Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SjonnieZ

Berichten: 2411
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 23:45

Ninx schreef:
SjonnieZ schreef:
Dat heb ik gedaan en dan lees je dat je in online leeromgeving een e-cursus kunt aankopen…
Daarmee pretendeer mi je een onderwijs instelling te zijn ;-)


Maar een cursus bloemschikken is toch ook geen opleiding?


Nou die mevrouw of meneer die deze cursus geeft is misschien wel ooit naar een school geweest waar ze bloemschikkers opleiden en er vakmensen van maken.

De vraag is of deze mevrouw die hier blijkbaar achter zit opgeleid is tot DA. Ze geeft immers anatomie les maar ik begrijp.

Benzz
Berichten: 2990
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 23:47

Elisa2 schreef:
Een paard kan alleen zwaar worden als het vastgehouden wordt.

Dat is qua theorie helemaal waar. Maar je hebt paarden die slap zijn en iets meer je hand nodig hebben, vaak tijdelijk. Maar ze lopen standaard van het achterbeen af als ze zwaar worden, heeft niet zozeer te maken met vasthouden. Ook met een contactteugel kunnen ze zwaar op de hand worden.

Ligt ook heel erg aan het exterieur van het paard.

Nynke....goed verwoord. Denk dat dit ook mijn allergie is naar deze groepering. Ze vinden dat ze alles kunnen en de rest is waardeloos. Terwijl in praktijk het iets anders blijkt te zijn. Vooral het per paard bekijken doen ze niet. Hun Marketing tools zijn werkelijk fantastisch en ze weten alle onzekere paarden eigenaren in hun straatje te krijgen. Vooral voor commercieel belang.

Je hand een keer sluiten ( inclusief je buikspieren aanspannen) hoort gewoon bij het na laten geven. De meeste paarden doen dat simpel als je ze naar de hand rijdt.

Benzz
Berichten: 2990
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 23:51

SjonnieZ schreef:
[

De vraag is of deze mevrouw die hier blijkbaar achter zit opgeleid is tot DA. Ze geeft immers anatomie les maar ik begrijp.

Nee, gewoon een selfmade persoon die anderen is gaan volgen. Een beetje een Marijke de Jong die geen volte kon rijden in de B en toen ging rechtstellen ( geen rechtrichten) en het licht zag en hier cursussen in ging geven. Het idee: heb in de laagste basis het licht gezien en wil iedereen het leren, ondanks dat je niet door hebt dat het gros het allang door had. Maar wel je mening als waarheid profileren en vooral marketing technisch heel goed zijn.

En nu heb ik geen hekel aan selfmade personen, maar wel als het om medische problemen gaat. Het Jomanda effect.

Paardrijden is hartstikke moeilijk en het Skala geeft de houvast en is diervriendelijk. Het hele systeem is hierop ingesteld ( oke , wordt door jury leden niet altijd even goed opgevolgt).

Elisa2

Berichten: 37783
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 00:00

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Een paard kan alleen zwaar worden als het vastgehouden wordt.

Dat is qua theorie helemaal waar. Maar je hebt paarden die slap zijn en iets meer je hand nodig hebben, vaak tijdelijk. Maar ze lopen standaard van het achterbeen af als ze zwaar worden, heeft niet zozeer te maken met vasthouden. Ook met een contactteugel kunnen ze zwaar op de hand worden.

Ligt ook heel erg aan het exterieur van het paard.

Nynke....goed verwoord. Denk dat dit ook mijn allergie is naar deze groepering. Ze vinden dat ze alles kunnen en de rest is waardeloos. Terwijl in praktijk het iets anders blijkt te zijn. Vooral het per paard bekijken doen ze niet. Hun Marketing tools zijn werkelijk fantastisch en ze weten alle onzekere paarden eigenaren in hun straatje te krijgen. Vooral voor commercieel belang.

Je hand een keer sluiten ( inclusief je buikspieren aanspannen) hoort gewoon bij het na laten geven. De meeste paarden doen dat simpel als je ze naar de hand rijdt.


Ben ik het niet mee eens. Hand is nooit de oplossing. Paarden die achter slap zijn kunnen beter eerst gewoon rustig sterker gemaakt worden. Kost meer tijd. ;)
Een paard wat van het achterbeen af loopt heeft kennelijk een ruiter die het niet op het achterbeen kan houden door wat voor een reden dan ook.

Maar goed, gaat wel offtopic zo.

Daarnaast ben ik niet van iedereen over 1 kam scheren. Het hokjes denken in alle kampen vind ik vervelend.

