Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
huricane
Berichten: 793
Geregistreerd: 05-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 11:57

Elisa2 schreef:
Ik zie echt 100 keer liever de beelden van Marlies dan bovenstaande.

Bedoel het niet verkeerd maar die giraffenstand is echt funest voor de rug en op die manier is paardrijden imo echt niet paardvriendelijk. Terwijl als je met je been naar je hand rijdt en je hand niet vasthoudt (en niet terugwerkt), gewichtshulpen e.d gebruikt je paard veel beter duidelijk kan maken hoe het zijn/ haar lijf goed kan gebruiken. Dat is echt veel en veel vriendelijker dan bovenstaande.

Ik zie een paard ook liever iets achter de loodlijn mits er geen afdwingende hand gebruikt wordt dan met een weggedrukte rug. Dat laatste vind ik echt veel dieronvriendelijker.



Ik heb het hier helemaal mee eens.
Ik heb de film helemaal gekeken en vind het eerlijk gezegd geen fijn beeld.
Die van Marlies zijn fijner om naar te kijken.
Maar ieder zijn ding toch :o

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:04

Toch zie ik de filmpjes van goldenarrow ook wel graag. Er wordt heel bewust en met beleid omgegaan met het paard, dat nergens geforceerd wordt en vermoedelijk weinig stress heeft. Ik zie dat liever dan een paard dat gewoon in de krul getrokken wordt.

En vergeet ook niet dat de types paard heel anders zijn. Ik zou het zelf heel leerzaam vinden om bijv Marlies op het paard van goldenarrow (of van mijzelf, ik heb een shire met trekpaardenbouw) te zien rijden. Benieuwd hoe dan het plaatje eruit ziet, hoe ze dingen oplost en omdat het dan een goede vergelijking is. Want zo in dit topic vind ook ik het plaatje van Marlies fijner, en heb ik het idee dat zij niet door te rukken en plukken hiertoe komt, maar door een goede balans, goede hulpen en ook paarden die van nature hun bouw wat mee hebben.

Janneke2

Berichten: 22802
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:23

:o ... we gingen toch het plaatje loslaten?

En nota bene : iemand geeft zich bloot, plaatst filmpjes van het prille begin, zegt ook dat ze zelf niet 100% ontspannen is...

Nou, mijn jonkie heeft ook wel eens holler gelopen dan ik leuk vond.
(Hetzij omdat ik weet dat het niet best is voor de rug, hetzij omdat ik mij voel afgaan...)
En dan is het de kunst om niet je hand er op te zetten, maar het probleem te identificeren.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:35

Janneke2 schreef:
:o ... we gingen toch het plaatje loslaten?

En nota bene : iemand geeft zich bloot, plaatst filmpjes van het prille begin, zegt ook dat ze zelf niet 100% ontspannen is...

Nou, mijn jonkie heeft ook wel eens holler gelopen dan ik leuk vond.
(Hetzij omdat ik weet dat het niet best is voor de rug, hetzij omdat ik mij voel afgaan...)
En dan is het de kunst om niet je hand er op te zetten, maar het probleem te identificeren.


Hier ben ik het mee eens, ten eerste super dat je die filmpjes hebt geplaatst!
Ik denk dat je zelf ook wel inziet dat het niet een optimale houding is, maar is het vragen van het hoofd naar beneden de oplossing? Gok dat dit paard dan door zou lopen met een even holle rug en een valse knik in de nek.

Wel ben ik het er mee eens dat dit niet heel prettig kan zijn voor het paard voor langere tijd. Zou zelf hieraan proberen te werken door misschien een stapje terug te gaan naar de grond en daar op zoek gaan naar de balans en ontspanning, vervolgens onder het zadel kijken of dit ook gevonden kan worden onder het zadel in stap en vervolgens uitbouwen naar kleine stukjes draf.
Een keer de hand sluiten om te vragen of het paard zichzelf zacht wilt maken zou ik misschien ook nog wel meepakken, maar alleen als de andere voorwaarden in het lichaam kloppen anders krijg je alsnog niet optimaal lichaamsgebruik.

