verschil mét en zonder neusriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eefke85

Berichten: 1324
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: verschil mét en zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:21

Orsta steekt nu (met lage neusriem) zijn tijn tong wel eens uit, dus zonder neusriem word dat al helemaal erg lijkt mij

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Re: verschil mét en zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 20:29

Eefke85 schreef:
Orsta steekt nu (met lage neusriem) zijn tijn tong wel eens uit, dus zonder neusriem word dat al helemaal erg lijkt mij
Dat is een probleem dat je moet oplossen (bijv rijtechnisch, of met ander bit). Met verbergen door de tong naar binnen te dwingen los je niets op.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:09

Klopt. Van dat tongprobleem weet ik alles af. Dat is een aanleuningsprobleem. Waarschijnlijk rij je je paard te veel op de hand. Heb het zelf ook gehad met mijn paard, zijn tong kwam centimeters naar buiten.
Wees daar op tijd bij. Probeer het rijtechnisch op te lossen, met een ander bitje en tonglepels los je het echt niet op.

Het eerste wat ik ook moest doen toen ik les kreeg van mijn huidige instructeur was die sperriem en neusriem een paar gaatjes losser doen. Geef je paard de ruimte om zijn kaken te ontspannen. Met alles goed aan-/vastsnoeren schiet je niks op (ook al heten/zijn de meeste neusriemen tegenwoordig wel een aansnoerneusriem).

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: verschil mét en zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 23:18

het houd bit beter op zijn plek idd.

Eefke85

Berichten: 1324
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Re: verschil mét en zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 23:24

Citaat:
Klopt. Van dat tongprobleem weet ik alles af. Dat is een aanleuningsprobleem. Waarschijnlijk rij je je paard te veel op de hand. Heb het zelf ook gehad met mijn paard, zijn tong kwam centimeters naar buiten.
Wees daar op tijd bij. Probeer het rijtechnisch op te lossen, met een ander bitje en tonglepels los je het echt niet op.


Hij steekt alleen zijn tong uit als ik idd veel met mn hand doe. Hij heeft nog wel eens de neiging om sneller te gaan dan ik wil op bepaalde punten en dan moet ik hem wel inhouden, maar het merendeel doe ik nu met mn stem, dat werkt heel goed en vind ik persoonlijk ook fijner. Ik probeer zo min mogelijk met mn hand te doen en een ander bitje heb ik nooit geprobeerd.

Horsefreak

Berichten: 1238
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Nieuw Vennep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 14:56

neusriem houdt bit op zijn plaats en zorgt dat het paard zijn mond niet te ver open kan doen om de druk van het bit te ontwijken.

Daantje

Berichten: 4290
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: *My own little dreamworld*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:36

wat ik merk bij mijn eigen pony. zij heb afentoe de neiging om met haar hoofd ineens de lucht in tegaan en der bek open tedoen. of dat als ze zeg maar laag en rond loopt dan ineens gewoon der mond open doet als ik zonder neusriem rijd. met word het al een stuk minder vooral met aansnoerneusriem. ik doe hem dan niet extra strak ofzo maar maakt geloof ik wat meer indruk en het houd het bit op de juiste plaats. het verschuift in ieder geval niet erg veel.

gootje12
Berichten: 1645
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Ommen

Re: verschil mét en zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:49

@QQQQ;
Ik vond je uitleg erg goed en duidelijk.Ik ben het helemaal met je eens.

Ik erger me altijd dood aan mensen die niet eens weten waarvoor een sperriem dient.
Persoonlijk rij ik de paarden het lieft op een gewone kneveltrens met een engelse of hoge neusriem.Daar doen ze het prima op.Ze hebben dan toch wat speelruimte.
Ik heb mijn eerste paardje veel zonder neusriem gereden,die was erg makkelijk in de mond.

sandra1986

Berichten: 1832
Geregistreerd: 17-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:22

wat is dan het verschil tussen een gewone neusriem en een aansnoerneusriem

Prince_

Berichten: 682
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: verschil mét en zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:31

myn verzorgpony heeft een western hoofdstel,dus rijd ik soms zonder neusriem , in het begin vond ik dat wel wennen want hij luisterde minder goed om het zo maar even te zeggen hij liep in het begin een beetje vervellend te doen , maar na een tijdje was dat over,

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: verschil mét en zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:33

Ik heb een peerd met een vreemd hoofd, neusriem is pony, hoofdstel is cob en frontriem is cob/full

Daarom heb ik op dit moment geen neusriem maar het rijd wel fijner met.

