Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-23 16:27

In de 2021 veulen topic hadden wij een discussie over het beginnen met longeren van onze 2 jarige.
Ik ben heel benieuwd hoe de rest van bokt hier tegen aan kijkt.

Mijn mening is dat een 2 jarige echt nog niet gelongeerd zou moeten worden. Misschien een keertje in de zoveel tijd om het te leren maar zeker niet met wekelijkse regelmaat.
Maar andere waren van mening dat de belasting voor de pezen/ gewrichten / botten juist bevoordelijk is.

Ik wil graag weten wat jullie hier over denken en wat de voors en de tegens volgens jullie zijn.
Wat deden jullie met jullie 2 jarige en waarom?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:29

De twee jarige hier staat nog heerlijk op weide met vriendjes om de simpele reden dat ik twee veel te vroeg vind. Hij speelt en rent dus die pezen en spieren worden op natuurlijke wijze versterkt. Als hij drie is bouwen we hier geleidelijk op.

Capriootje

Berichten: 6754
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:33

Ayasha schreef:
De twee jarige hier staat nog heerlijk op weide met vriendjes om de simpele reden dat ik twee veel te vroeg vind. Hij speelt en rent dus die pezen en spieren worden op natuurlijke wijze versterkt. Als hij drie is bouwen we hier geleidelijk op.


Hiermee eens. Vooral als ze ruimte hebben en speel maatjes belasten/trainen ze zichzelf al eigenlijk.

Mijne is nu 3 en met 2/2,5 jaar ben ik wel stukjes met hem gaan wandelen, soms 10 min grondwerk, afspuiten enz. Maar max 2 dingen per week en dan ook kort incl borstelen/voetjes geven. Verder bewoog en speelde hij zoveel in de groep dat het ook niet nodig was. Nu is hij ruim 3 en licht aan het werk maar ook 2, max 3 keer per week en nog kort. Hij kent ondertussen wel al heel veel voor z’n leeftijd maar dat is ook omdat ik hem al bijna 2 jaar heb

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:37

Onder de 3 jaar is longeren niet aan te bevelen; het rondjes lopen is een veel zwaardere belasting dan veel mensen denken en menig jong paard is door te jong longeren geblesseerd geraakt.
Lekker op de wei en daar laten spelen of, als je het echt nodig zou vinden, wandelen aan de hand, rechte stukken........maar nodig is dat dus niet.
Ook bij een 3-jarige heel rustig beginnen en vooral op zo groot mogelijk cirkels en kort; Paar rondje linksom en paar rondjes rechtsom en klaar.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:38

Bewegen is goed voor de ontwikkeling van de pezen & gewrichten, maar dat is op natuurlijk wijze: bijv in een heuvelig weiland, mee als handpaard op rustige ritten, oftewel: bewegen in lange lijnen zonder vele bochten, graag op varierende ondergrond. Het lopen in rondjes in een bak is echt veels te belastend voor zulke jonge paarden. :j

Overigens om jouw vraag te beantwoorden: mijn paard is een draver en is dus als 1,5-jarige beleerd voor de sulky. 3x in de week getrained door het bos (rechtdoor, weinig bochten) en later op de drafbaan. Als 2,5-jarige is ze ingereden in alle gangen. Maar dat is vast niet het antwoord waar je op zit te wachten :)) Lichamelijk is ze hier uiteraard super sterk van geworden en ze heeft een giantische conditie zelfs met relatief weinig training. Ze heeft steenharde hoeven en hele droge benen. Mentaal doet het wel echt wat met ze, en dan niet in de positieve zin.

Kasmir

Berichten: 5434
Geregistreerd: 11-09-05
Woonplaats: Noord Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:40

Vanaf 4,5 jaar ongeveer een beetje longeer en grondwerk, vanaf 5,5 rijden we ze in. Een twee jarige staat hier nog op de wei en gaat alleen als handpaardje mee op buitenritten zodat ze al wereldwijs worden.

