Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:31


Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:41

Citaat:
Oké zijn ze wel geaccrediteerd als opleiding?
Lijkt mij wel interessant maar het moet wel gestoeld zijn op wetenschappelijk onderbouwde studies en met echte docenten, anders ga ik er geen geld aan uitgeven.

Citaat:
Het zijn webinars..., dat heeft verder niets met een opleiding te maken. Heb je het wel gelezen? Misschien moet je dat dan even doen.

Citaat:
Dat heb ik gedaan en dan lees je dat je in online leeromgeving een e-cursus kunt aankopen…
Daarmee pretendeer mi je een onderwijs instelling te zijn ;-)

?

Het staat iedereen vrij om geen geld uit te geven aan cursussen die niet door universitaire docenten worden gegeven.
Of geaccrediteerd door instantie X, noem maar op.

Maar iemand die veel tijd en moeite en wat al niet steekt in serieus met onderwerp X bezig zijn,
mag wat mij betreft daar rustig geld voor vragen.

Onderwijs instituut, daar kan over getwist worden.
Maar onderwijs: zeer zeker.
En wetenschap - zou zo maar eens kunnen.

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:47

Ik volg ook een e-learning over moestuinieren. Ik heb niet eerst gecheckt of dit wel door een hoogleraar moestuinkunde is opgezet :+

Muze
Berichten: 5322
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:08

Nou echt hè.
Ik” volg” de lessen van the horse inside out al vanaf de start , ( modules van equine studies dus), en heb er al veel van opgestoken.
Interessante materie, boeiende webinars ( tuurlijk spreekt de ene je misschien meer aan dan de andere), mooi om de botjes bij Zefanja eens te hebben gezien..
Dus ik vind het echt wel een mooie voor geïnteresseerde paarden mensen.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:24

Als ik op de site kijk van equine studies en de teamleden bekijk, komt ook dit weer uit de hoek van Karin Leibrand. Alleen is dit een groepje die zich gedistancieerd hebben van Leibrand. Maar het blijft dezelfde groepering die iets roept. En dat is toch ook weer een groep dat als je ze op een paard ziet, of ernaast. Je altijd denkt: In het land der blinden is eenoog koning.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 20:27

Benzz schreef:
Als ik op de site kijk van equine studies en de teamleden bekijk, komt ook dit weer uit de hoek van Karin Leibrand. Alleen is dit een groepje die zich gedistancieerd hebben van Leibrand. Maar het blijft dezelfde groepering die iets roept. En dat is toch ook weer een groep dat als je ze op een paard ziet, of ernaast. Je altijd denkt: In het land der blinden is eenoog koning.


Zijn Bent Branderup en Sharon May Davis lid van de Leibrand groepering?

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:28

Ninx schreef:
Benzz schreef:
Als ik op de site kijk van equine studies en de teamleden bekijk, komt ook dit weer uit de hoek van Karin Leibrand. Alleen is dit een groepje die zich gedistancieerd hebben van Leibrand. Maar het blijft dezelfde groepering die iets roept. En dat is toch ook weer een groep dat als je ze op een paard ziet, of ernaast. Je altijd denkt: In het land der blinden is eenoog koning.


Zijn Bent Branderup en Sharon May Davis lid van de Leibrand groepering?

Je leest niet goed, het is dezelfde soort groepering.

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:28

Wat is toch de reden dat mensen, waar je het niet mee eens bent, zo denigrerend aan moeten worden gesproken? Zo heb ik niets met het rijden van Bent Branderup. Ik vind zijn paarden niet zo fijn lopen, en te weinig voorwaarts. Maar dat maakt nog niet dat ik de behoefte voel om de man een prutser, een onwetende of weet ik veel wat te noemen. Het lijkt me een hele aardige vent wiens ideeën gewoon niet de mijne zijn. Maar in dit topic zie ik uitspraken die anderen gewoon wegzetten als een soort onwetende sukkels. Is dat nu echt nodig?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 20:29

Muze schreef:
Nou echt hè.
Ik” volg” de lessen van the horse inside out al vanaf de start , ( modules van equine studies dus), en heb er al veel van opgestoken.
Interessante materie, boeiende webinars ( tuurlijk spreekt de ene je misschien meer aan dan de andere), mooi om de botjes bij Zefanja eens te hebben gezien..
Dus ik vind het echt wel een mooie voor geïnteresseerde paarden mensen.


