Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:31

Prima2Donna schreef:
Wauw, dit vind ik zó een interessant topic. Ik zit een beetje met dezelfde gedachten.
Ik heb nooit "correct" leren rijden. 8 jaar lang manegelessen en eigenlijk kon ik niks anders dan leuk een rondje hobbelen. Toen een eigen pony gekregen (inmiddels 3 jaar geleden) en het eerste jaar vooral aangemodderd. Ik denk dat het zo'n 1,5 jaar terug was dat ik 1x p/w les kreeg van een vaste instructrice, tevens de staleigenaresse. Bij haar lessen waren we steeds gefocust op mijn pony 'naar beneden trekken met de hand' omdat hij heel sterk was en altijd tegen de hand kwam als hij moest werken. Het is pas sinds de coronatijd (waarschijnlijk omdat ik ineens heel veel tijd had om met hem bezig te zijn) dat hij stukjes los is gaan laten in zijn hals en 'nageeflijk' ging lopen. Maar dan wel altijd op de geforceerde manier. Ik baal daar echt van, maar ik wist niet anders. Ging hij met zijn hoofd omhoog, dan moest ik hem met mijn hand weer naar beneden halen. Nu sinds het einde van de vakantie ongeveer merkte ik dat dit niet werkte. Hij liep vaak niet ontspannen met goed ruggebruik, juist de houding die hij zichzelf aangeleerd had om ons tevreden te stellen. Ik ben gestopt met lessen en wil het nu heel graag op een andere manier doen. Terug naar de basis, eerst een goed tempo (hij liep altijd veel te sloom als hij 'in de krul' zat) en vanuit de ontspanning verder werken naar de juiste houding. Geen getrek aan de teugels maar juist lang en laag gaan werken. Doordat ik geen les heb vind ik het ontzettend lastig om te bepalen wanneer ik het wel goed doe en wanneer niet. Ik sta ook op zo'n echte dressuurstal waar iedereen super mooi hun paard rond heeft lopen en allemaal moeilijke oefeningen doet. Ik merk dat ik in mijn eentje in de bak het makkelijker vind om op mijn 'nieuwe' manier te rijden, dan wanneer er iemand bij rijdt. Dan voelt het alsof het, zoals @TS het inderdaad beschrijft, bij mij niet hard genoeg vooruit gaat. Onbewust pak ik dan toch de teugels korter en werk meer in met mijn hand. Hier wil ik juist vanaf! Maar dat kan ik niet alleen. Weet iemand misschien een instructeur/instructrice in de omgeving van Apeldoorn die werkt op een manier die bij mij past? Dus meer richting klassiek.
Ik ga dit topic even volgen. Ik heb alles gelezen en nu al zo veel bijgeleerd!


Ik krijg les van een hele fijne vrouw Vera Bergmeijer. Zij woont niet in de buurt, maar doet wel vaak een lesroute rond Apeldoorn. Paard staat zelf in Lieren. Je kan ook Iris Braakhuis proberen. Ook hele fijne. Als je houdt van met je gevoel, je energie en je zit paardrijden.

Iriscope

Berichten: 8605
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 15:34

orion456 schreef:
iris....ik denk niet dat het ligt aan hoe je ook rijdt.....ik denk dat je gevoel je nu zegt dat je goed bezig bent op de manier hoe je nu rijdt (haal ik even uit je tekst) en dat je hoofd nog af en toe op je oude manier denkt en aan dat mooie plaatje denkt. Dus dan heb je een soort engeltje en duiveltje idee op je schouders waar je mee in discussie bent.

Maar ik ben benieuwd als je nieuwe rijden zo fijn voelt, waarom maak je je dan nog zorgen met je hoofd en kruip je af en toe nog even (in je hoofd) naar het oude plaatje? wat vind je zo mooi aan dat oude plaatje? waar staat dat plaatje voor? misschien mis je dat? zit je nog in een soort loslaat proces?

Manier van nu rijden kost idd meer tijd en meer geduld. Dan kun je het graag sneller willen (waarom wil je dat eigenlijk?), maar dat soort dingen kun je niet afdwingen.

Ik zou zeggen, blijf lekker je gevoel volgen! dan kom je altijd goed uit!!

Dat zijn goede vragen die je stelt! Ik denk dat het voornamelijk komt uit een drang om altijd beter te willen zijn, meer te willen bereiken. Dus een beetje een soort van, ik wil naar de bestemming en dus vergeet ik af en toe van de reis te genieten. Terwijl het juist de reis is die het de moeite waard maakt.

Soort van mezelf dus mentaal af moeten remmen en ook dat stemmetje dat ik onbewust heb dat vaak roept dat het niet goed genoeg is en beter moet. Iets met onwijs perfectionistisch zijn?
Ik moet echt leren om het proces meer te waarderen en fouten als iets positiefs te zien waar ik van kan leren.

Dank je wel voor je post, hier heb ik iets aan!

