Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29563
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:31

Maar heb je gelezen dat ik meer als mijn best doe en daardoor kan voorkomen niet boven de 100 te wegen? Maar geen gezond gewicht kan bereiken.
Ik heb ook tijden gehad dat ik wel alles vrat en ondergewicht had. Dus zo kan het ook werken.
Daarmee wil ik niet zeggen dat elk slank persoon alles kan eten, maar het is gewoon niet zo makkelijk te zeggen, oh eet wat minder en je hebt gewenst gewicht.
Ook niet eet wat méér en je hebt gewenst gewicht voor de mensen die graag wat zwaarder zijn.

Als dat echt zo was, waren er maar erg weinig mensen met overgewicht. Want niemand wil dat want je word zo snel veroordeeld.

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:36

Maar dat zeg ik ook helemaal niet? Die discussie wil ik niet voeren, want nee ik weet niet hoe het is om overgewicht te hebben. Ik vind het alleen, in het kader van paardenwelzijn, erg als je met overgewicht op je paard gaat zitten. En als je als groot merk dat gedrag en die keuzes promoot.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:38

Ik heb niet het idee dat je in dit topic beoordeeld wordt als je overgewicht hebt of te zwaar bent. Als jij je lekker voelt met 90kg of maat XL, helemaal prima :j
Het gaat er hier over of je dan nog op een paard moet zitten. Waarom je die maat hebt, of hoeveel moeite het kost om af te vallen, of dat je bent aangekomen door ziekte, of omdat het je bouw is, is in deze discussie (en voor het paard) totaal irrelevant.

Slmt9

Berichten: 4803
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 10:49

Silenna schreef:
Ik heb niet het idee dat je in dit topic beoordeeld wordt als je overgewicht hebt of te zwaar bent. Als jij je lekker voelt met 90kg of maat XL, helemaal prima :j
Het gaat er hier over of je dan nog op een paard moet zitten. Waarom je die maat hebt, of hoeveel moeite het kost om af te vallen, of dat je bent aangekomen door ziekte, of omdat het je bouw is, is in deze discussie (en voor het paard) totaal irrelevant.


Eens :j

DuoPenotti

Berichten: 29563
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:01

PeerAppel schreef:
Maar dat zeg ik ook helemaal niet? Die discussie wil ik niet voeren, want nee ik weet niet hoe het is om overgewicht te hebben. Ik vind het alleen, in het kader van paardenwelzijn, erg als je met overgewicht op je paard gaat zitten. En als je als groot merk dat gedrag en die keuzes promoot.

dat zei je wel, zie dik gedrukte, alleen bedoelde je het blijkbaar anders.

Nee voor het paard maakt het niets uit, heb ook nog niemand met een maatje meer anders horen zeggen.
Al zeg jij ook; "in het kader van paardenwelzijn, erg als je met overgewicht op je paard gaat zitten."

Nee dat is niet correct, met overgewicht op een niet passend paard gaat zitten, dat is waar het om gaat.
Met een gezond gewicht van 70 kilo kun je net zo min overal op gaan zitten.

Maar de slanke dames halen er het hele topic wel van alles bij als moeten ze maar beter hun best doen.
doe ik ook en kijk, slank!
Ja logisch dat daar tegengas op komt.
Of opmerkingen het vet klotst na, alsof het een losse rugzak is (al vraag ik me af als die netjes gevuld is hoe hard die klotst?? )

Mensen zeggen wel, ik heb een paard dat past, maar word nog veroordeeld.
Of ik heb graag een rijbroek aan met stallen doen, daar kan het merk ook voor zijn. Dus merk promoot niks.

Ik heb zelf dus beide kanten meegemaakt en met zwaar ondergewicht (bmi 16,2) werd ik duidelijk minder veroordeeld dan nu.
Wat was dat handig zeg, ik mijn geval wel alles kunnen eten en mensen die je niet veroordelen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:03

DuoPenotti schreef:
PeerAppel schreef:
Maar dat zeg ik ook helemaal niet? Die discussie wil ik niet voeren, want nee ik weet niet hoe het is om overgewicht te hebben. Ik vind het alleen, in het kader van paardenwelzijn, erg als je met overgewicht op je paard gaat zitten. En als je als groot merk dat gedrag en die keuzes promoot.

dat zei je wel, zie dik gedrukte, alleen bedoelde je het blijkbaar anders.