Nou ja, volgens Veronica02 (en ik quote) zijn deze webinars: “voor mensen met een Pippi Langkous niveau leuk en interessant, maar verder geen aandacht waard”….

Nou ja, ik ben wel eens voor iets ergers uitgemaakt.
Pippi Langkous is best een leukerd….
Laatst bijgewerkt door Ninx op 07-03-23 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 20:30

Benzz schreef:
Ninx schreef:

Zijn Bent Branderup en Sharon May Davis lid van de Leibrand groepering?

Je leest niet goed, het is dezelfde soort groepering.


Ah, SOORT groepering…..
dat is inderdaad iets heel anders….. maar wat voor SOORT is dat precies?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 20:33

prompter schreef:
Wat is toch de reden dat mensen, waar je het niet mee eens bent, zo denigrerend aan moeten worden gesproken? Zo heb ik niets met het rijden van Bent Branderup. Ik vind zijn paarden niet zo fijn lopen, en te weinig voorwaarts. Maar dat maakt nog niet dat ik de behoefte voel om de man een prutser, een onwetende of weet ik veel wat te noemen. Het lijkt me een hele aardige vent wiens ideeën gewoon niet de mijne zijn. Maar in dit topic zie ik uitspraken die anderen gewoon wegzetten als een soort onwetende sukkels. Is dat nu echt nodig?


Ik kan me ook niet in alles vinden, en maak keuzes op basis van verworven inzichten en soms op gevoel.
Op voorhand alles afwijzen werkt enorm beperkend. En voor je discussiegenoten is het niet prettig ze uit te maken voor onnozele types. Op 1 of andere manier werkt dat in gesprekken nooit heel constructief ;-)

Maar wanneer we alleen nog mogen handelen, doen en denken met/ over paarden op basis van onomstotelijk wetenschappelijk bewezen feiten, dan kunnen we beter stoppen.
Er staat immers alleen maar vast dat er niets vast staat….
Laatst bijgewerkt door Ninx op 07-03-23 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:34

Ik ook, maar dat kan ook respectvol en zonder misplaatst superioriteitsgevoel :)

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:36

Waar noem ik iemand een prutser of een sukkel?

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:36

Denigrerend, dat is inderdaad het woord.
Jammer, want driekwart van de bijdragen in dit topic lees ik met plezier. (De rest ga ik maar overslaan. Wie had het over 'stuurlui aan wal die zelf geen deuk in een pakje boter slaan, maar wel etc etc etc'?)

En ik ga gewoon verder :) met de nieuwsgierigen, de verbaasden en degenen die zich vragen stellen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 20:44

Benzz schreef:
Waar noem ik iemand een prutser of een sukkel?


Dat hebben anderen gedaan….. dus dat was geen reactie op jouw bijdrage.

Ik ben nog wel benieuwd wat je bedoelt met ‘dezelfde SOORT groepering’?

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:45

Muze schreef:
Dat zijn ze niet? Is gewoon een onafhankelijk cursus aanbod..


Academische rijkunst zo te zien (met Bent Branderup)? In elke stroming zit wel wat goeds maar met Academisch heb ik juist niet zoveel mee
Laatst bijgewerkt door Babootje op 07-03-23 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Melzazu
Berichten: 1815
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:46

Ninx schreef:
Muze schreef:
Nou echt hè.
Ik” volg” de lessen van the horse inside out al vanaf de start , ( modules van equine studies dus), en heb er al veel van opgestoken.
Interessante materie, boeiende webinars ( tuurlijk spreekt de ene je misschien meer aan dan de andere), mooi om de botjes bij Zefanja eens te :D hebben gezien..
Dus ik vind het echt wel een mooie voor geïnteresseerde paarden mensen.


Nou ja, volgens Veronica02 (en ik quote) zijn deze webinars: “voor mensen met een Pippi Langkous niveau leuk en interessant, maar verder geen aandacht waard”….

Nou ja, ik ben wel eens voor iets ergers uitgemaakt.
Pippi Langkous is best een leukerd….


En Pippi had ook best een leuk paard :D

Melzazu
Berichten: 1815
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:48

prompter schreef:
Wat is toch de reden dat mensen, waar je het niet mee eens bent, zo denigrerend aan moeten worden gesproken? Zo heb ik niets met het rijden van Bent Branderup. Ik vind zijn paarden niet zo fijn lopen, en te weinig voorwaarts. Maar dat maakt nog niet dat ik de behoefte voel om de man een prutser, een onwetende of weet ik veel wat te noemen. Het lijkt me een hele aardige vent wiens ideeën gewoon niet de mijne zijn. Maar in dit topic zie ik uitspraken die anderen gewoon wegzetten als een soort onwetende sukkels. Is dat nu echt nodig?


