Dilemma, paard te groot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Majabeestje
Berichten: 3820
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 17:57

oji schreef:
Tja...ik zal wel cynisch zijn...maar ik vind het nogal apart, binnen een week van...ik heb een groot dilemma....naar ik ga niet over 1 nacht ijs met verkopen...naar een behoorlijk creatieve advertentie waarin een paard dat niet in galop te krijgen/houden is verkocht wordt als leerpaard op M/Z niveau met een daarbij behorende prijs...naar paard verkocht... en door....naar nieuwe is al aangekocht.

Hoe groot is dan je dilemma geweest vraag ik mij af?


Soms lopen dingen zoals ze lopen..

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-21 18:02

Zo grappig dat mensen die hem nog nooit gezegd hebben denken te weten dat hij niet M/Z waardig is.

Ik denk dat iemand die professionele groom en stal ruiter is voor de top in de dressuur sport wel weet op welk niveau het paard loopt.

En ja soms loopt het sneller en anders dan je had verwacht van te voren. Gelukkig weet ik dat hij zo enorm goed terecht gekomen is.

Verder ga ik hier niet meer reageren want ik ben zo klaar met die vooroordelen en conclusies die hier getrokken worden.

VogeltjeMJarig

Berichten: 3760
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 18:03

Wat een haat hier. Dat iemand niet de keus maakt die jij zou maken, betekent niet dat die persoon ineens achterlijk of slecht is.

Ik verkoop niks, alles gaat hier dood (hier staan ze dan ook aan huis). Maar ik heb wel degelijk de ervaring dat mijn brede shire die hoog opgooit erg lastig zitten is. Langere buitenritten houd ik op hem niet vol zonder rugpijn. En voor gewoon in de bak rijden moet ik echt mijn core trainen om het aan te kunnen. Hij is ook nog eens flegmatiek, waardoor je én heel veel energie kwijt bent om hem te motiveren om te lopen, én dus een flinke uitdaging hebt om goed te zitten. Ik kan me goed voorstellen dat iemand met een bepaalde ambitie niet voor zoiets kiest. Voor mezelf komt er denk ik ook weer een rijtypischer paard als we straks iets meer uit de kleine kindjes zijn.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:05

Kijk Maaike, je kan heel erg in je wiek geschoten zijn, maar ik reageer puur op wat jij zelf hier schrijft.

Je hebt een groot braaf paard. Je zegt zelf een ervaren amazone te zijn en springt in de verdediging als iemand oppert dat je problemen misschien aan je rijvaardigheid zouden kunnen liggen. Je verkoopt een paard waarvan je zegt dat het een braaf leerpaard is op M/Z niveau.

Nou ik zeg simpel dat een braaf leerpaard op M/Z niveau met een kind en ook met een beginner braaf linksom en rechtsom kan galopperen en daar makkelijk in te houden is. Jij geeft aan ervaren ruiter te zijn. Je eigen woorden zijn dat je zelfs moeite hebt met de simpele dingen als hem in galop krijgen en daar houden. Dat heeft echt niets met je lengte te maken want ik weet als geen ander hoe het is met korte pootjes op een buffel van een paard te rijden. Ik heb meerdere van die joekels van groen naar basis L niveau opgeleid, waarna ze dan verkocht werden.

Ik ga af puur op wat jij zegt. Ik ken je niet, ik ken je paard niet maar ik weet wel dat een braaf niet sensibel M/Z leerpaard met elke ruiter gewoon het simpele werk makkelijk laat zien. Anders is het simpelweg geen leerpaard en zo heb je hem wel verkocht.

Verder wens ik je gewoon veel plezier met je nieuwe paard en wens ik de eigenaar van jouw paard veel plezier met hem.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:16

Maar mensen ...wat een bizarre wending neemt dit topic :x

Ts, soms kan ik bokt niet volgen ik hoop dat jij je besluit hebt gemaakt en dat je gentle giant een fijn plaatsje krijgt!. Er zijn gewoon dingen die je vooraf niet kunt weten!.

Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:28

Ik zou gewoon lekker oefenen. Ik heb een 5 jarige van krap 180 die kleiner loopt dat mn Fries van krap 160. Die Fries rij ik dan ook veel moeilijker dan die tank. Het zit niet in de grootte, echt niet. Die grote is ook bom proof en de Fries echt niet. Elk paard is anders en ik ben van mening als het karakter maar goed is en je de klik hebt en je gaat gewoon regelmatig lessen dan komt het echt goed!