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:40

Voor mij wordt de reden dat het soms moeilijk is hier heel goed weergegeven in dit topic. Altijd mensen die het beter weten en gelijk een oordeel hebben, zonder zich te verdiepen in wat we nu eigenlijk aan het doen zijn. Rationeel weet ik wel dat de mening van anderen me niks zou moeten doen, maar dat is soms nogal lastig uit te zetten :+ En natuurlijk ook 15 jaar op de Engelse manier rijden, erin gestampt hebben gekregen van alles en iedereen dat dát de juiste manier is. Ik denk dat ik nu sinds een jaar of 5 (niet met dit paard trouwens, voor ik daar weer een oordeel over krijg :roll: ) me pas in deze manier aan het verdiepen ben omdat het andere voor mij niet goed voelde, zonder daar gelijk een waardeoordeel aan te hangen. Ik zie dat mijn paard nu veel relaxter is, ik zie de rust in haar ogen als ik afstap. En dat was eerst gewoon anders, ook al reden we rond 'zoals het hoort'. En ik stap nu zelf ook veel vaker met een goed gevoel af, als het even samenkomt voel ik gewoon zoveel verschil, ook al is dat niet altijd te zien.

Maar er blijft altijd een soort stemmetje in je hoofd dat een soort oordeel heeft omdat je weet dat heel veel mensen het gewoon niet snappen. En ik kan het zelf niet altijd goed uitleggen, al snap ik prima wat mijn instructeur bedoelt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:59

Iriscope schreef:
Gini schreef:
Eigenlijk wordt zo wel goed geïllustreerd wat het eigenlijke probleem is waar TS mee vecht momenteel. Goldenarrow post filmpjes van haar vier eerste lessen (4!) en je ziet de kritiek die ze krijgt. TS kan het plaatje ook niet loslaten en wil ook sneller gaan. Ze ziet al die andere paarden met een perfecte knik rondlopen en baalt dat haar paard dat nog niet kan.
De discrepantie tussen wat de ruiter zelf wilt en wat de ruiter opgedrongen wordt door anderen is volgens mij het grote probleem. Als ruiter denk ik dat het wel perfect mogelijk is om het plaatje los te laten, het irritante is alleen dat als je na 4 lessen nog geen goed nageeflijk paard hebt, je door de "rest" op je dak krijgt. Dus ligt er een bepaalde druk op de ruiter, een druk die niet zozeer vanuit de ruiter zelf aangezwengeld wordt.


Je slaat de spijker op zn kop!

Als ik mn eigen filmpjes terug kijk zie ik ook echt geen paard dat perfect door het lijf loopt en dat is nu DE reden dat ik soms ongeduldg word, hoewel ik echt wel voel dat we op de goede weg zijn.

En nu moet ik ook met de billen bloot, ik heb tenslotte dit onderwerp aangekaart en gezegd dat ik ook wel filmpjes wil plaatsen. Ik zal zo eens wat uploaden!


ik zou niet met de billen bloot gaan, filmpjes zelf bekijken en met uw instructie bekijken/bespreken
kijken naar de vorderingen van uw eigen rijden als u de filmpjes bekijkt, dat zijn de bouwstenen,

oude filmpjes helpen ook niet meer omdat u nu al anders bent gaan rijden

niet iets willen afleren, focus u op uw nieuwe aanpak

zo veel mensen zoveel zinnen, het kan in het begin heel verwarrend zijn, echter onderzoekt alle dingen en behoud het goede, maar blijf uw eigen keuze trouw

Elisa2

Berichten: 37399
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:14

Gini schreef:
Eigenlijk wordt zo wel goed geïllustreerd wat het eigenlijke probleem is waar TS mee vecht momenteel. Goldenarrow post filmpjes van haar vier eerste lessen (4!) en je ziet de kritiek die ze krijgt. TS kan het plaatje ook niet loslaten en wil ook sneller gaan. Ze ziet al die andere paarden met een perfecte knik rondlopen en baalt dat haar paard dat nog niet kan.
De discrepantie tussen wat de ruiter zelf wilt en wat de ruiter opgedrongen wordt door anderen is volgens mij het grote probleem. Als ruiter denk ik dat het wel perfect mogelijk is om het plaatje los te laten, het irritante is alleen dat als je na 4 lessen nog geen goed nageeflijk paard hebt, je door de "rest" op je dak krijgt. Dus ligt er een bepaalde druk op de ruiter, een druk die niet zozeer vanuit de ruiter zelf aangezwengeld wordt.


Hopelijk is dit nog "ontopic" genoeg, maar ik denk dat het komt omdat je een paard eigenlijk heel simpel nageeflijk kunt krijgen. Het is allemaal echt niet zo moeilijk als door sommige mensen gesuggereerd wordt, ook niet als een paard een minder voordelige bouw heeft. Maar het begint allemaal met activiteit van achter uit. Hoofd/ halshouding zou mij een rotzorg zijn zolang een paard achter maar actief is en de rug goed gebruikt. Imo houdt je zo zo gezond en goed door het lijf.