Helemaal eens. Je kunt het soms ook eens zijn dat je het oneens bent toch? Daarom kan je wel proberen om vriendelijk te blijven.

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 20:54

Ninx schreef:
[

Ik ben nog wel benieuwd wat je bedoelt met ‘dezelfde SOORT groepering’?

Een groep die nogal fanatiek zijn in hun mening verkondigen en beweren hun manier van houden en rijden de enige juiste is. Terwijl ik van mening ben dat dat niet zo is.

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:04

Ninx schreef:
Nynkex01 schreef:
Gewoon gevalletje pech, hoefkatrolontsteking zie je bijvoorbeeld ook bij paarden die nog nooit zijn gereden. Maar er is altijd een stel afgunstige Schippers die aan de wal staan die zelf geen deuk in een pakje boter kunnen rijden, en daarom de sport overal de schuld van geven. Het zijn in mijn omgeving toch vaak de amateurs die altijd tegen blessures aanlopen, en de perfect onderhouden subtop paarden staan er tiptop gezond bij. En ja die laatste staan vaak meer op stal, en daar ben ik ook geen voorstander van, maar om de sport de schuld te geven, nee. Al is het maar omdat die paarden zo vaak worden nagekeken dat je blessures vaak voor bent.


Dus jij stelt dat schade eigenlijk met name voorkomt bij amateurs zonder talent die afgunstig zijn omdat ze zelf graag sportruiters zouden zijn, en dat schade onder sportruiters veel minder voorkomt?
Verwoord ik goed wat je bedoelt te zeggen?


Nee, dat zeg ik niet. Wel dat ik in veel discussies zie dat de sport wordt afgekraakt, terwijl die paarden vaak een stuk beter gemanaged worden dan veel amateur paarden. En veel van die sportpaarden springen 1.60 of lopen hun hele leven op hoog niveau zonder problemen en worden oud. En juist bij de amateur paarden vaak veel blessures, terwijl die relatief minder doen. Dan kun je je dus afvragen of het het rijden en het belasten van het paard is dat de schade veroorzaakt, of onkunde.
Ik heb het boek van Leibbrandt gelezen en ook les gehad van iemand die daar ook les gegeven heeft. De insteek is heel vriendelijk en fijn. Even kort gezegd komt het erop neer als je paard verticaal in balans is gaat het hoofd van zelf naar beneden. En dat klopt, maar hoofd naar beneden is nog geen nagevelijkheid. Het hoofd is dan laag, maar de onderlijn niet gesloten. En om die Onderlijn te sluiten moet je de achterhand activeren, maar ook weer iets opvangen aan de voorkant anders loopt die energie er direct weer uit. En waar ik dan vaak tegen aanloop bij dit soort methodes of groeperingen is dat je gelijk weg gezet wordt als een hele onvriendelijke ruiter als je je hand gebruikt om de energie aan de voorkant erin te houden, want je mag absoluut niet aan de voorkant zitten.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:25

Nynkex01 schreef:
Ik heb het boek van Leibbrandt gelezen en ook les gehad van iemand die daar ook les gegeven heeft. De insteek is heel vriendelijk en fijn. Even kort gezegd komt het erop neer als je paard verticaal in balans is gaat het hoofd van zelf naar beneden. En dat klopt, maar hoofd naar beneden is nog geen nagevelijkheid. Het hoofd is dan laag, maar de onderlijn niet gesloten. En om die Onderlijn te sluiten moet je de achterhand activeren, maar ook weer iets opvangen aan de voorkant anders loopt die energie er direct weer uit. En waar ik dan vaak tegen aanloop bij dit soort methodes of groeperingen is dat je gelijk weg gezet wordt als een hele onvriendelijke ruiter als je je hand gebruikt om de energie aan de voorkant erin te houden, want je mag absoluut niet aan de voorkant zitten.


Ik heb wellicht een andere achtergrond, maar ook ik heb het boek van Karin Leibbrandt gelezen en les van één van haar leerlingen.