Nee voor het paard maakt het niets uit, heb ook nog niemand met een maatje meer anders horen zeggen.
Al zeg jij ook; "in het kader van paardenwelzijn, erg als je met overgewicht op je paard gaat zitten."

Nee dat is niet correct, met overgewicht op een niet passend paard gaat zitten, dat is waar het om gaat.
Met een gezond gewicht van 70 kilo kun je net zo min overal op gaan zitten.

Maar de slanke dames halen er het hele topic wel van alles bij als moeten ze maar beter hun best doen.
doe ik ook en kijk, slank!
Ja logisch dat daar tegengas op komt.
Of opmerkingen het vet klotst na, alsof het een losse rugzak is (al vraag ik me af als die netjes gevuld is hoe hard die klotst?? )

Mensen zeggen wel, ik heb een paard dat past, maar word nog veroordeeld.
Of ik heb graag een rijbroek aan met stallen doen, daar kan het merk ook voor zijn. Dus merk promoot niks.

Ik heb zelf dus beide kanten meegemaakt en met zwaar ondergewicht (bmi 16,2) werd ik duidelijk minder veroordeeld dan nu.
Wat was dat handig zeg, ik mijn geval wel alles kunnen eten en mensen die je niet veroordelen.

De promotiefoto's van PS of Sweden zijn met een gezadeld paard.

Suzanne F.

Berichten: 49236
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:05

Ik heb een tijdje tegen ondergewicht aangezeten, ik woog 52 kilo. Was depressief en voelde me erg ongelukkig. En hoeveel mensen er wel niet tegen mij zeiden: Wat zie je er goed uit!
Best erg eigenlijk.
Maar goed, de discussie over hoe moeilijk of makkelijk het is om af te vallen is weer een andere. Over het algemeen vind ik dat het hier respectvol verloopt.

DuoPenotti

Berichten: 29563
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:05

ja en misschien zijn ze groom?
Je kan daar toch niks aan invullen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:07

DuoPenotti schreef:
ja en misschien zijn ze groom?
Je kan daar toch niks aan invullen?

Ah kom op. Rijbroeken, rijlaarzen en een gezadeld paard, maar ze zijn groom. Okay.

DuoPenotti

Berichten: 29563
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:09

Ja dat is jou invulling, ze laten niet zien dat ze betreffende paard rijden.
Zo simpel is het.

ik loop ook regelmatig met mijn rijbroek rond en rijd dan in geen 3 weken :+
Maar die zit zo lekker.

oke laarzen heb ik dan niet aan.
Maar omdat er een vrouw naast een paard staat met rijkleding is het allemaal fout.

Overigens ga ik dan weer nooit op de grind staan, dus ja, wat zegt een foto?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 15-05-21 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:10

DuoPenotti schreef:
Ja dat is jou invulling, ze laten niet zien dat ze betreffende paard rijden.
Zo simpel is het.

ik loop ook regelmatig met mijn rijbroek rond en rijd dan in geen 3 weken :+
Maar die zit zo lekker.

oke laarzen heb ik dan niet aan.
Maar omdat er een vrouw naast een paard staat met rijkleding is het allemaal fout.

Ik zeg enkel dat de promotie paardrijden wel suggereert.

DuoPenotti

Berichten: 29563
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:11

net als dat het suggereert dat op de grind staan normaal is in de paardensport? Terwijl er naast gras is?

Ze laten een model zien met een paard.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:13

DuoPenotti schreef:
net als dat het suggereert dat op de grind staan normaal is in de paardensport? Terwijl er naast gras is?

Ze laten een model zien met een paard.