Afbeelding

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:11

Mijn 2 jarige gaat nu net beetje mee uit wandelen. Zowel alleen als met ander paard.
Meer doe ik nog niet met haar behalve de normale verzorging. Ik wil haar met 3 wat mee gaan nemen als handpaard.
Ze vermaakt zich verder prima in grote kudde in paddock paradise :) Hoewel ze meegaan altijd gezellig vindt. Ik vind haar nog veel te jong om meer te belasten, ook mentaal :)

Haar moeder heb ik ook al vanaf veulenleeftijd. Volgens mij heb ik die pas met 4 wat gelongeerd. Ze ging wel veel mee wandelen en naast de fiets mee. Ik ben toen met 5 echt gaan rijden. Daarvoor was ze al wel zadel en ruitermak.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:23

Belasting cq. beweging is belangrijk voor de ontwikkeling van sterke pezen en botten, heb ik altijd geleerd en die mening deel ik. Een kind laat je ook (juist!) niet stil in een hoekje zitten tot ie 15 oid is. Het hangt imo erg af hoe de huisvesting verder is en welke belasting/beweging het paard daar al bij krijgt, of niet. En een risico is wel overbelasting..

Ik heb onvoldoende kennis om specifiek iets te zeggen over een 2jarige longeren, maar wil wel een tegengeluid geven in het helemaal niks met een paard (willen) doen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:25

Ladyson schreef:
Belasting cq. beweging is belangrijk voor de ontwikkeling van sterke pezen en botten, heb ik altijd geleerd en die mening deel ik. Een kind laat je ook (juist!) niet stil in een hoekje zitten tot ie 15 oid is. Het hangt imo erg af hoe de huisvesting verder is en welke belasting/beweging het paard daar al bij krijgt, of niet. En een risico is wel overbelasting..

Ik heb onvoldoende kennis om specifiek iets te zeggen over een 2jarige longeren, maar wil wel een tegengeluid geven in het helemaal niks met een paard (willen) doen.

Wanneer een paard geen kans geeft om op natuurlijke wijze te belasten schiet je daar al tekort. Dat moet je niet willen compenseren met vroeger beginnen met longeren. Je laat een kleuter spelen maar niet part time werken in de bouw.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:25

Hier als ze drie zijn in 3 maanden aan de longe en onder het zadel.
Daarna worden ze het land opgestuurd tot begin november. Dan de winter door rustig wat spelenderwijs bijhouden en vanaf vier gaan ze naar 4x per week een half uurtje oppakken.

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 17:29

Ayasha schreef:
Je laat een kleuter spelen maar niet part time werken in de bouw.


Dat was in vroeger tijden overigens wel anders. Kinderen die mee moesten helpen aardappelen oogsten, koeien melken en andere (zware) klussen op het boerenbedrijf. Of het dak op met schoorsteenvegen :D

Anyway, vanuit de draverwereld is het wel bekend dat jong belasten op harde ondergrond rechtuit heel hard beenwerk geeft, dus aan de hand mee over de weg (en dan ook draven) is geen gek idee om met een 2-jarige te doen. Longeren idd gewoon niet, zachte grond en bochtenwerk is wél slecht, juist voor niet afgehard beenwerk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57948
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:00

Ibbel schreef:
Ayasha schreef:
Je laat een kleuter spelen maar niet part time werken in de bouw.


Dat was in vroeger tijden overigens wel anders. Kinderen die mee moesten helpen aardappelen oogsten, koeien melken en andere (zware) klussen op het boerenbedrijf. Of het dak op met schoorsteenvegen :D

Anyway, vanuit de draverwereld is het wel bekend dat jong belasten op harde ondergrond rechtuit heel hard beenwerk geeft, dus aan de hand mee over de weg (en dan ook draven) is geen gek idee om met een 2-jarige te doen. Longeren idd gewoon niet, zachte grond en bochtenwerk is wél slecht, juist voor niet afgehard beenwerk.

En heul vroeger woonden we in grotten en aten als we wat konden vangen rauw vlees. Van mij mag je dat ook terug gaan doen maar of je er beter van gaat worden…… rechtdoor op het harde is nog wel iets anders dan longeren imo.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:38

Ik heb longeren als voorbereiding op werk later nooit begrepen. Enkel rondjes lopen is nu niet een doel qua paardrijden dat ik voorbij zie komen. Wandelen? Ja, en juist ook buiten zodat je later er op ook iets hebt om op terug te vallen als paard het te moeilijk vindt. Handpaarden, mits een geschikt rijpaard? Ja, leren ze mooi van dat mens ook meer boven/achter ze kan zitten en nog steeds beschikbaar is om steun op te zoeken. Lekker samen op pad dus, simpele oefeningen doen onderweg aan overgangen en netjes positie vast houden t.o.v. mens. 2 weg communicatie kanaal aanleggen en onderhouden.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 18:41

