Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:23

Elisa2 schreef:
Nynkex01 schreef:
Ik heb even een snelle zoektocht gedaan in de universiteitsbibliotheek voor hen die net als ik goed wetenschappelijk onderzoek willen naar het effect van paardrijden op een paard. Ik vond onder andere dit artikel dat het stressniveau bij paarden en ruiters meet voor en na het rijden. Voor zowel paarden als Ruyters is het stressniveau na het rijden lager dan ervoor. Ik zou daar dan uit concluderen dat rijden ook voor een paard ontspannend kan werken. En het lijkt me lastig om je te ontspannen als je last van je rug hebt. Je hebt toegang nodig via de universiteit om het hele artikel te lezen, maar volgens mij kunnen jullie wel de samenvatting lezen.
https://rug.on.worldcat.org/search/deta ... ords=false
Ik moet nu weer studeren dus heb geen tijd om er nu verder naar te kijken. Wat ik me wel afvraag bij dit onderzoek is hoe zo’n paard dan gehuisvest wordt. Ik kan me namelijk voorstellen als je de hele dag gestrest in een kleine stal bent dat rijden inderdaad ontspanning brengt, en als je al ontspannen uit de wei komt dat de resultaten dan misschien anders zijn


Dat laatste..mijn ervaring is dat veel paarden inderdaad ontspannen tijdens de training. Ook als ze al ontspannen waren in de wei/ paddock.

Zie het altijd aan dat ze graag mee willen en heerlijk lopen te briesen tijdens het lopen wat een teken van ontspanning is.

Valt of staat alles natuurlijk wel met de manier waarop..

Filmpje kijk ik later, denk wel dat de pijnsignalen in context moeten worden gezien. Schrikken kunnen ze ook doen als ze iets moeilijk vinden, hoeft niet gelijk te betekenen dat ze pijn hebben.


Dit is ook mijn ervaring ja. Paard wil altijd graag mee

DuoPenotti

Berichten: 29810
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 14:27

Mijn ervaring ook, paarden vinden de aandacht gewoon leuk. En rijden is gewoon aandacht met beloning.

Ik heb dat filmpje overigens gekeken.
En dat meisje heeft echt alles er aan gedaan om haar paard zonder pijn te laten lopen.
Maar toch van de artsen die ze eerder had kon niemand dat en ook niemand wees op haar zadel.
En dat vind ik dan vooral schrijnend, een eigenaar die wel de professionals opzoekt, maar toch niet geholpen word.
Wat moet je nog meer als eigenaar doen dan?

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 15:12

fransje23 schreef:
mce schreef:
maar hoeveel ogen kunnen echt zien of een paard pijn heeft??

veel wordt er - tot nu toe- als lastig vervelend ect. pest me, probeert me uit afgedaan en opgelost met veel hang en sluitwerk er aan.


Waarschijnlijk schuiven veel mensen toch regelmatig dingen weg onder de noemer paard is stout, heeft geen zin, "doet hij/zij altijd etc ipv naar de oorzaak.
Daarnaast betekent erkennen van pijn ook dat je er wat aan moet gaan doen.. Bij struisvogels kun je gewoon lekker door gaan met rijden.
Doen we er een "slofje" aan om het paard te "helpen" en klaar.


zijn dan de meeste mensen met paarden struisvogels?? wat hebben dan al die filmpjes voor zin, kijken en niets zien, leuk voor de praat aan de bar?? hoe goed we het gezien hebben!!!
Interessant doen en vervolgens niets doen om het -mogelijk - voor hun eigen paard te verbeteren??

Ik leer(de) van die filmpjes vergroot mijn parate kennis, altijd fijn te ontdekken dat je nooit te oud bent om te leren.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:02

fransje23 schreef:
Dit is de video uit dat artikel van de Knhs en is zeker een aanrader.

[ Video ]

En de punten waar ze naar kijken, en scoren.

