Te strakke neusriem op wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 10:21

MarjanB schreef:
Ja het is vaak een quick fix.. net als piaffe die met de achterhand hoog blijft, niet uit verzamelen maar vanuit een kunstje. Hoop echt dat er vanuit de knhs ook meer gekeken wordt naar de basis van de opleiding en daarop ook gaan punten in de hogere klassen.

Nou, ik denk dat dat een utopie is. Veel juryleden beseffen niet eens dat ze kunstjes aan het belonen zijn in plaats van een fout gereden paard.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 11:02

Elisa2 schreef:
denisesilver schreef:
Ik neem altijd maar als vuistregel; alles wat wordt verkocht als zijnde “veeeel diervriendelijker dan x” is doorgaans helemaal niet (zoveel) diervriendelijker. Bij WE in de hogere sport zie je nogal eens bepaald spoorgebruik en geruk aan de mond, wat vervolgens wordt goedgepraat, want “anders kunnen de oefeningen nooit zo precies uitgevoerd worden”.


Ik heb dit ook weleens gezien, maar zie ook ruiters die rijden zoals ik denk dat het doel is. (Marco Boavista bijv.) Die is dressuurmatig wat hoger geschoold en rijdt op zit, met 1 hand etc.

Het probleem in iedere tak van de sport blijft dat basisstappen overgeslagen worden wat dan terug te zien is in het gebruik van het harnachement.

Ook, of vooral, van de hogere klasses komt er nogal eens een filmpje voorbij dat ik inderdaad denk dat een western ruiter, op een los teugeltje, zonder sporen in de buik (en zonder een paard over de pis te rijden) een mooiere rit zou neerzetten. Met 1 hand rijden is normaal bij WE. Dat maakt die ene hand nou niet bepaald altijd vriendelijker.

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:02

Volgens mij is het pas vanaf een bepaald niveau dat men met 1 hand moet gaan rijden bij WE.

Ik kan me voorstellen dat het lastig wordt als paard enhousiast wordt maar om eerlijk te zijn snap ik ook niet waarom er een stang in moet hangen bij WE Of S&T..

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 09:40

MyWishMax schreef:
Wat is er zo erg aan dat het benoemd wordt? Ja, ze vinden het lastig en daardoor kan het gebeuren, dan is het op dat punt toch nog niet goed genoeg? Je mist op dat moment de ontspanning en correcte aanleuning naar de hand toe.

Een keer openen is ook geen ramp, dat gebeurt hier ook als het moeilijk is. Maar dan is het dus gewoon nog niet goed genoeg.


Maar zeggen dat iets fout is vs dat het een aanwijzing kan zijn is wel een wereld van verschil.

Maar goed, in de praktijk heb ik dus het idee dat jury's dus helemaal niet spastisch doen over een mond die beweegt. Zolang het totaal beeld maar klopt.
Dus zouden we elkaar voor mij op dat thema ook minder een probleem hoeven aanpraten.

Overigens vind ik het 2e plaatje nog steeds erg vergezocht. Dat is een lage neusriem op een veel soepeler, bewegelijker stuk huid en veel te onduidelijk. voor mij maakt het erbij slepen van dit soort discutabele beelden het verhaal alleen maar zwakker.
Foto 1 kan ik niet blij van worden maar als we overal een strakke neusriem en mishandeling in gaan zien wordt ik daar een beetje flauw van.

En je kunt iemand die je neusriem strakker wil maken ook gewoon weg jagen. Heb ik ook altijd gedaan. is me vaak genoeg overkomen. Heb altijd gezegd ksssst afblijven. Als hij zijn mond open doet mag je mij uitleggen wat ik beter moet doen om het te voorkomen. En dat waren altijd nog steeds gewoon waardevolle lessen die ik dan alsnog kreeg van die persoon.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:04

In de grand prix wordt ook niet bepaald afgerekend op een onrustige mond O:)

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:07

Wat versta je onder onrustige mond?

Er zijn ook paarden die van de zenuwen de hele tijd een klapperlipje hebben. Daar zie ik echt geen enkel kwaad in..gewoon een nervositeit tic.

SuperRocky
Berichten: 172
Geregistreerd: 16-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:19

rien10 schreef:
Nou, ik denk dat dat een utopie is. Veel juryleden beseffen niet eens dat ze kunstjes aan het belonen zijn in plaats van een fout gereden paard.