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:41

Laat ik heel even delen dat mijn foto's puur een toevoeging waren om wat ik heb geschreven! Ik geef echt niet in mijn foto's aan wat het perfect plaatje is want ik geloof niet in perfecte plaatjes ik laat alleen door de foto's zien dat wat ik geschreven heb zich tot die manier voor mij kan uiten, maar nogmaals paardrijden is een proces en dat ziet er iedere keer anders uit. Waar we naar willen streven is voor iedereen anders.

Ik zie ook weer veel aannames, dat weerhoud mij altijd van deze topics. Volgens mij heeft dit topic niet het doel een bepaalde manier van rijden af te kraken maar juist meer inzicht te krijgen in bepaalde manieren van rijden. Er zijn in de dressuur 100e wegen die naar Rome leiden en ieder moet daar uitpakken wat past. Ik vind het jammer dat door zinnen die iemand gebruikt of foto's/filmpjes die iemand laat zien er gelijk een aanname wordt gedaan. Doorvragen is vaak veel duidelijker.

Ik zal vanavond even reageren op je post!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:47

VogeltjeM schreef:
Toch zie ik de filmpjes van goldenarrow ook wel graag. Er wordt heel bewust en met beleid omgegaan met het paard, dat nergens geforceerd wordt en vermoedelijk weinig stress heeft. Ik zie dat liever dan een paard dat gewoon in de krul getrokken wordt.

En vergeet ook niet dat de types paard heel anders zijn. Ik zou het zelf heel leerzaam vinden om bijv Marlies op het paard van goldenarrow (of van mijzelf, ik heb een shire met trekpaardenbouw) te zien rijden. Benieuwd hoe dan het plaatje eruit ziet, hoe ze dingen oplost en omdat het dan een goede vergelijking is. Want zo in dit topic vind ook ik het plaatje van Marlies fijner, en heb ik het idee dat zij niet door te rukken en plukken hiertoe komt, maar door een goede balans, goede hulpen en ook paarden die van nature hun bouw wat mee hebben.



wat mij stoort aan de filmpjes is dat het paard niet stapt maar afgepaste pasje mag maken, niet voorwaarts de oefeningen doet, zie liever een voorwaarts paard dan een die krampachtig pogingen doet
maar wat je zegt: elk paard is anders

Gini
Berichten: 17936
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:48

Eigenlijk wordt zo wel goed geïllustreerd wat het eigenlijke probleem is waar TS mee vecht momenteel. Goldenarrow post filmpjes van haar vier eerste lessen (4!) en je ziet de kritiek die ze krijgt. TS kan het plaatje ook niet loslaten en wil ook sneller gaan. Ze ziet al die andere paarden met een perfecte knik rondlopen en baalt dat haar paard dat nog niet kan.
De discrepantie tussen wat de ruiter zelf wilt en wat de ruiter opgedrongen wordt door anderen is volgens mij het grote probleem. Als ruiter denk ik dat het wel perfect mogelijk is om het plaatje los te laten, het irritante is alleen dat als je na 4 lessen nog geen goed nageeflijk paard hebt, je door de "rest" op je dak krijgt. Dus ligt er een bepaalde druk op de ruiter, een druk die niet zozeer vanuit de ruiter zelf aangezwengeld wordt.

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:49

VogeltjeM schreef:
Toch zie ik de filmpjes van goldenarrow ook wel graag. Er wordt heel bewust en met beleid omgegaan met het paard, dat nergens geforceerd wordt en vermoedelijk weinig stress heeft. Ik zie dat liever dan een paard dat gewoon in de krul getrokken wordt.

En vergeet ook niet dat de types paard heel anders zijn. Ik zou het zelf heel leerzaam vinden om bijv Marlies op het paard van goldenarrow (of van mijzelf, ik heb een shire met trekpaardenbouw) te zien rijden. Benieuwd hoe dan het plaatje eruit ziet, hoe ze dingen oplost en omdat het dan een goede vergelijking is. Want zo in dit topic vind ook ik het plaatje van Marlies fijner, en heb ik het idee dat zij niet door te rukken en plukken hiertoe komt, maar door een goede balans, goede hulpen en ook paarden die van nature hun bouw wat mee hebben.

