Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaraNova

Berichten: 4207
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:26

DuoPenotti schreef:
@mars
Bedoel je mij met reageren als een wesp?
Dan mag je mij wel quoten.

Voel ik me aangesproken ja. Als een wesp nee.
Maar ik ben bij alles fel als ik denk dat er onzin verkondigd word. :D

Ik zit ergens tussen de 15 en 17 % bij mijn paard dus ja ik denk dat het prima kan.
Maar ja ben wel te zwaar voor mijzelf. En zal ik niet ontkennen.
Maat voor mijn paard; zie foto's.


Ik vindt dat je helemaal gelijk hebt, gewicht is gewicht, hoe dan ook...er wordt overal een andere draai aan gegeven want als dit of wat als dat, gewoon onzin...gewicht blijft hetzelfde

Urielle

Berichten: 50075
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:35

Amy223 schreef:
Bijzonder dat mijn zadelpasser daar nooit een woord over gezegd heeft en mijn instructrice(s) ook niet.
Dit was 1 van onze eerste buitenritten en daarom zat ik gespannen en naar achteren.

Overigens doe je wel makkelijk aannames :')

Misschien kun je het nu beter zien. Dit was op een vorig 17 inch springzadel. Mijn huidige zadels zijn allemaal 17.5.

[ [url=m/6GHUbf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik vind je op je eerste foto niet veel te zwaar tonen voor je paard, maar het zadel wel te klein en dit springzadel echt heel veel te klein. Ik zat zelf voor het laatst op een 17 inch zadel met broekmaat 36/38 jaaaren terug toen ik nog sprietje was, en ik denk echt dat jij rond 18,5 inch zou moeten hebben, van de foto gezien.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:45

Askja schreef:
Het is een gevoelige kwestie. Het is niet leuk om om je uiterlijk veroordeeld te worden. Het is niet leuk om als stevige vrouw (mannen hebben hier nog steeds minder last van) constant geconfronteerd te worden met het schoonheidsideaal van fitgirls en killer bodies. Body positivity is dus prima en waardevol, mits het niet doorslaat naar ongezond dik als rolmodel (net als een skinny vel over been modellenlook als rolmodel ongezond en onwenselijk is).

Maar een paard heeft geen keuze inzake wie er op zijn rug gaat zitten.
Een ruiter die begaan is met het welzijn en welbevinden van zijn/haar paard zorgt dus m.i. voor een goede fysieke conditie en een goede balans. Dat betekent dat je je gewicht in de gaten houdt, werkt aan je fysieke conditie in de breedste zin, en dat je blijft investeren in een optimale zit en balans. Je hoeft daarvoor geen afgetrainde topatleet te worden, en een wasbordje hoef je ook niet te hebben (liever niet zelfs want overmatige ontwikkelde abs belemmeren juist een goede houding en balans), maar bewust werken aan je conditie, souplesse, core stability en lichaamsbewustzijn is wel aan de orde.
En wat dat betreft geldt m.i. hoe meer jij van je paard vraagt, hoe hoger je de lat wat dat betreft ook voor jezelf moet leggen. Ik zie dan overigens liever een wat meer 'curvy' peer-type dan iemand met dunne benen maar een zwemband, slappe buikspieren en daardoor een slechte balans en houding - los van het gewicht.

Gewicht is gewoon simpel: te zwaar is te zwaar, punt. Ik vind zelf 80-85 kg de grens voor een sterk, goed getraind paard type gewichtsdrager en voor andere, minder sterke en/of stabiele paarden minstens 10 kg minder, afhankelijk van het paard (logisch). Bij de grensgevallen hangt het ook af wat er van het betreffende paard gevraagd wordt. Te zware springruiters vind ik bijvoorbeeld echt not done, en in de IJslanderwereld heb ik ook wel combi's in de baan gezien die pijn deden aan mijn ogen vanwege de verhouding ruiter-paard, zeker omdat ik heel goed weet hoe groot de belasting voor het paard is tijdens een gangenproef. Maar een rustige staples of -rit is al een stuk minder belastend en kan m.i. incidenteel wel met een wat te zware ruiter (zelf heb ik geen te zware lesklanten dus die afweging hoef ik sowieso niet te maken).

