Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 16:54

Precies
Kijk of er wat op te steken valt. Zo niet jammer. Maar bijna helemaal niets is best zelden.
Elisa2 schreef:
Het is ook gewoon een manier van alles afketsen om nergens open voor te hoeven staan. Een afweermechanisme.

Zelf denk ik dat alles de moeite waard is om te luisteren/ zien en over te leren en dat je er zelf wel uit kunt halen wat wel of niet bij je past.

Veronica2
Berichten: 2698
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 16:54

Ninx schreef:
Fly_high schreef:
Het doet me toch wel meteen twijfelen aan de kwaliteit van zulk cursusaanbod als de organisatie erachter duidelijk vanuit onwetenschappelijke principes werkt en daarnaast aan misleidende reclame doet. Ook al hebben de sprekers zelf wel universitaire kwalificaties dan hoor ik ze liever aan de universiteit dan op een platform van ene of andere zweverige coach :o


Wat je nu zegt is natuurlijk een beetje kolder....

Waarom is het kolder, omdat het toevallig niet is wat je graag wilt horen? Dit is wat je hoort te doen in een discussie over kennisoverdracht, de voors en de tegens bij elkaar brengen en een afweging maken over de kwaliteit.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 16:57

Veronica2 schreef:
Waarom is het kolder, omdat het toevallig niet is wat je graag wilt horen? Dit is wat je hoort te doen in een discussie over kennisoverdracht, de voors en de tegens bij elkaar brengen en een afweging maken over de kwaliteit.


Omdat het natuurlijk vreselijk kinderlijk is....

Iemand die een online platform biedt om kennis te delen en verschillende sprekers de ruimte geeft, dient zelf universitaire kwalificaties te hebben?

Moet jij ook eerst chef-kok zijn voordat je patat mag bakken?

En het is leuk dat je benoemd wat je zelf niet doet.... je wijst op voorhand af zonder te kijken waar het nu eigenlijk over gaat.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:12

AstridJ schreef:
Hingarden schreef:
Ja paardrijden is altijd schadelijk voor het paard. Daar twijfel ik absoluut niet over.
Sterker nog, dat vertel ik ook aan al mijn ruiters die bij mij paardrijden.
Het paard wordt er nooit beter van. Het is ons plezier en egoïsme om op het paard te stappen.
Maar………..

En misschien ben ik nog van de oude stempel, maar dit is een discussie topic, dus ik gooi mijn mening toch in de groep. :o

Werken heeft altijd gevolgen, voor alles en iedereen ook voor mensen.
Het meest bekend is natuurlijk de stratenmaker, die zoveel lichamelijk zwaar werk heeft dat het lichaam snel slijt. Maar dat geldt ook voor de bouwvakkers, verpleegsters en boeren. En ja daar vallen de meeste mensen die paarden (maneges) hebben ook onder. En waarschijnlijk nog vele andere werkzaamheden.
Maar zelfs als je zittend werk hebt, slijt je lichaam, je rug zakt in, je krijgt last van nek en ellebogen.

Waarom werken we dan? Wel we hebben geld nodig om te overleven. Dus we werken in ruil voor geld.
En als je naast je werk, voldoende rust neemt, een keer naar de fysio, masseur of wellness centrum gaat.
Dan heeft je lichaam de kans om te herstellen. En als je dan nog een beetje leuke en gezellige collega’s hebt, dan valt het werk best wel mee, en kan het best heel leuk en gezellig zijn.

Het paard kan natuurlijk niet kiezen welk werk het leuk vind, maar het kan best wat werk doen in ruil voor een veilige omgeving en voor water en voer naar gelieve.
Een paard in de wilde natuur wordt blootgesteld aan heel veel onveilige situaties. En moet altijd op zijn hoede zijn, als het dier verwondingen oploopt, is de kans heel groot dat hij deze niet overleefd.
Altijd opzoek zijn naar eten en water en daarvoor kilometers lopen met alle gevaren die je onderweg tegen komt. Is voor veel paarden ook geen pretje.

