Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 07:08

PeerAppel schreef:
Ik kan niet reageren op jouw post op insta, Daphara. En misschien maar goed ook, want ik ben ook zo’n “slanke den”.
Ik vind dit soort collecties van PS of Sweden belachelijk, maar wat ik het oneerlijkst vind van alles is dat “slanke dennen” niks mogen zeggen over dit soort onderwerpen. Alsof hun gewicht hen komt aanwaaien. Geloof mij maar: als ik alles vreet wat los en vast zit, weeg ik ook binnen de kortste keren teveel voor mijn paard. Zo werkt ons lichaam gewoon. Als ik me meng in een discussie over ruitergewicht, wil ik daarmee niet zeggen dat iedereen er zo uit moet zien als ik, maar wel dat ik van mening ben dat de dames zoals de “curvy” lijn van PS, niet op een paard thuis horen in het kader van paardenwelzijn.
Zo. Nu niet meer zeuren over “slanke dennen”. We noemen mensen met een maatje meer ook geen rolmopsen.


Meen je dit nou serieus of zit je gewoon te trollen?
In het geval dat je bovenstaande series bedoeld, een paar vragen...

Vind jij “slanke den” een scheldwoord? In dat geval mijn excuses, toen ik slank was, vond ik “slanke den” echt geen scheldwoord, meer een compliment.

Wat had jij op mijn insta post willen zeggen dan? Volgens mij is reageren op insta vrij voor iedereen met een account.

Wat is volgens jou nou belachelijk aan de Curvy line van PS of Sweden?

Nog één vraagje, wat zou je doen als je toch zou aankomen, terwijl je niet meer of slechter eet dan dat je nu doet? Je hebt het namelijk over alles eten wat los en vast zit, maar wat als je met precies hetzelfde eet en bewegingspatroon (waardoor jij nu slank blijft) toch aan gaat komen?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:29

Tuurlijk is slanke den geen scheldwoord. Magere spriet, platte plank o.i.d. (ik weet nog wel een paar ergere maar die laat ik fatsoenshalve achterwege) zou meer in de buurt komen.

De door Daphara gequote post is, behalve door toon en woordkeuze bewust op het pesterige af respectloos richting alle vrouwen/ruiters met een maatje meer, ook gewoon onzin. Omdat slanke den geen scheldwoord is (veel vrouwen worden maar wat graag zo genoemd), omdat er geen zwart-wit verschil bestaat tussen gedisciplineerde 'slanke dennen' vs zich volvretende, 'luie dikzakken', en omdat curvy niet betekent dat je dùs te zwaar bent om paard te rijden en het dùs belachelijk is dat er zo'n kledinglijn is.

Zo jammer, dit soort posts, en een goed voorbeeld van hoe hard vrouwen elkaar (letterlijk) de maat kunnen nemen.

Het gaat erom dat je je als ruiter bewust moet zijn van je gewicht en dat je niet op een paard stapt waar je te zwaar voor bent - en daar zijn concrete richtlijnen voor. Daphara lijkt me daar net als een aantal andere curvy/maatje meer amazones in dit topic heel verstandig mee omgaan.

Dus kort gezegd, tel je zegeningen als 'slanke den' en z.... niet.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:32

Waarom moet een slanke den zich per definitie gezegend voelen?

Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:36

Gini schreef:
Waarom moet een slanke den zich per definitie gezegend voelen?

Omdat veel mensen denken dat je dan per definitie een goed werkend lichaam hebt.

Helaas heeft ook mijn lichaam de nodige mankementen. Niks groots of ernstigs, wel dingen waar ik rekening mee moet houden. Waaronder dus ook op mijn voeding letten

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:39

Maar ook lichamelijke onzekerheden: te kleine borsten, geen billen, te dunne benen... Geen enkele lichaamsbouw mag door een ander als "niet zagen, tel je zegeningen" beschouwd worden.
Laatst bijgewerkt door Gini op 16-05-21 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:40

Dilan93 schreef:
Gini schreef:
Waarom moet een slanke den zich per definitie gezegend voelen?

Omdat veel mensen denken dat je dan per definitie een goed werkend lichaam hebt.