Wil hier toch even op inhanken. De paarden op mijn foto's/filmpjes lijken misschien ideaal zoals mensen vaak denken van warmbloedpaarden. Ze zijn mooi, hebben de juiste bouw dus dat gaat het rijden vaak ook gemakkelijk want 'ze lopen toch wel naar de hand toe'. Dat vind ik echt zonde. Deze paarden verdienen net zo goed een goede opleiding want anders is er geen richt mee te schieten. De eerste kwam bij mij als net zadelmak en hij kon niet eens van de hoefslag afgestuurd worden, de vos van de foto's heeft niet de meeste ideale bouw (ook geen slechte, zeker niet!) maar is zo relaxed en rustig dat hij dat ook in het rijden is. De vos van het filmpje kon ik nog geen hoefslag mee rond komen zonder dat ze er vandoor ging of begon te steigeren.
Ik wil hier niet mee laten zien dat ik dat wel even op los, absoluut niet maar ik heb wel het idee dat als iets er 'oke' uit ziet er vanuit wordt gegaan dat het grootste gedeelte ligt bij het 'talent van het paard'.
Ik geef les aan verschillende combinaties van tinker tot tuiger tot KWPN'er tot pony en rij deze paarden af en toe ook om even te voelen of iets te laten zien. Het maakt voor mij niet uit wat voor ras het is of wat voor probleem een paard heeft. Door consequent en systematisch een paard op te leiden kun je de meeste paarden weer aardig op de rit krijgen.

Naar mijn idee kun je ieder paard een fijne basisopleiding geven en juist in de basis is het voor 70% de ruiter die daar voor zorgt en voor 30% het kunnen van het paard. Een mega getalenteerd paard kan compleet naar de mallemoeren gereden worden door een ruiter die niet weet wat ie doet. En een heel simpel basis paard kan gaan schitteren door een handige en goede ruiter. De ruiter heeft zoveel inspraak in de opleiding van het paard.
Daarom is de term 'het paard het zelf op laten zoeken' of 'een paard eerst over 4 benen laten lopen' voor mij ook enorm verwarrend. Een paard loopt namelijk altijd op 4 benen en in natuurlijk evenwicht. Wij als ruiter moeten er voor zorgen dat het paard een rijtechnisch balans gaat ontwikkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 12:54

xmarliez schreef:
VogeltjeM schreef:
Toch zie ik de filmpjes van goldenarrow ook wel graag. Er wordt heel bewust en met beleid omgegaan met het paard, dat nergens geforceerd wordt en vermoedelijk weinig stress heeft. Ik zie dat liever dan een paard dat gewoon in de krul getrokken wordt.

En vergeet ook niet dat de types paard heel anders zijn. Ik zou het zelf heel leerzaam vinden om bijv Marlies op het paard van goldenarrow (of van mijzelf, ik heb een shire met trekpaardenbouw) te zien rijden. Benieuwd hoe dan het plaatje eruit ziet, hoe ze dingen oplost en omdat het dan een goede vergelijking is. Want zo in dit topic vind ook ik het plaatje van Marlies fijner, en heb ik het idee dat zij niet door te rukken en plukken hiertoe komt, maar door een goede balans, goede hulpen en ook paarden die van nature hun bouw wat mee hebben.