Dit is volgens mij de essentie van het probleem. Juryleden lijken toch heel vaak het 'mooie' plaatje te belonen, en paarden/ponies die duidelijk werken aan de basis, maar dat nog net niet perfect voor elkaar hebben, worden keihard afgestraft. Dan werk je ook in de hand dat die ruiters vooral voor het plaatje gaan rijden, en niet voor de correcte africhting. Zoals mijn oude dressuurinstructeur ooit zei; dressuur rijden en wedstrijd rijden zijn twee heel verschillende dingen.

Om maar een voorbeeld te noemen; mijn dochters rijden in de basisdressuur bij de ponies, en wat we echt heel vaak zien is dat de op de kop getrokken ponies die continu achter de loodlijn lopen doordat de ruitertjes aan de teugels hangen en te ver achterover zitten met zeer hoge punten beloond worden (200+), en de ponies die op lichte verbinding met het neusje er uit lopen hebben steeds op het protocol staan 'aanleuning moet beter'. Wat voor signaal geef je dan af als KNHS?

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:29

Het blijft heel lastig om vanaf een plaatje te zien of de neusriem te strak is of niet. Ik vraag tijdens het jureren regelmatig om mensen even willen laten zien of er twee vingers tussen de neusriem kunnen en ben echt verbaasd hoe vaak ik zeker weet dat het niet kan en het echt heel makkelijk kan bij controle.
Aan de andere kant ben ik soms ook verbaasd hoe strak sommige ruiters de neusriem hebben want dan red je het soms niet eens met twee gaten losser doen.

Mond open op het protocol ben ik voorzichtig mee maar soms is het wel echt een teken van slechte aanleuning en moet het wel benoemd worden. Dan probeer ik onderaan wel goed te omschrijven waarom ik denk dat de mond op gaat. Een paard wat een beetje rommelig in de mond is moet niet echt afgestraft worden vind ik maar mond open als een vorm van verzet kun je niet negeren. Dat neem je ook mee in het cijfer en je wilt ook duidelijk maken waarop dat cijfer gebaseerd is.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:32

Katja schreef:
Mond open op het protocol ben ik voorzichtig mee maar soms is het wel echt een teken van slechte aanleuning en moet het wel benoemd worden. Dan probeer ik onderaan wel goed te omschrijven waarom ik denk dat de mond op gaat. Een paard wat een beetje rommelig in de mond is moet niet echt afgestraft worden vind ik maar mond open als een vorm van verzet kun je niet negeren. Dat neem je ook mee in het cijfer en je wilt ook duidelijk maken waarop dat cijfer gebaseerd is.


Dat dus. Ik heb het ook telkens over mond echt open. Niet wat rommelig of lippen van elkaar oid. Er zijn veel gradaties van wat er met de mond gedaan kan worden en openen is dan wel iets meer.

Wel apart dat het lijkt alsof iets re strak zit en het dan makkelijk past. Mijn neusriem toont al los en die 2 vingers passen idd ook makkelijk, maar niet zo extreem makkelijker als dat het eruit ziet.

Nu zijn er ook nog steeds wel mensen die die 2 vingers niet op het neusbot passen, maar aan de zijkant of onder de kaak tussen de botten in. Ondertussen zou je toch denken dat het duidelijk is waar je moet meten.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:48

Ik had er laatst eentje met een pony die moeder kreeg niet eens twee vingers aan de zijkant ertussen dan moet je er wel echt heel knap aan gesleurd hebben. Die neusriem moest 3 gaten losser om acceptabel te zijn en de sperriem 2. Op zulke momenten baal ik ook wel dat er dan geen fatsoenlijke toezichthouder staat die op het voorterrein al actie ondernomen heeft.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:52

Snap ik en ik geloof dat ik dan geluk heb gehad met mijn wedstrijden. Overal was een toezichthouder en ik ben dus al regelmatig gecontroleerd, want ze bekeken alles bij elke combinatie. Neusriem, sporen enzovoorts. Maar dat zou dus eigenlijk elke wedstrijd moeten en je zou bijna denken dat het bijgehouden zou moeten worden wie er iets aan zou moeten passen oid.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 10:57

Maar hulde hulde katja!!! +:)+
Als er maar een paar juryleden zijn die er scherp op zijn zoals hij gaan er steeds meer mensen een keer stoppen met dit soort rare praktijken.

@superrocky: Maar ook daar zit het probleem al verder terug in de gedachtegang van mensen. Rij je die wedstrijden om te laten zien wat jij en je pony samen kunnen of rij je wedstrijden om goede punten te halen. Dat is heel erg in de basis al een verschil.
Hoe meer mensen beseffen dat paarden, weliswaar geen mensen zijn, maar wel dieren met hun eigen behoeften en belevingswereld, hoe meer respect ik verwacht naar de paarden toe.
(ja, ik ben een hopeloze optimist en daar trots op)

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:02

MyWishMax schreef:
Snap ik en ik geloof dat ik dan geluk heb gehad met mijn wedstrijden. Overal was een toezichthouder en ik ben dus al regelmatig gecontroleerd, want ze bekeken alles bij elke combinatie. Neusriem, sporen enzovoorts. Maar dat zou dus eigenlijk elke wedstrijd moeten en je zou bijna denken dat het bijgehouden zou moeten worden wie er iets aan zou moeten passen oid.


