Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 22:48

En waarom?

Nav een filmpje dat op de facebookgroep "paardrijden moet anders" werd geplaatst, en de enorme discussies over blauwe tongen/rollkür etc etc, start ik dit topic.
Om van elkaar (en de topruiters/-amazones) te leren en onze mooie sport ook in een positief lichtje, al is het maar klein hier op bokt, te zetten <3

Ik ben enorm gecharmeerd van Lewis Carrier met Diëgo, ik vind hun een echte eenheid en hij heeft zijn paard mooi op lengte, het straalt rust&harmonie uit.

Ook Ingrid Klimke vind ik een voorbeeld van hoe het ook kan, sowieso vind ik het ongelooflijk knap dat je in verschillende disciplines op het hoogste niveau mee kan draaien.
Daarnaast vind ik het mooi hoe zij afwisselend werkt met haar paarden, en dat zij dressuur rijd op zadels met minimale wrongen.
Ze heeft haar paarden mooi op lengte en ik vind haar ook erg harmonieus met het paard samenwerken.

Mocht er al een dergelijk topic bestaan, dan hoor ik het uiteraard graag!

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 23:44

Leuk idee!

Ik vind Ingrid Klimke ook een fijne amazone. En Jessica von Werndl Bredow en haar broer. Hubertus Schmidt vond ik ook een fijne ruiter. En Hester en Dujardin.

Waarom, omdat zij hun paarden fijn van achter naar voren rijden en harmonie en afwerking boven aan staan en ze niet op druk rijden of met teveel hand, spanning e.d.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 23:47

Leuk topic!

Ik volg carl hedin, esmee van gijtenbeeck, dinja van liere en isabel werth. De eerste vind ik superfijn qua omgang en energie met de paarden en vind het bewonderenswaardig om op zulk niveau beide disciplines te kunnen doen. De anderen zie ik gewoon heel graag rijden, ziet er heel fijn uit zonder getrek en ik vind het gewoon heel mooie combi’s. Dinja en isabel heb ik ook al een aantal maal in het echt gezien en was ik altijd fan van.

Ik kijk ook uit naar fleur de winne met flynn, is een beetje opkomend talent in de grand prix maar tot nu toe meestal heel fijne proeven van gezien.

Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 23:48

Jessica von Werndl en Charlotte Dujardin. Ik vind ze vriendelijk rijden en ook als ik verder zie hoe hun paarden leven en hoe ze er mee om gaan.. Daar word ik blij van.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 00:06

Ik word altijd heel gelukkig van Carl Hester en Charlotte Dujardin. Niet alleen qua rijden, ook de omgang met de paarden.

xLoki

Berichten: 3490
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 01:20

Leuk topic!
Ik heb Ingrid Klimke live gezien en met open mond zitten kijken hoe prachtig zij rijdt. Geen geruk en gepluk, ondanks dat Franziskus echt geen makkelijk paard is!
Van de mensen die ik volg op Instagram ben ik erg gecharmeerd van Carl Hedin, Uta Graf en Jessica von Bredow. :)

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 15:33

Misschien nog geen topruiter maar wat ik zie op instagram, Danielle Houtvast (dhdressage).
Van een "eenvoudige" volte, zo mooi gereden, kan ik dan zo genieten.

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:19

Ik ben naar CDI dressuur in Lier gaan kijken en daar stak Charlotte dujardin er met kop en schouders bovenuit, al van tijdens het rondje rond de ring viel dat op.
Zo vriendelijk gereden, zachte verbinding en altijd mooi de neus eruit.
En als je het paard dat rondje rond de ring zag lopen zou je geloven dat het springer was, van nature zat er amper beweging in en dan begint ze haar proef en haalt ze er zoveel uit.
Ik zou Charlotte wel eens graag op een paard zoals glamourdale ofzo zien.
Verder natuurlijk ook Ingrid klimke, zo veelzijdig, overal draait ze mee op het hoogste niveau, enorm veel respect voor.
Ik denk ook dat zij haar paarden het meest gevarieerd werkt.

different1
Berichten: 3634
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-24 16:27

Leuk, veel bekende namen maar hier en daar toch ook een naam uit de jongere generatie.

Ik bedacht nog dat ik Sabine Schut-Kery met Sandeo ook magisch vond, ook zo mooi ontspannen in de aanspanning.

Misschien is het ook leuk om eventueel een foto of linkje te plaatsen, vooral van de minder bekende ruiters/amazones...

Capriootje

Berichten: 6752
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:34

Mogen het ook spring ruiters zijn?