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:29

Horseloverl schreef:
Ik zou gewoon lekker oefenen. Ik heb een 5 jarige van krap 180 die kleiner loopt dat mn Fries van krap 160. Die Fries rij ik dan ook veel moeilijker dan die tank. Het zit niet in de grootte, echt niet. Die grote is ook bom proof en de Fries echt niet. Elk paard is anders en ik ben van mening als het karakter maar goed is en je de klik hebt en je gaat gewoon regelmatig lessen dan komt het echt goed!


Paard is blijkbaar al verkocht en vervangen :)

Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:30

bigone schreef:
Om je even uit de droom te helpen, lichamelijke issues gaan vaak met geen enkel paard gemakkelijk samen. Ik snap dat je hem verkoopt want je hebt geen zin in rondhobbelen maar besef heel goed dat een kleiner paard wat soepeler is en ook op M/Z niveau loopt ook op de juiste manier soepel moet worden gehouden en gereden, succes met je zoektocht.



Daarom rijd kristy snepvangers internationaal met scoliose. Beetje apart argument dit.

Horseloverl
Berichten: 2232
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 19:30

Poekkie schreef:
Horseloverl schreef:
Ik zou gewoon lekker oefenen. Ik heb een 5 jarige van krap 180 die kleiner loopt dat mn Fries van krap 160. Die Fries rij ik dan ook veel moeilijker dan die tank. Het zit niet in de grootte, echt niet. Die grote is ook bom proof en de Fries echt niet. Elk paard is anders en ik ben van mening als het karakter maar goed is en je de klik hebt en je gaat gewoon regelmatig lessen dan komt het echt goed!


Paard is blijkbaar al verkocht en vervangen :)


Ook prima toch? Iedereen moet doen waar die zich goed bij voelt.

DuoPenotti

Berichten: 29895
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:12

oji
Wat maakt het uit of hij als leerpaard is verkocht of niet?

Stel ik zie het paard van ts en die spreekt me aan.
Valt binnen mijn budget en ik ga kijken.
Ik ga hem ook rijden en dat bevalt wel/niet.
En besluit wel of niet te kopen.
Als ik hem wel koop zal hij mij denk ik bevallen, wat de omschrijving ook is.
Paard is verkocht, dus iemand vond hem ook fijn.

Ik ben het met je eens over ik sta voor zo'n dilemma, nou nee, die beslissing was al gemaakt want bij elk tegen argument was weerwoord.
Maar ook dat mag.
Als een paard niet bij je past, letterlijk of figuurlijk is het voor het paard ook niet eerlijk deze te houden.
Deze komt dan ook beter bij zijn recht als hij ergens staat waar hij voelt dat zijn baasje helemaal verzot op hem is.

Popstra
Berichten: 13820
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:35

Ik heb in de laatste paar jaar ook 2 paarden verkocht 1 zelf gefokt en 1 die al vanaf jaarling van ons was. Hele talentvolle paarden met een ontzettend lief karakter maar....ik kon ze niet uit zitten. Had er na het rijden ook echt pijn in mn lijf van en ging er tegen op zien ze te te rijden.
Daarnaast heb ik paarden die wel heel comfortabel zijn dus prima vergelijking kon maken.
Ik heb toen ook de knoop door gehakt die andere 2 te verkopen en dat ging enorm aan mijn hart maar ben blij anderen er wel plezier mee hebben nu.
Je kan niet alles houden. Zeker niet als je ze voor een doel hebt en je dus door eigen ongemak dat doel niet kan halen terwijl een ander dat wellicht wel kan.
Zeker als je een bepaalde leeftijd nadert en ongemakken in je lijf hebt is het belangrijk wat voor keus je maakt en met die ervaring kun je ook goed kijken wat dan wel geschikt voor je is.

oji

Berichten: 4272
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 20:56

Oh ik heb er niets op tegen als iemand een paard verkoopt waar ie geen plezier mee heeft.
Maar Duopenotti ik heb er wel moeite mee als er in een advertentie gelogen wordt. En TS zit in mijn ogen of hier onwaarheden te vertellen of in de advertentie.

En dat is het laatste wat ik erover zeg want kritisch en in mijn ogen hele terechte vraagtekens hebben wordt duidelijk niet gewaardeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:08

DuoPenotti schreef:
oji
Wat maakt het uit of hij als leerpaard is verkocht of niet?

