Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:25

jannico schreef:
996981 schreef:


Ok serieus, Dhr Karl is nogal digibeet. Controle over wat er online komt of niet heeft hij niet of nauwelijks.

"solicitaties" voor zijn instructeurs opleiding diende tot niet zo heel lang geleden dan ook per post voorzien van dvd (expliciet af te spelen in normale dvd speler) naar hem toegezonden te worden..


Als niet op concours gaat weet je in ieder geval dat er daar geen plaatjes van je geschoten worden die zonder je toestemming verspreid worden.

Op je eigen website kun je foto’s (laten) plaatsen waar je achter staat.

jannico
Berichten: 486
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:54

Als solo ruiter tijdens een grote Cadre Noir show is natuurlijk minder bijzonder dan in een clinic :j
..

Ook zijn publieke demos zijn gewoon te vinden op youtube trouwens en verschillende van "zijn" instructeurs zijn actief in de sport in verschillende diciplines zoals dressuur, working equitation en springen.

Daarnaast is de training van Odin beschreven in Reitkunst, dat boek heb ik al een tijd niet meer open geslagen maar uit mijn hoofd is Odin hier rond de 10.

https://www.youtube.com/watch?v=YNCLnPPc-nw uit dit filmpje btw.
En in een andere achtertuin.
https://www.youtube.com/watch?v=CvOnYglxRas

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:58

jannico schreef:
Als solo ruiter tijdens een grote Cadre Noir show is natuurlijk minder bijzonder dan in een clinic :j
..

Ook zijn publieke demos zijn gewoon te vinden op youtube trouwens en verschillende van "zijn" instructeurs zijn actief in de sport in verschillende diciplines zoals dressuur, working equitation en springen.

Daarnaast is de training van Odin beschreven in Reitkunst, dat boek heb ik al een tijd niet meer open geslagen maar uit mijn hoofd is Odin hier rond de 10.

https://www.youtube.com/watch?v=YNCLnPPc-nw uit dit filmpje btw.
En in een andere achtertuin.
https://www.youtube.com/watch?v=CvOnYglxRas

Die solo ruiter heeft anders ondersteuning van de grond in Piaffe :D

Daarnaast ging het om de vergelijking van twee foto’s, (momentopnames) die om meerdere redenen niet gemaakt kan worden. Het vergelijken van video’s is een stuk eerlijker. Juist daarom gaf ik aan dat je op basis van het plaatje van Classical niet moet willen oordelen.

Ik ga jouw filmpjes even bekijken :j

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:04

Ook bij Phillipe Karl zijn momenten waar het paard neerwaarts gaat in piaffe en zelfs de takt kwijtraakt :) bij de ene ruiter een goed moment pakken en bij de ander een slecht moment is natuurlijk niet erg eerlijk.


Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:05

Avalanche81 schreef:
Verschil is hier al dat bij de rollkur de neus er niet uitgereden wordt.

Rollkur is geen hyperflexie. Anderzijds is het ook gewoon een soort scheld naam van mensen die zich er nooit in verdiept hebben.
Het is juist de afwisseling en de dynamiek die het paard los maakt. Ook allemaal maar voor de loodlijn rijden maakt geen los paard.


Rollkur en hyperflexie worden vaak samen gebruikt, als je het topic door gelezen had dan weet je dat er al een boel gezegd wordt over de loodlijn. ;-) Door mensen die zich er in verdiept hebben..

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:25

Het wordt nog mooier. Het paard op de foto van Charlotte is van een van de ruiters tijdens de clinic. Charlotte dus niet eens een combinatie met dit paard, maar zit er voor het eerst op.
Dus absoluut onvergelijkbaar met een foto van een combinatie die al jaren samenwerkt.


https://practicalhorsemanmag.com/.amp/t ... rdin-16482

Avalanche

Berichten: 16233
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:26

Dat laatste is niet bedoeld als sneer neem ik aan?
Ik heb het topic doorgelezen, maar vind het niet noodzakelijk het overal mee eens te zijn als je het niet erg vindt :)

Die idiote obsessie met de loodlijn irriteert me. Je kunt een paard ook vast rijden als je ze altijd voor de loodlijn met de nek als hoogste punt rijdt, zeker wanneer ze nog niet toe zijn aan oprichting.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:30

https://www.horses.nl/dressuur/charlott ... tuigpaard/

Een stukje over het betreffende paard, op de betreffende foto tijdens de betreffende clinic :)

Paard is een tuiger, opgeleid tot lichte Tour niveau onder zijn eigen ruiter.