Elisa2

Berichten: 37399
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:21

goldenarrow schreef:
Ik denk dat als de filmpjes gekeken worden met de intentie waarmee ik ze geplaatst heb (namelijk aandachtig bestuderen en het proces zien, daar zit namelijk wél verbetering in) dat de reacties ook heel anders zijn. Als je er snel even doorheen skipt is het inderdaad niet veel soeps, dat snap ik zelf ook wel. Maar de filmpjes zijn juist geplaatst om het proces te zien, niet om te zeggen dat dit een perfect voorbeeld is van de Duitse klassieke rijkunst :+
Als iemand dan binnen een kwartier reageert, terwijl er bijna een uur aan filmmateriaal staat, dan heb je de filmpjes niet bekeken. Ik kan hier ook foto's plaatsen van de mooie momenten (waar ik trouwens hartstikke trots op ben!) maar daar leert niemand wat van, juist het oplossen van de momenten waarbij het nog niet gaat zoals het moet is hetgeen wat leerzaam is imo.

En ook dit topic is het weer heel duidelijk waarom het zo moeilijk is om voor mezelf 'het plaatje' los te laten, commentaar van anderen die niet verder kunnen kijken dan: 'De kop is laag, dus het paard loopt goed'.

Dit filmpje is daar een mooi voorbeeld van. Ze lijkt veel vaker mooier rond te zijn, maar in haar lichaam gebeurt er weinig.

[ Video ]

Maar als ik dan foto's als deze zie weet ik dat we op de goede weg zijn, maar we moeten dat vertrouwen in elkaar gewoon weer terug zien te vinden.
[ [url=m/9A3O7j.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik denk dat ik het ea wat sneller zie met mijn achtergrond (oa gediplomeerd instructeur), daarom kan ik zien wat er gebeurd en ook de goede intentie. Die ik ook benoem!
In dit laatste filmpje vind ik de hoofd/ hals houding ook niet zoals ik die graag zou zien, inderdaad wat je zegt er gebeurd niets in het lichaam.
Nu heb jij geen paard met een makkelijke bouw dus ik kan me heel goed voorstellen dat je vast bent gelopen bij "reguliere" instructies die van "in het houdingkje" rijden zijn.

En dat het ook lastig is om het paard te hertrainen op deze manier, ook als je het beide moet leren. Waarmee ik wil aangeven dat er begrip is voor het proces en het belangrijkste is dat je er zelf een goed gevoel bij hebt.

Babootje

Berichten: 26370
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 16:39

Iriscope schreef:
Dan vraag ik echt nog 1x om het on topic te houden.

Om heel bot te zijn; Ik vraag hier niet om wat er fout is met klassiek of waarom modern beter is.


Iriscope, wat jij laat zien IS GEEN klassiek.
Het is AR. Dat is een heel erg groot verschil.

Iriscope

Berichten: 8605
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 16:53

Babootje, sorry dat ik daar niet op had gereageerd, ik denk dat we een mix doen van verschillende dingen en dat ik het bij de verkeerde naam noem, mede doordat ik hier alles in het Engels doe met een instructrice die Duits is en dus ook af en toe de juist Engelse benamingen niet weet. In de quote die jij aanhaalt ging het om een voorbeeld, niet om mij specifiek.

Ik heb nu 3x gevraagd of we het op het topic kunnen houden waarvoor het topic geopend is. Dat is blijkbaar niet mogelijk.

Als jullie graag willen discussieren wat correct lichaamsgebruik is, op welke manier je rijdt en waarom, prima. Maar open daar een topic voor. Dit topic gaat daar NIET over.

Lees de openingspost nog even terug, bedenk je of wat je wil zeggen daarop aansluit en zo niet, hou je mening voor je of open een topic wat in dat straatje past.
Ik vind het jammer dat elk topic waarin verschillende rijstijlen genoemd worden, gelijk uitmondt in een discussie over welke rijstijl beter is.

Waar is het respect gebleven, elkaar in hun eigen waarde laten? Waarom vind men het zo onwijs nodig om de eigen mening maar te spuien zelfs als daar niet om gevraagd wordt?

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:34

@TS zoals eerder gezegd herken ik me enorm in zowel je manier van rijden als in de struggles die je hebt. Ik heb er nog eens over nagedacht en voor mijzelf geldt dat ik te streng ben voor mezelf en steeds kijk naar wat ik niét goed doe in plaats van wat ik wél goed doe. Daarnet nog eens naar filmpjes van vanmorgen gekeken en geprobeerd om juist wel het goede te zien. Ook al is het geen "perfect plaatje" helpt dat wel om er positiever tegenaan te kijken :)

Editje: nooit gedacht dat ik dit ooit op bokt zou zetten, maar soit :') in onderstaande plaatjes kan ik mij dus focussen op wat er niet goed is, of op wat er al wel goed gaat. Ik kan om duidelijke redenen veel aanwijzen wat nog niet goed is. Maar wat voor mij al wel goed gaat is dat hij veel meer activiteit laat zien en probeert te stretchen (dit zijn de thumbnails van mijn filmjes, de filmpjes zelf plaatsen gaat me nog wat te ver :+ ).