Het lastige vind ik persoonlijk om ruiters aan te spreken op overgewicht. Hoe doe je dat zonder iemand te kwetsen, of in de verdediging te dringen? Zeker als het iemand met een eigen paard betreft, wanneer ben je dan in de positie om er iets van te zeggen? Niet snel, denk ik. Het is dat in de eerste plaats de eigen keuze en verantwoordelijkheid van de ruiter.

Die kledinglijn voor curvy ruiters lijkt me overigens geen probleem. Curvy wil immers nog niet zeggen dat je te zwaar bent voor je paard.


Kijk met deze benadering heb ik geen problemen, maar je slaat de spijker op zijn kop door te zeggen veroordeeld worden om je uiterlijk. dat heb ik meerdere malen meegemaakt, helaas . Vaak waren dat grote monden met weinig diepgang en dat is ook een tekortkoming alleen die zie je niet meteen!

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:51

Ninx schreef:
Voor ons aller gezondheid zou het toch fijn zijn als groenten en fruit betaalbaarder werden, ongezond voedsel duurder, en toevoegingen veel minder toegestaan werden.
Onze overheid is blijkbaar dol op overgewicht.

Dit vind ik zo raar verhaal.
Ik heb nog nooit in de supermarkt gestaan en gedacht ik koop zak snoep omdat goedkoper is dan een appel:=

Juist doordat we hier zo rijk zijn kan ieder goed gezond eten.

DuoPenotti

Berichten: 29902
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:54

Askja
Als iemand mij oprecht zonder veroordelen, zoals jij je post ook verwoord, zou zeggen dat ik niet meer op mijn paard pas. Zou ik dat wel kunnen waarderen. Niet fijn vinden maar wel waarderen.
En dan ook het waarom.

En dat is het denk ik, de manier waarop.
Lukraak te zware ruiters kan niet. Zonder naar een combinatie te kijken. Gewoon bam met wat procenten gooien. Nee daar zal ik geen gehoor aangeven.

Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:55

Blussem schreef:
Ninx schreef:
Voor ons aller gezondheid zou het toch fijn zijn als groenten en fruit betaalbaarder werden, ongezond voedsel duurder, en toevoegingen veel minder toegestaan werden.
Onze overheid is blijkbaar dol op overgewicht.

Dit vind ik zo raar verhaal.
Ik heb nog nooit in de supermarkt gestaan en gedacht ik koop zak snoep omdat goedkoper is dan een appel:=

Juist doordat we hier zo rijk zijn kan ieder goed gezond eten.

Vind dit ook altijd zo'n makkelijk excuus. Sorry hoor, maar zelfs toen ik echt weinig te besteden had, kreeg ik geen overgewicht omdat ik snoep kocht ipv groenten/fruit.

Je blijft zelf verantwoordelijk voor wat je in je mond steekt.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 14:56

Wat ik ook sneu vindt is dat ook te veel zware/dikke op hele iellige Ijslander zie zitten.

En dan doen ze net of een zware gebouwde koudbloed |(

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:03

kwita schreef:
Kijk met deze benadering heb ik geen problemen, maar je slaat de spijker op zijn kop door te zeggen veroordeeld worden om je uiterlijk. dat heb ik meerdere malen meegemaakt, helaas . Vaak waren dat grote monden met weinig diepgang en dat is ook een tekortkoming alleen die zie je niet meteen!


Het spijt me zeer, ik heb ook je vorige reactie gelezen maar niemand spreekt jou persoonlijk aan. Het lijkt alsof je flink gepijnigd bent in het verleden of het veel hebt aangetrokken, wat ik ook erg vervelend voor je vind. Maar zoals je al in je vorige post heb aangegeven, doe jij 'niks verkeerd' omdat jij er niet op stapt. Dan is dat toch prima? Niemand zegt er dan wat over. Dat is ook het hele punt van dit hele topic, zit niet op je paard als je te zwaar bent

Ontopic; ik vind het ook verschikkelijk dat er steeds meer insta accounts zijn met ruiters op 'grote' paarden die het willen normaliseren om met zo'n gewicht op een paard te zitten. Ik vind het zeer egoïstisch als jij niet voor je paard wilt afvallen als je toch perse wilt rijden. Zo vind ik boven de 90/95 kilo ook echt niet kunnen, en dit geldt voor een groot paard. Die mensen zijn gewoon 110+ kilo, doe is even normaal en ga zeker niet springen..
En het erge nog.. Ze verwijderen alle negatieve reacties over het gewicht!! Alleen positieve laten ze staan en zo bouwen ze hun leger aan in mijn opinie dwaalhoofden. Natuurlijk er zitten overal haken en ogen aan, maar je kan ook je ogen sluiten en niet meer open willen doen.
Verder snap ik dat je een broek wilt voor bij de paarden, maar wat is er mis met een vergelijkbare niet-paardrij legging, spijkerbroek of joggingbroek voor bij de paarden welke vies kunnen worden? Ik heb ook nette broeken, maar ook een voor-bij-de-paarden spijkerbroek :+ sterker nog, ik draag alleen een paardrij broek als ik echt ga rijden, anders heb ik mooi een comfortabele jogging broek aan.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:05