Longeren is nog echt te vroeg maar basis verzorging, op de poetsplaats kunnen staan, voetjes geven en meelopen zijn dingen die vanaf veulen af aans mijn inziens geleerd mogen worden. Je hoefsmid zal je ook dankbaar zijn dan :D

En dan op een gegegeven moment vanaf een jaar of 1, of wat daarvoor mee wandelen, grondwerk etc ook prima activiteiten.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:34

Ik heb momenteel een jaarling lopen. Zij doet nu de basisdingen als vaststaan, voetjes en wat simpel grondwerk zoals mee wandelen, achteruit en wijken voor druk (schouders en achterhand). Daarnaast gaat ze zo nu en dan mee over de weg. Zo ziet ze veel en kunnen haar pezen, botten en spieren ook wat sterker worden. Het meeste heeft ze qua opbouw nog gewoon aan het spelen in de kudde - en dat is ook niet gek.

Haar ga ik absoluut niet longeren voordat ze 3 jaar oud is. En ook dan mondjesmaat. Ik vind het een heftige belasting op een jong paard.

ChantalAM

Berichten: 330
Geregistreerd: 14-04-23
Woonplaats: Lage Vogezen

Re: Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:43

2 jaar is echt te jong.
Überhaupt zie ik maar weinig mensen echt goed longeren.
Het is zo'n grote belasting voor een paard.
Ik ben er ook voor om de basis te leren en even erop als ze ruim 3 zijn. Het uiteindelijke werk komt pas na 8 jaar. Als de rug volgroeid is.

ApplePapple

Berichten: 2742
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:45

Mijn 2 jarige gaat mee als hand paard op ritten van maximaal 2 uur met alle gangen, ook galop maar niet heel lang want daar word ze heel enthousiast van.
Ook wandel ik met haar, alleen of met anderen, gemiddeld dan 1 uur.
Soms longeer ik mijn andere paard in de wei en dan rent de 2 jarige wat mee, bokt een keer, gaat weer naar de andere kant van de wei, komt terug en rent weer paar rondjes mee.

Ook doe ik wat grondwerk met haar, door stappen aan de hand, terug staan, om staan etc.

Dit doe ik natuurlijk niet iedere week zo. Net wat uitkomt, ene week helemaal niks en doet ze lekker 24/7 haar eigen ding, de andere week doe ik 2x iets met haar.

Ik ben van mening dat je ook echt naar het paard moet kijken!

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:53

Longeren hoef je mijn inziens pas te doen als je denkt dat het paard klaar is om ingereden te worden. Op die manier kun je ze alvast stem commando's leren en zien hoe het paard reageert. Tevens kan het paard dan ook wennen aan jou communicatiestijl. Ik zie dan ook niet de meerwaarde om een paard op 2 jarige leeftijd te longeren. Je kan wel andere dingen doen zoals eerder genoemd (grondwerk).

Wanneer je begint met het longeer/inrij proces ligt heel erg aan het paard. Mijn huidige paard was met 3 nog veel te puppy paard, ik ben pas begonnen met longeren rond zijn 4e en twee maanden later zat ik erop.

_Lorette_

Berichten: 12085
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:57

Die van ons doen in principe niks, buiten de gewone verzorging, tot ze dik 3 jaar zijn (en dan reken ik met de geboortedatum). Ik vind dat een 3-jarige nog zo weinig kan qua belasting, dat het ook geen zin heeft om er al eerder mee aan de slag te gaan. Zijn ze nog heel jeugdig en begin ik pas met 4 jaar, dan halen ze die 'achterstand' (eigenlijk geen passend woord) ook makkelijk in.

De enige uitzondering was mijn atactische 2-jarige. Daar ben ik al snel na de diagnose mee begonnen. Hij heeft voor zijn 3e ook al enkele keren aan de longe gelopen. Bij hem was het bittere noodzaak om hem goed genoeg te krijgen om zijn hoeven te kunnen doen. Hij deed daar meestal alleen simpele oefeningen voor die eerder raakvlakken hadden met vrijheidsdressuur, maar om hem te prikkelen/triggeren had hij ook al echt jong een zadel op e.d. Voor andere paarden vind ik dat niet nodig. Onze huidige 2-jarigen doen in principe niets. Heel af en toe gaat er een borstel over. Ik ga er pas over een jaar mee aan de slag. Wij gebruiken het longeren dan alleen enkele keren om ze stemhulpen aan te leren die ik handig vind voor het beleren. Het wordt niet gebruikt om ze te 'trainen'.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 20:34