Voor mij persoonlijk gaat het om paardvriendelijk zijn. Is het paardvriendelijk en goed voor het paard dan kan het mij niet schelen in welk hokje het past.

prompter

Berichten: 11350
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 00:00

Voor anatomieles hoef je geen DA te zijn. Ik heb een anatomist in mijn kennissenkring die in Utrecht les heeft gegeven. Is geen DA. Anatomie is ook iets heel anders dan diagnoses stellen, daarvoor moet je wel arts zijn.

Benzz
Berichten: 2990
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 00:01

Elisa, dus jij geeft nooit een ophouding? Of een halve ophouding?

Hoe verder het paard in de opleiding is, hoe minder hand of ophouding je nodig hebt. Maar je hebt het wel nodig.

SjonnieZ

Berichten: 2411
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 00:16

prompter schreef:
Voor anatomieles hoef je geen DA te zijn. Ik heb een anatomist in mijn kennissenkring die in Utrecht les heeft gegeven. Is geen DA. Anatomie is ook iets heel anders dan diagnoses stellen, daarvoor moet je wel arts zijn.



Je hebt gelijk, dat is idd een aparte universitaire opleiding. https://beroepen.nl/anatoom/

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 05:33

Benzz schreef:
Elisa, dus jij geeft nooit een ophouding? Of een halve ophouding?

Hoe verder het paard in de opleiding is, hoe minder hand of ophouding je nodig hebt. Maar je hebt het wel nodig.

Natuurlijk heb je het nodig. Die weerstand biedende hand is er niet voor niets.
Ik heb vooral een issue met "de energie opvangen" doorheen de opleiding zou paard steeds lichter moeten worden en steeds meer op eigen benen gaan lopen.

mce
Berichten: 658
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:26

voorwaarts het weerstandje en de energie opvangen in de achterhand om zo meer stuwing te krijgen, of kracht voor de zwaardere oefeningen??

bij een weerstandje of ophouding moet de motor niet afslaan het heeft wel het doel om het paard aan te geven wat je wil dat het gaat doen

hoe dat werkt daar heb ik goede begeleiding voor nodig, naast me,
dat leer ik - in iedergeval - niet simpelweg uit een boekje of via een webinair,
het is een stukje theorie - zeker ook nodig- maar de praktijk daar gaat het om

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:32

Benzz schreef:
Popstra schreef:
Je ziet dat niet alleen bij hun dieren. Wat dacht je van het gedragsproblematiek van hun kinderen!?

Ik heb geen kinderen dus kom het weinig tegen. Maar geloof je direct!

Deze vind ik dan wel ontzettend grappig als je eerst zegt dat mensen vooral niet zomaar moeten geloven wat anderen zeggen

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 09:45

Benzz schreef:
Nee, gewoon een selfmade persoon die anderen is gaan volgen. Een beetje een Marijke de Jong die geen volte kon rijden in de B en toen ging rechtstellen ( geen rechtrichten) en het licht zag en hier cursussen in ging geven. Het idee: heb in de laagste basis het licht gezien en wil iedereen het leren, ondanks dat je niet door hebt dat het gros het allang door had. Maar wel je mening als waarheid profileren en vooral marketing technisch heel goed zijn.
.


Het is maar welke bril je kiest te dragen in dit leven....

Alles wat je schrijft neem ik 100% anders waar....

Feitelijk zeg je dat niemand nieuwe initiatieven moet ontplooien omdat iedereen toch al weet hoe het werkt.
En wanneer je dan toch een initiatief ontwikkelt mag je daar niet zelf achter staan en zeggen dat je er ook zelf daadwerkelijk achter staat.
En mocht je dan toch nog steeds willen doorzetten, mag je er vooral geen ruchtbaarheid aan geven en is het beter dat je het in stilte doet en je niet kenbaar maakt aan de wereld.

Zo leuk dat ik daar exact helemaal niets van snap...

Janneke2

Berichten: 22978
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:46

Citaat:
De vraag is of deze mevrouw die hier blijkbaar achter zit opgeleid is tot DA. Ze geeft immers anatomie les maar ik begrijp.

... dat is nou iets :) dat je beter niet :') tegen een bioloog kunt zeggen. ;)
Dingen pretenderen: nee.
Maar er zijn meer mensen dan dierenartsen die uitstekend les in anatomie kunnen geven.

Janneke2

Berichten: 22978
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:51

Waarschijnlijk had iemand dit stuk tekst niet gelezen...?


Elisa2 schreef:
Energie opvangen aan de voorkant betekent dat stuwkracht omgezet wordt in draagkracht. Het is niets meer of minder dan op het het juiste moment een keer de hand sluiten en direct weer loslaten in combinatie met been.

mce
Berichten: 658
Geregistreerd: 19-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:55

Janneke2 schreef:
Waarschijnlijk had iemand dit stuk tekst niet gelezen...?