Albert Voorn is dat voor mij. Ook paar keer bij mogen lessen <3
Hij rijd en geeft les volgens het principe dat je het paard het werk moet laten doen, rustig mee zitten, licht contact met de mond en ritme houden voor afstanden. Zo simpel mogelijk dus en je paard niet storen in zijn ‘werk’.

Enzo_Ollie

Berichten: 779
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 16:37

Jessica von Bredow-Werndl en Benjamin, Dinja van Liere en dan vooral haar vooruitgang als je naar een paar jaar terugkijkt, dat is voor mij het voorbeeld van 'het kan ook anders', Catherine Dufour en Charlotte Dujardin (al kan die soms wel een harde hand hebben, maar ook daar is ze zich bewust van en zegt ze ook en werkt ze ook veel aan).
Ingrid Klimke vind ik ook heel fijn! en Marten Luiten ook, ik heb een keer een les van hem gehad en dat ging met zoveel rust en ontspanning, dat ik me niet kan voorstellen dat ie dat zelf niet zou toepassen.

Voor mij is het eigenlijk het belangrijkst dat je bewust moet zijn van het rijden en ook eerlijk bent wat beter kan,
Ik vind bijvoorbeeld Emmelie Scholtens ook een heel stuk vooruit zijn gegaan sinds ze bij Rieky lest

In springruiters ben ik minder thuis, maar Jeroen Dubbeldam komt dan als eerste in mij op, hij rijdt zijn paard echt ipv alleen zo snel mogelijk naar het einde van het parcours zoals veel andere (tenminste, zo komt het bij mij als dressuurmuts over :') )

Texas02

Berichten: 4611
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:05

Ik vind Martin Fuchs, Steve Guerdat, Henrick von Eckermann en Jur Vrieling fijne ruiters.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:12

Maar hebben we het hier als voorbeeld enkel over de rijerij? Of ook het management erom heen? Dus hoeveel paard mag het paard zijn?

Want ik lees hier een aantal ruiters, waarbij ik denk: leuk en aardig dat het uurtje wanneer ze erop zitten er niet heel erg aan getrokken wordt. Maar als ze de overige 23 uur per dag op hok staan, hoe diervriendelijk is dat dan?

En wat is dan erger? 23 uur per dag op hok staan en 1 uur per dag netjes gereden worden....of 1 uur per dag streng getraind worden en 23 uur paard mogen zijn en minimaal 8 tot 12 uur lekker buiten/in de wei of paddock staan.

(beide vind ik namelijk niet onder paardvriendelijk vallen..... ik vind dat het totaalmanagement toch wel bepaald of iemand een voorbeeld is.)

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:12

Charlotte Dujardin, Carl Hester, Domien Michiels, Ingrid Klimke en Michie Jung zijn de eersten waar ik aan denk.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:15

overigens durf ik niet heel snel een naam te noemen (behalve featherlight, maar die valt niet onder topsport uiteraard), omdat ik van bijna niemand weet hoe ze thuis trainen zonder camera's etc. Dus op concours kan het er nog zo mooi en licht uit zien, zonder daadwerkelijk in de keuken geweest te zijn, durf ik niet meer te zeggen of er schoon gekookt wordt ;-)

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:21

Enzo_Ollie schreef:
Jessica von Bredow-Werndl en Benjamin, Dinja van Liere en dan vooral haar vooruitgang als je naar een paar jaar terugkijkt, dat is voor mij het voorbeeld van 'het kan ook anders', Catherine Dufour en Charlotte Dujardin (al kan die soms wel een harde hand hebben, maar ook daar is ze zich bewust van en zegt ze ook en werkt ze ook veel aan).
Ingrid Klimke vind ik ook heel fijn! en Marten Luiten ook, ik heb een keer een les van hem gehad en dat ging met zoveel rust en ontspanning, dat ik me niet kan voorstellen dat ie dat zelf niet zou toepassen.

Voor mij is het eigenlijk het belangrijkst dat je bewust moet zijn van het rijden en ook eerlijk bent wat beter kan,
Ik vind bijvoorbeeld Emmelie Scholtens ook een heel stuk vooruit zijn gegaan sinds ze bij Rieky lest

In springruiters ben ik minder thuis, maar Jeroen Dubbeldam komt dan als eerste in mij op, hij rijdt zijn paard echt ipv alleen zo snel mogelijk naar het einde van het parcours zoals veel andere (tenminste, zo komt het bij mij als dressuurmuts over :') )


Oh grappig, ik wist niet dat Emmelie bij Rieky lest nu. Zei vorig jaar nog dat het wel goed voor haar zou zijn :o en de laatste ritten die ik zag met Indian Rock waren ze echt enorm verbeterd. Eindelijk reed ze meer van achter naar voren. :o

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:25

Capriootje schreef:
Mogen het ook spring ruiters zijn?