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 28-11-20 18:41, in het totaal 2 keer bewerkt

quintusgl

Berichten: 4452
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 18:39

Hoezo zou je geen wedstrijden kunnen doen. Als je juryleden het goed doen, krijg je meer punten. Het regelement is gebaseerd op klassiek

nps
Berichten: 1986
Geregistreerd: 12-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:23

Ik vind het heel herkenbaar! Ik heb een paard wat niet alleen lang is maar ook nog eens heel kijkerig en een tuiger met een flinke hals welke ze heel goed erop kan zetten als ze weer eens iets ziet. Ik heb dressuurmatig les gehad van twee instructrices die zelf vrij hoog dressuur rijden. De eerste was niet echt een matcht. We gingen vooruit maar het was wel echt spierballenwerk. Toen zij zelf op mijn paard ging was dat de eerste keer dat ik haar echt vol in verzet zag gaan en - ze noemde mijn paard een poedersuiker (ze wilde niet langs balen die ineens langs de bak stonden). Ook dat moest allemaal met grof geweld, ik ben er huilend vanaf gekomen want het voelde echt stom. De tweede was héél fijn, heel erg op voorwaarts rijden. Helaas was het erg lastig af te spreken en kon het met corona helemaal niet meer. Ik liep een beetje vast, mijn paard loopt als ze los is fantastisch maar als ze niet los is gewoon niet best. Dus een andere instructrice gevraagd om eens te kijken die inderdaad meer klassiek (denk ik) lesgeeft.

Veel zijgangen, wijken, heeeel veel op zit en kijken waar je heen gaat (wat voor mij wel heel goed is geweest, mijn houding was echt bagger). Het kijkerige negeer ik nu wat voor veel meer ontspanning en veel minder frustratie zorgt en we hebben veel meer plezier in het rijden. Ze is minder tegen de hand. Maaaar.... we zitten nu een beetje in de fase dat ze voor mijn gevoel super traag wordt en een beetje op de hand gaat hangen. Het voelt soms lui en traag. En dat moeten we nu dus juist doen, normaal zou ik juist haar voorwaarts rijden (al gaan we in de praktijk dan vooral harder ipv actiever). En hoewel er veel voordelen zitten aan deze manier van rijden (mijn houding is verbeterd, meer ontspanning en plezier) voelt het héél raar als je eerder voor, voor het plaatje, veel beter reed. Mijn paard is ook nog eens vreselijk lang in haar lijf en is dus wat lastiger bij elkaar te rijden. Voor m'n gevoel rijden we nu, wel op een heel ontspannen manier, wel een beetje uit elkaar en vind mijn paard het allang best, want best makkelijk. En er zit zeker vooruitgang in maar het gaat wel traag / anders of minder concreet. Ik heb dit aangegeven en we moeten wel zo door blijven gaan - in een (voor mijn gevoel) lager tempo. Ik ben er ook nog niet helemaal over uit of deze manier voor mij blijvend is en vind dit dus heel herkenbaar.

Babootje

Berichten: 26370
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 19:30

Iriscope schreef:
Babootje, sorry dat ik daar niet op had gereageerd, ik denk dat we een mix doen van verschillende dingen en dat ik het bij de verkeerde naam noem, mede doordat ik hier alles in het Engels doe met een instructrice die Duits is en dus ook af en toe de juist Engelse benamingen niet weet. In de quote die jij aanhaalt ging het om een voorbeeld, niet om mij specifiek.
Ik heb nu 3x gevraagd of we het op het topic kunnen houden waarvoor het topic geopend is. Dat is blijkbaar niet mogelijk.
Als jullie graag willen discussieren wat correct lichaamsgebruik is, op welke manier je rijdt en waarom, prima. Maar open daar een topic voor. Dit topic gaat daar NIET over.


Ik begrijp dat je alleen maar Ja, amen en fantastisch wil horen. Dat is - alhoewel ik erg fan ben van klassiek - dan toch echt geen topic voor mij. Dus ik zal ontstippen. Als je maar snapt dat wat je nu aan het doen bent helemaal niets te maken heeft met klassieke dressuur.

Ik had het idee dat je (want ik kende je een beetje uit het Rien-topic) graag paarden wil opleiden voor anderen en dat je ook ambitie hebt om wedstrijden te rijden. Dat is ook jouw twijfel zoals je dat in je OP aangeeft.
Maar mensen die AR rijden kom je niet tegen op gewone wedstrijden. Die hebben hun eigen opgezette showtjes en wedstrijden; een circuitje waarin iedereen elkaar geweldig vindt. Ze rijden in de B dressuur in een "gewone" wedstrijd geen deuk in een pakje boter. Waarom? Omdat ze impuls, takt en schwung missen. De "gewone" wedstrijden volgen een zorgvuldig opgebouwd schema afkomstig uit het SKALA dus klassiek. Volgens dat trainingsschema kom je pas aan schouderbinnewaarts en contragalop toe in het M, travers en renvers in M2 en het Z. En niet in de B waar je begint. Dat is niet voor niets. Want je rijdt je paard er uiteindelijk stuk mee, vooral als je je oefeningen niet correct uitvoert. En daar schuilt ook het gevaar van de hele AR hype.