Elisa2 schreef:
Energie opvangen aan de voorkant betekent dat stuwkracht omgezet wordt in draagkracht. Het is niets meer of minder dan op het het juiste moment een keer de hand sluiten en direct weer loslaten in combinatie met been.



er wordt veel niet gelezen, of alleen wat je wilt lezen, dat geeft veel stof tot schrijven

Melzazu
Berichten: 1828
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 12:53

mce schreef:
er wordt veel niet gelezen, of alleen wat je wilt lezen, dat geeft veel stof tot schrijven


En daarom zal dit topic nog wel wat pagina’s langer worden :D

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 13:00

Uiteindelijk was ook het onderwerp van het filmpje en dus de hamvraag: als de druk die het zadel + ruiter op de paardenrug uitoefent per definitie de druk overstijgt die het onderliggend weefsel veilig kan hanteren, is paardrijden dan überhaupt nog een optie?

Dus dat staat dan even los van kennis en kunde, maar puur drukmetingen en vaststellen van weefselschade door die druk.
Dit filmpje claimt met enkele bronnen van wel. De hamvraag is dus in hoeverre dat echt waar is.... dat zou immers slecht nieuws zijn.

SjonnieZ

Berichten: 2411
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:14

Janneke2 schreef:
Citaat:
De vraag is of deze mevrouw die hier blijkbaar achter zit opgeleid is tot DA. Ze geeft immers anatomie les maar ik begrijp.

... dat is nou iets :) dat je beter niet :') tegen een bioloog kunt zeggen. ;)
Dingen pretenderen: nee.
Maar er zijn meer mensen dan dierenartsen die uitstekend les in anatomie kunnen geven.



Vast en zeker meer personen met een bevoegdheid in anatomieles maar deze mevrouw beweert anatomist te zijn.
Volgens haar linkinn heeft ze de MLE opleiding gedaan, oftewel de middelbare laboratorium school en is ze afgestudeerd aan de universiteit van hard knoxx… klinkt chic maar al googled blijkt het dan te gaan om…

“Vertaald uit het Engels-De School of Hard Knocks is een idiomatische uitdrukking die de opvoeding betekent die men krijgt van de gewoonlijk negatieve ervaringen van het leven, vaak in contrast met formeel onderwijs. Wikipedia (Engels)”

Gewoon het leven, niks opleiding

Of te wel deze cursussen en onderzoeken worden gegeven door een middelbaar opgeleide laborante.

prompter

Berichten: 11350
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:29

Opgeleid door een autoriteit (Sharon May-Davis) op het gebied van anatomie, dan dan weer wel.

Over het oorspronkelijke onderwerp: ik zie best veel paarden met weinig spier onder het zadel, kale ruggengraat etc. Maar daar tegenover ook weer paarden met goed bespierde ruggen, en zonder gevoeligheid. Ik vraag me dus af of die druk altijd voor schade zorgt, of alleen - zoals al eerder genoemd in dit topic - bij slecht passende zadels?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 13:42

SjonnieZ schreef:
Vast en zeker meer personen met een bevoegdheid in anatomieles maar deze mevrouw beweert anatomist te zijn.
Volgens haar linkinn heeft ze de MLE opleiding gedaan, oftewel de middelbare laboratorium school en is ze afgestudeerd aan de universiteit van hard knoxx… klinkt chic maar al googled blijkt het dan te gaan om…

“Vertaald uit het Engels-De School of Hard Knocks is een idiomatische uitdrukking die de opvoeding betekent die men krijgt van de gewoonlijk negatieve ervaringen van het leven, vaak in contrast met formeel onderwijs. Wikipedia (Engels)”

Gewoon het leven, niks opleiding

Of te wel deze cursussen en onderzoeken worden gegeven door een middelbaar opgeleide laborante.


Veel mensen die pionieren, voor verandering van het systeem hebben gezorgd door de eeuwen heen, zijn selftaught....
Binnen de rigide structuren van bestaand onderwijs floreert de creatieve geest meestal niet.

Zelfs grote denkers die de geschiedenis hebben veranderd hebben op een zeker moment vervroegd hun opleiding gestaakt omdat hun kritisch en zelfstandig denken werd beknot.

Stel ik nu dat ze een autodidact genie is? Nee hoor....

Ik stel wel dat alleen je aandacht, tijd en geld gunnen aan geplaveide paden je goed recht is. Maar voor vernieuwing moeten we vaak elders zijn.

