Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:17

Ja ok dan plaats je de schouder naar buiten maar dat is wat anders dan contrastelling. Ik leer het nu ook zo dat je met twee handen de schouder verplaatst. Dus valt paard op links dan moet ik iets linker stelling vragen en met de rechterteugel naar de rechter schouder “trekken”

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:23

MarjanB schreef:
Ja ok dan plaats je de schouder naar buiten maar dat is wat anders dan contrastelling. Ik leer het nu ook zo dat je met twee handen de schouder verplaatst. Dus valt paard op links dan moet ik iets linker stelling vragen en met de rechterteugel naar de rechter schouder “trekken”


Absoluut! Zeker mee eens.

Soms heb je het ene nodig, soms het andere natuurlijk.

Voor een scheef paard, vind ik dit heel fijn om mee te beginnen. En dan de contra stelling op andere stukken te gebruiken.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:23

En nog even terug naar mijn grote vriend Baucher. Inmiddels heb ik het grootstse deel van zijn verhaal gelezen en ben ik bij de hogeschool dressuur aangeland. Daar wordt de uitleg erg summier zodat je er m.i. niks mee kunt. Hier ben ik dus gestopt.

Wat ik mooi vind aan de methode van Baucher:
Hij begint bij het jonge groene paard en heeft een duidelijke filosofie wat het paard moet doen en hoe.
Hij heeft een concreet stappenplan
Hij heeft oefeningen voor de juiste zit van de ruiter
Hij presenteert alle zaken zoals bit, teugelhulpen, benen en sporen 1 voor 1 aan het paard heeft daar aparte lessen voor bedacht.
Zijn soepelmaak (flex) oefeningen vind ik absoluut van veel waarde
Hij schrijft met respect voor het paard en ik krijg het idee dat hij het werkelijk zo makkelijk en vriendelijk mogelijk voor het paard wil houden.
Hij houdt het simpel voor de ruiter.

Mijn bedenkingen:
De methode zoals hij hem beschrijft is dus m.i. niet geschikt om dressuurproeven volgens FEI mee te rijden, daarvoor moeten er meer handvaten en nuances aan toe worden gevoegd.
Wanneer je de methode selectief toepast en wanneer je uit het oog verliest dat de methode dient om het het paard makkelijk te maken en vriendelijk zou moeten zijn dan kan dit behoorlijk foute gevolgen hebben.
Er moet een flinke hoeveelheid ruiterkennis en gevoel aan te pas komen wanneer je een paard hebt dat niet ideaal gebouwd is, hij schrijft hier wel iets over maar niet genoeg voor de ruiter om daar echt iets mee te kunnen.

Mijn conclusie:
Wat ik zelf denk is dat de methode van Baucher geen volledige rijmethode is maar dat hij eigenlijk alleen bedoeld is voor leger- en politiepaarden die op een zo makkelijk en fiere mogelijke manier, voor zowel voor paard als ruiter, van A naar B willen komen.


Na het lezen van de Methode van Baucher denk ik ook dat de moderne ruiterij zoals te zien is in b.v. het Helgstrand filmpje, het alleen op gas en rem rijden en het excuus dat steeds wordt gebruikt bij jonge paarden die achter de loodlijn lopen dat zij nog niet sterk genoeg zijn, komt doordat deze ruiterij (vaak zonder te weten) selectief gebruik maakt van de Baucher-methode; wel de "evenwichts"houding ondanks afwijkende bouw, en niet de vriendelijkheid van de korte duur van de oefeningen, en het voorbij gaan aan het flexen om eerst te ontspannen zodat de houding ook werkelijk mogelijk is.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:36

Janneke2 schreef:
.... daar snijd je een subtiel punt aan.
Stel : paard is bol naar links,
dan geldt 'blijf van de linkerteugel af',
gebruik je gewicht en de rechterteugel om gewicht op de rechterschouder te krijgen.