Geloof me, ik heb alles gezien en geproefd. Van Antoine de Bodt (Klassiek), Bernt Branderup (AR) en dat wat jij modern noemt. En ik voel mij het meest thuis bij klassiek, want dat beantwoordt voor mij het meest aan "goed paardrijden| Dus "loslaten van het plaatje" is voor mij vooral loslaten van de stroming, "het naampje wat eraan hangt". Er is alleen maar "goed paardrijden". En dat is heel hard werken. Want een paard op je zit rijden kost heel wat jaren tenzij je een paard hebt met zoveel talent dat ze dat vanzelf al doen. En dat hebben de meesten hier niet.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:05

Sorry Babootje, maar ik denk dat dit echt niet jouw topic is.

Ik ga verder niet in discussie want dat heeft totaal geen zin. Dat heb ik al wel gezien :) We zien denk ik gewoon andere dingen.

Janneke2

Berichten: 22797
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 20:17

Sunnda schreef:
Het 'probleem' bij plaatjes als Marlies is dat dit natuurlijk perfecte plaatjes zijn, die je laat zien op een website als bokt.

:o
Als we nu toch plaatjes gaan bespreken : de vos van Marlies vind ik persoonlijk geen perfect 'plaatje'.
Als dressuurruiter begin ik bij de achterhand. De staart is mooi uitgestoken en de lijn tussen bekken en zadel is goed. Maar de bovenlijn is relatief kort tov de onderlijn, de bespiering in de hals toont veel spieren 'ver weg', weinig spieren pal voor het zadel en het dier loopt achter de drie loodlijnen. (Uit het heupgewricht van het paard, uit het zwaartepunt van de ruiter en vanuit het voorhoofd.)
Veel meer moderne dressuur dan klassiek.

Citaat:
En dat een paard goed zijn lijf leren gebruiken een lange adem is is frustrerend maar waar.

Knikt en zucht instemmend.
Aan de andere kant hoop ik nog twintig jaar plezier van mijn Knollie te hebben.

En iets heel anders: het heeft mij ook wel een soort nieuw zelfbeeld gegeven.
In principe ben ik geen held te paard en "oma's leeftijd gaat ook een woordje meespreken".
Maar dan rijd ik in een open binnenbak, jonge meiden aan het trekken, 'hier' trapt er één tegen het schot, 'daar' gaat er een bokken, mijn Knollie is een soort kwikzilver, kan razendsnel wenden, en ik rijd dus in de remontezit, met lange teugel want ik wens de snoet ter hoogte van de boeg te hebben. (Zou Knollie mij in het zand willen hebben is dat simpel...)
.... en dat doet ik dan toch maar.

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:08

Ik ben gister begonnen met reageren niet om een discussie uit te lokken maar om oprecht met je te delen dat ik jaren geleden ook in dezelfde situatie zat.
Ik wil je gewoon wat vragen stellen op wat ik lees, ik denk dat het al heel zinvol is als je daar goed over na denkt en als het antwoord wat je wilt geven ook echt is wat je na streeft dan moet je zeker die kant op gaan met trainen want dan is dat waar jij je goed bij voelt.
In het paardrijden is het altijd nodig om na te blijven denken over wat je doet, waarom, hoe, wat heeft het voor effect, is dit wat ik wil bereiken etc etc.

Iriscope schreef:
Wow Marlies, wat onwijs lief dat je de tijd hebt genomen om zo uitgebreid te antwoorden!
Wat ik bedoel met niet in een houding willen zetten, niet focussen op het paard rond rijden, is dat we nu meer klassiek bezig zijn en het paard dus laten zien hoe hij zijn lijf (achterhand en rug) beter moet gebruiken en vanuit daar, dat hij uit zichzelf van voor ook mooi in het frame komt.
De manier waarop ik nu rijd, sluit dus niet aan bij wat jij zegt, over dat een jong paard enkel moet leren ontspannen naar de hand te lopen. Dit is eigenlijk juist de manier die ik nu loslaat, zonder dat ik daarbij jouw manier van rijden veroordeel.

Hoe laat jij een paard zien hoe hij zijn lijf moet gebruiken? Welke hulpen geef je daar voor, welke manier van belonen gebruik je en wat geeft het paard de duiidelijkheid zodat je krijgt wat je wil? :)

Iriscope schreef:
Mijn instructrice vindt juist dat een jong paard eerst moet leren om zichzelf te dragen, in balans over 4 benen te lopen. Dat we een jong paard leren wanneer we schouder controle willen, wanneer we achterhand controle willen, dat ze leren wanneer we enkel stelling willen maar nog wel rechtuit gaan, en wanneer we daadwerkelijk een bocht draaien. We geven het paard dus alle tools om de oefeningen die we later gaan vragen aan te kunnen, en vertrouwen erop dat het paard wanneer het er klaar voor is, vanzelf de juiste houding op zoekt. Natuurlijk ondersteunen we daarin, maar een bijzetteugel met longeren, of de teugels op druk houden tot het paard de gewenste houding heeft, daar doen we niet aan.
Ik geloof evenmin in het lang en laag rijden om de rug te stretchen of balans te creeren. Mijn jonge paarden lopen prima met een fijne rug maar wel met hoofd op boeghoogte.