Toont nogmaals het belang van perspectief aan...

Een tuiger (gemaakt om te stuwen) die nog niet bevestigd is in piaffe voor het eerst onder deze Amazone vs een barok type (gemaakt
om te dragen), dat bevestigd is in de Hogeschool oefeningen, onder zijn vaste ruiter/opleider.

:D

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:44

Man dat jullie allemaal de tijd hebben om dit soort dingen tot in het detail uit te zoeken :')

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:46

MarjanB schreef:
Man dat jullie allemaal de tijd hebben om dit soort dingen tot in het detail uit te zoeken :')

Google image search ;)
Nog geen minuut werk.

Avalanche

Berichten: 16233
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:01

996981 schreef:
https://www.horses.nl/dressuur/charlott ... tuigpaard/

Een stukje over het betreffende paard, op de betreffende foto tijdens de betreffende clinic :)

Paard is een tuiger, opgeleid tot lichte Tour niveau onder zijn eigen ruiter.

Toont nogmaals het belang van perspectief aan...

Een tuiger (gemaakt om te stuwen) die nog niet bevestigd is in piaffe voor het eerst onder deze Amazone vs een barok type (gemaakt
om te dragen), dat bevestigd is in de Hogeschool oefeningen, onder zijn vaste ruiter/opleider.

:D

Impressive :D

oji

Berichten: 4278
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:02

jannico schreef:
De piaffe is ook niet het einddoel en wordt gebruikt voor verdere verzameling.
De vos gaat van uit deze piaffe nooit richting een levade oid komen.

Het paard van Dhr Karl wel..

Denk ook niet dat het de bedoeling is van Charlotte om naar Levade te komen. Levade zit niet in de opleiding van een GP paard.
Maar ik denk wel dat bij het paard van Charlotte het gewicht veel meer naar de achterhand is gebracht als bij het paard van PK. Het paard van PK zakt met het voorbeen bijna met de kogel op de grond, dus daar zit nog een flink gewicht op de voorhand. Of die zo makkelijk omhoog komt vraag ik mij ook af (ik heb geen ervaring of verstand van levade).

996981 schreef:
Het paard van Dujardin is daarnaast pas 9 en sinds zijn 6e onder het zadel bij de Amazone. Van de schimmel is de leeftijd onbekend. (Niet te vinden op zijn website). Als dat paard 3 jaar langer in training is dan is het logisch dat het al meer kracht heeft.

Ik vind het er eerlijk gezegd helemaal niet uitzien alsof het paard van PK meer kracht heeft. Het paard kan met het hoofd voor de loodlijn blijven ja, maar het paard van Charlotte laat veel meer expressie zien. Het paard van PK tilt het achterbeen maar net los van de grond terwijl die van Charlotte echt het achterbeen heft vergelijkbaar met de heffing van het voorbeen. Dit kost veel meer kracht en dat dit het dier nog moeite kost dat zie je inderdaad terug, waardoor het totale beeld strakker en niet top is. Maar ik denk dat als dit paard een piaffe zou laten zien, met dezelfde expressie en evenwicht als die van PK, dan denk ik dat je bij het paard van Charlotte ook een veel ontspannener beeld zou zien, gewoon omdat dat minder kracht kost als "alles uit de kast".

En in mijn ogen maakt setting altijd uit. Het dat kunnen doen op het moment dat het uitkomt, of iets moeten doen op het moment dat het in een proef staat of je iets aan een publiek duidelijk wilt maken, is een groot verschil. Als ik in mijn proef altijd tussendoor een volte, een wending, een zijgangetje of tempowisseling mag doen op het moment dat ik dat nodig vind, dan wordt het een stuk makkelijker om de gevraagde oefeningen te tonen.