Stel ik zie het paard van ts en die spreekt me aan.
Valt binnen mijn budget en ik ga kijken.
Ik ga hem ook rijden en dat bevalt wel/niet.
En besluit wel of niet te kopen.
Als ik hem wel koop zal hij mij denk ik bevallen, wat de omschrijving ook is.
Paard is verkocht, dus iemand vond hem ook fijn.

Ik ben het met je eens over ik sta voor zo'n dilemma, nou nee, die beslissing was al gemaakt want bij elk tegen argument was weerwoord.
Maar ook dat mag.
Als een paard niet bij je past, letterlijk of figuurlijk is het voor het paard ook niet eerlijk deze te houden.
Deze komt dan ook beter bij zijn recht als hij ergens staat waar hij voelt dat zijn baasje helemaal verzot op hem is.


TS wilde gewoon bevestiging op bokt van een keuze die ze al had gemaakt, die kreeg ze veelal niet. En toen men zich af vroeg of zij zelf wel rijtechnisch vaardig was om het paard bij elkaar te rijden, ging het een andere kant op dan zij voor ogen had, mocht het topic dicht.

Chichika

Berichten: 712
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: gem. Menterwolde

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:11

goede verkoop advetenie dus in deze corona tijd

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:17

Wat zitten we weer lekker TS persoonlijk af te kraken. Soms is het wijs om een mening voor je te houden en iemand anders hun keus te respecteren.

Chichika

Berichten: 712
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: gem. Menterwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:19

Bralindy schreef:
Wat zitten we weer lekker TS persoonlijk af te kraken. Soms is het wijs om een mening voor je te houden en iemand anders hun keus te respecteren.

ts wordt nergens afgekrakt :Y) ts wil haar paard verkopen

Spaansepony
Berichten: 995
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:55

Ik heb niet alle reacties gelezen maar,

Ja een paard kan te groot zijn voor een ruiter in het rijden. En iedereen kan wel roepen dat je rijtechnisch dan zelf nog niet voor elkaar bent maar dat is grootste onzin.

Ik kan ponys en kleine paarden veel beter bij elkaar rijden dan die grote dieren, ik ben zelf klein, en kan toch mijn benen minder goed om de grote dieren vouwen dan langere ruiters.
Paarden snappen prima mijn hulpen van voorwaarts etc hoor maar je ziet en merkt gewoon duidelijk verschil met wat grotere ruiters.

Ik test het bijv wel eens met onze lesgever, eerst rij ik ze zelf en daarna soms hij. Daarbij komt ten eerste zijn langere benen al waardoor hij makkelijker t paard kan laten buigen om binnenbeen en om kan vouwen en door kan drukken die ik daardoor mis met mijn lengte gewoon.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 07:46

Veel succes met je nieuwe paard TS!

Met je beschrijving had ik wel gedacht dat de andere zo verkocht zou zijn :j zal toch teken geweest zijn dat hij idd wel zijn kwaliteiten had.

Getup

Berichten: 8319
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:03

TS heeft haar keuze gemaakt om haar eigen paard te verkopen. Mag toch?

Vind grote paarden over het algemeen ook niet makkelijk te rijden. Zou er ook nooit naar op zoek gaan. Toch was mijn eerste paard ook 1m80 ....maar dat was gewoon n hele sensibele en licht te rijden beestje in het groot.
En heel vlug en wendbaar

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:23

Spaansepony schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen maar,

Ja een paard kan te groot zijn voor een ruiter in het rijden. En iedereen kan wel roepen dat je rijtechnisch dan zelf nog niet voor elkaar bent maar dat is grootste onzin.

Ik kan ponys en kleine paarden veel beter bij elkaar rijden dan die grote dieren, ik ben zelf klein, en kan toch mijn benen minder goed om de grote dieren vouwen dan langere ruiters.
Paarden snappen prima mijn hulpen van voorwaarts etc hoor maar je ziet en merkt gewoon duidelijk verschil met wat grotere ruiters.

Ik test het bijv wel eens met onze lesgever, eerst rij ik ze zelf en daarna soms hij. Daarbij komt ten eerste zijn langere benen al waardoor hij makkelijker t paard kan laten buigen om binnenbeen en om kan vouwen en door kan drukken die ik daardoor mis met mijn lengte gewoon.