Je hebt het bit namelijk zo uit de mond van je paard getrokken als je te hard trekt of valt ofzo

LuckyRemi

Berichten: 807
Geregistreerd: 08-02-06

Re: verschil mét en zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 16:42

laartjuh schreef:
Ik heb een peerd met een vreemd hoofd,


Hahaha!!

Ik reed een Friese hengst altijd zonder neusriem, omdat er anders teveel druk op hem stond, vond zijn eigenaar?

Kimberleij

Berichten: 3393
Geregistreerd: 21-02-06
Woonplaats: Rotterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 10:41

ik heb nog nooit op een paard gereden zonder neusriem alleen een keer met een hacnamor. maar ik blijf lioeever met neusriem rijden omdat daar ook de sperriem aanzit

pantarhei

Berichten: 9082
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 15:54

Ahh, duidelijke uitleg QQQ. Wellicht moeten we de proevencommissie van KNHS eens voorstellen om een harnachementswijziging door te laten voeren voor dressuur! Geen neusriem meer en dan eens kijken hoeveel paarden er rijtechnisch voor elkaar zijn, lijkt me een uitstekende test, wellicht incidenteel toe te passen als soort van barrage

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:31

Goeie uitleg QQQQ. Dat mond toe snoeren schijnt ook als nut gehad te hebben dat paarden die struikelden of over de kop gingen in cavaleriecharges en daarbij letterlijk in het zand beten, hun tanden of kaak niet braken.
En goed idee pantarhei. Geen neusriemen meer (voor mijn part ook geen bitten) en dan punten voor iedereen die zijn paard mooi rustig met gesloten mond en in de hand kan voorbrengen.

Moirsa

Berichten: 8440
Geregistreerd: 03-05-04
Woonplaats: Sneek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:48

Shanna schreef:
volgend mij heeft de neusriem niks met het bit te maken..

ja wel
Een neusriem zorgt er voor dat een bit op zijn plaats blijft...
Ik reed altijd zonder neusriem... (ging hardstikke goed...) maar 2 meisjes gingen het doen en het hele bid schoof door de pony's mond heen... Die meisjes waren dus tehard in de mond... Daarom zitten ze nu ook op les... maar een neusriem heeft dus zeker een reden

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 16:47

Ik ben eigenlijk tegen neusriem. Ik ben van mening dat je met een neusriem de mond alleen maar dichtsnoerd (sommige mensen doen hem vééls te strak) en je paard/pony daardoor dus niet lekker kan ontspannen. Ik rij zelf meestal zonder neusriem maar ook af en toe met, maar dan doe ik hem absoluut niet strak.
Ik heb trouwens nooit lastgehad dat mijn pony zonder neusriem haar mond open deed of haar tong uitstak.

Kortom, neusriem kan, maar gebruik hem dan goed en snoer de mond niet te strak dicht. Maar dat is mijn mening

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:35

ik heb mijn paard ingereden met neusriem gewoon omdat dat ding toch aan het hoofdstel zat en ik eigenlijk niet beter wist dan dat een gewoon hoofdstele en neusriem heeft, en een westernhoofdstel niet.. maar nu, nog geen halfjaar later rijd ik haar zonder neusriem en ze doet er niets anders onder.. mond blijft dicht zowel in de bak als buiten is ze goed te sturen e.d.

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 17:50

Als je een braaf en gehoorzaam paard hebt kun je ook wel zonder neusriem rijden, op mijn vorige paard deed ik dat best vaak, het maakt dan niet zo veel verschil.