Ik zie aan jouw wedstrijd foto's dat ik in dezelfde regio zit, ik ben ook laatste wedstrijden gecontroleerd en er is altijd een toezichthouder. Goede zaak en triest dat het nodig is.

Maar als er altijd overal controle is, leren mensen misschien dat je normaal moet optomen. Ik heb zelf al last als mn bh bandje te strak zit, hoe moet dat voor een paard zijn, om zn neus :n

Ik wil dat mijn paard gewoon kan slikken en haar mond kan opendoen als ze dat zou willen. Als ze structureel haar mond openhoud dan is er iets mis met mijn rijden/ teugelvoering, want ik zorg dat haar tanden, lichaam en zadel altijd op orde zijn.

Kortom open monden, aanleuningsproblemen etc los je niet op door de neusriem aan te snoeren maar door naar jezelf te kijken en ik begrijp gewoon niet dat je als ruiter moedwillig op deze manier je paard pijn en ongemak wilt aandoen

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:18

Elisa2 schreef:
Wat versta je onder onrustige mond?

Er zijn ook paarden die van de zenuwen de hele tijd een klapperlipje hebben. Daar zie ik echt geen enkel kwaad in..gewoon een nervositeit tic.


Die van mij kan ook een klapperlipje krijgen als ze nerveus is of heel hard aan het werk is, maar het ook lastig vindt wat er gevraagd wordt. Ik beloon altijd al veel tussendoor, maar als ik haar hoor klapperen krijgt ze nog veel meer waardering want daar groeit ze zo hard van.
Als een jury dat storend vindt dan is dat hun probleem. :+ Ik vind haar dan extra knap als ze dan verder onverstoorbaar verder loopt.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 11:44

Splinter schreef:
MyWishMax schreef:
Snap ik en ik geloof dat ik dan geluk heb gehad met mijn wedstrijden. Overal was een toezichthouder en ik ben dus al regelmatig gecontroleerd, want ze bekeken alles bij elke combinatie. Neusriem, sporen enzovoorts. Maar dat zou dus eigenlijk elke wedstrijd moeten en je zou bijna denken dat het bijgehouden zou moeten worden wie er iets aan zou moeten passen oid.


Ik zie aan jouw wedstrijd foto's dat ik in dezelfde regio zit, ik ben ook laatste wedstrijden gecontroleerd en er is altijd een toezichthouder. Goede zaak en triest dat het nodig is.



Ik rij ook in dezelfde regio maar dan waarschijnlijk kleinere wedstrijden (?) en nog nooit een toezichthouder gezien. En met springen ook niet, ook al doe ik dan gewoon mee aan de grote springwedstrijden.

Maar de ergste toestanden zie ik eigenlijk tijdens niet-KNHS evenementen, vooral oefenspringen is vaak echt heftig :') en weinig tot 0 toezicht.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:29

Ik heb wel toezichthouders aan het werk gezien. Maar dat was omdat ik haar ken en weet dat ze dat doet. Als ze niemand hoeven aan te spreken, zie je ze ook niet echt. Wil niet zeggen dat ze er niet zijn.

Geen gekke dingen gezien in de laatste 2 spring oefenrubrieken waar ik was overigens. Zoals ik al eerder zei: 1 jongedame die niet netjes bezig was, maar die had geen toezichthouder nodig. Die had een moeder die haar goed corrigeerde ~~}>

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:51

Dat de toezichthouders niet zomaar zonder aanleiding op iedereen gaan afstappen mbt zweepgebruik etc lijkt me inderdaad logisch :) maar bij zoiets als te strakke neusriem vind ik het weer gek, dat kun je van een afstand toch niet echt met 100% zekerheid inschatten?

M.b.t. oefenrubrieken, ik zie echt heel vaak mensen die keihard in meerdere hindernissen achter elkaar knallen :\ meer dan 3 zweepslagen nodig hebben om aan de overkant te komen en ook bovenhands zweepgebruik vaker gezien dat het me lief is. Ik snap dat een deel daarvan kwestie van onhandige/onervaren ruiters is die roeien met de riemen die ze hebben, maar moeten we het eigenlijk willen dat mensen die moeite hebben met een 60cm hindernisje springen en op een paard zitten dat helemaal over de zeik is ook nog aan een wedstrijd of "wedstrijd" meedoen?