Albert Voorn is dat voor mij. Ook paar keer bij mogen lessen <3
Hij rijd en geeft les volgens het principe dat je het paard het werk moet laten doen, rustig mee zitten, licht contact met de mond en ritme houden voor afstanden. Zo simpel mogelijk dus en je paard niet storen in zijn ‘werk’.

Maar daar komen ze buiten het rijden volgens mij niet 'los' buiten? Ik kan me een interview herinneren waarin hij aangaf dit maar onzin te vinden en een risico op blessures. Of ik moet in de war zijn met iemand anders hoor!

Duran123
Berichten: 1077
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:44

Jill Huijbregts
Ik vind haar een voorbeeld voor velen.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 17:59

Sky_As schreef:
Maar hebben we het hier als voorbeeld enkel over de rijerij? Of ook het management erom heen? Dus hoeveel paard mag het paard zijn?

Want ik lees hier een aantal ruiters, waarbij ik denk: leuk en aardig dat het uurtje wanneer ze erop zitten er niet heel erg aan getrokken wordt. Maar als ze de overige 23 uur per dag op hok staan, hoe diervriendelijk is dat dan?

En wat is dan erger? 23 uur per dag op hok staan en 1 uur per dag netjes gereden worden....of 1 uur per dag streng getraind worden en 23 uur paard mogen zijn en minimaal 8 tot 12 uur lekker buiten/in de wei of paddock staan.

(beide vind ik namelijk niet onder paardvriendelijk vallen..... ik vind dat het totaalmanagement toch wel bepaald of iemand een voorbeeld is.)


Nou rijd ik zelf aangespannen, maar hier ben ik het zo ontzettend mee eens. Hoeveel stallen er wel niet zijn met 70 stallen en 3 paddocks. Daar kan nog zoveel in verbeterd worden, ook in de basissport.

AnnemiekvM

Berichten: 8248
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:21

Yvette van Feather light horsemanship.

MyWishMax

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 18:26

Sky_As schreef:
overigens durf ik niet heel snel een naam te noemen (behalve featherlight, maar die valt niet onder topsport uiteraard), omdat ik van bijna niemand weet hoe ze thuis trainen zonder camera's etc. Dus op concours kan het er nog zo mooi en licht uit zien, zonder daadwerkelijk in de keuken geweest te zijn, durf ik niet meer te zeggen of er schoon gekookt wordt ;-)


Een paard dat thuis enorm op druk wordt gereden kan je in de ring niet ineens los en licht rijden.
Andersom kan wel, thuis wel dat beeld en op wedstrijd door spanning toch te strak. Maar als paard gewend is op die druk te lopen kan je dat echt niet ineens los laten in een proef. En al helemaal niet on het losrijden, de trainingsdagen op wedstrijd en de verschillende proeven achter elkaar.

Ik kijk heel graag naar Carl Hester, Charlotte Dujardin en Jessica von Bredow-Werndl.
En dan nog wat ruiters die op 1 paard heel fijn lijken en op andere weer niet.

Van de 1e 2 vind ik de manier van houden ook erg fijn.

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 19:05

Duran123 schreef:
Jill Huijbregts
Ik vind haar een voorbeeld voor velen.


Jill inderdaad!

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 19:22

Maarten Wenting. Maar dan vooral om hoe hij zijn paarden houdt. Dressuur GP rijden en dan toch 24/7 buiten.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 19:35

Ik heb geen voorbeeld.
Wel heel veel voorbeelden van hoe ik het niet wil zien. :')

Nu ben ik menner en kom ik zo af en toe weleens op dressuurwedstrijden in de buurt maar ik zie zoveel gesjor, geschop en paardonvriendelijk beeld dat ik denk.. waar zijn we mee bezig.

Ik heb dus heel duidelijk voor ogen hoe ik mijn paarden wil zien lopen en dat is waar ik heen train. Los van wat de rest van de wereld denkt, vind en doet.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welke huidige topruiter/-amazone is jouw voorbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-24 19:38

Vanuit de Westernwereld/horsemanship: Ryan Rose. Zoek 'm maar eens op op youtube.