    24 Pain-Associated Behaviors

    Face

    Ears rotated back behind vertical or flat
    Eyelids closed or semiclosed
    Sclera (whites of the eye) exposed
    Intense stare
    Opening mouth repeatedly
    Tongue exposed and/or moving in and out of the mouth
    Bit pulling through the mouth, to the left or right

    Body

    Repeated head position changes
    Head tilt
    Head in front of the vertical
    Head behind the vertical
    Head moving constantly from side to side and/or head tossing
    Tail clamped or held to one side or large tail swishing movements 

    Gait

    Rushed gait/irregular rhythm
    Sluggish gait/irregular rhythm
    Hind limbs not following in the front limbs’ tracks
    Repeated wrong lead and/or change of lead in front or behind in canter
    Spontaneous gait changes
    Stumbling and/or repeated toe-dragging
    Sudden change in direction of movement
    Spooking
    Reluctance to move freely/stopping spontaneously
    Rearing
    Bucking with or without kicking out backward


Hier wordt ik wel een beetje verdrietig van om naar te kijken, die merrie in dat filmpje kreeg kennelijk al injecties om haar goed te houden maar er is niets veranderd qua training en ze zijn gewoon door blijven springen. Alleen al in het filmpje zie je dat ze niet wilt lopen, waar ze goed zou moeten lopen aan de longe zie je dat ze helemaal vast zit in haar lijf en in de lengtebuiging. Volgens mij is die helemaal vastgereden en inderdaad dan krijgen ze overal pijn.

Met poetsen en zadelen geeft ze al aan enorm veel pijn in het lijf te hebben. Zadel past niet goed en geeft problemen.

Het rijniveau in de filmpjes is ook niet zo best.

Ik vraag me dan of hoeveel er ontstaat door slechte training/ overbelasting van een been door vastzitten/ scheef rijden en hoeveel er ontstaat door compensatie van het paard omdat het iets ontlast.

Voor de rest alleen maar een goed filmpje hoor, ze doet heel goed uitzoekwerk maar vind het bijna triest dat zo'n video nodig is en besef tegelijkertijd dat zoiets heel hard nodig is.

Paard had imo al heel veel signalen gegeven die gemist zijn..maar goed, het blijft lastig. Ze kunnen niet praten en niemand is alwetend natuurlijk.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:14

mce schreef:
zijn dan de meeste mensen met paarden struisvogels?? wat hebben dan al die filmpjes voor zin, kijken en niets zien, leuk voor de praat aan de bar?? hoe goed we het gezien hebben!!!
Interessant doen en vervolgens niets doen om het -mogelijk - voor hun eigen paard te verbeteren??

Ik leer(de) van die filmpjes vergroot mijn parate kennis, altijd fijn te ontdekken dat je nooit te oud bent om te leren.


Of het de meeste mensen met paarden zijn durf ik niet te zeggen maar de struisvogels bestaan wel degelijk.

Denk dat de meeste mensen echt wel hun best doen om het zo goed mogelijk te doen voor hun paard :j
Maar soms moet je als eigenaar tegen de stroom in om het beste te krijgen en daarvoor moet je sterk in je schoenen staan.
Stalgenoten die je probleem bagatelliseren, instructie die zegt dat je paard gewoon aan het werk moet etc.

Ik heb ook wel dingen gedaan bij mijn eerste paard waarvan ik met de kennis van nu denk....waarom... Dat is leergeld geweest, duur leergeld vanuit het paard gezien, maar ik wist toen niet beter.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:36

fransje23 schreef:
mce schreef:
zijn dan de meeste mensen met paarden struisvogels?? wat hebben dan al die filmpjes voor zin, kijken en niets zien, leuk voor de praat aan de bar?? hoe goed we het gezien hebben!!!
Interessant doen en vervolgens niets doen om het -mogelijk - voor hun eigen paard te verbeteren??

Ik leer(de) van die filmpjes vergroot mijn parate kennis, altijd fijn te ontdekken dat je nooit te oud bent om te leren.


Of het de meeste mensen met paarden zijn durf ik niet te zeggen maar de struisvogels bestaan wel degelijk.

Denk dat de meeste mensen echt wel hun best doen om het zo goed mogelijk te doen voor hun paard :j
Maar soms moet je als eigenaar tegen de stroom in om het beste te krijgen en daarvoor moet je sterk in je schoenen staan.
Stalgenoten die je probleem bagatelliseren, instructie die zegt dat je paard gewoon aan het werk moet etc.