Wil hier toch even op inhanken. De paarden op mijn foto's/filmpjes lijken misschien ideaal zoals mensen vaak denken van warmbloedpaarden. Ze zijn mooi, hebben de juiste bouw dus dat gaat het rijden vaak ook gemakkelijk want 'ze lopen toch wel naar de hand toe'. Dat vind ik echt zonde. Deze paarden verdienen net zo goed een goede opleiding want anders is er geen richt mee te schieten. De eerste kwam bij mij als net zadelmak en hij kon niet eens van de hoefslag afgestuurd worden, de vos van de foto's heeft niet de meeste ideale bouw (ook geen slechte, zeker niet!) maar is zo relaxed en rustig dat hij dat ook in het rijden is. De vos van het filmpje kon ik nog geen hoefslag mee rond komen zonder dat ze er vandoor ging of begon te steigeren.
Ik wil hier niet mee laten zien dat ik dat wel even op los, absoluut niet maar ik heb wel het idee dat als iets er 'oke' uit ziet er vanuit wordt gegaan dat het grootste gedeelte ligt bij het 'talent van het paard'.
Ik geef les aan verschillende combinaties van tinker tot tuiger tot KWPN'er tot pony en rij deze paarden af en toe ook om even te voelen of iets te laten zien. Het maakt voor mij niet uit wat voor ras het is of wat voor probleem een paard heeft. Door consequent en systematisch een paard op te leiden kun je de meeste paarden weer aardig op de rit krijgen.

Naar mijn idee kun je ieder paard een fijne basisopleiding geven en juist in de basis is het voor 70% de ruiter die daar voor zorgt en voor 30% het kunnen van het paard. Een mega getalenteerd paard kan compleet naar de mallemoeren gereden worden door een ruiter die niet weet wat ie doet. En een heel simpel basis paard kan gaan schitteren door een handige en goede ruiter. De ruiter heeft zoveel inspraak in de opleiding van het paard.
Daarom is de term 'het paard het zelf op laten zoeken' of 'een paard eerst over 4 benen laten lopen' voor mij ook enorm verwarrend. Een paard loopt namelijk altijd op 4 benen en in natuurlijk evenwicht. Wij als ruiter moeten er voor zorgen dat het paard een rijtechnisch balans gaat ontwikkelen.



foto 4 laat i.m.o zien wat een goede opleiding voor paard en ruiter doet, dan is het ook duurzaam, heerlijk ontspannen bereid tot in-/aanspannen als het gevraagd wordt, simpel te rijden als je samen "durchlässig" bent/kunt zijn

wat je zegt elk paard is gebaat bij een goede instelling van de ruiter die vooral en eerst kijkt naar het paard en vandaaruit verder gaat,

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:01

Ik denk dat als de filmpjes gekeken worden met de intentie waarmee ik ze geplaatst heb (namelijk aandachtig bestuderen en het proces zien, daar zit namelijk wél verbetering in) dat de reacties ook heel anders zijn. Als je er snel even doorheen skipt is het inderdaad niet veel soeps, dat snap ik zelf ook wel. Maar de filmpjes zijn juist geplaatst om het proces te zien, niet om te zeggen dat dit een perfect voorbeeld is van de Duitse klassieke rijkunst :+
Als iemand dan binnen een kwartier reageert, terwijl er bijna een uur aan filmmateriaal staat, dan heb je de filmpjes niet bekeken. Ik kan hier ook foto's plaatsen van de mooie momenten (waar ik trouwens hartstikke trots op ben!) maar daar leert niemand wat van, juist het oplossen van de momenten waarbij het nog niet gaat zoals het moet is hetgeen wat leerzaam is imo.

En ook dit topic is het weer heel duidelijk waarom het zo moeilijk is om voor mezelf 'het plaatje' los te laten, commentaar van anderen die niet verder kunnen kijken dan: 'De kop is laag, dus het paard loopt goed'.

Dit filmpje is daar een mooi voorbeeld van. Ze lijkt veel vaker mooier rond te zijn, maar in haar lichaam gebeurt er weinig.



Maar als ik dan foto's als deze zie weet ik dat we op de goede weg zijn, maar we moeten dat vertrouwen in elkaar gewoon weer terug zien te vinden.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door goldenarrow op 28-11-20 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Berichten: 3754
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:04

xmarliez schreef:
VogeltjeM schreef:
Toch zie ik de filmpjes van goldenarrow ook wel graag. Er wordt heel bewust en met beleid omgegaan met het paard, dat nergens geforceerd wordt en vermoedelijk weinig stress heeft. Ik zie dat liever dan een paard dat gewoon in de krul getrokken wordt.