Elisa2

Berichten: 37592
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:04

Avalanche81 schreef:
Dat laatste is niet bedoeld als sneer neem ik aan?
Ik heb het topic doorgelezen, maar vind het niet noodzakelijk het overal mee eens te zijn als je het niet erg vindt :)

Die idiote obsessie met de loodlijn irriteert me. Je kunt een paard ook vast rijden als je ze altijd voor de loodlijn met de nek als hoogste punt rijdt, zeker wanneer ze nog niet toe zijn aan oprichting.


Klopt en dat wordt ook meerdere malen benoemd (oa door mezelf), dus nee het is niet bedoeld als sneer.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:57

996981 schreef:
irmaz schreef:
Voor mensen die nog een beeld bij de Baucher-methode willen zien:
https://www.youtube.com/watch?v=G-zjXpurSao


Ook hier word ik weer niet blij van het beeld... gespannen gelaatsuitdrukkingen, strakke ruggen, klapperende kaken, onrustige staarten...

In mijn ogen geen happy athletes

Babootje schreef:
Eens (plus oren in de nek), word je er nu echt blij van als je dit ziet irmaz?

Nee ik word hier niet bijzonder blij van. Op sommig momenten zie ik wel een glimps van wat iets zou kunnen zijn maar het is niet mijn ding. Ik heb ook nooit beweert dat Baucher mijn stijl zou zijn, ik vind alleen dat als je iets af wil serveren je je er eerst in moet verdiepen.

Persoonlijk vind ik veel van de moderne rijderij uitzien als het evil-broertje van de Baucher-methode, met veel druk (van voor en achteren); dus ook veel gespannen paarden, onrustige staarten en strakke ruggen. Klapperende kaken alleen niet omdat daar de aansnoerneusriem voor is uitgevonden. Zeker ook geen happy athletes. En voor de duidelijkheid, ik bedoel met moderne rijderij niet Steinbrecht of het Skala maar het gas en rem systeem dat gelukkig op z'n retour is maar nog erg veel voorkomt.

Avalanche

Berichten: 16233
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:20

Elisa2 schreef:
Avalanche81 schreef:
Dat laatste is niet bedoeld als sneer neem ik aan?
Ik heb het topic doorgelezen, maar vind het niet noodzakelijk het overal mee eens te zijn als je het niet erg vindt :)

Die idiote obsessie met de loodlijn irriteert me. Je kunt een paard ook vast rijden als je ze altijd voor de loodlijn met de nek als hoogste punt rijdt, zeker wanneer ze nog niet toe zijn aan oprichting.


Klopt en dat wordt ook meerdere malen benoemd (oa door mezelf), dus nee het is niet bedoeld als sneer.

Dank voor de bevestiging, zo ken ik je idd ook niet, dus zat er wat vreemd naar te kijken.
irmaz schreef:
Persoonlijk vind ik veel van de moderne rijderij uitzien als het evil-broertje van de Baucher-methode, met veel druk (van voor en achteren); dus ook veel gespannen paarden, onrustige staarten en strakke ruggen. Klapperende kaken alleen niet omdat daar de aansnoerneusriem voor is uitgevonden. Zeker ook geen happy athletes. En voor de duidelijkheid, ik bedoel met moderne rijderij niet Steinbrecht of het Skala maar het gas en rem systeem dat gelukkig op z'n retour is maar nog erg veel voorkomt.

Eens. Ik heb sowieso nooit begrepen hoe je met veel gas en dan de handrem erop een paard ooit in balans zou moeten krijgen, het hele idee is onlogisch imo.

En laat ik duidelijk zijn: ik keur geen enkele methode af, in principe. Wat ik wel doe is onvriendelijk rijden afkeuren, rijden op een manier waar paarden kapot van gaan. Iedere methode heeft fantastische ruiters, die heel goed weten wat ze doen en mindere goden om het zo maar te zeggen.

Ik word alleen wat moe van de internet-goeroes die blijkbaar precies weten hoe het hoort, religieus vasthouden aan een bepaalde methode, die niet eens klassiek is, maar meer richting academische rij 'kunst' gaat, maar zo blind zijn voor de tekortkomingen dat ze niet de weggedrukte rug zien, en een paard dat leuk in de houding loopt, maar geen aanleuning neemt en niet los door het lijf is. Daar zit mijn ergernis wat betreft het vasthouden aan die loodlijn ook in. Die is niet heilig.