Dus nogmaals een paard is niet gemaakt om op te zitten. Maar als wij het paard afwisseling kunnen bieden en het werk samen met hem doen, luisteren naar wat het leuk vind en aankan. En het genoeg rust krijgt om te herstellen van het werk.
Dan kan er een heel mooi evenwicht zijn tussen ruiter en paard, in ruil voor een veilige haven, waar het, ondanks dat wij het lichamelijke schade toebrengen (door er op te gaan zitten) heel veel ouder wordt dan de paarden die in de natuur moeten zien te overleven.

Luister naar je paard, kijk naar je paard, hou van hem, geef het rust om te herstellen, geniet van elkaar rij met respect naar het paard. Dan hebben ze het een heel stuk beter dan het wilde paard, die alle vrijheid heeft.


Maar dit is toch gewoon voor jezelf goedpraten dat het niet erg is om op een paard te rijden. :+
Een paard is geen mens. Een mens heeft altijd keuze, ook om wel of niet te werken en heeft keuze in wat voor werk hij wil doen. Een paard heeft nergens keuze in, wij bepalen alles voor een paard. Waarom moet het een 'ruil' zijn voor een veilige haven? Dat zou in mijn ogen geen ruil moeten zijn maar een verplichting naar het paard toe. Een hond of kat (of kind) zet je toch ook niet aan het werk in ruil voor een veilige haven? Omdat een paard het in de natuur slechter heeft is het prima dat wij het lichamelijk schade toebrengen (door erop te gaan zitten)?

Hoe je het ook wendt of keert, op een paard gaan zitten doen we puur uit egoïsme. Alles wat je er omheen bedenkt is het voor jezelf goedpraten.

Het beste wat je voor je paard kan doen als je wil rijden is inderdaad luisteren naar je paard. Vragen aan je paard of het met je wil samenwerken in plaats van het paard voor je laten werken omdat je vind dat ie wat moet doen in ruil voor goede zorg. Zo goed mogelijk uitleggen aan je paard wat je samen wil gaan doen en als je het op de juiste manier vraagt zegt een paard graag ja. Je blijven verdiepen in het paard en de nieuwste ontwikkelingen blijven volgen op gebied van gedrag en lichaamstaal en zorgen dat je niet in de valkuil van flooding en learned helplessness valt. Dan werk je vanuit het paard in plaats vanuit jezelf en ben je minder egoïstisch bezig.



Even hoor.

Ik zet zelfs mijn chihuahuas aan het werk. En Dex doet aan de Sport Hoopers (hij deed behendigheid maar met zijn lichte PL kan dat niet meer) in het geval van Dex. Hij vind het leuk. Maar sporten kan ook schadelijk zijn. Maar toch wil ik hem een zo leuk mogelijk leven geven en daar horen soms risico's bij.

Ik denk er ook precies zo over al Hingarden. Als ik een eigen paard zou hebben dan zou dat zijn voor de leuk voor mij maar zou ook leuk moeten zijn voor het paard en daarin zou ik dus rekening houden met wat het paard leuk vind. In de natuur sterven ze vaak jonger. En wie weet hoe lang ze met pijn rond lopen ;) Wij kunnen ze de juiste zorg bieden en wat uitdagingen ;) Ik denk dus dat zo lang je het belang van het paard altijd voor ogen houd en er samen plezier aan beleeft en ook zorgt dat de juiste zorg er is als dat nodig is. Dat dat eerder iets positiefs toevoegt voor een paard dan dat het kwaad doet.

En waarom zou je als mens niet ook plezier eraan mogen hebben?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 17:17

BeFunny schreef:
Even hoor.

Ik zet zelfs mijn chihuahuas aan het werk. En Dex doet aan de Sport Hoopers (hij deed behendigheid maar met zijn lichte PL kan dat niet meer) in het geval van Dex. Hij vind het leuk. Maar sporten kan ook schadelijk zijn. Maar toch wil ik hem een zo leuk mogelijk leven geven en daar horen soms risico's bij.

Ik denk er ook precies zo over al Hingarden. Als ik een eigen paard zou hebben dan zou dat zijn voor de leuk voor mij maar zou ook leuk moeten zijn voor het paard en daarin zou ik dus rekening houden met wat het paard leuk vind. In de natuur sterven ze vaak jonger. En wie weet hoe lang ze met pijn rond lopen ;) Wij kunnen ze de juiste zorg bieden en wat uitdagingen ;) Ik denk dus dat zo lang je het belang van het paard altijd voor ogen houd en er samen plezier aan beleeft en ook zorgt dat de juiste zorg er is als dat nodig is. Dat dat eerder iets positiefs toevoegt voor een paard dan dat het kwaad doet.