De ontwikkeling van lagere rubrieken invoeren door KNHS werd neergezet als de sport vriendelijker, toegankelijker en laagdrempeliger maken maar IMO zorgt het juist voor meer schrijnende toestanden op wedstrijd. Weet dat sommige verenigingen bewust gestopt zijn met die hele lage rubrieken omdat ze het best sneu vonden.

Wil niet zeggen dat iedereen boven 1m ofzo nou heilig is :+ maar vanaf bepaald niveau wordt er toch minder opgelost met slaan en ook meer mensen die durven af te groeten als het ff niet gaat.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 12:59

Helemaal niet mijn ervaring wbt die lage springrubrieken.
Juist fijn dat onhandige ruiters/ combinaties dat alleen uitvoeren over hindernissen waar die knol in stap nog overheen kan wandelen. En ik zie daar echt niet meer gekke dingen dan in hogere rubrieken. Maar dat is dan blijkbaar niet overal hetzelfde.

Herken wat je zegt wel van een enkele oefencross. Waar je dan mensen tegen komt waar je ven denkt: een paar lessen voor wat meer zelfvertrouwen was beter geweest. Had je meteen geleerd hoe je om moet gaan met andere type hindernissen. Of 'maar goed dta het springparcours een scheidsrechter is'. Maar ook dat zijn incidenten geweest.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:03

Fly_high schreef:
Dat de toezichthouders niet zomaar zonder aanleiding op iedereen gaan afstappen mbt zweepgebruik etc lijkt me inderdaad logisch :) maar bij zoiets als te strakke neusriem vind ik het weer gek, dat kun je van een afstand toch niet echt met 100% zekerheid inschatten?

M.b.t. oefenrubrieken, ik zie echt heel vaak mensen die keihard in meerdere hindernissen achter elkaar knallen : meer dan 3 zweepslagen nodig hebben om aan de overkant te komen en ook bovenhands zweepgebruik vaker gezien dat het me lief is. Ik snap dat een deel daarvan kwestie van onhandige/onervaren ruiters is die roeien met de riemen die ze hebben, maar moeten we het eigenlijk willen dat mensen die moeite hebben met een 60cm hindernisje springen en op een paard zitten dat helemaal over de zeik is ook nog aan een wedstrijd of "wedstrijd" meedoen?

De ontwikkeling van lagere rubrieken invoeren door KNHS werd neergezet als de sport vriendelijker, toegankelijker en laagdrempeliger maken maar IMO zorgt het juist voor meer schrijnende toestanden op wedstrijd. Weet dat sommige verenigingen bewust gestopt zijn met die hele lage rubrieken omdat ze het best sneu vonden.

Wil niet zeggen dat iedereen boven 1m ofzo nou heilig is :+ maar vanaf bepaald niveau wordt er toch minder opgelost met slaan en ook meer mensen die durven af te groeten als het ff niet gaat.


Vergeet niet dat "hogerop" wel de mensen zitten waar de amateurs het van leren. In bijna 20 jaar springles slechts één instructeur gehad die níet was van het "mep hem erover" of "hij test je uit"

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:06

Fly_high schreef:
Dat de toezichthouders niet zomaar zonder aanleiding op iedereen gaan afstappen mbt zweepgebruik etc lijkt me inderdaad logisch :) maar bij zoiets als te strakke neusriem vind ik het weer gek, dat kun je van een afstand toch niet echt met 100% zekerheid inschatten?

M.b.t. oefenrubrieken, ik zie echt heel vaak mensen die keihard in meerdere hindernissen achter elkaar knallen : meer dan 3 zweepslagen nodig hebben om aan de overkant te komen en ook bovenhands zweepgebruik vaker gezien dat het me lief is. Ik snap dat een deel daarvan kwestie van onhandige/onervaren ruiters is die roeien met de riemen die ze hebben, maar moeten we het eigenlijk willen dat mensen die moeite hebben met een 60cm hindernisje springen en op een paard zitten dat helemaal over de zeik is ook nog aan een wedstrijd of "wedstrijd" meedoen?

De ontwikkeling van lagere rubrieken invoeren door KNHS werd neergezet als de sport vriendelijker, toegankelijker en laagdrempeliger maken maar IMO zorgt het juist voor meer schrijnende toestanden op wedstrijd. Weet dat sommige verenigingen bewust gestopt zijn met die hele lage rubrieken omdat ze het best sneu vonden.