Helaas heeft ook mijn lichaam de nodige mankementen. Niks groots of ernstigs, wel dingen waar ik rekening mee moet houden. Waaronder dus ook op mijn voeding letten

Dit is dus niet wat ik bij een slank persoon denk.

Wat ik wel denk, tenminste mijn persoonlijke ervaring, dat je minder bekritiseerd word om je uiterlijk.
En dat is best een zegening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:43

kunnen we mensen niet gewoon in hun waarde laten en niet op de verpakking letten maar de inhoud op waarde schatten?? het karakter is toch belangrijker

bij paarden zeggen we ook "een goeie heeft geen verkeerde kleur"


je moet zowiezo niet op een paard als je statisch/strak/stram/stijf bent en geen souplesse hebt, dan zit je een paard alleen maar in de weg,
wat weer - vroeger of later - tot blessures leiden, dat moet je toch niet willen


en ja dan zijn er ook genoeg "olijfjes" "plankjes"" "dennetjes" die beter een andere richting in de sport kunnen kiezen

maar ja, niet iedereen ziet dat zo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-21 10:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Mars

Berichten: 33277
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:44

Want als je slank bent komt dat je zo aanwaaien?
Ik heb heel hard gewerkt om 37kg af te vallen en ik let nog elke dag op mijn eten/beweging. Waardoor het er ook al die jaren af is gebleven.
Doe ik dat niet dan sluipen kleine gewoontes er weer in en zit t er zo weer aan.

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:46

Waarom moeten andere mensen toch zo'n sterke mening hebben over de lichaamsbouw van andere mensen. Dik, dun, groot, klein en alles er tussenin, wat gaat het een ander aan? Waarom moeten we er wat van vinden?

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:48

Wij moeten daar eigenlijk puur qua uiterlijk niets van vinden, alleen is de vraag in de titel van dit topic WEL duidelijk. Maar wordt het dan toch voortdurend persoonlijk getrokken dat je moet opletten of je bent inderdaad wel iemand aan het veroordelen. Ik snap dat het moeilijk is om te horen dat er mensen zijn die eigenlijk van mening zijn dat je niet meer op een paard thuishoort, maar goed, dat is ook een beetje het gevolg van de vraag stellen en het topic te openen. Je zult mensen hebben die 'ja gaat prima' zeggen en je hebt mensen die 'nee, helemaal niet goed' vinden en alles daartussenin.

Mars

Berichten: 33277
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:49

Laura82 schreef:
Waarom moeten andere mensen toch zo'n sterke mening hebben over de lichaamsbouw van andere mensen. Dik, dun, groot, klein en alles er tussenin, wat gaat het een ander aan? Waarom moeten we er wat van vinden?


Ik vind niks van een ander zijn lichaam, moet ieder zelf weten.
Pas wanneer er een dier wordt belast mst teveel extra ballast krijg ik daar een probleem mee.

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:52

Mars schreef:
Want als je slank bent komt dat je zo aanwaaien?
Ik heb heel hard gewerkt om 37kg af te vallen en ik let nog elke dag op mijn eten/beweging. Waardoor het er ook al die jaren af is gebleven.
Doe ik dat niet dan sluipen kleine gewoontes er weer in en zit t er zo weer aan.

Ja soms wel, toen ik slank was kwam het mij aanwaaien.
Lette nergens op, of ja wel, hoeveel calorieën ergens inzaten en dan pakte ik de meeste....want ja ik had flink ondergewicht.

Ik let nu ook elke dag op wat ik eet, maar helaas dan nog geen goed gewicht.
En nee ik smokkel niet, of ik weeg niet goed af of wat je dan weer allemaal te horen krijgt. :O
Gewoon van een enorm snelle stofwisseling naar een enorm trage gegaan. Met daarbij lichamelijke problemen dat sporten ook niet kan, ja dan is het met zelfs veel eet discipline niet te doen om slank te zijn.

Maar dat is al erg vaak uitgelegd.

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:04

Hier ook hoor, een paar jaar geleden ben ik door ongelooflijke stress heel veel afgevallen, ik helemaal blij , dus doorzetten, en dat hielt voor mij in 1x per dag eten, smorgens en dan savonds wat komkommer of watermeloen..

Ik ben afgevallen tot maat 38.. en toen stopte het, ik viel geen gram meer af, en nu zullen heel veel zeggen jaa maar maat 38 is super, ik woog toen nog steeds 80 kilo...

