Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
smurffie schreef:Goed les kunnen geven en goed rijden zijn 2 verschillende dingen.
Het een is voelen en reageren, het ander zien en uitleggen.
Je hoeft zelf geen wedstrijden te rijden om wel goed les te kunnen geven. Al is het gevoel ervoor hebben erop wel handig als je dat ook wilt kunnen uitleggen.
Kaatje_S schreef:Ik heb les gehad van iemand die “30 jaar terug is,” zelf ook zo rijdt en van haar heb ik een stuk meer geleerd en haar paarden zijn heel correct opgeleid en een stuk beter na te rijden dan die van menig “bijgeschoolde” instructeur/ruiter.Het is niet noodzakelijk nee en goed kunnen rijden betekent niet dat je ook goed les kan geven, en andersom.
Maar soms veranderen inzichten wel gedurende de tijd. Heb ook wel eens instructeurs gezien die naar mijn idee nog 30 jaar terug zijn.
Ik vind het zelf iig wel fijn dat mijn instructeur regelmatig bijscholing heeft en zelf ook cursussen volgt
Mkango schreef:Kaatje_S schreef:Ik heb les gehad van iemand die “30 jaar terug is,” zelf ook zo rijdt en van haar heb ik een stuk meer geleerd en haar paarden zijn heel correct opgeleid en een stuk beter na te rijden dan die van menig “bijgeschoolde” instructeur/ruiter.Het is niet noodzakelijk nee en goed kunnen rijden betekent niet dat je ook goed les kan geven, en andersom.
Maar soms veranderen inzichten wel gedurende de tijd. Heb ook wel eens instructeurs gezien die naar mijn idee nog 30 jaar terug zijn.
Ik vind het zelf iig wel fijn dat mijn instructeur regelmatig bijscholing heeft en zelf ook cursussen volgtDat inzichten nu veranderen, komt imo meer doordat mensen doorhebben dat de “inzichten” van de laatste jaren toch niet zo’n positieve verandering teweeg hebben gebracht, en grijpen om die reden juist terug op ideeën van vóór die kentering.
pien_2010 schreef:Niet nodig vind ik het. Wel was het zo dat toen mijn instructrice een keer op merens Polie had gereden tijdens de les, dat ze toen voelde hoe hoog sensibel paardje het was. Dat zag je er aan de buitenkant totaal niet aan af. Ze vergeleek haar met haar trakehner en toen heeft ze kleine tips wat aangepast voor mij om daar mee om te gaan.
MCE schreef:Zonder meer, en helaas zijn veel hobbyisten die tótaal geen belang hebben bij het vlug-vlug naar het Z of hoger rijden van hun paard, daarin meegegaan. Van een prof die daar zijn inkomen uit moet halen, snap ik dat nog - ik keur het niet per se goed, maar ik snap het -, maar als je een paard hebt met het oog om hem de komende 20 jaar te houden, snap ik die houding niet.mee eens Mkango
graag iemand die mij en het paard op een prettige manier opleid, op het niveau waarop we zijn
ik hecht er aan om goed uitgelegd te krijgen iemand die mij stapje voor stapje kan laten voelen hoe het paard zich ontwikkelt zodat we beide groeien en leren hoe en wat te doen
iemand die niet snel iets wil bereiken en kickt op wedstrijden rijden
30 jaar geleden was het paard ook nog niet zo commercieel als nu was er ook meer tijd en het was sport, nu is het voor vele business is de prestatie drang ook iets anders geworden, denk ik
pinkie87 schreef:ik had vroeger met het wedstrijdzwemmen een echte top trainer, echt wat kon hij goed trainingen geven.
het enige die man kon zelf niet zwemmen
AnsjePansje1 schreef:Ik denk ook dat goed les kunnen geven ook heel wat waard is. Goed oog hebben op wat de ruiter doet en daar op kunnen anticiperen.
Vind zelf namelijk dat het zelf doen en het terugkijken hoe ik dat doe nog best kunnen verschillen.
Dat diegene wel zelf heeft gereden vind ik wel een must zodat diegene weet hoe het voelt voor een goed inlevingsvermogen in de ruiter.
Mkango schreef:MCE schreef:Zonder meer, en helaas zijn veel hobbyisten die tótaal geen belang hebben bij het vlug-vlug naar het Z of hoger rijden van hun paard, daarin meegegaan. Van een prof die daar zijn inkomen uit moet halen, snap ik dat nog - ik keur het niet per se goed, maar ik snap het -, maar als je een paard hebt met het oog om hem de komende 20 jaar te houden, snap ik die houding niet.mee eens Mkango
graag iemand die mij en het paard op een prettige manier opleid, op het niveau waarop we zijn
ik hecht er aan om goed uitgelegd te krijgen iemand die mij stapje voor stapje kan laten voelen hoe het paard zich ontwikkelt zodat we beide groeien en leren hoe en wat te doen
iemand die niet snel iets wil bereiken en kickt op wedstrijden rijden
30 jaar geleden was het paard ook nog niet zo commercieel als nu was er ook meer tijd en het was sport, nu is het voor vele business is de prestatie drang ook iets anders geworden, denk ik
Ik ben absoluut geen topruiter, maar de basis is er door deze dame echt in gestampt en ik heb daar zóveel profijt van, ook op renpaarden heb ik daar veel voordeel van gehad. En doordat zij me die basis zo goed heeft bijgebracht, met veel focus op voelen, anticiperen, maar ook blijven nadenken en "slimmer zijn dan je paard" (in de zin van: proberen hun mindset zo te krijgen dat ze zich realiseren dat meewerken meer oplevert dan de kont tegen de krib gooien, zonder dat daar meteen zweep of sporen aan te pas komen), heb ik daar zelfstandig op verder kunnen bouwen nadat ik daar gestopt was met rijden vanwege m'n studie. Meer dan wat ik op welke manege dan ook heb opgestoken, waar het hoofdzakelijk gaat om het plaatje en niet per se over hoe het voelt en waar ze je rustig proberen te laten "appuyeren" met een paard dat nog ergens met z'n oren tussen de sterren loopt.