Dilan93 schreef:
Vind dit ook altijd zo'n makkelijk excuus. Sorry hoor, maar zelfs toen ik echt weinig te besteden had, kreeg ik geen overgewicht omdat ik snoep kocht ipv groenten/fruit.

Je blijft zelf verantwoordelijk voor wat je in je mond steekt.


Ik kan dat, jij kunt dat, heel veel mensen kunnen dat....
Het overgrote deel echter niet, dan kun je dat het individu kwalijk nemen... je kunt ook kijken of overgewicht symptomatisch is voor onze samenleving en er dus samen iets aan doen.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:09

kwita schreef:
Ja ik ben curvy, plus size, stevig en heb overgewicht en weetje al zou ik willen rijden dat gaat niet meer van de reuma en ik word zwaarder omdat er een zeldzaam syndroom aanwezig is in mijn genen en alsof het niet genoeg is krijg ik ook nog een behandeling tegen kanker en nee ik val niet af ik kom aan zelfs al spuug ik 2 dagen achtereen....weet je wat ik niet snap Magere mensen mogen altijd alles en vinden ook altijd van alles over iedereen die dus anders is van lijf als hun!


Misschien is het goed elkaar duidelijk te maken dat je elkaar en elkaars uiterlijk niet veroordeelt, maar dat we alleen praten over paardenwelzijn en de zorgelijkheid van het verschuiven van de norm voor het ruitergewicht.

Ik heb zelf ook reuma. En 1 van de redenen dat ik 'een mager mens ben' (zoals jij dat noemt), kom omdat ik een reuma dieet volg (al jaren) en daardoor redelijk klachtenvrij ben.
Dus zware mensen hebben soms een verhaal, maar lichte ook.

Onali

Berichten: 18494
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:16

__Toverbal schreef:
Verder snap ik dat je een broek wilt voor bij de paarden, maar wat is er mis met een vergelijkbare niet-paardrij legging, spijkerbroek of joggingbroek voor bij de paarden welke vies kunnen worden? Ik heb ook nette broeken, maar ook een voor-bij-de-paarden spijkerbroek :+ sterker nog, ik draag alleen een paardrij broek als ik echt ga rijden, anders heb ik mooi een comfortabele jogging broek aan.


En wie ben jij om te bepalen wat andere mensen dragen bij hun paarden?
Wat is er mis om een paardrijbroek te dragen als je rondom paarden bezig bent.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:18

Niets mis mee met een rijbroek, maar een joggingbroek zit echt een stuk lekkerder hoor.

Mars

Berichten: 33278
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:27

Uiterlijk staat wat mij betreft los van de hele kwestie. Bij welk gewicht iemand zich fijn voelt moet diegen zelf weten. Maar je belast een dier er extra mee en ik vind het kwalijk dat dit zo slecht bespreekbaar gemaakt kan worden zonder dat er allerlei andere zaken bij gesleept worden.
- ja maar een dun iemand kan ook in de weg zitten
- ja maar er rijden veel mensen met slecht passend tuig
- ja maar mijn paard komt tenminste buiten met vriendjes
- ja maar springpaarden moeten veel harder werken en ik stap alleen
- ja maar in de western rijden veel lange mannen

Alles kan en mag blijkbaar benoemd en bekritiseerd worden behalve iemand zijn gewicht. En de invloed ervan op een paardenlichaam.

Waarom is dat eerlijk zijn naar jezelf zo moeilijk? Zoals gezegd had ik flink overgewicht, ik heb er niet eens aan gedacht om op een paard te stappen. En het dier te belasten met die extra ballast van mij. Ik snap echt niet hoe je wel nadenkt over passend tuig, goede huisvesting en andere welzijns zaken maar lichamelijke belasting door ruitergewicht dan ineens taboe is.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 15:36

Ik verbaas me echt over het aantal mensen hier die denken dat afvallen en slank zijn alleen een kwestie is van een keuze. Als dat zo makkelijk was geweest, dan was ik weer maatje 38/40 zonder probleem.

