Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elmira

Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:02

Waarom zou het slecht zijn voor het rug van het paard? Ik denk het echt niet hoor!
Maar wél als je je evenwicht gaat houden met je handen, waardoor je erg in mond trekt.

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:50

ik heb een paar jaar geleden ook een poos zonder zadel gereden op mijn toenmalige verzorgpony omdat ze singelwondjes had. ik reed r dus elke dag zonder zadel en na een paar week had ze vreselijk last van haar rug, ondanks dat ik netjes stil zat. af en toe kan dus geen kwaad, maar elke dag is niet goed.

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:53

Kan absoluut geen kwaad, mits je inderdaad wel netjes kan zitten. Het kan zelfs de band met jouw verzorgpaardje nog sterker maken! Je voelt elkaar zo veel beter aan.

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:18

Geen probleem, ik rijd al 4 jaar (bijna) alleen maar zonder zadel op mn paardjes! Nooit ergens problemen mee gehad, zolang jij netjes kan zitten & niet houvast aan de teugels zoekt, geen probleem

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 22:31

Sammiej schreef:
Ik denk dat het veel beter is.
Veel zadels passen niet, zoveel ruiters rijden met zadels die niet perfect passen, dat is slecht voor de rug.
Een paard geeft veel dingen aan, zolang jij de dingen maar snapt.

Zolang jij je lang maakt, blijf je zelf goed zitten, stilzitten leer je erg snel zonder zadel.

Ik heb zondel zadel leren rijden, en kan nu dus lichtrijden zonder me bovenbenen met mega veel druk aan te klemmen.
Ik wou erg graag met mijn meisje in de zomer zonder zadel het bos in kunnen, helaas helaas, heb ik veel te vroeg van haar afscheid moeten nemen



hier kan ik mijn menig wel in vinden


Maar indd wat ik al eerder las, je moetw el een onafhankelijke zit hebben en niet zitten stuiteren op de rug.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:51

Bij het ringrijden moet je zonder zadel galoperen...ik til mezelf van de rug met mn knieen om zo min mogelijk te bewegen...heb naderhand wel veeel spierpijn hoor! maarja als je dat 30 beurtjes op een dag moet doen en soms zelfs nog meer...

nikki_amigo

Berichten: 176
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Europa, Nederland, Utrech(t), Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:02

Zonder zadel rijden is niet slecht voor jou en je pony en springen kan ook makkelijk zonder zadel... doe ik ook wel eens af en toe. en zonder zadel maar wel lichtrijden, mijn mening: dat is ontzettend zwaar...!

Kitty

Berichten: 7704
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:27

Met een zadel wordt de druk van de ruiter veel beter over de rug verdeeld dan wanneer je zonder zadel rijdt.
Je zitbeenknobbels zitten toch in de rug van het paard te prikken.

Daarnaast is lichtrijden zonder beugels enorm slecht voor je beenligging. Je hoort niet met je knieen aan te knijpen tijdens het rijden maar juist je benen los langs het paard te laten hangen. Tijdens lichtrijden zonder zadel knijp je je knieen aan waardoor je beenligging helemaal verkeerd is.

Wat wel goed is, is doorzitten op een zadel zonder beugels of op een barebackpad. Maar dan eigenlijk pas wanneer het paard goed losgewerkt is.
Zou ik met bbp rijden, dan zou ik ervoor kiezen na het losstappen eerst laag en rond los te galopperen en pas daarna te gaan draven.

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:41

Als ik zonder zadel ga draven met mn belg, heb ik mijn hele gewicht op mn billen....waardoor ik ontspannen zit en niet stuiter, mijn benen hangen ook los dan, ik maak mij als het ware lang...wanneer je je benen op gaat trekken ga je juist stuiteren!

alano

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Amstelveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 08:50

ik heb gehoord dat zonder zadel niet zo heel goed is voor de rug van je paard....de druk word niet helemaal goed verdeelt en de ruggengraad ligt niet vrij. ik heb ook eens gehoord dat het niet zo goed voor de spieren in zijn rug is maar daar weet ik niet meer van waarom....
ik rij zelf 1 a 2 keer per week op mijn paard en altijd zonder zadel....(het enige wat ik doe is een beetje stappen)

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 14:46

Hangt er denk ik vanaf hoe goed je zit...
Lijkt me niet echt fijn als je zit te bonken op zn rug... En met zadel zit je toch vaak net iets steviger
Voor je eigen houding is het wel vet goed

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 10:22

ik zou het met een jong paard waarbij de rug nog niet volgroeit is niet doen..