Mijn tinker van toen drie logeerde ik amper, veel liever lekker rechtuit buiten wandelen, daarin gerichte oefeningen meenemen en ze worden er verkeersmak van. Nu hij 4,5 is, logeer ik nog steeds niet langer dan 10 minuten, een ronde van 15 meter is gewoon erg belastend. Dan ga ik liever een halfuurtje naar buiten onder het zadel. In het derde jaar beginnen met wat speels rechtrichten en de dubbele lijnen(dus ook regelmatig rechtdoor) lijkt mij het beste om op te bouwen.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 21:00

Onze ondertussen 13 jarige ruin, gingen we wekelijks opzoeken in de opfok. Daar deden we wat borstelen en wandelen.
Met drie jaar is hij uit de opfok gekomen en zijn we begonnen met grondwerken dat uitgebouwd naar longeerwerk.

kayleeroel
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:03

ik heb een jaarling (1,5) die ik nu heel voorzichtig aan laat kennismaken met longeren. ik merk namelijk dat hij te veel energie heeft. dit krijg ik er amper uit, ook niet met andere paarden. ik longeer wel eens vriendjes van hem maar dan komt hij op het midden staan en vind hij het prima. ik wandel veel en doe grondwerk maar merk gewoon dat hij het niet genoeg vind. hij leert namelijk heel graag en word echt niet gelukkig van alleen maar op de wei staan. als hij het longeren eenmaal doorheeft dan doe ik dit ook maar voor een paar minuten, alleen maar om de energie eruit te krijgen, maar zo heeft hij toch de basis.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:17

Longeren doe ik zelf sowieso amper.

Vanaf 2 jaar gaan ze licht in het werk met een beetje handwerk.

Dat is vooral oefeningen in stilstand (achteruit, opzij met alle lichaamsdelen, uit mijn ruimte blijven, wegsturen van mij, terughalen naar mij).
Vanaf veulen gaan ze bij mij wél mee naar buiten aan de hand. Gewoon lekker gaan stappen op het harde.

Hierna gaan ze in het handwerk verder, schouder voor, travers, wijken, appuyement wordt er spelenderwijs opgezet (als in, twee stapjes met een keer). Ik wil hierbij een los, ontspannen paard die netjes meestapt en tempo aanpast.

Vanaf een jaar of drie wordt dit uitgebreid naar de longepositie

Hiernaast uiteraard nog altijd het wandelen aan de hand.

Nota: longepositie is nog altijd niet zoals het klassieke halfuur aan een stuk longeren op hetzelfde cirkeltje,al dan niet met bijzet. Longepositie is enkel dat ikzelf verder sta. Er worden veel rechte lijnen gezet, vooral stapwerk en buigen.

Ook mijn volwassen paarden ga ik niet standaard gaan longeren op de klassieke manier. Doe ik wel regelmatig grondwerk volgens de academische principes.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Vanaf welke leeftijd (2?) ga je wekelijks longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:34

Ik heb een tinker gezien die op 4,5 jaar helemaal kapot was van binnen, mogelijk omdat de eigenaar met 1,5 jaar was begonnen met longeren. Dat is haar verteld om te doen, ze wist niet dat het niet goed was. Maar die was goed stuk...

Ibbel

Berichten: 49141
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 18:24

kayleeroel schreef:
ik heb een jaarling (1,5) die ik nu heel voorzichtig aan laat kennismaken met longeren. ik merk namelijk dat hij te veel energie heeft. dit krijg ik er amper uit, ook niet met andere paarden. ik longeer wel eens vriendjes van hem maar dan komt hij op het midden staan en vind hij het prima. ik wandel veel en doe grondwerk maar merk gewoon dat hij het niet genoeg vind. hij leert namelijk heel graag en word echt niet gelukkig van alleen maar op de wei staan. als hij het longeren eenmaal doorheeft dan doe ik dit ook maar voor een paar minuten, alleen maar om de energie eruit te krijgen, maar zo heeft hij toch de basis.


Je haalt een wat ouder topic uit de mottenballen (is verder niet erg), maar een paard gaan longeren om energie kwijt te raken is de slechtste reden die je kunt bedenken. Daar is longeren niet voor bedoeld.
En wat is er mis met een jong paard met veel energie? Die gooit dat er op de wei/in de groep toch zelf wel uit? En zo niet, wat dan nog? Wat is het probleem met 'teveel energie'? Wat noem jij 'teveel energie'?
Het is een kleuter, laat 'm lekker gaan.