Wat versta jij onder schouder controle en hoe verkrijg je dit? En hoe kan je paard in balans lopen (vooral een jong paard) als je stelling geeft maar het paard wel recht moet gaan over de benen? Dit is een oprechte vraag. Mijn ervaring is dat een groot deel van de balans van het paard in de bovenlijn zit. Als je deze recht houdt is het paard in balans, ga je dit veranderen (de bovenlijn) dan haal je naar mijn idee een paard uit balans.
Welke tools geef je aan je paard en hoe snapt je paard dat dit 'tools' zijn? En hoe weet je wanneer een paard een oefening kan? En wat is een doel van een oefening in jouw ogen? :)

Iriscope schreef:
Nogmaals, ik ben hier niet om die discussie aan te gaan, maar ik denk juist dat een aantal punten die jij aanhaalt, de dingen zijn die ik aan het loslaten ben om meer klassiek te rijden.

Eigenlijk kan je kort samengevat zeggen dat ik voorheen ook het netjes in aanleuning rijden als doel had en dat ik dat nu los laat, om het rechtgaande, rechtgerichte, gebalanceerde paard, als doel te stellen, met daarbij de correcte aanleuning als bonus/resultaat, maar niet als uitgangspunt.

Misschien wil je mijn vragen niet beantwoorden maar nogmaals, ik kwam dit topic gister tegen en wilde er gewoon vriendelijk op reageren omdat ik zelf in deze situatie heb gezeten en voor mij gevoel best aan het tasten was in het duister. Daarom hierboven ook de vragen ik zou het super vinden als je ze wilt beantwoorden. Voor mij is dit nog steeds een beetje tasten in het duister wat je hierboven beschrijft en ondanks dat ik zelf niet opzoek ben naar een andere rij methode vind ik het wel interessant hoe andere er over denken.

Nog een vraag, heb je misschien voor mij een filmpje of foto van een combinatie waarbij jij denkt, dit is wat ik graag wil bereiken!
Ben benieuwd welke kant je graag op wil met je paard en wat dan de reden is dat je het moeilijk vindt het 'moderne' plaatje los te laten.

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:13

Ik vind het trouwens wel verbazingwekkend dat iedereen denkt dat die manier van rijden AR/klassiek de enige weg is die lang duurt :D
Quik fixes bestaan niet in de dressuur. Iedere weg duurt lang en voor iedereen is deze weg anders.
Paardrijden heeft te maken met heel veel factoren in mijn ogen, je paard, bespiering, jezelf, de omstandigheden, je doel, je visie etc. Er zijn maar weinig mensen die een paard werkelijk op kunnen leiden in een hele korte tijd. Je hebt met zoveel dingen rekening te houden.

fransje23

Berichten: 15395
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:55

Heb nu meer tijd :)

Denk dat het niet zo zeer gaat om welke methode je precies gebruikt maar om het feit dat je iets doet wat afwijkt van mainstream. Een andere route dan de mensen om je heen.
Reacties hier geven ook precies aan waar je tegen "vecht".


Ik zit in een soortgelijke situatie maar met het verschil dat ik samen met twee stalgenoten van dezelfde instructeur les krijg. Wij trainen ook wekelijks samen. Door meer samen te doen met gelijkgestemden en de voortgang mrt hun te bespreken worden andere minder interessant.
Ik haal ook oprecht voldoening uit het proces an sich.
Maar toch... heel soms denk ik ook weleens zal ik niet even de binnenbocht nemen..

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:03

Wat is de binnenbocht dan? En waar baseren jullie op dat mensen die ‘modern’ rijden sneller hun paard voor elkaar hebben dan jullie en dat het per definitie slecht is? Wat is er dan slecht en wat is de duur van hun training ten opzichte van die van jullie?
Ik heb het idee dat veel mensen hier denken ‘hoe meer tijd ik mijn paard geef hoe beter hij wordt’. Maar dan kun je hem toch nog zo goed op de wei laten staan?
Wij worden fysiek ook beter door te trainen en ons lijf uit te dagen? Als ik naar de sportschool ga en ik doe iedere dag dezelfde fysieke training en exact dezelfde tijd dan blijf ik ook altijd op het zelfde niveau hangen.

En niveau bij paarden is iets wat automatisch komt door doelmatig en systematisch trainen. Je kunt niet van te voren zeggen ik wil over een maand iets bevestigd hebben. Je hebt vele factoren om rekening mee te houden en ik denk dat op wat voor manier je ook traint iedereen daar echt wel bewust mee bezig is.

Janneke2

Berichten: 22797
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 23:56

xmarliez schreef:
Wat is de binnenbocht dan? En waar baseren jullie op dat mensen die ‘modern’ rijden sneller hun paard voor elkaar hebben dan jullie en dat het per definitie slecht is? Wat is er dan slecht en wat is de duur van hun training ten opzichte van die van jullie?