Volgens mij kun je met je gewicht alleen de achterhand bedienen. Mijn logica zou zeggen ga in het midden zitten zodat je de achterhand recht onder je hebt en ga zo snel mogelijk op 2 teugels contact krijgen dan ben je dat hol/bol gebeuren zo kwijt omdat je dan achter al midden onder je hebt en voor de juiste stelling kunt vragen en met je buitenhand de schouder "vast" kunt houden.
Janneke2 schreef:
Lukt de verticale balans, dan is/wordt het werk idd beide achterbenen gelijkelijk onder de massa.

En op de volte naar links heb je het druk onderweg.


Anders gezegd:
een paard met teveel gewicht op de binnenschouder dan 'valt' ze naar binnen. (Wetten van de zwaartekracht.)
Paard doet dan het hoofd naar buiten ter compensatie.

De valkuil is dan: als je dan met je binnenteugel stuurt gaat het hoofd wel naar binnen, maar blijft Knollie op de binnenschouder en doet het de achterhand naar binnen om niet naar binnen om te vallen.
Dat voelt als: over de buiten schouder weglopen, maar is dus iets anders.
8-)
%)
Het duurde even voordat ik het snapte....

Oplossing: met de buitenteugel het hoofd en de schouders naar buiten sturen
(... terwijl je volte naar links al nergens meer naar leek...)
zodat het gewicht naar de buitenschouder gaat.
Doel: met gelijk gewicht de bocht maken.

Volgens mij rij je zo van voor naar achteren janneke

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:37

irmaz schreef:
En nog even terug naar mijn grote vriend Baucher. Inmiddels heb ik het grootstse deel van zijn verhaal gelezen en ben ik bij de hogeschool dressuur aangeland. Daar wordt de uitleg erg summier zodat je er m.i. niks mee kunt. Hier ben ik dus gestopt.

Wat ik mooi vind aan de methode van Baucher:
Hij begint bij het jonge groene paard en heeft een duidelijke filosofie wat het paard moet doen en hoe.
Hij heeft een concreet stappenplan
Hij heeft oefeningen voor de juiste zit van de ruiter
Hij presenteert alle zaken zoals bit, teugelhulpen, benen en sporen 1 voor 1 aan het paard heeft daar aparte lessen voor bedacht.
Zijn soepelmaak (flex) oefeningen vind ik absoluut van veel waarde
Hij schrijft met respect voor het paard en ik krijg het idee dat hij het werkelijk zo makkelijk en vriendelijk mogelijk voor het paard wil houden.
Hij houdt het simpel voor de ruiter.

Mijn bedenkingen:
De methode zoals hij hem beschrijft is dus m.i. niet geschikt om dressuurproeven volgens FEI mee te rijden, daarvoor moeten er meer handvaten en nuances aan toe worden gevoegd.
Wanneer je de methode selectief toepast en wanneer je uit het oog verliest dat de methode dient om het het paard makkelijk te maken en vriendelijk zou moeten zijn dan kan dit behoorlijk foute gevolgen hebben.
Er moet een flinke hoeveelheid ruiterkennis en gevoel aan te pas komen wanneer je een paard hebt dat niet ideaal gebouwd is, hij schrijft hier wel iets over maar niet genoeg voor de ruiter om daar echt iets mee te kunnen.

Mijn conclusie:
Wat ik zelf denk is dat de methode van Baucher geen volledige rijmethode is maar dat hij eigenlijk alleen bedoeld is voor leger- en politiepaarden die op een zo makkelijk en fiere mogelijke manier, voor zowel voor paard als ruiter, van A naar B willen komen.


Na het lezen van de Methode van Baucher denk ik ook dat de moderne ruiterij zoals te zien is in b.v. het Helgstrand filmpje, het alleen op gas en rem rijden en het excuus dat steeds wordt gebruikt bij jonge paarden die achter de loodlijn lopen dat zij nog niet sterk genoeg zijn, komt doordat deze ruiterij (vaak zonder te weten) selectief gebruik maakt van de Baucher-methode; wel de "evenwichts"houding ondanks afwijkende bouw, en niet de vriendelijkheid van de korte duur van de oefeningen, en het voorbij gaan aan het flexen om eerst te ontspannen zodat de houding ook werkelijk mogelijk is.