Je bent expres dingen aan het zoeken. Natuurlijk maken ze een mooi plaatje. Maar een rijbroek, rijlaarzen en een gezadeld paard suggereert paardrijden, kun je hoog en laag springen.

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:13

Nee, met overgewicht zoals de dames in de foto’s van PS hoor je gewoon niet op een paard in mijn ogen. Op geen enkel paard.
DuoPenotti, het lijkt alsof je je heel persoonlijk aangevallen voelt. Dat kan ik mis hebben. Maar mocht het zo zijn: niet doen. Zonde van je tijd. Misschien zegt je bmi overgewicht, maar bij overgewicht heb ik (en vele anderen met mij) een heel ander plaatje in m’n hoofd dan dat van jou. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:14

Sintara schreef:
Nou, terugkomend op de op: zijn er echt mensen boven maat 46 (tot deze maat is alles allang verkrijgbaar) die op een paard passen qua gewicht? Er zijn nu een paar mensen in dit topic geweest die zeggen maat 42/44 te hebben en ergens midden 80 wegen. Dat past natuurlijk nog op een redelijk aantal paarden.

Elke kledingmaat is toch al gauw 5 kilo toch, of is dit te kort door de bocht gedacht? Dan zouden deze mensen, als ze 3 maten groter zouden worden, toch 95- 100 kilo wegen.. En dat past toch gewoon niet, op geen enkel paard?


Ik heb lange tijd maat 48 gehad. Ik had een slank bovenlichaam en dikke benen die niet weggingen van lijnen of sporten. In die tijd skeelerde ik 60+ km per week en hoe meer spieren ik kreeg hoe breder mijn benen werden. Ik woog rond de 80 kg.
Nu ben ik zwaarder, mijn exacte gewicht weet ik niet. Toch heb ik nu maat 44/46 in spijkerbroeken.

En vergeet niet dat paardrijbroeken echt smal vallen... toen ik in maat 42 spijkerbroek paste kreeg ik maat 46 rijbroek aan maar kleiner ging echt niet. Nu 44/46 spijkerbroek en 48 rijbroek past net.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41610
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:17

[***] schreef:
Sintara schreef:
Nou, terugkomend op de op: zijn er echt mensen boven maat 46 (tot deze maat is alles allang verkrijgbaar) die op een paard passen qua gewicht? Er zijn nu een paar mensen in dit topic geweest die zeggen maat 42/44 te hebben en ergens midden 80 wegen. Dat past natuurlijk nog op een redelijk aantal paarden.

Elke kledingmaat is toch al gauw 5 kilo toch, of is dit te kort door de bocht gedacht? Dan zouden deze mensen, als ze 3 maten groter zouden worden, toch 95- 100 kilo wegen.. En dat past toch gewoon niet, op geen enkel paard?


Ik heb lange tijd maat 48 gehad. Ik had een slank bovenlichaam en dikke benen die niet weggingen van lijnen of sporten. In die tijd skeelerde ik 60+ km per week en hoe meer spieren ik kreeg hoe breder mijn benen werden. Ik woog rond de 80 kg.
Nu ben ik zwaarder, mijn exacte gewicht weet ik niet. Toch heb ik nu maat 44/46 in spijkerbroeken.

En vergeet niet dat paardrijbroeken echt smal vallen... toen ik in maat 42 spijkerbroek paste kreeg ik maat 46 rijbroek aan maar kleiner ging echt niet. Nu 44/46 spijkerbroek en 48 rijbroek past net.

Rijbroeken vallen inderdaad echt bizar klein. Of reguliere broeken vallen groot, dat kan ook :').

Sherivey
Berichten: 8641
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:17

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:
net als dat het suggereert dat op de grind staan normaal is in de paardensport? Terwijl er naast gras is?

Ze laten een model zien met een paard.

Je bent expres dingen aan het zoeken. Natuurlijk maken ze een mooi plaatje. Maar een rijbroek, rijlaarzen en een gezadeld paard suggereert paardrijden, kun je hoog en laag springen.