... voor mijzelf sprekend: ik zeg niet dat wie moderne dressuur doet 'het paard snel voor elkaar heeft' (... what ever that is supposed to be ;) ).
Maar wat ik met grote regelmaat zie is "dat het hoofd maar meteen op de 'goede' plek moet zijn" (niet zelden achter de loodlijn uit het voorhoofd).
Verder is dit topic niet bedoeld voor 'mijn manier is beter dan jouw manier'.
Citaat:
Ik heb het idee dat veel mensen hier denken ‘hoe meer tijd ik mijn paard geef hoe beter hij wordt’. Maar dan kun je hem toch nog zo goed op de wei laten staan?

Gevleugelde ;) uitdrukking hier in huis:
'iedere eend kan zwemmen/ varen,
maar niet iedereen die zwemt of vaart is een eend'.

Wil je het goed doen, dan kost dat tijd, zeker in het begin - 'en dat krijg je later terug'.
En behalve tijd komt er nog heel veel ander gedoe aan te pas...
Citaat:
Wij worden fysiek ook beter door te trainen en ons lijf uit te dagen? Als ik naar de sportschool ga en ik doe iedere dag dezelfde fysieke training en exact dezelfde tijd dan blijf ik ook altijd op het zelfde niveau hangen.

Hmmm, k weet t niet zo.
Zo is mij geleerd om SB eerst op te bouwen, dan een tijd lang te beperken tot 5,6,7 passen - en na een x aantal maanden, 'op die dag dat het zo goed gaat' gooi je het weg en rijdt een halve lange zijde en de hoeken en de korte zijde er bij.
(Een oefening die eerst zwaar is / voelt, wordt in de loop van de weken / maanden lichter - en dan kun je verder.)

senna21

Berichten: 11873
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 00:14

Hoewel ik de reguliere wijze van dressuur heb geleerd, snap ik wel wat de instructeur van TS anders benadert en dat dit ook goed kan werken voor een paard.
Het lijken verschillende uitgangspunten.
Regulier is men geconcentreerd op de impuls vanuit de achterhand, die vervolgens wordt gereguleerd door de aanleuning (hoofd/hals). Goed ruggebruik wordt geacht te volgen.
Wat ik bij de ar/klassieke wijze van TS zie, is dat de zit van de ruiter, en dus het frame van rug en benen van het paard de ruimte is waar de ruiter zich primair op richt. Impuls en een gebalanceerde hoofd/hals houding zijn dan het gevolg.
Bij beide benaderingswijzen zie je uiteindelijk geslaagde en minder geslaagde resultaten. Een combinatie van beiden zou ideaal zijn.
Wat mijns inziens heel ondersteunend zou kunnen zijn, is Centered Riding. Dan is de ruiter niet alleen concentreert op de technische kant van het rijden, maar ook op de beweging en de intentie van het rijden. Waar gaan jullie naar toe? Als je rijdt, zit je niet óp je paard, maar beweeg je continu mee mét je paard. Het is een andere state of mind/bewustzijn welke wezenlijk verschil maakt in hoe je traint met je paard.

denisesilver

Berichten: 2901
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 02:13

Jammer van de discussies.

TS, ik heb ben zelf overgestapt van het van voor naar achter rijden naar een andere manier van rijden. Ik kan er persoonlijk geen stempel op plakken.

Mijn ruin zette zich makkelijk vast over de lengtespier als ik op druk na wou laten geven. Ernest van Loon noemde dat anti-energie. Mijn zusje heeft hem een tijd gereden, toen zijnhet te druk kreeg heb ik hem weer opgepakt. De eerste keer ging super, de tweede keer bagger. Hij had waarschijnlijk spierpijn, ik verloor mijn geduld (wat een probleem is bij mij), en het ging gewoon voor geen meter. Toen ben ik gaan nadenken over hoe dit kwam, ik heb kennis bijgepakt uit mijn lessen op school. Uiteindelijk spanningloos paard dat zelfs in de eerste minuut draven geen anti-energie (semi-aangeleerd reflex) gaf.

Ik ben me vooral meer bewuster geworden over welke fouten ik maak in plaats van waarom het paard niet luistert. En daarbij; hij komt over de teugel in zijgangen? Te weinig kracht -> krachtsoefeningen rijden. Heel oplossingsgericht denken, wat is er voorin in de opleiding misgegaan en hoe kan ik dit oplossen? Ik heb hier ook veel meer geduld mee gekregen.

Helaas is mijn zusje hem weer aan het rijden, zijn leert het van dezelfde instructrice als waar ik het van heb geleerd, dus we zitten weer in het stukje weerspanning...

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 08:08

@denisesilver, denk dat dat niet zozeer bij een bepaalde stroming hoort, denk meer dat dat een bepaalde mindset is (naar mijn idee heel nuttig bij het paardrijden). Wel een lastige situatie met je zusje zeg...

Bij zowel mijn meer klassieke instructeur van vroeger als mijn AR instructeur van nu (oke officieel ST instructeur, die overigens takt en voorwaartse activiteit crusiaal vindt ;) ) kreeg ik ook die mindset mee. Wat voel ik onder me? Stapt het buitenvoorbeen mooi mee op de volte? Stapt het binnenachterbeen goed achtief onder de massa? En wat kan ik hiermee doen?