Ik denk, dat het opleiden van een paard gewoon tijd en geduld kost en dat Baucher zijn trucjes daar niets aan veranderen ;)

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:42

996981 schreef:
Janneke2 schreef:
.... daar snijd je een subtiel punt aan.
Stel : paard is bol naar links,
dan geldt 'blijf van de linkerteugel af',
gebruik je gewicht en de rechterteugel om gewicht op de rechterschouder te krijgen.
Lukt de verticale balans, dan is/wordt het werk idd beide achterbenen gelijkelijk onder de massa.

En op de volte naar links heb je het druk onderweg.

Een paard dat bol is links, vraag ik voor mijn linkerbeen opzij en met mijn linkerhand van de hals, vraag ik stelling, zonder terug te werken. Moeilijker is het volgens mij niet.

Als ze erg hol/bol zijn dan kan dat toch flinke kracht kosten meestal hebben ze dan weinig zin om stelling links te nemen en vaak onttrekken ze zich ook aan 1 zijde aan de hand.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:46

irmaz schreef:
996981 schreef:

Een paard dat bol is links, vraag ik voor mijn linkerbeen opzij en met mijn linkerhand van de hals, vraag ik stelling, zonder terug te werken. Moeilijker is het volgens mij niet.

Als ze erg hol/bol zijn dan kan dat toch flinke kracht kosten meestal hebben ze dan weinig zin om stelling links te nemen en vaak onttrekken ze zich ook aan 1 zijde aan de hand.
dat is puur een kwestie van aan het been maken :) Een absoluut vereiste voor een paard dat je recht wil gaan richten of verzamelen. Een kwestie van basis afspraken met je paard. Tweezijdige kuitdruk is voorwaarts, eenzijdige kuitdruk is zijwaarts. Geen reactie betekent hulp steeds duidelijker herhalen tot je wél op de kleinste vraag antwoord krijgt.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:51

irmaz schreef:
996981 schreef:

Een paard dat bol is links, vraag ik voor mijn linkerbeen opzij en met mijn linkerhand van de hals, vraag ik stelling, zonder terug te werken. Moeilijker is het volgens mij niet.

Als ze erg hol/bol zijn dan kan dat toch flinke kracht kosten meestal hebben ze dan weinig zin om stelling links te nemen en vaak onttrekken ze zich ook aan 1 zijde aan de hand.

996981 schreef:
dat is puur een kwestie van aan het been maken :) Een absoluut vereiste voor een paard dat je recht wil gaan richten of verzamelen. Een kwestie van basis afspraken met je paard. Tweezijdige kuitdruk is voorwaarts, eenzijdige kuitdruk is zijwaarts. Geen reactie betekent hulp steeds duidelijker herhalen tot je wél op de kleinste vraag antwoord krijgt.

Je klinkt als Baucher, die beschrijft het bijna precies zo :D


Om een hol/bol paard recht te maken kun je natuurlijk ook de flexoefeningen van Phillipe Karl/Baucher doen, die zijn daarvoor *D

Grappig, als je erover nadenkt zijn er eigenlijk heel veel manieren om een paard recht te maken

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:53

Ik zit me in te beelden wat ik doe, maar mijn paard en ik zijn raar. Niet zo duidelijk links of rechts gebogen. Wisselt per hand wat er gebeurt en lastig is.

Contra stelling gebruik samen met buitenbeen om schouder van de wand af te halen de ene hand. Die hand wil ze ook graag in travers lopen en de binnenhand niet aannemen. Maar de andere hand loopt ze uit zichzelf met stelling. :+ dus precies andersom als je zou verwachten. Enige wat wel weer klopt is dat ze die hand graag naar binnenvalt.