Ik heb ook wel dingen gedaan bij mijn eerste paard waarvan ik met de kennis van nu denk....waarom... Dat is leergeld geweest, duur leergeld vanuit het paard gezien, maar ik wist toen niet beter.


zo hebben we geleerd en ontdekt wat goed was voor je paard, en ja daar zijn pijnlijke fouten gemaakt alleen hebben we er van geleerd !!

Belangrijkste les: oorzaak oplossen en geen symtoombestrijden, levert - fysiek en mentaal - het meeste op voor paard en eigenaar.

Ik wel, alleen was er toen nog niet zo veel kennis openbaar zoals nu kan men via internet vasstellen wat een paard heeft, op afstand via beelden, ik vind het knap om dan te kunnen diagnostiseren.

Weet dat het heel lastig is om op een stal je eigen koers te blijven bepalen en volhouden, terwijl iedereen van iedereen zou kunnen leren,

maar ik ben bevoorrecht en heb alleen prive paarden dan is het makkelijker denk ik om je koers te blijven volgen, maar ken de strubbelingen van de ruiters onderling op stallen, dat ik me wel eens achter m'n oor krab en denk waar gaat dit over
Laatst bijgewerkt door mce op 09-03-23 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:41

Ik zeg altijd tegen stalgenoten die net hun eerste eigen paard hebben gekocht dat het een soort reis is. Je moet leren om je eigen keuzes te maken en pad te kiezen.
Maar in het begin is dat moeilijk en ben je natuurlijk ook onzeker.
Als je dan ook nog eens veel verschillende meningen en ideeën hoort is dat echt lastig.

Ik heb mijn pad wel gevonden, en de juiste mensen om mee van gedachten te wisselen. Dan is het makkelijker.

Popstra
Berichten: 13797
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:48

Elisa2 schreef:
fransje23 schreef:
Dit is de video uit dat artikel van de Knhs en is zeker een aanrader.

[ Video ]

En de punten waar ze naar kijken, en scoren.

    24 Pain-Associated Behaviors

    Face

    Ears rotated back behind vertical or flat
    Eyelids closed or semiclosed
    Sclera (whites of the eye) exposed
    Intense stare
    Opening mouth repeatedly
    Tongue exposed and/or moving in and out of the mouth
    Bit pulling through the mouth, to the left or right

    Body

    Repeated head position changes
    Head tilt
    Head in front of the vertical
    Head behind the vertical
    Head moving constantly from side to side and/or head tossing
    Tail clamped or held to one side or large tail swishing movements 

    Gait

    Rushed gait/irregular rhythm
    Sluggish gait/irregular rhythm
    Hind limbs not following in the front limbs’ tracks
    Repeated wrong lead and/or change of lead in front or behind in canter
    Spontaneous gait changes
    Stumbling and/or repeated toe-dragging
    Sudden change in direction of movement
    Spooking
    Reluctance to move freely/stopping spontaneously
    Rearing
    Bucking with or without kicking out backward


Hier wordt ik wel een beetje verdrietig van om naar te kijken, die merrie in dat filmpje kreeg kennelijk al injecties om haar goed te houden maar er is niets veranderd qua training en ze zijn gewoon door blijven springen. Alleen al in het filmpje zie je dat ze niet wilt lopen, waar ze goed zou moeten lopen aan de longe zie je dat ze helemaal vast zit in haar lijf en in de lengtebuiging. Volgens mij is die helemaal vastgereden en inderdaad dan krijgen ze overal pijn.

Met poetsen en zadelen geeft ze al aan enorm veel pijn in het lijf te hebben. Zadel past niet goed en geeft problemen.

Het rijniveau in de filmpjes is ook niet zo best.

Ik vraag me dan of hoeveel er ontstaat door slechte training/ overbelasting van een been door vastzitten/ scheef rijden en hoeveel er ontstaat door compensatie van het paard omdat het iets ontlast.

Voor de rest alleen maar een goed filmpje hoor, ze doet heel goed uitzoekwerk maar vind het bijna triest dat zo'n video nodig is en besef tegelijkertijd dat zoiets heel hard nodig is.