Zover ik hier kan lezen bijna te zwaar om op een paard te gaan zitten met een super slank lijf..

Goed ik heb dit 3 jaar volgehouden, 3 jaar lang 1x per dag eten en zo vreselijk veel honger hebben, iedereen lekker zien eten savonds en ik maar zeggen "nee hoor, ik heb geen honger", ik stierf van de honger..

Daar waar iedereen hier na een BBQ rondliep met 'ik kan niet meer' tot 'ik zit zoo vol', lag ik letterlijk met rammelende en knorrende maag in bed...Maar geen gram ging eraf..

Dus besloot ik maar om de dag te gaan eten, dus 1 dag alleen maar drinken en de dag erna mocht ik 1x eten.. Na 3 weken woog ik nog hetzelfde...

En toen dacht ik..ik moet misschien nog 25 jaar leven, moet ik die 25 jaar zoveel honger hebben, is dit het nou??

Dus ben ik begonnen met smiddags 1 broodje te erbij te gaan eten, en elke dag toch weer wat te gaan eten ipv om de dag , en de kilo's groeide eraan, tja ik ben nu ook te zwaar, maat 44 inmiddels weer, maar wel veel gelukkiger omdat ik wat kan eten en soms bv een ijsje kan eten en 2 a 3x per week ik savonds zelfs weer een paar happen eten neem...

En voor iedereen die nu bang is dat mijn paarden onder mijn gewicht bezwijken, wees niet bang, ik rij al een jaar of 13 niet meer, geen dier die belast wordt met mijn over gewicht, zelfs niet toen ik maatje 38 had...

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:12

Mars schreef:
Laura82 schreef:
Waarom moeten andere mensen toch zo'n sterke mening hebben over de lichaamsbouw van andere mensen. Dik, dun, groot, klein en alles er tussenin, wat gaat het een ander aan? Waarom moeten we er wat van vinden?


Ik vind niks van een ander zijn lichaam, moet ieder zelf weten.
Pas wanneer er een dier wordt belast mst teveel extra ballast krijg ik daar een probleem mee.


Dan heb ik het dus ook niet over jou :) ik doelde op de mensen die vibden dat slanke mensen gezegend zijn, dat dikke mensen maar gewoon minder moeten vreten, die opmerkingen...

Edit: kimmie, ik schrik behoorlijk van jouw post... ik neem aan dat je je realiseert dat dit sowieso nooit een gezond eetpatroon is? Ben je hiermee al eens bij een arts geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:17

DuoPenotti schreef:
Dit is dus niet wat ik bij een slank persoon denk.

Wat ik wel denk, tenminste mijn persoonlijke ervaring, dat je minder bekritiseerd word om je uiterlijk.
En dat is best een zegening.

Nou, ook dan is het geen rozengeur en manenschijn.

Want dat je maar blij moet zijn, wordt je dan ook maar constant verteld.
Een gebakje weigeren omdat je geen zoetekauw bent, komt geheid vergezeld met de opmerking 'ben je op dieet of zo?'.
En ook de zwaardere medemens maakt vaak zeer vervelende opmerkingen, waar je dan als slankere medemens dan niets van mag vinden, want je moet niet zeuren, je bent immers slank, dus wat wil je als vrouw nog meer. Gekwetst voelen mag wat dat betreft als slankere medemens niet, alles moet maar als compliment beschouwd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41741
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:18

Mindim schreef:
DuoPenotti schreef:
Dit is dus niet wat ik bij een slank persoon denk.

Wat ik wel denk, tenminste mijn persoonlijke ervaring, dat je minder bekritiseerd word om je uiterlijk.
En dat is best een zegening.

Nou, ook dan is het geen rozengeur en manenschijn.

Want dat je maar blij moet zijn, wordt je dan ook maar constant verteld.
Een gebakje weigeren omdat je geen zoetekauw bent, komt geheid vergezeld met de opmerking 'ben je op dieet of zo?'.
En ook de zwaardere medemens maakt vaak zeer vervelende opmerkingen, waar je dan als slankere medemens dan niets van mag vinden, want je moet niet zeuren, je bent immers slank, dus wat wil je als vrouw nog meer. Gekwetst voelen mag wat dat betreft als slankere medemens niet, alles moet maar als compliment beschouwd.