Maar goed, zodra ik de binnenhoefslag pak of ac lijn zijn we keurig recht, geen enkel probleem meer. Ook op voltes is het veel minder tot niet aanwezig. Ik begin wel op volte met contact herstellen en gelijke buiging vragen met dit paard, omdat dat makkelijker is als rechtuit op de hoefslag. Vooral omdat je reactie op been nodig hebt qua buiging en opzij, dat vind ik makkelijker op voltes.

En ja, ik geloof echt dat ik op de hoefslag zelf iets raars doe waardoor het zo duidelijk is en van de hoefslag af juist keurig recht

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:58

irmaz schreef:
Als ze erg hol/bol zijn dan kan dat toch flinke kracht kosten meestal hebben ze dan weinig zin om stelling links te nemen en vaak onttrekken ze zich ook aan 1 zijde aan de hand.

996981 schreef:
dat is puur een kwestie van aan het been maken :) Een absoluut vereiste voor een paard dat je recht wil gaan richten of verzamelen. Een kwestie van basis afspraken met je paard. Tweezijdige kuitdruk is voorwaarts, eenzijdige kuitdruk is zijwaarts. Geen reactie betekent hulp steeds duidelijker herhalen tot je wél op de kleinste vraag antwoord krijgt.

Je klinkt als Baucher, die beschrijft het bijna precies zo :D


Om een hol/bol paard recht te maken kun je natuurlijk ook de flexoefeningen van Phillipe Karl/Baucher doen, die zijn daarvoor *D

Grappig, als je erover nadenkt zijn er eigenlijk heel veel manieren om een paard recht te maken

Heel veel alternatieven heb je ook niet? Als je invloed wil krijgen op het lijf van een paard, is het van essentieel belang dat deze de beenhulpen begrijpt. Met been kun je impuls opwekken en zijwaarts vragen. Twee essentiële zaken als je de draagkracht en lenigheid wil bevorderen.

Met je hand kun je de kaak los maken. In mijn ogen de laatste stap.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:00

996981 schreef:
Ik denk, dat het opleiden van een paard gewoon tijd en geduld kost en dat Baucher zijn trucjes daar niets aan veranderen ;)

:D Ik ben nu het commentaar van Louis Seeger (de leermeester van Steinbrecht) op Baucher aan het lezen.
Staan een aantal interessante dingen in, zo lijkt Baucher de uitvinder van het huidige dressuurzadel en bijbehorende zit.
Seeger vindt het bit dat Baucher gebruikt te soft kwa inwerking en de sporen te kort en te stomp 8-)

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:08

Janneke2 schreef:
.... daar snijd je een subtiel punt aan.
Stel : paard is bol naar links,
dan geldt 'blijf van de linkerteugel af',
gebruik je gewicht en de rechterteugel om gewicht op de rechterschouder te krijgen.
Lukt de verticale balans, dan is/wordt het werk idd beide achterbenen gelijkelijk onder de massa.

En op de volte naar links heb je het druk onderweg.


Waarom denken sommigen dat dit 'van voor naar achter rijden' is...?
(Ik geef volmondig toe dat ik niet schreef over drijven - het streven is doorlopen in hetzelfde, gelijkmatige tempo.)

PS: ik had het over een gewichtshulp, 'zit op buiten'.
(Daar moet je even aan wennen als je dier haar hoofd al naar buiten steekt...)
Citaat:
Een paard dat bol is links, vraag ik voor mijn linkerbeen opzij en met mijn linkerhand van de hals, vraag ik stelling, zonder terug te werken. Moeilijker is het volgens mij niet.


Als het werkt is het goed.
Maar 'opzij vragen' klinkt mij in de oren als een soort wijken voor de kuit, terwijl het doel is lengtebuiging.
Voordeel is wel dat je met wijken voor de kuit 'het overmatige gewicht op links' naar rechts stuurt.
En als je dier inmiddels goed is in lengtebuiging, is daarna een klein vraagje om stelling wel voldoende.
Citaat:
Als ze erg hol/bol zijn dan kan dat toch flinke kracht kosten meestal hebben ze dan weinig zin om stelling links te nemen en vaak onttrekken ze zich ook aan 1 zijde aan de hand.
[/quote]
... ja, dat klopt als een bus als Knollie nog niet zo handig is met de verticale balans,
dan zit er al 'een overmaat aan gewicht' op links en een dier is doorgaans niet blij "als de mensen dan ook nog stelling links willen".