En vergeet ook niet dat de types paard heel anders zijn. Ik zou het zelf heel leerzaam vinden om bijv Marlies op het paard van goldenarrow (of van mijzelf, ik heb een shire met trekpaardenbouw) te zien rijden. Benieuwd hoe dan het plaatje eruit ziet, hoe ze dingen oplost en omdat het dan een goede vergelijking is. Want zo in dit topic vind ook ik het plaatje van Marlies fijner, en heb ik het idee dat zij niet door te rukken en plukken hiertoe komt, maar door een goede balans, goede hulpen en ook paarden die van nature hun bouw wat mee hebben.

Wil hier toch even op inhanken. De paarden op mijn foto's/filmpjes lijken misschien ideaal zoals mensen vaak denken van warmbloedpaarden. Ze zijn mooi, hebben de juiste bouw dus dat gaat het rijden vaak ook gemakkelijk want 'ze lopen toch wel naar de hand toe'. Dat vind ik echt zonde. Deze paarden verdienen net zo goed een goede opleiding want anders is er geen richt mee te schieten. De eerste kwam bij mij als net zadelmak en hij kon niet eens van de hoefslag afgestuurd worden, de vos van de foto's heeft niet de meeste ideale bouw (ook geen slechte, zeker niet!) maar is zo relaxed en rustig dat hij dat ook in het rijden is. De vos van het filmpje kon ik nog geen hoefslag mee rond komen zonder dat ze er vandoor ging of begon te steigeren.
Ik wil hier niet mee laten zien dat ik dat wel even op los, absoluut niet maar ik heb wel het idee dat als iets er 'oke' uit ziet er vanuit wordt gegaan dat het grootste gedeelte ligt bij het 'talent van het paard'.
Ik geef les aan verschillende combinaties van tinker tot tuiger tot KWPN'er tot pony en rij deze paarden af en toe ook om even te voelen of iets te laten zien. Het maakt voor mij niet uit wat voor ras het is of wat voor probleem een paard heeft. Door consequent en systematisch een paard op te leiden kun je de meeste paarden weer aardig op de rit krijgen.



Ik bedoelde mijn post ook niet als zijnde "bij jou gaat het vanzelf", helemaal niet hoor. Daarom schrijf ik ook dat ik het leerzaam zou vinden om je op bijv mijn paard te zien rijden, om te zien hoe je dingen oplost.

Maar een mooi stretchend, actief lopend paard verkrijgen vind ik niet simpel met mijn paard. Hij is vreselijk stuwend gebouwd, heeft een echt trekpaardenlijf. Ik herken de struggles van TS in die zin dat ik denk dat we goed bezig zijn, maar dat het er op beeld lang niet zo fijn uitziet als het voelt (en ik denk dat ik redelijk vergelijkbaar train qua methode). Dit heeft deels met mijn eigen opleiding te maken en deels met de aanleg van mijn paard. Dat was wat ik probeerde te omschrijven. Voor mij persoonlijk is het gevolg echter dat ik gedemotiveerd kan raken, als zijnde: het ziet er niet uit > het zal nooit lukken > waarom doe ik dit nog. Hallo invaliderend perfectionisme.

Dus hoe laat ik het plaatje los? Niet, denk ik. Maar ik mag wel milder zijn naar mezelf op de weg ernaartoe. Zoals: mezelf meer tijd gunnen, rekening houden met de factoren bij mijn paard, rekening houden met dat ik zelf ook nog niet goed genoeg opgeleid ben.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:16