Ik kies er namelijk niet voor om overgewicht te hebben. Niemand wil te zwaar zijn. Als het alleen een kwestie is van een keuze of wat je wil, dan zou afvallen niet zo’n grote markt zijn.

Tot mijn 35e heb ik nooit problemen met mijn gewicht gehad, kwam ik wat aan, dan hoefde ik alleen een tijdje iets extra op mijn voeding te letten en dan was het extra gewicht er zo weer af.

Medische problemen zorgden er voor dat ik in kortere tijd veel aan kwam en wat ik ook probeerde, ik raak het bijna niet kwijt. Als ik langs de Jamin loop en even diep inadem, heb ik er al zo weer 2 kilo aan zitten, zo voelde het.

Ik heb drie jaar terug, een periode van een half jaar heel intensief onder begeleiding gestaan van personal training en diëtisten. 6 dagen in de week sporten, 2x per week intensief PT, super streng dieet en het resultaat was net iets meer dan een kilo per maand afgevallen, waar minstens het dubbele haalbaar had moeten zijn onder normale omstandigheden.
Zodra ik minderde met sporten, kwam het gewicht er weer aan, ongeacht het strenge dieet.

Inmiddels zijn mijn medicijnen zo afgestemd dat ik op/rond mijn huidige gewicht blijf, zonder dat ik streng hoef te diëten of super streng moet sporten. Gewoon gezond eten en zorgen voor genoeg dagelijkse beweging, maar afvallen doe ik niet en ik mag niet meer op streng dieet van de artsen, omdat dat medisch vergaande gevolgen kan hebben.

Overgewicht is niet een keuze, was het maar zo simpel als dat. Niet iedereen met wat overgewicht maakt per definitie ongezonde keuzes.

Ik heb vroeger mijn slanke figuur ook voor lief genomen en ik had ook wel een oordeel over mijn zus, die was altijd voller dan ik en ik dacht ook dat het kwam door slechte keuzes, nu weet ik beter.
Het is makkelijk praten als je slank bent of geen extreme moeite moet doen om af te vallen.

“Ga dan maar mennen” vind ik echt zo’n dooddoener. Ik zou zeggen, zoek een paard dat bij jouw maat past of pas je wensen in de paardensport aan op de maat die je hebt.

Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:46

Even los van het feit of je wel of geen gezonde keuzes maakt of iets kunt doen aan overgewicht...

Ook de mensen die door bvb medicijnen zwaarder zijn, kunnen hierbij rekening houden met hun paard. Oke, in zo'n geval kun je misschien niets aan overgewicht doen, maar dat betekent niet dat heg oké is om te paard hiermee te belasten.

Is dat ruk? Ja, natuurlijk, want je kunt je hobby niet uitoefenen. Maar die hobby moet leuk zijn voor zowel ruiter als paard. En als je te zwaar bent voor je paard, dan moet je er niet op gaan zitten.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 15:46

Mars schreef:
Uiterlijk staat wat mij betreft los van de hele kwestie. Bij welk gewicht iemand zich fijn voelt moet diegen zelf weten. Maar je belast een dier er extra mee en ik vind het kwalijk dat dit zo slecht bespreekbaar gemaakt kan worden zonder dat er allerlei andere zaken bij gesleept worden.
- ja maar een dun iemand kan ook in de weg zitten
- ja maar er rijden veel mensen met slecht passend tuig
- ja maar mijn paard komt tenminste buiten met vriendjes
- ja maar springpaarden moeten veel harder werken en ik stap alleen
- ja maar in de western rijden veel lange mannen

Alles kan en mag blijkbaar benoemd en bekritiseerd worden behalve iemand zijn gewicht. En de invloed ervan op een paardenlichaam.

Waarom is dat eerlijk zijn naar jezelf zo moeilijk? Zoals gezegd had ik flink overgewicht, ik heb er niet eens aan gedacht om op een paard te stappen. En het dier te belasten met die extra ballast van mij. Ik snap echt niet hoe je wel nadenkt over passend tuig, goede huisvesting en andere welzijns zaken maar lichamelijke belasting door ruitergewicht dan ineens taboe is.