Rijden op kracht begin ik niet aan.
Eerst maar eens wat meer gewicht naar rechts, daarna pas aan de lengtebuiging beginnen.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 15-01-21 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:11

irmaz schreef:
Je klinkt als Baucher, die beschrijft het bijna precies zo :D


Om een hol/bol paard recht te maken kun je natuurlijk ook de flexoefeningen van Phillipe Karl/Baucher doen, die zijn daarvoor *D

Grappig, als je erover nadenkt zijn er eigenlijk heel veel manieren om een paard recht te maken

996981 schreef:
Heel veel alternatieven heb je ook niet? Als je invloed wil krijgen op het lijf van een paard, is het van essentieel belang dat deze de beenhulpen begrijpt. Met been kun je impuls opwekken en zijwaarts vragen. Twee essentiële zaken als je de draagkracht en lenigheid wil bevorderen.

Met je hand kun je de kaak los maken. In mijn ogen de laatste stap.

Je kunt het op de grond aan de longe oplossen, ook op meerdere manieren.
Op een kleine volte stap-draf overgangen laten maken (met de bolle kant aan de binnenzijde) en zorgen dat stelling naar binnen blijft en de binnenachtervoet in het spoor van de binnen voorvoet blijft, met name in de overgang terug. Of op kleine volte en dan met de bolle kant naar binnen aan laten galoperen (bij voorkeur met stelling wat naar binnen) en dan stelling naar binnen vragen en ook weer binnenachterbeen laten sporen met binnen voorbeen. Hetzelfde kan trouwens ook onder het zadel (maar ik ben handiger op de grond)

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:18

Citaat:
Als het werkt is het goed.
Maar 'opzij vragen' klinkt mij in de oren als een soort wijken voor de kuit, terwijl het doel is lengtebuiging.

Om lengtebuiging te krijgen wijk je voor de kuit. Je begrenst met buitenteugel en buitenbeen dat het paard werkelijk opzij gaat, waardoor het paard om je Binnenbeen komt. Dat noemt men lengtebuiging ...

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:20

irmaz schreef:
irmaz schreef:
Je klinkt als Baucher, die beschrijft het bijna precies zo :D


Om een hol/bol paard recht te maken kun je natuurlijk ook de flexoefeningen van Phillipe Karl/Baucher doen, die zijn daarvoor *D

Grappig, als je erover nadenkt zijn er eigenlijk heel veel manieren om een paard recht te maken

996981 schreef:
Heel veel alternatieven heb je ook niet? Als je invloed wil krijgen op het lijf van een paard, is het van essentieel belang dat deze de beenhulpen begrijpt. Met been kun je impuls opwekken en zijwaarts vragen. Twee essentiële zaken als je de draagkracht en lenigheid wil bevorderen.

Met je hand kun je de kaak los maken. In mijn ogen de laatste stap.

Je kunt het op de grond aan de longe oplossen, ook op meerdere manieren.
Op een kleine volte stap-draf overgangen laten maken (met de bolle kant aan de binnenzijde) en zorgen dat stelling naar binnen blijft en de binnenachtervoet in het spoor van de binnen voorvoet blijft, met name in de overgang terug. Of op kleine volte en dan met de bolle kant naar binnen aan laten galoperen (bij voorkeur met stelling wat naar binnen) en dan stelling naar binnen vragen en ook weer binnenachterbeen laten sporen met binnen voorbeen. Hetzelfde kan trouwens ook onder het zadel (maar ik ben handiger op de grond)

Om vervolgens op te stappen en nog steeds een paard te hebben dat nog steeds niet aan het been is?