Plus dat er omschreven wordt als 'riding wear', dus rijkleding.

Als ik de foto's van modellen met rijkleding en een gezadeld paard zie, dan denk ik, en waarschijnlijk 90% vd mensen, aan paardrijden

DuoPenotti

Berichten: 29563
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:18

Klopt ik ben er van alles bij aan het zoeken.
Een rijbroek naast het paard perse vinden dat die persoon ook moet rijden op dat betreffende paard is net zo ver gezocht.
In dit topic reageerde ook enkele dat ze naast het paard rijkleding dragen maar niet rijden.

Maar dat word dan inderdaad weer niet geloofd, want daar zag ik ook al commentaar op.

Goole eens man with horse
Zijn echt alle paardenmannen van die hunks?

reclame, wat iemand er mee doet is wat anders. Het mooie plaatje.


@peerAppel
nee ik voel me niet persoonlijk aangevallen, wel ben ik al die vooroordelen beu.
Die dames van de reclame zitten er niet op.
Want ik denk ook dat er geen paarden zijn waar ze op passen, maar ze zitten er ook niet op!!
Toch een hele discussie.

Nessie

Berichten: 8582
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:19

Ik longeer zelf ook in rijkleding, vind dat gewoon prettig zitten bij de paarden. Dat de kleding wordt gemaakt in grotere maten heb ik dan ook geen problemen mee. Wel heb ik er problemen mee als mensen willens en wetens te zwaar zijn voor hun paard als combinatie en er dan alsnog op stappen. Of je het dan plus-size of curvy noemt, het paard moet geen ongemak ervaren van het (te hoge) ruitergewicht. Wat de oorzaak van het overgewicht ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:23

Nessie schreef:
Ik longeer zelf ook in rijkleding, vind dat gewoon prettig zitten bij de paarden. Dat de kleding wordt gemaakt heb ik geen problemen mee. Wel heb ik er problemen mee als mensen willens en wetens te zwaar zijn voor hun paard als combinatie en er dan alsnog op stappen. Of je het dan plus-size of curvy noemt, het paard moet geen ongemak ervaren van het (te hoge) ruitergewicht. Wat de oorzaak van het overgewicht ook is.


Ik denk dat PS of Sweden ze express niet op een paard heeft geplaatst om een discussie te voorkomen. Ze wekken echter wel de suggestie, anders hadden ze het model wel naast een paard met longeersingel gezet.
Of hadden ze het vrijetijdskleding genoemd en geen ridingwear.

De gemiddelde mens weegt steeds zwaarder en willen ze nog wen beetje verkopen, zullen ze daar in mee moeten. Curvy is een vriendelijke naam en dat is met reden natuurlijk. Want curvy vind ik dan niet overeenkomen met de modellen op de foto.

Vroeger was 60 a 65 kilo gezond gewicht, maat 38/40 regulier, dat is al enkele maten opgeschoven.
Voor paardensport is het gewoonweg geen goede ontwikkeling.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-21 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey
Berichten: 8641
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:25

Laat ik het zo brengen, ik gebruik mijn rijkleding ook als vrijetijdskleding. Maar ik heb die broeken in eerste instantie gekocht om mee te rijden.

Als ik totaal geen ambitie heb om te rijden, ga ik geen geld aan rijbroeken uitgeven. Dan koop ik wel joggingsbroeken oid.

Memories

Berichten: 2631
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:29

Tja, dat een groot merk grotere maten aanbied lijkt me logisch. Zoals al eerder aangehaald, een groeiend deel van de bevolking heeft overgewicht of obesitas dus dit is gewoon puur marketing. Van zo’n type bedrijf geloof ik er ook weinig van dat dit met body positivity achtige toestanden te maken heeft, dit is gewoon iets wat meer winst oplevert.