Maar dat is iets anders..... je gaat niet op je chihuahua zitten.

Dat een paard veel beweging moet hebben staat vast.... als eigenaar kun je daarin voorzien. Een paard is ook intelligent, verveelt zich snel in een beperkte omgeving... wil iets zien, doen, ontdekken. Ook daar kun je in voorzien.

Maar dit betreft puur het 'rijden', het feit dat je er dus 'op' gaat zitten.

Het is dus de vraag in hoeverre dit schadelijk is, en wanneer het schadelijk is... wat je met die wetenschap doet.

We hanteren ook allemaal verschillende normen waar het gaat om welzijn, dus exact eens zullen we het allemaal wellicht niet worden. Maar onderzoeken in hoeverre het zitten op een paard schadelijk is voor het paard lijkt me voor iedereen die van paarden houdt relevant.

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:31

Ninx schreef:
BeFunny schreef:
Even hoor.

Ik zet zelfs mijn chihuahuas aan het werk. En Dex doet aan de Sport Hoopers (hij deed behendigheid maar met zijn lichte PL kan dat niet meer) in het geval van Dex. Hij vind het leuk. Maar sporten kan ook schadelijk zijn. Maar toch wil ik hem een zo leuk mogelijk leven geven en daar horen soms risico's bij.

Ik denk er ook precies zo over al Hingarden. Als ik een eigen paard zou hebben dan zou dat zijn voor de leuk voor mij maar zou ook leuk moeten zijn voor het paard en daarin zou ik dus rekening houden met wat het paard leuk vind. In de natuur sterven ze vaak jonger. En wie weet hoe lang ze met pijn rond lopen ;) Wij kunnen ze de juiste zorg bieden en wat uitdagingen ;) Ik denk dus dat zo lang je het belang van het paard altijd voor ogen houd en er samen plezier aan beleeft en ook zorgt dat de juiste zorg er is als dat nodig is. Dat dat eerder iets positiefs toevoegt voor een paard dan dat het kwaad doet.


Maar dat is iets anders..... je gaat niet op je chihuahua zitten.

Dat een paard veel beweging moet hebben staat vast.... als eigenaar kun je daarin voorzien. Een paard is ook intelligent, verveelt zich snel in een beperkte omgeving... wil iets zien, doen, ontdekken. Ook daar kun je in voorzien.

Maar dit betreft puur het 'rijden', het feit dat je er dus 'op' gaat zitten.

Het is dus de vraag in hoeverre dit schadelijk is, en wanneer het schadelijk is... wat je met die wetenschap doet.

We hanteren ook allemaal verschillende normen waar het gaat om welzijn, dus exact eens zullen we het allemaal wellicht niet worden. Maar onderzoeken in hoeverre het zitten op een paard schadelijk is voor het paard lijkt me voor iedereen die van paarden houdt relevant.


Nee uiteraard ga ik niet op de chihuahuas zitten ;)
Maar stel ik had een ander ras dan had ik wellicht een andere sport gekozen. Nog steeds zou ik er niet op gaan zitten maar die sport kan wel schadelijker zijn dan het op een paard gaan zitten voor een paard is bijvoorbeeld. Ik benoemde de hondensport omdat er gereageerd werd dat we honden niet aan het werk zetten. Of kinderen. Sommige kinderen zitten al heel jong op sport ;) En dat betekend dat ze blessures "kunnen" oplopen.

Dieren, of je nou een kat hebt, een paard of een konijn. We houden ze per definitie voor onszelf ;)

Maar we gaan wel steeds meer kijken naar wat er nodig is om een dier gezond te houden. Zeker als er mee gewerkt/gesport wordt.

Een paard waar niet naar wordt omgekeken die ziet doorgaans ook geen osteopaat (ook als het paard de godganse dag op de wei staat kan het zich bezeren) en verreweg de meeste mensen die rijden doen dat een aantal x per week 1 tot 2 uurtjes of gaan lekker een ritje maken buiten. En gelukkig gaan ook steeds meer mensen inzien dat 23/7 op stal ook niks is.

