Wat vind men van een bit? (Nav artikel in Bit/April)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Wat vind men van een bit? (Nav artikel in Bit/April)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 21:54

Hee..

Graag jullie meningen over dit artikel, vond het eigenlijk best een radicaal artikel. Duidelijk uitgesproken meningen, en ook bewijzen voor het feit dat het paard een bit dus helemaal niet fijn vind, en het eigenlijk het paard alleen maar pijn doet..

Paar voorbeeldjes uit het artikel..

Het schuim op de lippen, wordt bijv. verklaard doordat een paard met een bit in niet kan slikken, en de speekelproductie door blijft gaan. (Probeer zelf eens te slikken als je met je vinger je tong plat houdt?)

Dit vind ik best typisch, Grace eet ook snoepjes met het bit in en schuimt eigenlijk niet snel.. Dus als ze niet zou kunnen slikken met een bit, waar zou het dan heen gaan ?

Daarnaast was er nog een voorbeeld dat een paard gaat hangen in je handen, om de druk op het gehemelte te verminderen. Maar hierdoor heeft hij wel veel druk op zijn tong maar dat blijkt een paar te verkiezen boven de druk op het gehemelte?

Ik kan nog wel meer dingen uit het artikel typen.. Maar waarschijnlijk hebben de meeste het ook wel gelezen.. Graag jullie mening

Unseen

Berichten: 7297
Geregistreerd: 22-04-05
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:56

Sommige bitten ben ik tegen. Enkelgebroken bitten vind ik niet fijn. Zolang ik een dubbelgebroken of een Myler gebruik heb ik er niets op tegen. En dat van schuimen omdat ze niet kunnen slikken... met een Myler hebben ze juist wel mogelijkheid om te slikken, en mijn paardje schuimt met Myler meer dan ooit

Karl66

Berichten: 29765
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Wat vind men van een bit? (Nav artikel in Bit/April)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 23:32


Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 09:40

Okeee inderdaad over het schuimen etc..

Maar het gaat niet echt over het aspect bit toch? (Heb nu de tijd niet 4pagina;s te lezen maar zal vanmiddag even kijken


PS: Er werd ook vermeld, dat een dik bit veel pijnlijker en paardonvriendelijker is dan en dun bit.. Voorheen hoorde je juist anders om omdat dunne bitten scherper inwerken.. Wat denken jullie?

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 10:56

Ik vind het grote gros van de artikelen in Bit toch al ontzettend slecht onderbouwd en daardoor op zijn minst twijfelachtig maar dit artikel sloeg alles.
Over het schuimen zal ik verder niet discussieren, daar is dat andere topic voor.
Wat vind ik van bitten? Dat je per paard moet kijken naar waar je paard prettig op loopt. Dus het ene paard heeft een laag gehemelte en weinig ruimte in de mond en heeft een relatief dun bitje nodig, op een ander paard dat meer ruimte heeft kan dat juist inwerken als een staaldraad, dus daar pak je een dikker bit voor. Bij twijfel vraag je de tandarts.
Ook of een paard liever druk heeft op de tong of op de lagen, is per paard verschillend: het ene paard loopt het beste op een dubbelgebroken trensje en een ander op een enkelgebroken. Dus je probeert uit wat voor jouw paard het prettigst is en niet voor welk bit jijzelf het meest bent, jij hoeft het immers niet in.
Overigens ben ik ook van mening dat een paard niet moedwillig gaat hangen om een bit, maar om de inwerking van de hand van de ruiter. Dus geen tijd voor een ander bit maar om zelf eens op te houden met hangen aan de andere kant van die teugels.

Even samengevat mijn mening: je kiest een bit uit bij je paard en niet bij je mening

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 17:44

Mooi gesproken Urielle!

Moet zeggen dat ik wel in ben voor je samengevatte mening: je kiest een bit uit bij je paard en niet bij je mening

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:57

schuimen paarden met een dubbel gebroken meer dan met een enkel gebroken bit ? ik wil graag voor mijn paard een dubbel gebroken bit rijden omdat mij dit vriendelijker lijkt en ook lekkerder voor het paard ... Ik bedoel dus met de vraag of ze meer schuimen of ze zich meer ontspannen in de kaak

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 18:53

Dat kun je niet algemeen zeggen, het verschilt per paard op welk bit ze het fijnste lopen..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:57