Paard had imo al heel veel signalen gegeven die gemist zijn..maar goed, het blijft lastig. Ze kunnen niet praten en niemand is alwetend natuurlijk.


Het banketstaaf was dat de ruiter zei haar paard terug te hebben van toen ze haar gekocht had na dat het dier was uitverdoofd

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-23 17:58

fransje23 schreef:
Ik zeg altijd tegen stalgenoten die net hun eerste eigen paard hebben gekocht dat het een soort reis is. Je moet leren om je eigen keuzes te maken en pad te kiezen.
Maar in het begin is dat moeilijk en ben je natuurlijk ook onzeker.
Als je dan ook nog eens veel verschillende meningen en ideeën hoort is dat echt lastig.

Ik heb mijn pad wel gevonden, en de juiste mensen om mee van gedachten te wisselen. Dan is het makkelijker.



Ik heb mijn pad ook gevonden maar ben wel blij dat ik niet zoveel "raadgevers" 'experts" had zoals er nu zijn, maar het is zeer moeilijk om je lijn te blijven volgen want iedereen heeft de wijsheid in pacht lijkt het,
daarom is het zeker heel belangrijk om goede mensen naast je te hebben waarmee je op een lijn zit en kunt sparren.

Zie dat nu ook weer met een 6 jarige merrie, is inmiddels in de vierde hand omdat het een lastpak is, deze merrie is de dupe van haar talent en haar sterke karakter, als je dat niet ziet krijg ik weer een paard wat getraumatiserd is wat totaal niet nodig was
en dan merk je dat ook instructie veel te weinig kennis en kunde heeft om dit soort paarden op de juiste wijze op te leiden.
Deze amazone heeft het paard toch gekocht en we gaan aan de slag maar voorlopig mag ze even wennen en weer paard worden.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 09:24

Popstra, ja dat dus..paard is kennelijk zo enorm achteruit gegaan onder haar amazone.

Heel triest, goede begeleiding krijgen is zo belangrijk na de aankoop van een eerste paard.

Fouten maken wel allemaal en hebben we allemaal gemaakt, die eigen koers varen is inderdaad erg belangrijk.

Iedereen heeft de wijsheid in pacht met de mond vaak (vooral op pensionstallen), het is mooier als je mensen ook daadwerkelijk aan het werk kan zien en de paarden ziet verbeteren ookal is dat vaak geen Quick Fix.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-23 17:29

Goed paarden houden is a grote som van heel veel complexe factoren.

Functional/low grade lameness komt in grotere percentages voor dan we wellicht willen toegeven.
Waar je de grens trekt tussen nog doorwerken , wetende dat het wellicht beter wordt of stoppen omdat de grens bereikt is mijn inziens echter paard afhankelijk. Ik ken helaas genoeg verhalen van paarden met structurele blessures die op rust gezet werden en er echt niet beter van werden om vervolgens met aangepaste beweging toch weer een positieve progressie lieten zien.

Het is niet altijd makkelijk om het eerlijk te bekijken een goede blik aan de zijlijn is noodzakelijk maar niet altijd evident..

Daarnaast zijn er genoeg voorbeelden van correct gereden paarden die echt op late leeftijd (25+) nog een zeer goede fysieke gesteldheid laten zien.

Resume: Ik kan er niet in meegaan dat paardrijden altijd schadelijk is..

manubres

Berichten: 2785
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 23:36

Pff...werd emotioneel van dat filmpje. Eigenaresse zo blij dat haar paard het goed deed na ander zadel en block. En daarna het slechte nieuws dat paard niet meer beter werd....

Ik geloof het percentages graag. Om die reden wil ik ook niet meer schrijven in de dressuur. Ik word misselijk van alles wat ik zie. En dan bedoel ik deze keer de amateurs en vooral lagere klasse. Van alle paarden die voorbij komen is er maar een enkeling die ik gezond en ontspannen vind ogen, goed gereden wordt en een happy athlete lijkt.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 09:01

manubres schreef:
Pff...werd emotioneel van dat filmpje. Eigenaresse zo blij dat haar paard het goed deed na ander zadel en block. En daarna het slechte nieuws dat paard niet meer beter werd....