Meer met een 'och, dat kan jij toch best wel hebben?' in mijn ervaring :=.

kimmie261

Berichten: 19227
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:18

Laura82 schreef:
Edit: kimmie, ik schrik behoorlijk van jouw post... ik neem aan dat je je realiseert dat dit sowieso nooit een gezond eetpatroon is? Ben je hiermee al eens bij een arts geweest?


Ik ga nooit naar dokters, dus ik neem gewoon vitamine pilletjes :D

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:20

Mindim, die ervaring heb ik dus nooit gehad.
Nu sloeg ik dan ook geen gebakje over, dat scheelt misschien?
Maar nooit nare opmerkingen gehad betreft gewicht.
1 persoon heeft een keer gevraagd of het goed ging en of ik wat ik at niet later weer overgaf. Echt heel lief en bezorgd, niet op een rotte manier.
Dat was de enige, terwijl eigenlijk veel meer mensen dat hadden moeten vragen.


Mindim schreef:
DuoPenotti schreef:
Dit is dus niet wat ik bij een slank persoon denk.

Wat ik wel denk, tenminste mijn persoonlijke ervaring, dat je minder bekritiseerd word om je uiterlijk.
En dat is best een zegening.

Nou, ook dan is het geen rozengeur en manenschijn.

Want dat je maar blij moet zijn, wordt je dan ook maar constant verteld.
Een gebakje weigeren omdat je geen zoetekauw bent, komt geheid vergezeld met de opmerking 'ben je op dieet of zo?'.
En ook de zwaardere medemens maakt vaak zeer vervelende opmerkingen, waar je dan als slankere medemens dan niets van mag vinden, want je moet niet zeuren, je bent immers slank, dus wat wil je als vrouw nog meer. Gekwetst voelen mag wat dat betreft als slankere medemens niet, alles moet maar als compliment beschouwd.

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:21

kimmie261 schreef:
Laura82 schreef:
Edit: kimmie, ik schrik behoorlijk van jouw post... ik neem aan dat je je realiseert dat dit sowieso nooit een gezond eetpatroon is? Ben je hiermee al eens bij een arts geweest?


Ik ga nooit naar dokters, dus ik neem gewoon vitamine pilletjes :D

Maar dat wat jij at was echt niet goed, echt niet.
Maar geeft inderdaad wel aan dat minder eten niet even de oplossing hoeft te zijn.
Ja natuurlijk voor diverse wel, maar zeker niet voor iedereen.

Ik hoop dat je nu wat beter voor jezelf zorgt :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:25

kimmie261 schreef:
Hier ook hoor, een paar jaar geleden ben ik door ongelooflijke stress heel veel afgevallen, ik helemaal blij , dus doorzetten, en dat hielt voor mij in 1x per dag eten, smorgens en dan savonds wat komkommer of watermeloen..

Ik ben afgevallen tot maat 38.. en toen stopte het, ik viel geen gram meer af, en nu zullen heel veel zeggen jaa maar maat 38 is super, ik woog toen nog steeds 80 kilo...

Zover ik hier kan lezen bijna te zwaar om op een paard te gaan zitten met een super slank lijf..

Goed ik heb dit 3 jaar volgehouden, 3 jaar lang 1x per dag eten en zo vreselijk veel honger hebben, iedereen lekker zien eten savonds en ik maar zeggen "nee hoor, ik heb geen honger", ik stierf van de honger..

Daar waar iedereen hier na een BBQ rondliep met 'ik kan niet meer' tot 'ik zit zoo vol', lag ik letterlijk met rammelende en knorrende maag in bed...Maar geen gram ging eraf..

Dus besloot ik maar om de dag te gaan eten, dus 1 dag alleen maar drinken en de dag erna mocht ik 1x eten.. Na 3 weken woog ik nog hetzelfde...

En toen dacht ik..ik moet misschien nog 25 jaar leven, moet ik die 25 jaar zoveel honger hebben, is dit het nou??