Wil niet zeggen dat iedereen boven 1m ofzo nou heilig is :+ maar vanaf bepaald niveau wordt er toch minder opgelost met slaan en ook meer mensen die durven af te groeten als het ff niet gaat.


Dat zie ik hier dus helemaal niet veel.

Die lage rubrieken zijn ook heel leuk voor de ruiters met een paard wat wel een sprongetje kan, maar gewoon niet de capaciteit heeft voor een 80/90/100 cm instapklasse.
Denk aan de meeste dressuurpaarden, friezen, tinkers, volwassen ruiters op een pony. En dat hoeft dus helemaal niet te betekenen dat het onkundige ruiters zijn.

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:23

Elisa2 schreef:
Wat versta je onder onrustige mond?

Er zijn ook paarden die van de zenuwen de hele tijd een klapperlipje hebben. Daar zie ik echt geen enkel kwaad in..gewoon een nervositeit tic.

Mond open, happen, teruggetrokken lippen. Natuurlijk niet enkel dit, maar vaak in combinatie van de gelaatsuitdrukking van het paard. Er is een instagram pagina die ik zo snel niet gevonden krijg, die proeven met punten naast elkaar legt om ze te vergelijken (niet te veroordelen overigens, daar zijn ze heel stellig in).

Lokii

Berichten: 176
Geregistreerd: 20-08-19
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:25

denisesilver schreef:
Elisa2 schreef:
Wat versta je onder onrustige mond?

Er zijn ook paarden die van de zenuwen de hele tijd een klapperlipje hebben. Daar zie ik echt geen enkel kwaad in..gewoon een nervositeit tic.

Mond open, happen, teruggetrokken lippen. Natuurlijk niet enkel dit, maar vaak in combinatie van de gelaatsuitdrukking van het paard. Er is een instagram pagina die ik zo snel niet gevonden krijg, die proeven met punten naast elkaar legt om ze te vergelijken (niet te veroordelen overigens, daar zijn ze heel stellig in).


Ik denk dat je @blondedressage bedoeld op Instagram

denisesilver

Berichten: 2886
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:34

Klopt ja, thanks!

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:36

JudithGigi schreef:
Fly_high schreef:
knip knip


Vergeet niet dat "hogerop" wel de mensen zitten waar de amateurs het van leren. In bijna 20 jaar springles slechts één instructeur gehad die níet was van het "mep hem erover" of "hij test je uit"


Oh daar heb je zeker gelijk, vind ik ook zo bedroevend dat de insteek van veel instructeurs m.b.t. weigeringen blijft dat het maar dat stoute paard zijn schuld is :') Terwijl de aandacht veel meer op de ruiter zou moeten liggen want zeker 95% weigeringen op laag niveau komt bij de ruiter vandaan. En dat overige 5% zijn weer paarden die een nieuw kleurtje ofzo oprecht heel eng vinden en nog steeds geen meppartij verdienen.


Kaitlyn schreef:
Dat zie ik hier dus helemaal niet veel.

Die lage rubrieken zijn ook heel leuk voor de ruiters met een paard wat wel een sprongetje kan, maar gewoon niet de capaciteit heeft voor een 80/90/100 cm instapklasse.
Denk aan de meeste dressuurpaarden, friezen, tinkers, volwassen ruiters op een pony. En dat hoeft dus helemaal niet te betekenen dat het onkundige ruiters zijn.


Ik zeg ook helemaal niet dat iedereen op laag niveau het verkeerd aanpakt :) en met een koudbloed of een pony is het inderdaad best lastig om zomaar in 90cm of 1m klasse in te stappen.

Mijn mening blijft wel dat (te) veel van die hele lage rondjes zijn combinaties die meer behoefte hebben aan doortrainen thuis voordat ze op vreemd terrein proberen te springen omdat de basis er nog helemaal niet is. Laagdrempelig is leuk maar het moet ook een beetje leuk blijven voor het paard :o Op wedstrijd wordt je tenminste nog uitgesloten met 20 punten, met oefenrondje gaat men dan meestal gewoon door terwijl het al lang nergens op slaat.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Te strakke neusriem op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-23 14:49

Dat heb ik dan juist weer niet vaak gezien. Soms nog wel jonge paarden die mee mogen om zo'n rondje te springen, maar nog niet klaar zijn voor groter werk. Juist om ze al aan andere locaties / sprongetjes te laten wennen. En dat geeft weleens een beetje chaos ja.
Natuurlijk zitten er ruiters tussen waarvan ik denk; ga eruit, en word kalm. Maar de meeste ruiters blijven dan heel rustig en geven hun jonge paard een aantal keer de kans om een hindernis goed te bekijken en te springen.