En tenslotte: het staat nu genoteerd dat jij het super belangrijk vindt dat iedereen die iets wil delen met de wereld papiertjes aan de wand gespijkerd heeft, en dat is helemaal okay.
Maar het onderwerp van deze discussie zou ik graag iets breder belichten, en vind dus iedere bijdrage waardevol.
Laatst bijgewerkt door Ninx op 08-03-23 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22978
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:47

Citaat:
Volgens haar linkinn heeft ze de MLE opleiding gedaan, oftewel de middelbare laboratorium school en is ze afgestudeerd aan de universiteit van hard knoxx… klinkt chic maar al googled blijkt het dan te gaan om…

“Vertaald uit het Engels-De School of Hard Knocks is een idiomatische uitdrukking die de opvoeding betekent die men krijgt van de gewoonlijk negatieve ervaringen van het leven, vaak in contrast met formeel onderwijs. Wikipedia (Engels)”

Gewoon het leven, niks opleiding

Of te wel deze cursussen en onderzoeken worden gegeven door een middelbaar opgeleide laborante.


Mijn conclusie: voor spreker is de school van 'hard knocks' gelijk aan nul.
Persoonlijk ben ik het daar niet zo mee eens (al geef ik grif toe dat het iets anders is dan een officiële onderwijsbevoegdheid).

En tja: via de inkijkjes gratis en voor niets op feestboek kun je je een idee vormen van het niveau.
Persoon zelf is duidelijk over haar achtergronden.
Ik zie geen probleem.

Elisa2

Berichten: 37783
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:49

Ninx schreef:
SjonnieZ schreef:
Vast en zeker meer personen met een bevoegdheid in anatomieles maar deze mevrouw beweert anatomist te zijn.
Volgens haar linkinn heeft ze de MLE opleiding gedaan, oftewel de middelbare laboratorium school en is ze afgestudeerd aan de universiteit van hard knoxx… klinkt chic maar al googled blijkt het dan te gaan om…

“Vertaald uit het Engels-De School of Hard Knocks is een idiomatische uitdrukking die de opvoeding betekent die men krijgt van de gewoonlijk negatieve ervaringen van het leven, vaak in contrast met formeel onderwijs. Wikipedia (Engels)”

Gewoon het leven, niks opleiding

Of te wel deze cursussen en onderzoeken worden gegeven door een middelbaar opgeleide laborante.


Veel mensen die pionieren, voor verandering van het systeem hebben gezorgd door de eeuwen heen, zijn selftaught....
Binnen de rigide structuren van bestaand onderwijs floreert de creatieve geest meestal niet.

Zelfs grote denkers die de geschiedenis hebben veranderd hebben op een zeker moment vervroegd hun opleiding gestaakt om hun kritisch en zelfstandig denken werd beknot.

Stel ik nu dat ze een autodidact genie is? Nee hoor....

Ik stel wel dat alleen je aandacht, tijd en geld gunnen aan geplaveide paden je goed recht is. Maar voor vernieuwing moeten we vaak elders zijn.

En tenslotte: het staat nu genoteerd dat jij het super belangrijk vindt dat iedereen die iets wil delen met de wereld papiertjes aan de wand gespijkerd heeft, en dat is helemaal okay.
Maar het onderwerp van deze discussie zou ik graag iets breder belichten, en vind dus iedere bijdrage waardevol.


Zo'n mooie post Ninx +:)+

Ben ik het helemaal mee eens.

Avalanche

Berichten: 16298
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:51

Voorop gesteld: wat betreft je doelen van bewustmaking ga ik 100% met je mee.

Maar wat betreft onderwijs en educatie niet. Goed onderwijs leert mensen HOE te denken, niet wat. Maar er zijn wel basisregels wat betreft logica.
https://www.examenoverzicht.nl/nederlands/drogredenen

Die zijn er niet voor niets. Ze voorkomen dat je door onjuist redeneren een foutieve conclusie trekt met alle gevolgen van dien. Juist die basisregels helpen met kritisch denken. Het is ook niet omdat iets je niet correct lijkt, dat je gelijk een kritisch denker bent. Wat daarop volgt is onderzoek, wat ook weer gebonden is aan diverse regels, en ook die zijn er om een heel goede reden. Waarheidsvinding is belangrijk, juist ook met deze dingen, en daarbij ga ik toch liever af op een wetenschapper (idd met een papiertje).

Engineering is heel vernieuwend. Dat zijn de mensen die creatieve oplossingen zoeken, omdat ze ervoor opgeleid zijn dat te doen, goed begrijpen hoe de structuren in elkaar steken en daar gebruik van maken voor iets nieuws. Maar als ik moet kiezen tussen een product engineer die een nieuw idee heeft voor een trein of Jan met de pet die alleen maar er af en toe in gezeten heeft, kies ik toch wel voor de product engineer, want die kent de trein en snapt hoe hij werkt.