Dat is ook wat ik jammer vind aan de video's die irmaz eerder geplaatst heeft. Ze geven goed het idee weer hoor, maar ik mis dynamiek, aanleuning, nageeflijkheid, losheid, blije paarden vooral.

Maar die blije paarden mis ik ook in het rondscheuren met de handrem erop 'maar hij is wel voor de loodlijn'. En ik denk dat je op die manier blessures in de hand werkt, omdat het paard niet in balans is, niet weet hoe ze het lijf moet gebruiken, niet los is en niet soepel.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:25

Avalanche81 schreef:
Ik word alleen wat moe van de internet-goeroes die blijkbaar precies weten hoe het hoort, religieus vasthouden aan een bepaalde methode, die niet eens klassiek is, maar meer richting academische rij 'kunst' gaat, maar zo blind zijn voor de tekortkomingen dat ze niet de weggedrukte rug zien, en een paard dat leuk in de houding loopt, maar geen aanleuning neemt en niet los door het lijf is. Daar zit mijn ergernis wat betreft het vasthouden aan die loodlijn ook in. Die is niet heilig.

Amen! _/-\o_
Wat ik nog veer erger vind, is dat dit vaak de mensen zijn die het hardst roepen en de meeste behoefte hebben hun ''kennis en kunde'' te delen op allerlei sociale media en fora als zijnde het enige juiste.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:28

Avalanche81 schreef:
Eens. Ik heb sowieso nooit begrepen hoe je met veel gas en dan de handrem erop een paard ooit in balans zou moeten krijgen, het hele idee is onlogisch imo.


Mijn idee ook. Maar dat heeft echt te maken met goed of slecht paardrijden. Ik vind het niet echt iets specifieks van "modern"

Avalanche

Berichten: 16233
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:42

Babootje schreef:
Avalanche81 schreef:
Eens. Ik heb sowieso nooit begrepen hoe je met veel gas en dan de handrem erop een paard ooit in balans zou moeten krijgen, het hele idee is onlogisch imo.


Mijn idee ook. Maar dat heeft echt te maken met goed of slecht paardrijden. Ik vind het niet echt iets specifieks van "modern"

Eens :j en dat is ook de reden dat ik niks afwijs, ik roep altijd dat ik geen principes heb :D
Dat is niet helemaal waar, maar die principes liggen meer op gebied van welzijn en gemak of ongemak van het paard. Ik heb mijn merrie (even een zijstraat) jaren 24/7 buiten gehad. Afgelopen winter heb ik ze binnen gezet, omdat het tochtte in de schuilstal en het dak lekte.

Ze vond het heerlijk, en sindsdien staat ze op stal. En komt een paar uur buiten per dag, maar je hoeft haar niet te begeleiden naar haar box, ze wandelt er zo terug in :D

En zo is het met alles. Ik ben een pragmatisch mens, uiteindelijk doe ik wat werkt, waar paard vrolijk van wordt, en LDR heeft voor mij toegevoegde waarde en dus gebruik ik het, na me er grondig in verdiept te hebben en te snappen wat ik doe.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 19:58

Toch is hoe wij tegen een bepaalde manier van rijden aankijken ook een beetje afhankelijk van hoe wij het voorgeschotelt krijgen. Bij onze dressuurwedstrijden wordt een bepaald beeld nagestreeft en gehonoreerd. Het beeld van de (ik noem het maar even zo) hobby-Baucheristen van mijn vorige filmpje is mijlenver verwijderd van dat beeld en eigenlijk automatisch vinden we dat beeld niet goed.
Dit filmpje geeft een mooi beeld hoe onze vooroordelen werken, vind ik tenminste (wel even door kijken ;) )
https://www.youtube.com/watch?v=y4rRVHRkQag