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:36

Wat Sharon betreft: zij is ook groot voorstander van passieve fysio. Ik heb dit ook een hele tijd toegepast, vanuit de filosofie dat paarden in de natuur ook op verschillende hoogtes eten en ik hen dus dit ook wilde aanbieden. Ik ben er op aanraden van verschillende fysiotherapeuten weer mee gestopt, en dan met name het aanbieden van voer op grote hoogte. Ze staan dan namelijk met een holle rug. Kan zijn dat ze dat in de natuur ook doen, maar dat wil dan nog niet zeggen dat wat ze in de natuur doen per se goed voor ze is

Fly_high

Berichten: 3316
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:44

Ninx schreef:
Veronica2 schreef:
Waarom is het kolder, omdat het toevallig niet is wat je graag wilt horen? Dit is wat je hoort te doen in een discussie over kennisoverdracht, de voors en de tegens bij elkaar brengen en een afweging maken over de kwaliteit.


Omdat het natuurlijk vreselijk kinderlijk is....

Iemand die een online platform biedt om kennis te delen en verschillende sprekers de ruimte geeft, dient zelf universitaire kwalificaties te hebben?


Als die persoon zichzelf als zijnde wetenschapper/onderzoeker voorstelt en vanuit die positie cursussen aanbiedt is het inderdaad wel handig als ze daadwerkelijk enige universitaire kwalificaties heeft en als haar opleidings/onderzoekscentrum over relevante accreditaties beschikt :j


DuoPenotti schreef:
Fly high heeft persoonlijk wat tegen zweverige coaches, wat mag.
Maar als een arts dezelfde benaming en aandoening beschrijft als een zweef typje is het ook niet sorry had ik me toch verkeerd ingelezen.


Ik weet waar je het over hebt, maar (wetenschappelijk relevant en aantoonbaar) increased intestinal permeability verschijnsel bij bepaalde ziektes is gewoon niet hetzelfde als verzonnen ziekte in het alternatieve circuit genaamd leaky gut. Net zoals ziekte van Lyme vs chronische Lyme. Dus sorry but I'm not sorry :o

Ik heb er persoonlijk vooral iets tegen dat we in de paardenwereld alternatieve denkwijze blijkbaar serieus moeten nemen om niet als kinderachtig en kortzichtig te werden bestempeld... Keep an open mind, but not so open that your brains fall out zou ik zeggen.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:47

je hebt daar een link gekregen van mij van een mdl arts en hoogleraar die deze lekkende darm beschrijft, dus.... beter wel sorry
Niets verzonnen dus uit het alternatieve...maar toen was het stil, door jou, door meerdere...

En naar mijn idee doe je hier hetzelfde, jij kent het niet, jij vind het het onzin, dus die mensen die dat organiseren doen iets zinloos.

Jammer , echt heel jammer.

Stel je voor je steekt er wat van op zeg :j

Melzazu
Berichten: 1815
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 17:51

Ik volg dit topic met veel belangstelling.
Er is hier een ander topic op bokt nu over een westernpaard die goede zaken doet om het zo maar te zeggen. Dit paard wordt al zo’n 10 jaar intensief “gebruikt” dacht ik en is onlangs volledig RX gekeurd nog en volledig goed. Nu heb ik niet zoveel verstand van dat RX keuren maar staat zo’n elleboog gewricht daar dan ook niet op?

Moet je dan volledige dissectie doen om de schade allemaal te kunnen onderzoeken en als dit bij dat paard dan wel oké is wat zegt dat dan?

Verder heb ik ooit een jong paard net 2 maand onder het zadel RX laten keuren. Die had enorm heftige KS wat echt niet kon alleen van die 2 maand onder het zadel.
Was een bekende afkomst voor de DA en die zei dat het in beide lijnen niet in zat dus genetisch kon dat ook niet. Hoe is dat dan te verklaren?

Ik bedoel deze vragen echt oprecht hoor. Al dit soort dingen zet mij dan ook over het onderwerp van dit topic aan het denken.