Dat herken ik dus echt totaal niet. Ik ben weliswaar klein, maar wel sterk én soepel. Ook de enorme tank van een fries die ik bijvoorbeeld ooit reed kon ik én uitzitten én prima laten buigen om mijn been. En dat was niet het enige paard waarmee dat echt meer dan prima ging.
Netjes rijden doe je niet op kracht en mocht je even iets duidelijk moeten maken dan kun je met een zweep en of sporen prima je hulp versterken, ook als je klein bent.

Als je lichamelijke problemen hebt, zoals TS, tja, dán wordt het wel een ander verhaal natuurlijk.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:25

Mag dan wel mosterd na de maaltijd zijn, maar heb het topic nu pas ontdekt.

Ik heb nu de 7 pagina's gelezen maar ik heb nergens de kernvraag gezien ( of ik heb het over heen gelezen, dan sorry)

Waar waren die bedenkingen qua jou formaat en paard zijn formaat bij koop ?
In een jaar tijd is hij niet naar 180 of 1,81 gegroeid.

En ook neem ik aan, dat jou dochter al een jaar geleden paarden tenminste leuk vond.

Dit is geen aanval of verwijd, maar heb hebt toch bewust voor een " reus" gekozen

Ik ben zelf 1,60 en heb 26 jaar geleden bewust voor een pony van 1,42 gekozen naar jaren op paarden tussen de 1,65 en 1,78 gereden te hebben .
Toen mijn man aankwam met een jonge Friese hengst van 1,60 ( en merk tank) wilde ik er wenig mee te maken hebben ook al had (en heeft) hij een gouden karakter.
Nou ja, iemand moest hem beleren, en dat was dus ik.
Voor mij was het een in eerste instantie een ramp : van smal ,lenig pony met vlakke gangen naar een brede tank met een draf waar je u tegen zegt als het om doorzitten gaat.

Inmiddels zijn wij ook hier 17 jaar verder en het is een prachtig fijn te rijden paard.

Persoonlijk had ik VOORAF nooit voor gekozen en dat is dus wat ik mij hier afvraag : de bewuste keuze om met blik op het eigen niveau, wensen en kind , te kiezen voor een paard van dit formaat...
Hier ben ik echt nieuwsgierig naar

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:47

Ik vind het topic een nare smaak krijgen, TS heeft besloten..wij voelen haar lichamelijke klachten niet. Zo'n braaf paard komt vast weer goed terecht, ik hoop voor de TS dat ze een paard vind waar ze wel fijn op kan rijden zonder lichamelijke klachten. Laten we haar keuze respecteren, immers geven we hier advies maar zijn niet alwetend.

Apple

Berichten: 76214
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:49

Moderatoropmerking:
Even een opmerking hier. Het is de keuze van TS zelf om het paard te verkopen of niet en blijkbaar is het verkopen al gelukt ook. Het is niet zo netjes om de TS aan te vallen op haar eigen keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:40

https://www.deruiterschool.nl/blog/bekkentypes/

vaak gaan we symptoombestrijden zonder eerst het probleem echt goed te herkennen/erkennen
niet ieder lijf is geschikt voor bv. een groot of breed paard

en als alle symtoopbestrijders- ander zadel, ander bit, andere instructie, ander voer, tandarts, osteo-, fysio-, cranio- ect, niet helpen

kan een kleiner paard de oplossing zijn, wat is daar mis mee!!

TS heeft imo het juiste gedaan, is niet gaan symptoombestrijden,
kan nu hoop ik weer fijn paard rijden

Poekkie

Berichten: 7361
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:41

MCE schreef:
https://www.deruiterschool.nl/blog/bekkentypes/

vaak gaan we symptoombestrijden zonder eerst het probleem echt goed te herkennen/erkennen
niet ieder lijf is geschikt voor bv. een groot of breed paard

en als alle symtoopbestrijders- ander zadel, ander bit, andere instructie, ander voer, tandarts, osteo-, fysio-, cranio- ect, niet helpen

kan een kleiner paard de oplossing zijn, wat is daar mis mee!!

TS heeft imo het juiste gedaan, is niet gaan symptoombestrijden,
kan nu hoop ik weer fijn paard rijden


Als jij een goed zadel, bit, tandarts en instructrice symptoombestrijding vindt, dan zijn we uitgepraat denk ik. Dat zijn imo enkele van de basisvoorwaarden om verantwoord een paard te houden en ga je bij elk paard, hoe groot of klein ook, nodig hebben.