Als ruitergewicht taboe is, dan was dit niet het zoveelste topic dat er over gaat.
Het is echt heel fijn voor jou dat het je gelukt is om af te vallen, helaas is het voor veel mensen niet zo simpel.

Ik zeg ook nergens dat harnachement belangrijker is dan gewicht, alleen is het in mijn optiek een ondergeschoven kind als het op paardenwelzijn aan komt. Ik zou graag zien dat er in plaats van wijzen naar anderen, in dit geval de vollere ruiters, eens wat vaker gekeken wordt naar “hoe kan ik het welzijn van mijn paard verbeteren?”

Een ruiter die zelf super slank is en die eens even flink gaat afgeven op hoe “zorgwekkend de ontwikkeling is op gebied van plus-size en curvy ruiterkleding” gaat in mijn optiek het doel van paardenwelzijn voorbij. Dat is gewoon lekker makkelijk wijzen naar een ander, in plaats van eerlijk zijn naar jezelf en je eigen paard.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Mars

Berichten: 33278
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:51

Daphara schreef:
Het is echt heel fijn voor jou dat het je gelukt is om af te vallen, helaas is het voor veel mensen niet zo simpel.
.


Wie zegt dat dat voor mij simpel was?
Dat weet je toch niet?

En voor sommigen lukt afvallen idd niet of moeilijk of komen ze aan door andere oorzaken. Dan is overgewicht idd geen keuze.
Met dat overgewicht (bmi boven 30) op een paard stappen is wél een keuze en die vind ik echt niet okee.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 15:56

Dilan93 schreef:
Even los van het feit of je wel of geen gezonde keuzes maakt of iets kunt doen aan overgewicht...

Ook de mensen die door bvb medicijnen zwaarder zijn, kunnen hierbij rekening houden met hun paard. Oke, in zo'n geval kun je misschien niets aan overgewicht doen, maar dat betekent niet dat heg oké is om te paard hiermee te belasten.

Is dat ruk? Ja, natuurlijk, want je kunt je hobby niet uitoefenen. Maar die hobby moet leuk zijn voor zowel ruiter als paard. En als je te zwaar bent voor je paard, dan moet je er niet op gaan zitten.


Maar dat ontken ik ook nergens. Ik weeg, volledig gekleed en inclusief tuig, nog geen eens 12,5% van mijn paard. Nou ben ik voor Shires gevallen en mijn paard weegt nu op gezond gewicht een ruime 830 kg. Ik ben 183 cm en heb maat 46. Ik heb geen los hangend blubberend vet, maar wel overgewicht.

Moet ik dan ook maar niet op mijn paard stappen?

Iemand die mij zonder paard ziet zou misschien zeggen dat ik te zwaar ben om paard te rijden. Het feit dat ik niet in standaard confectie maat pas is voor sommigen reden genoeg om te vinden dat ik niet moet willen paardrijden en eerst maar eens op dieet moet.
Daar wordt ik zo moe van, het feit dat ik als volle ruiter het gevoel heb mijzelf continu te moeten verdedigen tegen de vooroordelen.

Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:59

Snap niet waarom je je steeds zo persoonlijk aangevallen voelt.

Als jíj voor jóuw paarden niet te zwaar bent, prima. Ik noem nergens jouw naam en zeg niet dat jij te zwaar zou zijn.

Als iemand (dus algemeen begrip) te zwaar is voor zijn of haar paard, dan moet ie niet gaan rijden.

Als ik met mijn gewicht op een welsh A pony ga zitten, dan krijg ik toch ook commentaar dat ik te zwaar ben?
Laatst bijgewerkt door Sherivey op 14-05-21 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Berichten: 9484
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 15:59

Daphara schreef:
Een ruiter die zelf super slank is en die eens even flink gaat afgeven op hoe “zorgwekkend de ontwikkeling is op gebied van plus-size en curvy ruiterkleding” gaat in mijn optiek het doel van paardenwelzijn voorbij. Dat is gewoon lekker makkelijk wijzen naar een ander, in plaats van eerlijk zijn naar jezelf en je eigen paard.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Echt, ik sta perplex! Dus ik ben slank, en daar werk ik hard voor, dat komt me zeker niet aanwaaien, maar ik zit graag goed in mijn vel, en dat deed ik niet met 25kg extra blubberend (want ja, sorry, maar dat was gewoon de realiteit, in ieder geval míjn vet blubberde!) vet aan mijn lijf. En dus is het voor mij lekker makkelijk wijzen? Hou nou toch op!

