Trainingsschema, hoe vaak per week rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Trainingsschema, hoe vaak per week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 23:00

Even advies gevraagd, ik heb twee jonge paarden (5 en 6)
Ik vraag me af hoe vaak ik het beste kan rijden per week en vooral vraag ik me af of het voordelen heeft meerdere dagen achter elkaar te rijden. Of valt er ook iets te zeggen voor om de dag rijden?
Ik ben niet zo van het longeren of stapmolen. Mijn paarden staan verder gewoon overdag buiten en nacht op stal.
Geen wedstrijdambities, de jongste is nog vrij groen (scheef, weinig balans, bezig om de basis te bevestigen) de andere loopt leuk op L2 niveau maar ook geen wedstrijden.

Wat is wijsheid: om de dag of juist een dag of twee achter elkaar en dan een dagje vrij? En waarom?

Autumnn

Berichten: 8061
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Trainingsschema, hoe vaak per week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-24 23:29

Dat is denk ik vooral kijken naar wat het beste werkt voor jouw paarden. Wat voor mijn paard werkt hoeft niet te werken voor jouw/andere paarden.
Bij Mijn vorige paard werkte bijvoorbeeld het best om 1 dag te werken en 1 dag vrij. Mijn huidige paard gedijt beter op meerdere dagen achter elkaar werken en meerdere dagen vrij achter elkaar.

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainingsschema, hoe vaak per week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-24 23:36

Ik vraag me ook af of er vanuit de fysiologie nog een reden is om meerdere dagen achter elkaar te rijden of juist om de dag.

Wat betreft gedrag is de ene altijd lief, ook als ik paar dagen niet heb gereden en de ander is best heel druk na een of twee dagen vrij

Elisa2

Berichten: 37439
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:24

Kijk per paard, voor de ene werkt inderdaad iedere dag rijden maar dan wat korter en de ander vind het fijner om alleen om de dag wat te doen. Of om de twee dagen.

Qua fysiologie, als je een dag intensief rijdt dan is het wel beter om de dag er na lichtjes wat te doen tegen de spierpijn. Als het niet zo intensief is en paard krijgt gewoon voldoende vrije beweging dan is dat weer wat minder belangrijk.

Het heeft soms zeker voordelen om meerdere dagen achter elkaar te rijden, vaak is het makkelijker opbouwen naar iets, een stapje verder etc. Bijv. dag 1 helemaal goed loswerken, dag 2 loswerken kan wat sneller, kan iets meer krachttraining er bij pakken, dag 3 rustig rijden, voelen of de training van dag 2 is blijven hangen, bevestigen en stoppen. Dag 4: rust..dag 5 longe..dag 6 weer opnieuw beginnen met die drie dagen achter elkaar. (ik noem maar even wat als voorbeeld he)

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-24 09:27

Is helemaal afhankelijk van je paard en ook van jezelf. Je traint natuurlijk om je paard te verbeteren maar ook om jezelf te verbeteren. Als je een 5 jarig paard hebt maar al vaker paarden van die leeftijd en dat niveau getraind hebt dan heb je zelf minder trainingsuren nodig en kun je als het goed is effectiever trainen in een kortere tijd. Maar als alles voor jezelf nieuw is dan zul je vaker op je paard zitten en soms ook langer totdat je het idee hebt dat de training daadwerkelijk effect heeft gehad omdat je zelf langer de tijd nodig hebt om je paard soepel en los te krijgen.

Maar als je graag gewoon wil weten hoe andere het aanpakken. Ik train al mijn paarden 4x per week. Ik heb nu ook een 5 en 6 jarige en ik heb iedere week les (1x per 2 weken dressuur en 1x per 2 weken spring en dat wisselt zich dus af). De overige 3 dagen train ik zelf. Vaak 2x alleen loswerken (stap draf galop beide kanten en voelen wat het lijf nodig heeft en daar aan werken totdat het goed voelt), deze training duurt 15-20 min. En vaak doe ik 1x na het loswerken nog even verder door trainen. Dit is dan 1x per week (en dan 1x les is vaak ook langer rijden). En wat ik dan doe is afhankelijk van wat ik voel of op dat moment het doel is. Meestal rij ik dan 30-45 min.
Als ik naar een wedstrijd toe train dan rij ik vaak iedere keer wel +- 30 min. Want dan pak ik na het losrijden vaak nog wel iets mee.
Natuurlijk heb ik ook wel eens dagen dat ik er op zit en van alles voel wat niet lekker zit. Dan kan het wel eens zijn dat ik er echt wat langer op zit. Maar over het algemeen komt dat niet met regelmaat voor.

Ik rij maximaal 2 dagen achter elkaar. Ik geloof er in dat een lichaam de tijd nodig heeft om te herstellen, hoe kort of lang de training ook geweest is. En ik geloof in veel weidegang/buiten staan dus ik vind dat wel een vereiste om een paard doelmatig te kunnen trainen. Spieren ontspannen daardoor waardoor je weer minder kans hebt op spierpijn en ongemakken.

Op het moment gaat de 6 jarige in de aquatrainer 1x per week en dat vervangt voor mij wel een volledige training dus dan rij ik nog 3 dagen ipv 4.
En als ik naar het bos ga vervangt dat voor mij ook een training.
De 5 jarige gaat dit jaar M lopen en de 6 jarige loopt ZZL.

BoktVerlaten
Berichten: 433
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trainingsschema, hoe vaak per week rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-24 13:42

xmarliez, dank je voor je uitgebreide voorbeeld. Dat is wel heel fijn om te lezen en geeft ook wel weer goede ideeen!