Het 'probleem' bij plaatjes als Marlies is dat dit natuurlijk perfecte plaatjes zijn, die je laat zien op een website als bokt.
Echter zullen ook die paarden weleens vervelend zijn, een oefening niet snappen of hun rug wegdrukken.
Mijn grootste probleem met de moderne dressuur is dat stukje, want waar ik ook kom, er is werkelijk niemand in de moderne dressuur die dat dan niet met de hand oplost...want dat is immers wat ze geleerd wordt. Bij de ts wordt dat probleem niet verborgen, maar dan zie je dus wel de ongemakken heel duidelijk van een nog niet meest ervaren ruiter en een niet ervaren paard.
En dat een paard goed zijn lijf leren gebruiken een lange adem is is frustrerend maar waar.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:31

Waarom niet gewoon uit iedere stroming proberen het beste mee te nemen?
Ieder type paard heeft ook zijn eigen aanpak nodig.
Met een langgelijnde nog niet verprutste warmbloed geef je 1x been en doe je je hand naar voren en voila halsstrekken zit erin. Met een Fries of een tuiger is dat nogal anders. Als je die een beetje zelf laat zoeken stopt de zoektocht al snel.
Een hoop AR paarden kunnen niet eens fatsoenlijk hun bovenlijn lang maken, dat is ook niet waar je naartoe wilt.
Ik heb een barok paard. Als ik die niet in een vwnw positie hou met buitenrijden zakt accuut het middenstuk en gaat ze lateraal stappen. Volgt ze de hand dan stapt ze keurig over de rug. Dan is een beetje loslaten en zelf laten uitzoeken ongewenst.
Met mijn kwpner was dat geen enkel probleem, die stapte in alle houdingen prachtig.

xmarliez

Berichten: 4096
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:39

Sunnda schreef:
Het 'probleem' bij plaatjes als Marlies is dat dit natuurlijk perfecte plaatjes zijn, die je laat zien op een website als bokt.
Echter zullen ook die paarden weleens vervelend zijn, een oefening niet snappen of hun rug wegdrukken.
Mijn grootste probleem met de moderne dressuur is dat stukje, want waar ik ook kom, er is werkelijk niemand in de moderne dressuur die dat dan niet met de hand oplost...want dat is immers wat ze geleerd wordt. Bij de ts wordt dat probleem niet verborgen, maar dan zie je dus wel de ongemakken heel duidelijk van een nog niet meest ervaren ruiter en een niet ervaren paard.
En dat een paard goed zijn lijf leren gebruiken een lange adem is is frustrerend maar waar.

Ik zal vanavond even op de rest van deze post reageren maar voor nu alleen even op het bovenste gedeelte. Ik heb al eerder gezegd dat ik mijn foto’s niet heb gepost als ‘perfecte plaatje’. Ik deel even het filmpje dan zie je dat het momentopnames zijn en dat er echt wel momenten inzitten met ‘te diep/te rond’ maar je ziet ook dat dat door het filmpje heen opgelost wordt en dat is naar mijn idee het doel van de dressuur. Probleemoplossend rijden en verbetering zien door het proces heen en dan in gaan om 1 rit maar ook meerdere ritten en vanuit daar een stijgende lijn zien.
Dit is een 3 jarige die net 3 weken bij mij stond (is paar maanden geleden zadelmak gemaakt en daarna niets meer mee gedaan). Paardje is maar 162.
https://youtu.be/4YkS8LstxAc

Ik laat dit zien zodat je kunt zien dat het mij niet gaat om het ‘perfecte plaatje’ te delen maar nogmaals, te ondersteunen wat ik schrijf.

Iriscope

Berichten: 8605
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 13:41

*knip*

Wil dit beter formuleren als ik het heb laten bezinken.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 28-11-20 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske
Berichten: 9904
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 13:45

@Golden Arrow Wat mij in je eerste filmpjes opvalt is dat je paard heel veel de rug weg drukt en strak in zijn lijf loopt.


Ben het ook met Sizzle eens. Je moet gewoon uit alle stromingen meepakken wat bij jou en vooral je paard het beste past.
Laatst bijgewerkt door FriesWytske op 28-11-20 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Berichten: 8605
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 13:52

Janneke2 schreef:
:o ... we gingen toch het plaatje loslaten?