Ik geloof het percentages graag. Om die reden wil ik ook niet meer schrijven in de dressuur. Ik word misselijk van alles wat ik zie. En dan bedoel ik deze keer de amateurs en vooral lagere klasse. Van alle paarden die voorbij komen is er maar een enkeling die ik gezond en ontspannen vind ogen, goed gereden wordt en een happy athlete lijkt.



even een middagje IndoorBrabant en je ziet dat het allang niet meer om het spel gaat maar om de knikkers.

Maar presteren moet, de investering moet terug verdient worden en de sponsor wil gezien worden, busines is busines,

Sport met een happy atleet is maar voor een handje vol weg gelegd, de rest - op elk niveau - is aan het kopieren, proberen na te doen zonder enige kennis en kunde. Helaas.

Steken hoog in - want mee doen om gezien te worden - en dan zakken we vanzalf af naar dit soort filmpjes waar iedereen (krokodillen) tranen van in de ogen krijgt

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-23 19:10

Ik maak me dus echt totaal geen zorgen over indoor Brabant of topsport. Over het algemeen zijn dat prima ruiters.

Ik maak me veel meer zorgen over wat ik in de basissport zie en het totale gebrek aan basis wat sommige mensen hebben.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 08:54

Avalanche schreef:
Ik maak me dus echt totaal geen zorgen over indoor Brabant of topsport. Over het algemeen zijn dat prima ruiters.

Ik maak me veel meer zorgen over wat ik in de basissport zie en het totale gebrek aan basis wat sommige mensen hebben.


dat was me al duidelijk

maak me ook geen zorgen over indoor brabant en de top, maar er was meer dressuur te zien dan alleen de wereldbeker top,

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:20

Eens :) En ik denk dat jij en ik dezelfde zorg delen.

Ik weet zeker dat daar paarden kapot van gaan.

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:33

Avalanche schreef:
Eens :) En ik denk dat jij en ik dezelfde zorg delen.

Ik weet zeker dat daar paarden kapot van gaan.



dat doen we zeker,
was gisteren nog weer even op een stal waar paarden te koop staan en als ik dan zie hoe weinig verstand van zaken er is, maar ook niet de bereid heid tot veranderen, dat verbaast me dan altijd wel,

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:37

Mij ook. Maar ik heb de indruk dat mensen het echt niet zien ook.

Ik zag een paard aan de dubbele longe gewerkt worden dat duidelijk een valse knik had, maar mensen zien het gewoon niet. En later komen de blessures. Ik ben er echt van overtuigd dat je onwijs veel kunt voorkomen met goed management en correcte training. En vergeet harnachement niet.

Janneke2

Berichten: 22799
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:50

.... mijn ervaring is dat mensen drommels goed zien dat de knik tussen de tweede en derde halswervel zit -
'maar dat is juist goed', is de gedachte.
Voor zijn rug, ofzo.
Of gewoon voor de punten (want die krijgen mijn stalgenoten wel met de knik in de hals).

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 09:54

Mijn ervaring is dat er veel met termen gestrooid wordt maar weinigen nu echt weten waar aan ze het kunnen zien.

Zie het ook op SM voorbij komen, wordt er enorm geageerd tegen dressuurruiters met hoofdplaatjes erbij van de aanleuning waar er van alles over beweerd wordt. En die mensen pretenderen zelf hun paard wel op een goede manier te rijden aan de voorkant en dan kijk ik naar zo'n profiel foto en dan zie ik een paard die niet eens nageeflijk loopt. Maar dat is niet erg he, want de neus is er wel uit. ;-)

mce
Berichten: 655
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 10:13

Janneke2 schreef:
.... mijn ervaring is dat mensen drommels goed zien dat de knik tussen de tweede en derde halswervel zit -
'maar dat is juist goed', is de gedachte.
Voor zijn rug, ofzo.
Of gewoon voor de punten (want die krijgen mijn stalgenoten wel met de knik in de hals).


ja, er is ook bij de jury nog veel werk aan de winkel,

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 11:27

Janneke2 schreef:
.... mijn ervaring is dat mensen drommels goed zien dat de knik tussen de tweede en derde halswervel zit -
'maar dat is juist goed', is de gedachte.
Voor zijn rug, ofzo.
Of gewoon voor de punten (want die krijgen mijn stalgenoten wel met de knik in de hals).