Juist door dit soort ideeën zal er nooit wat veranderen. Overgewicht is in 90% van de gevallrn gewoon verkeerd eten en te weinig bewegen. Als je daar niets aan wilt veranderen blijf je overgewicht houden. Zo is het gewoon!
En dat moet je niet op een paard klimmen. En tegen kritiek kunnen als je dat wel doet.

Echt, ook hier is het weer duidelijk dat de menselijke tere zieltjes weer boven het paardenwrlzijn gaan, en dat terwijl zij ons moeten dragen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-21 16:07

Wie is er nu op de tenen getrapt?

Nogmaals, ik vind niet dat iemand op een paard moet gaan zitten als ze te zwaar zijn voor dat paard of dat nou gaat om overgewicht of dat ze gewoon te groot voor hun pony/paard zijn geworden. Punt.

Overgewicht betekend niet dat je per definitie te zwaar bent voor het paard, maar dat je zwaarder bent dan gezond is voor jouw lichaam.

Per definitie mensen zeggen dat ze met overgewicht of een maatje meer, niet zouden moeten paardrijden is imo gewoon onzin.
Zeg je dat wel, dan ga je in mijn optiek van paardenwelzijn over naar bodyshaming.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:16

Ik heb niet het idee dat iemand dat hier zegt. Maar ik kan het verkeerd gelezen hebben. Volgens mij gaat de discussie over 'te zwaar voor een paard'. En dat onderdeel over het flubberende vet, om het maar even in die termen te noemen, als reactie op 'beter te zwaar en goed zitten dan een goed gewicht en slecht zitten'.

DuoPenotti

Berichten: 29902
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:32

Daphara schreef:
Wie is er nu op de tenen getrapt?

Nogmaals, ik vind niet dat iemand op een paard moet gaan zitten als ze te zwaar zijn voor dat paard of dat nou gaat om overgewicht of dat ze gewoon te groot voor hun pony/paard zijn geworden. Punt.

Overgewicht betekend niet dat je per definitie te zwaar bent voor het paard, maar dat je zwaarder bent dan gezond is voor jouw lichaam.

Per definitie mensen zeggen dat ze met overgewicht of een maatje meer, niet zouden moeten paardrijden is imo gewoon onzin.
Zeg je dat wel, dan ga je in mijn optiek van paardenwelzijn over naar bodyshaming.

Goed gezegt.
Het gaat om de combinatie.
En natuurlijk met meer kilo's heb je minder keuze in welke paarden dat zijn.
En bij heel veel overgewicht uiteindelijk nul.
Maar meerdere keren heb ik hier gelezen overgewicht is niet rijden en dat is onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:38

Ik denk al, wanneer komt er iemand met bodyshaming op de proppen.
Het wordt weer zo gedraaid alsof het de pik hebben is op mensen die te zwaar zijn. Dat kan me helemaal niets schelen, wees wie je zijn wilt, klim alleen met een bepaald gewicht niet op een paard, zo simpel is het.
Dat is geen bodyshamen, dat is gewoon beter voor het paard. Dus ziy je boven die 15% inclusief harnachement, stap dan gewoon niet op.

DuoPenotti

Berichten: 29902
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 16:41

Mindim schreef:
Ik denk al, wanneer komt er iemand met bodyshaming op de proppen.
Het wordt weer zo gedraaid alsof het de pik hebben is op mensen die te zwaar zijn. Dat kan me helemaal niets schelen, wees wie je zijn wilt, klim alleen met een bepaald gewicht niet op een paard, zo simpel is het.
Dat is geen bodyshamen, dat is gewoon beter voor het paard.

Nu zeg je bepaald gewicht.
Ben ik het mee eens.

Toen straks was je stelling anders.
Citaat:
En daar verschillen we dan van mening, ik vind dat je met overgewicht gewoon helemaal niet op een paard moet gaan zitten. Zoals iemand al eerder zei, je zit op een hangbrug tussen 4 pootjes. Dus ik vind niet dat er passende paarden zijn voor overgewicht. Ik persoonlijk kijk niet naar lichaamsvorm, dus een man van 80 kilo vind ik ook niet ok. Mijn man is 90 kilo, ammehoela dat die op mijn paard komt, zelfs niet voor uitstappen