Dus ben ik begonnen met smiddags 1 broodje te erbij te gaan eten, en elke dag toch weer wat te gaan eten ipv om de dag , en de kilo's groeide eraan, tja ik ben nu ook te zwaar, maat 44 inmiddels weer, maar wel veel gelukkiger omdat ik wat kan eten en soms bv een ijsje kan eten en 2 a 3x per week ik savonds zelfs weer een paar happen eten neem...

En voor iedereen die nu bang is dat mijn paarden onder mijn gewicht bezwijken, wees niet bang, ik rij al een jaar of 13 niet meer, geen dier die belast wordt met mijn over gewicht, zelfs niet toen ik maatje 38 had...


Dat is ook wel een hele foute manier van afvallen. Een crashdieet, 1 maal daags eten leert je lijf dat wanneer het dan eindelijk voedsel krijgt, het vast te houden. Je lijf gaat in hongerstand. Met logisch gevolg dat wanneer je normaal eet het er allemaal weer bij aankomt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:34

DuoPenotti schreef:
Mindim, die ervaring heb ik dus nooit gehad.
Nu sloeg ik dan ook geen gebakje over, dat scheelt misschien?
Maar nooit nare opmerkingen gehad betreft gewicht.
1 persoon heeft een keer gevraagd of het goed ging en of ik wat ik at niet later weer overgaf. Echt heel lief en bezorgd, niet op een rotte manier.
Dat was de enige, terwijl eigenlijk veel meer mensen dat hadden moeten vragen.

Nou dan ben je idd gezegend :')

Ik woog vroeger ergens in de 80 kilo, ben door boulimia afgevallen tot 47 kilo (ook een waardeloze manier Kimmie, I know!) dat heb ik gewogen tot mijn zwangerschap.
Op het toppunt van mijn zwangerschaop woog ik iets van 70 kilo. Gelukkig daarna blijven steken op 56 kilo en inmiddels 62. Maar bij elk gewicht hadden mensen wel iets te mekkeren, het was nooit goed.
Mensen vinden altijd wel wat.
Dus die dingen iig voor jezelf en zorg dat je als ruiter eerlijk bent naar jezelf en naar je paard, stap niet meer op als je gewicht naar je paard toe niet eerlijk is.

Laura82
Berichten: 7467
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:37

Ik denk dat veel commentaar ook weer voortlomt uit mensen hun eigen onzekerheid ofzo. Want zelfs ik krijg regelmatig te horen "ohh waarom neem je dat gebakje niet, dat mag heus soms hoor!" Ik krijg daarbij altijd het idee dat die mensen zich dan zelf minder slecht voelen dat ze wel nemen ofzo? Want waarom wil je mij in hemelsnaam een gebakje door de strot duwen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:39

TS vraagt: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

niet de aard en omvang, aangeboren of later ontwikkeld, diëten foute of goede, rijkleding passend of niet, oorzaak en gevolg doen er niets toe

het enige wat telt is dierwelzijn

en als je - fysiek en/of mentaal - niet goed in je vel zit moet je zowiezo niet op een paard gaan zitten, dat werkt altijd - vroeger of later - tegen je
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-21 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:43

Laura82
Misschien een soort van compliment ook.
Mensen zullen niet snel zeggen wat ben je mooi slank, maar zeggen je kan het wel hebben is een andere variant van, je bent mooi slank.
Tenminste zou ik het opvatten.

Bij een gebakje nemen en ze zeggen, zou je dat wel doen.... >;)
Daar heb ik een andere associatie bij zeg maar :+

En misschien heb ik daarom geen rare dingen opgevat in mijn slanke periode? Dat kan natuurlijk ook.

Mindim
Citaat:
Mensen vinden altijd wel wat.
Dus die dingen iig voor jezelf en zorg dat je als ruiter eerlijk bent naar jezelf en naar je paard, stap niet meer op als je gewicht naar je paard toe niet eerlijk is.

En zo is het gewoon :j

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 10:44

MCE schreef:
TS vraagt: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

niet de aard en omvang, aangeboren of later ontwikkeld, diëten foute of goede, rijkleding passend of niet, oorzaak en gevolg doen er niets toe

het enige wat telt is dierwelzijn

en als je - fysiek en/of mentaal - niet goed in je vel zit moet je zowiezo niet op een paard gaan zitten, dat werkt altijd tegen je

is dat zo?
Nooit gemerkt, juist het tegenovergestelde.