Jammer dat je je 'weggezet' voelde, kennelijk zijn een aantal dingen jou niet goed /duidelijk uitgelegd.

Persoonlijk snap ik wel wat mensen bedoelen met 'je moet aan de voorkant opvangen anders loopt de energie er meteen weer uit'.
(Doet mij denken aan Tjeerd Veldstra.)
...en als iemand die een deuk in dat pakje boter kan rijden ben ik het er niet mee eens.

In principe wordt de bovenlijn wel lang, maar dat gebeurt net niet vanzelf, maar omdat de onderlijn sluit.

Karin en haar leerlingen roepen met regelmaat 'meer energie'.

Verder rijd ik met contact aan de voorkant (contact als in contact) - als het dier het evenwicht verliest en dat met rennen gaat oplossen corrigeer ik dat meestal met mijn zit/zwaartepunt. Soms met wat teugel ondersteuning.
Mij is nooit verteld 'dat ik niet aan de voorkant mag zitten', en zo rijdt KL zelf ook niet.
(Zij het dat ik klassiek geschoold ben en dat is natuurlijk anders als iemand Deurne / Orun gewend is.)

Je hand gebruiken om de energie er in te houden kan, maar in de klassieke rijkunst wordt aanbevolen om het zo kort en weinig mogelijk te doen.
(Contra Tjeerd Veldstra. "Tien kilo in de hand mag als je voor 12 kilo drijft" is nu eenmaal een prima manier om het paard op de voorhand te houden.)

Uiteraard is een lange bovenlijn niet helemaal hetzelfde als nageeflijkheid en/of aanleuning, maar wel een belangrijke voorwaarde.
Een paard kan in principe uitstekend nageven en aanleuning geven (... aanleuning is nu eenmaal iets wat je krijgt...) op een lichte contactteugel.

En uiteraard: de basis is het moeilijkste. Balans en vertrouwen opbouwen kost tijd, de oefeningen vallen je daarna bijna in de schoot.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-03-23 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz
Berichten: 2946
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 21:29

Deurne is in de oude tijd juist heel klassiek geschoold. Tjeerd Veltstra wil ik geen woorden over vuil maken.

Avalanche

Berichten: 16231
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:01

Janneke2 schreef:
Persoonlijk snap ik wel wat mensen bedoelen met 'je moet aan de voorkant opvangen anders loopt de energie er meteen weer uit'.
(Doet mij denken aan Tjeerd Veldstra.)
...en als iemand die een deuk in dat pakje boter kan rijden ben ik het er niet mee eens.

Hier ga ik ook niet in mee idd, met dank aan KT hier op bokt en nog een instructrice later die vanuit Baucherisme werkte. Ik wil dat paarden op het contact met de hand de kaak ontspannen, maar als ik de energie aan de voorkant moet gaan opvangen, krijg ik een heel zwaar contact en dat is niet wat ik wil. Ik wil een paard dat zichzelf draagt.
Een paard wat vanuit bovenlijn die lang wordt en onderlijn die korter wordt, de hand aanneemt en mee wil nemen, naar voren en naar beneden. Zo kan ik bepalen waar ik dat hoofd wil hebben, en kan ik ook meer invloed hebben over hoe lang die bovenlijn precies moet worden.
Ik werk een jong paard dus ook aan de hand zodat ze begrijpen waar de binnenteugel maar met name buitenteugel voor is, zodat ze begrenzing snappen en zodat ze leren om voorwaarts te denken naar de hand toe.
Het voordeel is, dat als je erop gaat zitten, ze al begrijpen wat teugelhulpen zijn. Been vinden ze dan vaak nog wat ingewikkeld, maar je kunt ze al wel begeleiden, zodat ze niet heel erg aan het zwalken zijn met dat nieuwe gewicht op de rug.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:16

Energie opvangen aan de voorkant is niet hetzelfde als vast blijven houden aan de voorkant.;-)

Een paard kan alleen zwaar worden als het vastgehouden wordt.

Energie opvangen aan de voorkant betekent dat stuwkracht omgezet wordt in draagkracht. Het is niets meer of minder dan op het het juiste moment een keer de hand sluiten en direct weer loslaten in combinatie met been.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 22:30

Een paard wordt zwaar als die van het achterbeen afloopt en met een of meer halve ophoudingen kun je daaraan werken.
Een paard gaat hangen in de hand als daar gelegenheid toe is, maar ook dan is die van het achterbeen af.