En nota bene : iemand geeft zich bloot, plaatst filmpjes van het prille begin, zegt ook dat ze zelf niet 100% ontspannen is...

Nou, mijn jonkie heeft ook wel eens holler gelopen dan ik leuk vond.
(Hetzij omdat ik weet dat het niet best is voor de rug, hetzij omdat ik mij voel afgaan...)
En dan is het de kunst om niet je hand er op te zetten, maar het probleem te identificeren.

Hier sluit ik me bij aan.

Dit is nu PRECIES wat ik bedoel, dat het plaatje misschien beter is in het beeldmateriaal van Marlies (ter voorbeeld, want deze staan er nu), maar waar en hoe er naar toe wordt gewerkt bij GoldenArrow, sluit beter aan bij wat ik doe en hoe het goed voelt.

Natuurlijk wil ik geen paard dat als een giraffe door de bak gaat! Maar is het schadelijk voor het paard om een paar weken in stap door de bak te laten gaan als hij daarvan leert om vervolgens zijn rug wel goed te gebruiken? Ik denk het niet.

Denk zelf dat het minder schadelijk is dan dat hij in een verkeerde houding wel met het hoofd omlaag loopt.

Nogmaals, niks persoonlijks, ik denk dat Marlies een kundige ruiter is in haar manier van rijden en kundige ruiters zijn natuurlijk top!

Iriscope

Berichten: 8605
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 13:56

Gini schreef:
Eigenlijk wordt zo wel goed geïllustreerd wat het eigenlijke probleem is waar TS mee vecht momenteel. Goldenarrow post filmpjes van haar vier eerste lessen (4!) en je ziet de kritiek die ze krijgt. TS kan het plaatje ook niet loslaten en wil ook sneller gaan. Ze ziet al die andere paarden met een perfecte knik rondlopen en baalt dat haar paard dat nog niet kan.
De discrepantie tussen wat de ruiter zelf wilt en wat de ruiter opgedrongen wordt door anderen is volgens mij het grote probleem. Als ruiter denk ik dat het wel perfect mogelijk is om het plaatje los te laten, het irritante is alleen dat als je na 4 lessen nog geen goed nageeflijk paard hebt, je door de "rest" op je dak krijgt. Dus ligt er een bepaalde druk op de ruiter, een druk die niet zozeer vanuit de ruiter zelf aangezwengeld wordt.


Je slaat de spijker op zn kop!

Als ik mn eigen filmpjes terug kijk zie ik ook echt geen paard dat perfect door het lijf loopt en dat is nu DE reden dat ik soms ongeduldg word, hoewel ik echt wel voel dat we op de goede weg zijn.

En nu moet ik ook met de billen bloot, ik heb tenslotte dit onderwerp aangekaart en gezegd dat ik ook wel filmpjes wil plaatsen. Ik zal zo eens wat uploaden!

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:34

Elisa2 schreef:
Ik zie echt 100 keer liever de beelden van Marlies dan bovenstaande.

Bedoel het niet verkeerd maar die giraffenstand is echt funest voor de rug en op die manier is paardrijden imo echt niet paardvriendelijk. Terwijl als je met je been naar je hand rijdt en je hand niet vasthoudt (en niet terugwerkt), gewichtshulpen e.d gebruikt je paard veel beter duidelijk kan maken hoe het zijn/ haar lijf goed kan gebruiken. Dat is echt veel en veel vriendelijker dan bovenstaande.

Ik zie een paard ook liever iets achter de loodlijn mits er geen afdwingende hand gebruikt wordt dan met een weggedrukte rug. Dat laatste vind ik echt veel dieronvriendelijker.