PussInBoots

Berichten: 2814
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: Oost Groningen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 17:15

Het valt mij op dat veel mensen in de discussies iets hebben "gehoord"................................

alano

Berichten: 976
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Amstelveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:10

iepsel schreef:
Het valt mij op dat veel mensen in de discussies iets hebben "gehoord"................................


ja als je iets zelf niet weet en je hoort het van een ander dan heb je het dus gehoord...

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 21:19



ik rij mijn vz paardje (welsh arabiertje van 14 jaar) ook steeds vaker zonder zadel, ze heeft niet zo'n hele hoge schoft dus zit niet bepaald beroerd het is vaak eerst ff 2 rondjes wennen (of buiten; een kleine 5 minuten) en daarna gaat het super!! draven, stappen, maakt niet uit!! galop nog niet geprobeerd omdat ze dan nog wel eens ehm, kleine wendingen wil maken

heb van de week voor het eerst 2 sprongetjes gemaakt zonder zadel, god, daar leer je echt goed van zitten

heeft iemand nog tips om erop te komen zonder krukje oid??
het is een pony van eh, 1,40 - 1,50 ongeveer.. op het hek gaan staan helpt ook niet zou graag tips horen want ik kom er nu zonder hulp niet op en tsja

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:37

euh op een van de halflingers hier kon ik zo opspringen...op mn belg kan ik dat niet...ik gebruik het hek meestal als ze mee wilt werken...en anders een slachtoffer in de buurt hehe

niienkee
Berichten: 74
Geregistreerd: 11-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 10:50

volgens mij is zonder zadel beter voor allebei...

Brendatjee

Berichten: 306
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:32

Ik denk dat het zonder zadel helemaal niet slecht is voor de rug.
Het zit ook lekkerder!
Groetjes!!

izzy1985

Berichten: 2679
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Kr'dieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:35

En zo kan je nog wel eeuwig discussieren over dit....ik denk dat je het gewoon per paard moet bekijken...
Je kan vast aan de signalen die het paard afgeeft zien of hij het fijn vind of niet!

RooszZ
Berichten: 765
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: Achter mn PC...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:37

ik rijd soms ook zonder zadel op mn verzorgshetje... Ik vind dat het veel lekkerder zit en ik heb het idee dat zij het ook veel leuker vind.

En over erop komen...
Renée (peetjuh_amir@bokt) en ik gaan ook wel eens zonder zadel op haar verzorgpony en dat is ook geen kleintje. We nemen gewoon een goede aanloop en... JUMP!!! oefening baart kunst
Een keer sprong ik erop en fl*kkerde er gelijk aan de andere kant af... íéts te enthousiast

shetlandlove

Berichten: 606
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:42

Ik heb een jaar lang alleen maar zonder zadel gereden (zadels lagen echt heel slecht op zijn rug, nu heb ik gelukkig een goed passend zadel )
Hij vond het altijd wel fijn, maar op een gegeven moment ging hij steeds meer zijn rug wegdrukken. Hij heeft er zelfs drukking aan over gehouden, van mijn zitbeenknobbels(misschien ook omdat ik zou achterlijkmager ben ).

Ik denk dat soms zonder zadel rijden wel kan hoor, en als je paardje het fijn vind zou ik er mee doorgaan. Maar doe het niet te vaak

_Jennifer_

Berichten: 2965
Geregistreerd: 23-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:43

ik denk dat het geen kwaad kan, behalve als je als een gek zit te bonken op je paard

Loje
Berichten: 824
Geregistreerd: 16-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 17:44

Ik denk niet dat het echt kwaad kan, als je maar niet al te veel hobbelt. Ik heb een tijdje op een manegepony zonder zadel gereden. Die had last van singelwondjes en mocht toen geen zadel meer, zonder zadel is ze ook 100x braver. Het enige waar ik last van had was mijn eigen rug, en mijn benen. 1 keer met uitstappen kreeg ik zo;n kram in mijn benen dat ik er binnen 2 seconden naast stond.

_Ingrid

Berichten: 933
Geregistreerd: 27-08-05

Re: Zonder zadel rijden slecht voor de rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 20:13

Ik denk ook niet dat het kwaad kan, zolang je niet op de rug gaat stuiteren, je leert er wel goed doorzitten door. Ik vind het ook wel eens lekker om zonder zadel te rijden. En sommige paarden reageren braver.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 08:29

Ik ga eigelijk wel met kitty mee omdat idd met zadel de druk beter verdeeld wordt en zonder zadel dus niet altegoed is. Bedoel niet dat het meteen heel fout is en je het helemaal niet kan doen. Eens in de week ofzo zou echt geen kwaad kunnen.