Hier ook iemand die door ziekte veel problemen heeft met voeding en (over)gewicht maar op m’n zwaarst stapte ik ook niet meer op een paard. Dier heeft er niks mee te maken dat het al dan niet door een rotziekte komt, die voelt alleen de last van het overgewicht ongeacht oorzaak. Wel ben ik vrij groot van lengte, met 80kg heb ik bijvoorbeeld nog een gezond gewicht als we puur naar BMI kijken en stap ik nog op m’n eigen (ook grote) paarden, maar niet zomaar op elk ander dier.
En qua er bij een ander iets van zeggen of niet, daar ben ik heel makkelijk in. 1; het is de toon die de muziek maakt, en 2: hoe schrijnend een situatie soms ook is, het is niet altijd andermans verantwoording of überhaupt haalbaar om er iets aan te veranderen.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:31

Ik denk dat dat voor iedereen anders is. Toen ik nog veel met paarden bezig was maar niet reed, vond ik rijbroeken wel echt het fijnst.
Nu is het enige wat ik doe mijn dochter helpen met poetsen en zadelen, dat red ik prima in mn spijkerbroek, maar zou ik weer meer doen dan dat zou ik denk ik toch weer rijbroeken dragen.

Maar wat ik me afvraag: zouden er echt mensen zijn die denken "ahh ze hebben rijbroeken in mijn maat, dan kan ik prima rijden!" Misschien wel hoor, maar daar kan ik me vrij weinig bij voorstellen...

Nessie

Berichten: 8582
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:31

Mindim schreef:
Nessie schreef:
Ik longeer zelf ook in rijkleding, vind dat gewoon prettig zitten bij de paarden. Dat de kleding wordt gemaakt heb ik geen problemen mee. Wel heb ik er problemen mee als mensen willens en wetens te zwaar zijn voor hun paard als combinatie en er dan alsnog op stappen. Of je het dan plus-size of curvy noemt, het paard moet geen ongemak ervaren van het (te hoge) ruitergewicht. Wat de oorzaak van het overgewicht ook is.


Ik denk dat PS of Sweden ze express niet op een paard heeft geplaatst om een discussie te voorkomen. Ze wekken echter wel de suggestie, anders hadden ze het model wel naast een paard met longeersingel gezet.
Of hadden ze het vrijetijdskleding genoemd en geen ridingwear.

De gemiddelde mens weegt steeds zwaarder en willen ze nog wen beetje verkopen, zullen ze daar in mee moeten. Curvy is een vriendelijke naam en dat is met reden natuurlijk. Want curvy vind ik dan niet overeenkomen met de modellen op de foto.

Vroeger was 60 a 65 kilo gezond gewicht, maat 38/40 regulier, dat is al enkele maten opgeschoven.
Voor paardensport is het gewoonweg geen goede ontwikkeling.


Het lijkt me dat de gezadelde paarden met producten van hun erbij staan om de producten ook nog eens te promoten, al dan niet op de achtergrond. Ze verkopen geen longeersingels maar wel dekjes. Dat ze ook aan de paardenmensen met grotere maten producten willen verkopen, kun je het merk niet kwalijk nemen in mijn ogen. De ruiter heeft alsnog een keuze, ook al is er dan rijkleding in de maat, om te kijken of zij of hij niet te zwaar is in combinatie met het paard.

cobiie

Berichten: 7306
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 11:37

Laura82 schreef:
Maar wat ik me afvraag: zouden er echt mensen zijn die denken "ahh ze hebben rijbroeken in mijn maat, dan kan ik prima rijden!" Misschien wel hoor, maar daar kan ik me vrij weinig bij voorstellen...

Er zijn natuurlijk genoeg mensen die geleidelijk aan zwaarder worden en steeds een maatje grotere rijbroek kopen. Met opmerkingen in hun hoofd van "paardrijkleding valt gewoon belachelijk klein" kan je jezelf prima in de maling nemen dat jouw omvang/ gewicht echt niet te erg is voor je paard.

Hoeveel mensen zien pas (nadat ze veel zijn afgevallen) op oude foto's hoeveel ze toen "werkelijk" wogen en zijn dan echt verbaasd, in het moment sluiten genoeg zich er voor af.