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:26

:) Hihi, volgens mij praten we zo ongeveer over hetzelfde. (Gewicht op buiten of wijken voor de kuit....)

@Irma: kun je iets meer zeggen over het nut van 'binnenachterhoef in het spoor van het binnenvoorbeen'?

Ik snap dat je de achterhoef niet aan de binnenkant wil hebben, maar er zijn ook verhalen - of hoe zeg je dat - dat de binnenachterhoef in de wending / op de volte hoort te landen tussen de beide sporen van de voorbenen in.
In dat verhaal vraag je dus specifiek 'minder buiging dan gebruikelijk' (wat beslist zin kan hebben op de bolle kant).

pien_2010

Berichten: 43721
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:27

Citaat:
:D Ik ben nu het commentaar van Louis Seeger (de leermeester van Steinbrecht) op Baucher aan het lezen.
Staan een aantal interessante dingen in, zo lijkt Baucher de uitvinder van het huidige dressuurzadel en bijbehorende zit.
Seeger vindt het bit dat Baucher gebruikt te soft kwa inwerking en de sporen te kort en te stomp 8-)



Irmaz, dank je wel voor al je studie posts die je deelt met ons. Ik vind het allemaal erg interessant. En lees je posts met belangstelling en met plezier.

996981
Berichten: 9862
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:32

pien_2010 schreef:
Citaat:
:D Ik ben nu het commentaar van Louis Seeger (de leermeester van Steinbrecht) op Baucher aan het lezen.
Staan een aantal interessante dingen in, zo lijkt Baucher de uitvinder van het huidige dressuurzadel en bijbehorende zit.
Seeger vindt het bit dat Baucher gebruikt te soft kwa inwerking en de sporen te kort en te stomp 8-)



Irmaz, dank je wel voor al je studie posts die je deelt met ons. Ik vind het allemaal erg interessant. En lees he posts met belangstelling en met plezier.


Ik ben naar aanleiding van dit topic weer begonnen aan “Das gymnasium des Pferdes” heel leuk hoe discussie prikkelt je theoretische kennis te verdiepen :)

Seeger schreef ook dit: “Never forget, that locomotion (the forwards movement) is the very soul of equestrian art and the thrust required for this comes from the horse’s hindquarters”. Seeger was Steinbrecht’s instructor. In his book "System der Reitkunst“ (System of Equestrian Art), which was published in 1844, he indicated that the horse’s natural crookedness is due to the narrower shoulders as compared to the broader hip. “

Beide vind ik heel waardevolle inzichten :) bijvoorbeeld het in galop altijd iets schoudervoor rijden kan de galop aanzienlijk verbeteren, gezien het paard dan eigenlijk recht is en automatisch achter meer gewicht op moet nemen.

MyWishMax

Berichten: 25456
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:36

Dat heb ik idd ook geleerd qua schoudervoor. :j

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:48

pien_2010 schreef:
Citaat:
:D Ik ben nu het commentaar van Louis Seeger (de leermeester van Steinbrecht) op Baucher aan het lezen.
Staan een aantal interessante dingen in, zo lijkt Baucher de uitvinder van het huidige dressuurzadel en bijbehorende zit.
Seeger vindt het bit dat Baucher gebruikt te soft kwa inwerking en de sporen te kort en te stomp 8-)



Irmaz, dank je wel voor al je studie posts die je deelt met ons. Ik vind het allemaal erg interessant. En lees je posts met belangstelling en met plezier.

Dank je Pien, dan zal ik ook nog proberen wat chocola van Louis Seeger te maken :)

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:53

996981 schreef:
irmaz schreef:
Je kunt het op de grond aan de longe oplossen, ook op meerdere manieren.
Op een kleine volte stap-draf overgangen laten maken (met de bolle kant aan de binnenzijde) en zorgen dat stelling naar binnen blijft en de binnenachtervoet in het spoor van de binnen voorvoet blijft, met name in de overgang terug. Of op kleine volte en dan met de bolle kant naar binnen aan laten galoperen (bij voorkeur met stelling wat naar binnen) en dan stelling naar binnen vragen en ook weer binnenachterbeen laten sporen met binnen voorbeen. Hetzelfde kan trouwens ook onder het zadel (maar ik ben handiger op de grond)

Om vervolgens op te stappen en nog steeds een paard te hebben dat nog steeds niet aan het been is?