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:13

irmaz schreef:
Toch is hoe wij tegen een bepaalde manier van rijden aankijken ook een beetje afhankelijk van hoe wij het voorgeschotelt krijgen. Bij onze dressuurwedstrijden wordt een bepaald beeld nagestreeft en gehonoreerd. Het beeld van de (ik noem het maar even zo) hobby-Baucheristen van mijn vorige filmpje is mijlenver verwijderd van dat beeld en eigenlijk automatisch vinden we dat beeld niet goed.
Dit filmpje geeft een mooi beeld hoe onze vooroordelen werken, vind ik tenminste (wel even door kijken ;) )
https://www.youtube.com/watch?v=y4rRVHRkQag

Ik vind het beeld niet goed omdat de paarden er niet uitzien alsof ze blij zijn en het leuk vinden. En dat zijn dan nog de geselecteerde stukjes, die dienen als promotiemateriaal. Als dit de beste momenten zijn, wil ik niet weten hoe de rest is.

Sowieso zou ik graag langere video’s zien, waarin meerdere oefeningen worden getoond. Ik kan me nog steeds geen voorstelling maken hoe een paard dat in de Baucher methode gereden wordt, van de ene naar de andere oefening gaat en hoe de stukken daartussen eruit zien. Dat vind ik precies het mooie aan een wedstrijdelement in de dressuur. Het gaat niet om losse onderdelen, maar om een hele proef van +- 5 minuten, waarin verschillende oefeningen worden gevraagd die vragen om zowel aanspanning als ontspanning. Daarnaast moet je die oefeningen ook nog aan elkaar rijden, op het gevraagde moment. Dat zorgt ervoor dat je paard echt goed voor elkaar moet zijn. Je kunt niet even een volte rijden, of ervoor kiezen de oefening op een ander punt te doen omdat je in de korte voorbereidingstijd niet alles perfect kon krijgen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 20:19

Een proef kan je tot in den treurde oefenen, iets wat ik ook om mee heen veel zie gebeuren.
Het zou zo zijn als bij het inrijden je proef pas bekend is

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:24

Clasical schreef:
Een proef kan je tot in den treurde oefenen, iets wat ik ook om mee heen veel zie gebeuren.
Het zou zo zijn als bij het inrijden je proef pas bekend is

Wat gaat het tot in den treuren oefenen van je proef bijdrage aan de voorwaarden die nodig zijn voor het goed rijden van een proef? Niks.

Het geeft weinig ervaren ruiters echter wel houvast.

Je ziet dit fenomeen dan ook meer in de lagere klassen. Dat is gewoon een stukje gebrek aan kennis, ervaring en kunde.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 20:32

Dus dressuur betekend pas wat in de hogere klasse?
Ook in de L en M is het toch de aansluiting tussen de oefeningen?

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:42

Clasical schreef:
Dus dressuur betekend pas wat in de hogere klasse?
Ook in de L en M is het toch de aansluiting tussen de oefeningen?

Nee. In iedere klasse is het de basis die bepaald of de score goed is. In de B wordt een ander mate van takt, ontspanning, aanleuning, en rechtgerichtheid gevraagd dan in de grand prix.

Het zijn echter altijd deze basisvoorwaarden die bepalen of je proef slaagt en je een goede score rijdt.

Om aan die voorwaarden te kunnen voldoen is het oefenen van de basis, het aan het been maken, creëren van richting- en houdingcontrole belangrijker dan het oefenen van een specifiek proefje.

Als paard aan je been is en je dus aanspraak kunt maken op lengtebuiging, is de kans groot dat je volte (die gevraagd wordt in de B) lukt. Het tien keer rijden van diezelfde volte, zonder je bewust te zijn hoe een goede volte eruitziet en aan welke voorwaarden je moet voldoen voor een goede volte, gaat je geen goede volte opleveren. (Ik neem nu een volte als voorbeeld, maar dit is op iedere oefening van toepassing)

Een meer ervaren ruiter met een kundig instructie snap dat en werkt dus meer aan de voorwaarden van een oefening (de basis) dan aan de oefening zelf, of zelfs een complete proef. Het is ook de basis, die tussen de oefeningen door voor elkaar moet zijn, om de volgende oefening goed voor te kunnen bereiden en van oefening naar oefening te kunnen rijden.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-21 20:47

Ik zie in de praktijk vaak wedstrijdruiters erg proefgericht trainen en juist niet kijken naar wat hun paard nodig heeft.
En dan heb ik het ook over de hogere klasse.