Koblenz
Berichten: 422
Geregistreerd: 15-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 14:08

mijn paard loopt eigenlijk het lekkerst zonder neusriem. Helaas is het niet toegestaan op wedstrijden dus rijd ik wel met neusriem. Vaak haal ik in het bos de neusriem eraf.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:47

sammylover schreef:
Shanna schreef:
volgend mij heeft de neusriem niks met het bit te maken..

ja wel
Een neusriem zorgt er voor dat een bit op zijn plaats blijft...
Ik reed altijd zonder neusriem... (ging hardstikke goed...) maar 2 meisjes gingen het doen en het hele bid schoof door de pony's mond heen... Die meisjes waren dus tehard in de mond... Daarom zitten ze nu ook op les... maar een neusriem heeft dus zeker een reden


De neusriem zit niet aan het hoofdstel of aan het bit vast ter hoogte van de mond en kan dus op geen enkele manier voorkomen dat je een bit door de mond trekt, al zijn de kaken op elkaar geklemd! De enige neusriem die dat wel voorkomt is die we hier gebruiken op het Iberisch schiereiland:
Afbeelding

De neusriem wordt veel te vaak gebrukt om problemen te verbergen. Als je een normale aanleuning hebt en normaal rijdt is een neusriem totaal overbodig.
Gecombineerde neusriemen zijn voor de sier, een schuinliggend riempje kan niet zoveel en als je hem te strak doet, belemmerd hij de ademhaling even als een te laag en te strak gegespte lage neusriem. Mensen die denken hun paard onder controle te moeten houden met een strakke neusriem, hebben zich nooit verdiept in de rijkunst, en hebben meestal moeite met het voorwaarts durven rijden. Terwijl je juist vanuit het loslaten, het voorwaarts durven gaan, moet werken.
Maar ik zie helaas veel te veel mensen die ontzettend bezig zijn met het hoofd van een paard in een houding te willen en vergeten te RIJDEN naar behoren.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re: verschil mét en zonder neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:51

ik reed pony eerst met een gecombineerde neusriem, daarna met een hoge en nu rij ik zonder mijn ervaringen:
gecombineerd: heel erg hangen op het bit
hoge: de mond steeds scheef en scheef weglopen
zonder: veel rustiger in de mond en met het hoofd, geen scheve kaak meer en niet meer scheef weglopen, makkelijker stuurbaar en geowon veel meer ontspannen

mijn visie is toch als je zonder kan rijden, rij dan zonder

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:20

Slecht rijden heeft niets met de tuigage te maken, maar met de manier waarop je er zelf mee omgaat.

Die flinke scharen van Lusitana kunnen volgens mij dan ook behoorlijk onprettig zijn

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:39

Dat heeft toch geen reet te maken met de neusriem waar het even om ging! Portugees rijden is effies anders dan wat in Nederland gewoon is. Dus gebruiken ze daar andere bitten.
Maar laten we on topic blijven en over neusriemen praten, niet over bitten!!!!!
(En sinds wanneer is de lengte van een normale dressuurstang "flink"?)
En het zijn niet míjn scharen SP, het zijn scharen van een bit die op de foto staan die ik toon.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 12:36

dmv de neusriem in combinatie met een sperriem zorgt het hoofdstel ervoor dat het paard zn mond niet open kan doen (kaken blijven op elkaar)

daardoor kan het paard niet de mond open doen of zijn tong over het bit gooien..

doordat paarden met de mond open lopen zonder neusriem zijn de mondhoeken gevoelegir omdat de hoek groter is dan als ze de mond dicht hebben...

hierdoor is de mond gevoeliger en krijg je sneller uitgescheurde mondhoeken..
en word het paard harder in de mond...

het is een beetje een ingewikkelde uitleg maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen...

ik ben er geen voorstander van om zonder neusriem te rijden... er zitten meer nadelen aan dan voordelen...

ik snap zowiezo niet wat het voordeel er van is... volgens mij nix...

groetjes