Edit: typfout

Nynkex01
Berichten: 1131
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:04

Melzazu schreef:
Ik volg dit topic met veel belangstelling.
Er is hier een ander topic op bokt nu over een westernpaard die goede zaken doet om het zo maar te zeggen. Dit paard wordt al zo’n 10 jaar intensief “gebruikt” dacht ik en is onlangs volledig RX gekeurd nog en volledig goed. Nu heb ik niet zoveel verstand van dat RX keuren maar staat zo’n elleboog gewricht daar dan ook niet op?

Moet je dan volledige dissectie doen om de schade allemaal te kunnen onderzoeken en als dit bij dat paard dan wel oké is wat zegt dat dan?

Verder heb ik ooit een jong paard net 2 maand onder het zadel RX laten keuren. Die had enorm heftige KS wat echt niet kon alleen van die 2 maand onder het zadel.
Was een bekende afkomst voor de DA en die zei dat het in beide lijnen niet in zat dus genetisch kon dat ook niet. Hoe is dat dan te verklaren?

Ik bedoel deze vragen echt oprecht hoor. Al dit soort dingen zet mij dan ook over het onderwerp van dit topic aan het denken.

Edit: typfout



Gewoon gevalletje pech, hoefkatrolontsteking zie je bijvoorbeeld ook bij paarden die nog nooit zijn gereden. Maar er is altijd een stel afgunstige Schippers die aan de wal staan die zelf geen deuk in een pakje boter kunnen rijden, en daarom de sport overal de schuld van geven. Het zijn in mijn omgeving toch vaak de amateurs die altijd tegen blessures aanlopen, en de perfect onderhouden subtop paarden staan er tiptop gezond bij. En ja die laatste staan vaak meer op stal, en daar ben ik ook geen voorstander van, maar om de sport de schuld te geven, nee. Al is het maar omdat die paarden zo vaak worden nagekeken dat je blessures vaak voor bent.

Melzazu
Berichten: 1815
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:09

Ja ik denk dus ook gevalletje pech hoor maar zo zie je maar dat er ook paarden zijn die al kapot waren vanaf het begin. Daar wordt dan soms toch op gereden want niet ieder paard wordt RX gekeurd natuurlijk.

Ook nog de vraag hoeveel last heeft het paard er eigenlijk van hè want dat kan hij ook niet vertellen.
Voor ze misschien echt in verzet komen als het toch last geeft dan kan ik me voorstellen dat je kan denken dat het door het rijden is ontstaan.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:18

Dat is ook het lastige vind ik..zet een willekeurig mens op de foto en je vindt ook schade aan het lichaam. Maar in hoeverre heeft dat mens daar ook echt last van?

Dat is met KS net zo, sommige paarden hebben KS en niet tot nauwelijks last waar anderen ingeslapen moeten worden omdat ze geen paardwaardig leven meer hebben. Waar zit dan het verschil he?

Een elleboog gewricht wordt niet meegenomen bij een röntgenologische keuring.

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:22

Melzazu schreef:
Ja ik denk dus ook gevalletje pech hoor maar zo zie je maar dat er ook paarden zijn die al kapot waren vanaf het begin. Daar wordt dan soms toch op gereden want niet ieder paard wordt RX gekeurd natuurlijk.

Ook nog de vraag hoeveel last heeft het paard er eigenlijk van hè want dat kan hij ook niet vertellen.
Voor ze misschien echt in verzet komen als het toch last geeft dan kan ik me voorstellen dat je kan denken dat het door het rijden is ontstaan.


Dat wordt vaak vergeten. Hercule zeer sterk paard. Zeer hard gewerkt, super gezond tot en met 24 jaar bereden, nooit blessures gehad.
Polie, weekgekoot paard, altijd zeer voorzichtig meegedaan. Nooit zo hard gewerkt als Hercule, geblesseerd door val op de wei. Is goedgekomen, maar rijden doe ik allang niet meer. Polie is veel zwakker als dat Herculeooit was fysiek en mentaal, Het ene paard is het andere niet, en dat moet ook meegenomen worden. Polie leeft inmiddels semi wild en gaat fantastisch. Maar rijden op haar zal ik nooit meer doen. Ik denk dat we zo te weinig kijken baar het paard.