Toch wel bijzonder dat ze dat goed vinden...... voor de rug is het idd goed als paard nageeft, maar dan zie je de hele halsspier opbollen en is de onderhals ontspannen. Niet alleen het bovenste stuk bolt dan. Je ziet dan ook echt de onderhals wat holler worden.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:48

Ok, toch een vraag aan jullie. Die kennis en kunde heb je niet in 1 dag bereikt. Ik merk het nu ook. Ik ben lerende, maar helaas al lerende, maak ik ook fouten. En daar is mijn vergevingsgezinde paard de dupe van. Ik zit nog uit balans, heb een debiel linkerbeen met een eigen wil, mijn handen zijn niet perfect. Van een half uurtje les is mijn paard wellicht maar 1-2 minuten echt nageefelijk. En ja ik leer hoe ik vanaf de grond en met veeeeeeel vrije beweging hopelijk die schade kan beperken. En laat paten en peuten komen. Maar het eindresultaat liegt er niet om, mijn leermeester loopt schade op door mij. Hoe goed ik het ook wil doen. Hoe hard ik ook werk. Ik ben een baby die niet kan lopen, en al Tour de France wil fietsen.
En zo hebben jullie ook leermeesters gehad. En kregen die leermeesters schade. En velen van ons die hier meepraten en meelezen ook. En dat zal altijd zo blijven. Dus is de ethische vraag: is het nog oké om op paarden te rijden? Want vroeg of laat gaan die leermeesters kapot. Of lopen schade op. Check alleen de maneges al.
Ben echt even oprecht benieuwd.

Avalanche

Berichten: 16114
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 13:57

Dat ligt eraan. Ik persoonlijk zou graag zien dat mensen eerst leren zitten, desnoods op een mechanisch paard. Ik denk dat je daarmee al heel veel schade gewoon kunt voorkomen.

Want dat linkerbeen van je, en de handen kunnen gewoon gecorrigeerd worden en het scheelt denk ik heel veel als je je daarbij niet druk hoeft te maken om het paard.

pol013

Berichten: 9010
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 14:08

Marigo schreef:
Ok, toch een vraag aan jullie. Die kennis en kunde heb je niet in 1 dag bereikt. Ik merk het nu ook. Ik ben lerende, maar helaas al lerende, maak ik ook fouten. En daar is mijn vergevingsgezinde paard de dupe van. Ik zit nog uit balans, heb een debiel linkerbeen met een eigen wil, mijn handen zijn niet perfect. Van een half uurtje les is mijn paard wellicht maar 1-2 minuten echt nageefelijk. En ja ik leer hoe ik vanaf de grond en met veeeeeeel vrije beweging hopelijk die schade kan beperken. En laat paten en peuten komen. Maar het eindresultaat liegt er niet om, mijn leermeester loopt schade op door mij. Hoe goed ik het ook wil doen. Hoe hard ik ook werk. Ik ben een baby die niet kan lopen, en al Tour de France wil fietsen.
En zo hebben jullie ook leermeesters gehad. En kregen die leermeesters schade. En velen van ons die hier meepraten en meelezen ook. En dat zal altijd zo blijven. Dus is de ethische vraag: is het nog oké om op paarden te rijden? Want vroeg of laat gaan die leermeesters kapot. Of lopen schade op. Check alleen de maneges al.
Ben echt even oprecht benieuwd.


Het voordeel is dat ik dus mijn leermeester nog gewoon zélf heb staan. En dat die 27 is en nog onder het zadel loopt. Die heb al vanaf 3 jaar oud.
En van 'overschade' (zoals oversterfte) heeft dat beest geen last. Dus ik heb daar geen erg groot schuldgevoel bij. Wel jammer dat de leercurve niet nog stijler was. Maar dat is omdat je meer leert en er dan achter komt wat je allemaal nog meer niet kunt/weet.

Dus: hard blijven werken en leren. de juiste mensen we bij halen. Onbewust onbekwaam is de eerste stap op weg naar beter.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 13-03-23 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt