik heb diverse jonge paarden aangereden (o.a. hengsten) en dan gebruikten we altijd een slofje aan de zijkant.