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:28

Daarom vind ik het ook zo bijzonder dat die elleboog er zowel bij rijden als mennen uitkomt.
Had eerder verwacht rijden.
En net zo bijzonder dat die elleboog niet standaard op de foto gaat. Was dit een plek waar veel paarden op kreupel lopen zou je dat wel verwachten.
Dus die schade die dan aangetoond id:hoeveel last geeft deze dan werkelijk?

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:33

Citaat:
Als de bevindingen voortkomem uit gevalideerd wetenschappelijk onderzoek heb je een punt.
Maar helaas komen deze bevinden vaak juist niet uit deze hoek. Niet gevalideerde onderzoeken kennen nu eenmaal een groot risico op doel redenen.

Onderzoek bijv. op paarden die ingeslapen of geslacht zijn omdat ze niet gezond zijn, zegt mogelijk niks over schade aan de gehele soort door het rijden of mennen.
Dat ligt om te beginnen al aan de correlatie tussen de oorzaak van de onderliggende kwaal en het onderwerp van onderzoek.
Een paard dat ingeslapen wordt vanwege artrose zal het en der nog meer schade laten zien vanwege overcompensatie. Maar die schade is niet representatief voor de totale populatie paarden.

wat je dan overhoudt is geen eerlijk onderzoek maar stemmingmakerij.


Even een saaie, brave bijdrage, half off topic, over wetenschap.

Sinds de zestiende eeuw is de basis: waarnemen.
En zogezegd de gulden standaard is het dubbelblind place gecontroleerde onderzoek, liefst ook nog een of twee keer gedupliceerd of gerepliceerd.

Informatie rechtstreeks afkomstig uit 'gouden standaard onderzoek' mag je op vertrouwen.

En een 'losse' dissectie "is wat het is": je ziet dingen, maar waarom precies is onduidelijk.
Uiteraard 'dier is ingeslapen vanwege dit of dat' kun je of moet je meewegen, maar hoe zwaar etc het weegt is onduidelijk.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 18:37

Nynkex01 schreef:
Gewoon gevalletje pech, hoefkatrolontsteking zie je bijvoorbeeld ook bij paarden die nog nooit zijn gereden. Maar er is altijd een stel afgunstige Schippers die aan de wal staan die zelf geen deuk in een pakje boter kunnen rijden, en daarom de sport overal de schuld van geven. Het zijn in mijn omgeving toch vaak de amateurs die altijd tegen blessures aanlopen, en de perfect onderhouden subtop paarden staan er tiptop gezond bij. En ja die laatste staan vaak meer op stal, en daar ben ik ook geen voorstander van, maar om de sport de schuld te geven, nee. Al is het maar omdat die paarden zo vaak worden nagekeken dat je blessures vaak voor bent.


Dus jij stelt dat schade eigenlijk met name voorkomt bij amateurs zonder talent die afgunstig zijn omdat ze zelf graag sportruiters zouden zijn, en dat schade onder sportruiters veel minder voorkomt?
Verwoord ik goed wat je bedoelt te zeggen?

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:56

DuoPenotti schreef:
Daarom vind ik het ook zo bijzonder dat die elleboog er zowel bij rijden als mennen uitkomt.
Had eerder verwacht rijden.
En net zo bijzonder dat die elleboog niet standaard op de foto gaat. Was dit een plek waar veel paarden op kreupel lopen zou je dat wel verwachten.
Dus die schade die dan aangetoond id:hoeveel last geeft deze dan werkelijk?


Kennelijk is er wel slijtage maar lopen ze er niet kreupel door?

Misschien ontstaat de schade door de grotere belasting op de voorhand en dus op het elleboog gewricht?

Ik kan me voorstellen dat iets wat regelmatig meer gewicht draagt eerder slijt ofzoiets..

Het roept zoveel vragen op.. :o

Melzazu
Berichten: 1815
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 18:58

Ja inderdaad zeer interessant dat het elleboog gewricht niet op de foto’s komt en ook wonderlijk inderdaad dat ik nog nooit gehoord heb over paarden die niet meer functioneren ivm hun elleboog gewricht.

Ik stel mezelf deels dezelfde vraag als duopenotti: er zit dus blijkbaar schade maar wat zegt dit dan verder.
Is er pijn? En als dit door het rijden komt heeft ieder rijpaard dit dan? Of is dat dan deels ook misschien weer pech hebben?