Waarom? Wat heeft het oplossen van holle bolle paarden op de grond te maken met slecht voor het been? Ik ben toevallig handig op de grond, ieder z'n ding hè :)

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 23:04

Janneke2 schreef:
@Irma: kun je iets meer zeggen over het nut van 'binnenachterhoef in het spoor van het binnenvoorbeen'?

Ik snap dat je de achterhoef niet aan de binnenkant wil hebben, maar er zijn ook verhalen - of hoe zeg je dat - dat de binnenachterhoef in de wending / op de volte hoort te landen tussen de beide sporen van de voorbenen in.
In dat verhaal vraag je dus specifiek 'minder buiging dan gebruikelijk' (wat beslist zin kan hebben op de bolle kant).

euh, vraag ik volgens jouw theorie niet juist meer inbuiging door z'n benen aan dezelfde zijde te laten sporen? :?
Waarom zou de binnenhoef in de wending tussen de 2 voorhoeven moeten landen en niet in het spoor van de voorhoef? Dat scheelt ongeveer 15cm dus mij maakt dat niet zo veel uit hoor.
Een paard dat het voor elkaar krijgt om op een kleine volte binnenvoetafdrukken te laten sporen heeft in ieder geval genoeg buiging :D
Meestal gaat het al fout bij het aandraven omdat ze de achterhand naar buiten willen gooien, dus als je het voor elkaar krijgt om de binnenachtervoet tussen de voorvoeten te laten sporen is dat ook al winst.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 23:06

996981 schreef:
Ik ben naar aanleiding van dit topic weer begonnen aan “Das gymnasium des Pferdes” heel leuk hoe discussie prikkelt je theoretische kennis te verdiepen :)

Leuk! Da's toch van Steinbrecht? Hoe begint hij met een groen paard?

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 23:15

;)
Daar zeg je me eens wat: waarom moet dat...? :o

Mij is geleerd dat een correct buigend paard daar landt met de binnenachterhoef...

... mijn gok is, 'dat het zo zit' ivm het 'kiepen' van de ribkorf.
(Wat we als ruiters voelen als buiging.)
Het kiepen geeft een subtiele verkorting van de binnenzijde, waardoor het bekken in luchtfoto's daadwerkelijk iets met de binnenheup naar voor 'staat',
dus kan het binnenachterbeen niet recht naar voor (= het spoor van het binnenvoorbeen)
maar gaat het binnenachterbeen als het ware naar buiten.

irmaz

Berichten: 4852
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 23:26

Janneke2 schreef:
;)
Daar zeg je me eens wat: waarom moet dat...? :o

Mij is geleerd dat een correct buigend paard daar landt met de binnenachterhoef...

... mijn gok is, 'dat het zo zit' ivm het 'kiepen' van de ribkorf.
(Wat we als ruiters voelen als buiging.)
Het kiepen geeft een subtiele verkorting van de binnenzijde, waardoor het bekken in luchtfoto's daadwerkelijk iets met de binnenheup naar voor 'staat',
dus kan het binnenachterbeen niet recht naar voor (= het spoor van het binnenvoorbeen)
maar gaat het binnenachterbeen als het ware naar buiten.

Gewoon een keer proberen met Knollie :)
Klein cirkeltje (ongeveer 6 meter doorsnee ofzo, maar mag kleiner) dan laten stappen, stelling naar binnen vragen en binnenachterbeen aandrijven met zweep als het van de grond is en gelijktijdig hoofd een klein beetje naar je toe halen en weer laten vieren. Als je daar mee speelt kun je zien hoe hij gaat "sporen". Kan gewoon met halster en longeerlijn