@TS, ik vind jouw filmpje er echt niet verkeerd uit zien! Het mag allemaal wat actiever, maar dat geef je zelf ook al aan, en dat kost soms ook tijd voor een paard dit kan. Qua hoofdhals houding vind ik het ook echt niet verkeerd, soms komt hij nog iets omhoog, maar wie ben jij dan als ruiter om te zeggen dat hij niet zn balans mag vinden? En soms is zijn nek niet centraal tussen zijn schouders in. Ik denk dat als hij die activiteit en balans nog wat meer krijgt dat je al heel snel zit op dat 'perfecte plaatje', dat lijkt echt niet ver weg voor jullie. Ik vind dat je het super aanpakt en ik zie een paard op beeld dat met vertrouwen in de ruiter zijn rondje loopt, en dat is de basis.
Ik zie dit 100x liever dan hoe het gebeurt op de dressuurstal waar ik de faciliteiten gebruik, lekker over het tempo lopen voor de 'activiteit' en een mooie knik in de eerste paar hals wervels...

Elisa2

Berichten: 37399
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:19

Is goed paardrijden ongeacht welke stroming je volgt ook niet gewoon heel goed voelen? Voelen wat er onder je gebeurd, nadenken waarom er gebeurd wat er gebeurd en oplossingen zoeken die passen bij paard en ruiter?

Overigens prachtige vragen van Marliez, voor iedereen goed om zichzelf deze vragen te stellen denk ik. En ik sluit me er geheel bij aan.

Vogeltje, het moment dat je paard zakt is fijn. Als je dat straks als het wat stabieler is met wat meer aanspanning voor elkaar kan krijgen dan krijg je echt voorwaarts/ neerwaarts waarbij hij zijn rugspier op gaat rekken. :-)

Achterom
Berichten: 23048
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:49

Ik zat even na te denken waarom ik de post van TS zo aansprekend vind, maar dat komt denk ik vooral omdat ik zelf ook "afwijkend" rijd.
Ik heb mijn paarden thuis staan, en we zijn hier omringd door andere paarden, maar er wordt nog weleens raar gekeken naar wat ik aan het doen ben. Wandelen met mijn jonge paard (kun je er niet beter gewoon op gaan zitten?), grondwerk, dubbele lijnen en dan rijd ik ook nog eens met een westernzadel :')
Tijdens mijn lessen rijd ik anders dan ik veel andere westernruiters zie doen, het zit eerder richting klassieke dressuur met heel nadrukkelijk de zit als uitgangspunt, handen gewoon hoog (en niet op mijn bovenbenen wat ik veel ruiters zie doen).
Met mijn houding en zit geef ik mijn paard aan wat ik van hem verwacht. Het is allemaal communicatie, continu. Actie = reactie.
En soms is het ook een enorme puzzel, zeker toen mijn oudste paard nog jonger was, was het vaak echt zoeken. Hij had periodes dat hij niet meer wilde lopen, of juist continu uitbrak op de cirkel. Maar op andere momenten liep hij de sterren van de hemel.
In die tijd stond hij nog op een pensionstal en het commentaar was meestal niet van de lucht. Dan voel je je weleens heel erg eenzaam hoor.
Mijn paard was niet gebaat bij de meer traditionele aanpak.

Ik vind de opmerkingen over de activiteit van achteren ook wel intrigerend eigenlijk, want hoe krijg je dat voor elkaar bij een jong paard zonder ze over hun tempo te laten lopen? Dat laatste is hetgeen je dus ook vaak ziet: ze lopen over hun tempo, kop naar beneden en rennen maar. Maar echt actief is het meestal niet. Of moet ik zeggen voorwaarts?
Dan zie ik liever een paard dat de ruimte krijgt om te zoeken naar de balans (en dat is wat anders dan maar los laten rondzwabberen).

@Iris: ik vind je filmpjes leuk, leuk paard :j als hij nog vertraagt op de cirkel, is het dan niet zinvol om de cirkel groter te rijden? Of bijvoorbeeld vierkantjes te rijden, zodat hij maar even hoeft te buiten en dan weer rechtuit mag?
@goldenarrow: goh, je merrie doet me denken aan de arabier van een vriendin van me, lang geleden. Jullie zijn ook een uitdagende combinatie, ben benieuwd hoe jullie verder gaan als het veulen er eenmaal is.

Elisa2

Berichten: 37399
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:55

Heel simpel, de meest klassieke fout die mensen steeds maken is activiteit van achteren verwarren met voorwaarts jagen. Dat is het dus NIET.

Activiteit is zorgen voor meer buiging en afdruk in de gewrichten en dat krijg je voor elkaar door het paard goed aan je been te maken dat het paard zogezegd: voorwaarts denkt. Zonder dat het voorwaarts onder de ruiter vandaan holt want dat zorgt er alleen maar voor dat een paard van het achterbeen af gaat stuwen, uit balans raakt en de ruiter het gewicht in de hand krijgt.

Hoe je het voor elkaar krijgt is nadat je het paard aan het been hebt gemaakt te zorgen voor tempocontrole, schakelen, tempowisselingen en dat kan prachtig op je zit. Ga maar eens langzamer lichtrijden en je zult zien dat het paard vertraagd. :-)