Zonder meer onderzoek krijgen we hier denk ik niet een duidelijk antwoord op.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paardrijden altijd schadelijk? Hoe goed je het ook doet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:02

Ik hoor ook tot diegenen die nog nooit gehoord hebben van 'dit paard is kreupel uit de elleboog'.

Misschien dat Thirza, Zefanja etc de eerste keren ook stomverbaasd waren 'we horen nooit dat het dier er last van heeft, maar het ziet er niet best uit...!?'

Melzazu
Berichten: 1815
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:04

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Daarom vind ik het ook zo bijzonder dat die elleboog er zowel bij rijden als mennen uitkomt.
Had eerder verwacht rijden.
En net zo bijzonder dat die elleboog niet standaard op de foto gaat. Was dit een plek waar :( veel paarden op kreupel lopen zou je dat wel verwachten.
Dus die schade die dan aangetoond id:hoeveel last geeft deze dan werkelijk?


Kennelijk is er wel slijtage maar lopen ze er niet kreupel door?

Misschien ontstaat de schade door de grotere belasting op de voorhand en dus op het elleboog gewricht?

Ik kan me voorstellen dat iets wat regelmatig meer gewicht draagt eerder slijt ofzoiets..

Het roept zoveel vragen op.. :o


Ik merk ook dat ik door dit topic eigenlijk alleen maar meer vragen krijg dan antwoorden :(

En of het rijden, wat ik met veel plezier doe op mijn paard en waarvan ik denk dat hij er ook veel plezier aan beleeft (voor zover ik dat kan beoordelen), schadelijk is? Ik heb eigenlijk geen idee. Uiteraard besef ik me dat een paard nooit was bedoeld om op te gaan zitten maar daarom gymnastiseren we ze ook.
Mijn paard zit goed in zijn vel, toen ik hem kocht (anderhalf jaar geleden) is hij volledige RX gekeurd (alleen jammer dat dat elleboog gewricht er niet op staat) en de DA vond nog dat het er zo goed uit zag alsof het de foto’s nog van een veel jonger paard waren.
Terwijl hij al lang “gebruikt” is inclusief springen dus ik blijf vooralsnog nog zonder schuldgevoel rijden. :o

DuoPenotti

Berichten: 30005
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:06

Janneke

Maar dat is toch niet logisch dan?

En kan me ook niet voorstellen dat de vele klinieken met tegenwoordig zulke goede medische apparaten dat tegenwoordig missen als diagnose.

Inderdaad meer onderzoek zou nodig zijn maar helaas daarvoor ben ik bang

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:21

Ninx schreef:
SjonnieZ schreef:

Oké zijn ze wel geaccrediteerd als opleiding?
Lijkt mij wel interessant maar het moet wel gestoeld zijn op wetenschappelijk onderbouwde studies en met echte docenten, anders ga ik er geen geld aan uitgeven.

[/quote]
Het zijn webinars..., dat heeft verder niets met een opleiding te maken. Heb je het wel gelezen? Misschien moet je dat dan even doen.[/quote]

Dat heb ik gedaan en dan lees je dat je in online leeromgeving een e-cursus kunt aankopen…
Daarmee pretendeer mi je een onderwijs instelling te zijn ;-)

prompter

Berichten: 11250
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 19:21

Wat ik bij sommige paarden zag met duidelijke schade aan de ellebogen, was dat je ze op de filmpjes een soort van "zoekend" zag lopen met de voorbenen, alsof ze ze zomaar ergens neerzetten. Een beetje alsof de coördinatie niet meer helemaal in orde was, en soms een voorvoet wat harder en plat neerzetten. Niet schokkend, maar wel echt afwijkend.

Ik ben geen arts, ik verbind er geen conclusies aan, maar dat zoekende lopen viel wel op.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-23 19:29

SjonnieZ schreef:
Dat heb ik gedaan en dan lees je dat je in online leeromgeving een e-cursus kunt aankopen…
Daarmee pretendeer mi je een onderwijs instelling te zijn ;-)


Maar een cursus bloemschikken is toch ook geen opleiding?