Elisa2

Berichten: 37783
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:52

Ninx schreef:
Uiteindelijk was ook het onderwerp van het filmpje en dus de hamvraag: als de druk die het zadel + ruiter op de paardenrug uitoefent per definitie de druk overstijgt die het onderliggend weefsel veilig kan hanteren, is paardrijden dan überhaupt nog een optie?

Dus dat staat dan even los van kennis en kunde, maar puur drukmetingen en vaststellen van weefselschade door die druk.
Dit filmpje claimt met enkele bronnen van wel. De hamvraag is dus in hoeverre dat echt waar is.... dat zou immers slecht nieuws zijn.


Als dat echt zo is, en de weefselschade is dusdanig dat dit schade, pijn en ongemak voor het paard oplevert dan zou dit bij mij wel ethische bezwaren opleveren.

Maar dat is dus wel de vraag..is dit zo?

prompter

Berichten: 11350
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:57

Avalanche schreef:
Voorop gesteld: wat betreft je doelen van bewustmaking ga ik 100% met je mee.

Maar wat betreft onderwijs en educatie niet. Goed onderwijs leert mensen HOE te denken, niet wat. Maar er zijn wel basisregels wat betreft logica.
https://www.examenoverzicht.nl/nederlands/drogredenen

Die zijn er niet voor niets. Ze voorkomen dat je door onjuist redeneren een foutieve conclusie trekt met alle gevolgen van dien. Juist die basisregels helpen met kritisch denken. Het is ook niet omdat iets je niet correct lijkt, dat je gelijk een kritisch denker bent. Wat daarop volgt is onderzoek, wat ook weer gebonden is aan diverse regels, en ook die zijn er om een heel goede reden. Waarheidsvinding is belangrijk, juist ook met deze dingen, en daarbij ga ik toch liever af op een wetenschapper (idd met een papiertje).

Engineering is heel vernieuwend. Dat zijn de mensen die creatieve oplossingen zoeken, omdat ze ervoor opgeleid zijn dat te doen, goed begrijpen hoe de structuren in elkaar steken en daar gebruik van maken voor iets nieuws. Maar als ik moet kiezen tussen een product engineer die een nieuw idee heeft voor een trein of Jan met de pet die alleen maar er af en toe in gezeten heeft, kies ik toch wel voor de product engineer, want die kent de trein en snapt hoe hij werkt.


Ach ja, dat kun je ook doortrekken naar paardrij-instructie. Ik zie regelmatig mensen die in theorie een heleboel kunnen en een heel verhaal hebben, maar in de praktijk niet zo veel. Of zelfs keihard liegen over hun "niveau". Ik heb instructeurs gekend met papier die zo onwetend waren als maar zijn kan, en ik heb instructeurs gehad zonder papieren die het heel goed snapten. (Overigens het meest geleerd van een rechtstreekse leerling van Piet Oothout, daar hechtte ik dan wel weer veel waarde aan).

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 13:58

Elisa2 schreef:
Ninx schreef:
Uiteindelijk was ook het onderwerp van het filmpje en dus de hamvraag: als de druk die het zadel + ruiter op de paardenrug uitoefent per definitie de druk overstijgt die het onderliggend weefsel veilig kan hanteren, is paardrijden dan überhaupt nog een optie?

Dus dat staat dan even los van kennis en kunde, maar puur drukmetingen en vaststellen van weefselschade door die druk.
Dit filmpje claimt met enkele bronnen van wel. De hamvraag is dus in hoeverre dat echt waar is.... dat zou immers slecht nieuws zijn.


Als dat echt zo is, en de weefselschade is dusdanig dat dit schade, pijn en ongemak voor het paard oplevert dan zou dit bij mij wel ethische bezwaren opleveren.

Maar dat is dus wel de vraag..is dit zo?


Dat is inderdaad de vraag. Want je ziet soms bij paarden inderdaad een toename van massa, en dat suggereert dat er iets goeds gebeurt... veronderstel ik dan.

Vaker nog... heel vaak, zie je tamelijk blote ruggen en of weinig massa meer rond de schoft. Dat kan komen door slecht passend tuig, maar wellicht toch ook doordat het paard niet voldoende lift terwijl dit met het blote oog beschouwd wel zo lijkt.

Enfin, en zo nog heel wat hypotheses :-P
Is er inmiddels internationaal niet nog veel meer data van drukmetingen?