Ik sluit me hier ook echt bij aan. Ik herken ook veel in Marlies haar verhaal. En aan de foto's kan ik wel zien dat de paarden netjes in contact over de rug lopen. Als je veel jonge paarden door je handen hebt gehad dan weet je ook dat die grenzen/kaders nodig hebben om zo goed in de spieren te komen. Impuls heeft het jonge naar balans zoekende paard nodig om zichzelf recht te maken. Net als dat je bij een fiets gaat slingeren op het moment dat je te langzaam gaat. En het voorwaarts neerwaarts om de rugspieren te ontwikkelen. En altijd vanuit achter naar voren het contact tussen hand en paardenmond te bewaren. De kaders/begrenzing zijn nodig om goede bespiering te ontwikkelen. Als dat allemaal bevestigd is heb je tact, losgelatenheid, swung, aanleuning. Daarvoor is ook best tijd nodig (zo'n 1,5 tot 2 jaar).

Het paard van Golden Arrow zie ik in niet 1 filmpje (sorry dat ik dat moet zeggen) verbeteren. Verder vind ik hetgeen de instructeur zegt te ingewikkeld voor de amazone; het kan veel eenvoudiger.
Verder is de bouw van haar paard ook niet zodanig dat dit allemaal vanzelf op zit zonder noemenswaardige begrenzing voor elkaar gaat komen.

Die impuls is nu net wat bij de academische rijkunst ontbreekt. Het almaar zijgangen en oefeningen rijden zonder die op een correcte manier uit te voeren is nutteloos. Dat is ook echt mijn grootste bezwaar tegen AR.
Als we het over klassieke rijkunst hebben dan hebben we het in feite over het SKALA. Hoewel ook daar nog wel het een en ander op valt op te merken zit er een logische opbouw in de ontwikkeling en africhting van het paard. Het gaat van takt, naar losgelatenheid, naar swung, naar aanleuning, (moeten eerst bevestigd zijn alvorens) naar rechtrichten naar verzamelen.
Het dat is nu juist mijn grootste bezwaar tegen de academische rijkunst dat de eerste 3 voorwaarden overslaat.

Iriscope

Berichten: 8605
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 14:37

Lief dat iedereen hier meedenkt, maar nu wordt het toch een beetje een welles/nietus discussie over welke manier van rijden al dan niet beter is. Ik hoop dat we het kunnen houden bij waar mijn topic voor bedoelt was en dat gelijkgestemden me kunnen vertellen hoe zij met bepaalde verwachtingen en de bijbehorende "beelden" in hun hoofd om gaan.

Iriscope

Berichten: 8605
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 14:41

Ik heb een filmpje van 3 maanden terug.

Sunny is net 5, komt van een farm waar hij met een scherpe shank gebruikt is voor koeienwerk. Met een contactteugel liep hij altijd achter de loodlijn met een gesloten en verkrampte kaak. Hij had 0 vertrouwen in het bit, vandaar dat ik hem op een rubberen stang rijd en hier zonder contact. Hier werken we dus vooral naar het losmaken in het lijf, schouder controle en vooral het open blijven in de kaak.

Zoals je ziet is hij op de voltes hier wat traag, hij had gewoon de kracht en balans nog niet om ze beter en sneller te doen zonder naar binnen te vallen.



Ik beloon hem als hij naar voren strekt, niet zozeer omdat ik hem laag wil hebben met de neus, maar omdat hij daar zijn kaak opent en naar mn hand toe beweegt.
Hij is 3 dagen na dit filmpje naar de fysio geweest, hij zat toen niet helemaal lekker in zn vel, je ziet ook dat ie af en toe een pasje (teugel)kreupel doet.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 14:47

In mijn ogen is het grootste probleem van al deze AR/klassieke filmpjes die hier getoond worden, het veel en veel te lage tempo. Ik snap de bedoeling, maar ik heb geleerd dat je moet starten met een voorwaarts paard, een actief paard. En ik denk dat daardoor al heel veel opgelost kan worden. Ik denk dat je niet veel kan bereiken met een sloffend paard.

Iriscope

Berichten: 8605
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 15:10

Dan vraag ik echt nog 1x om het on topic te houden.

Om heel bot te zijn; Ik vraag hier niet om wat er fout is met klassiek of waarom modern beter is. Ik wil niet de zoveelste discussie over hoe je wel en niet moet rijden, al dan niet achter de loodlijn, lang en laag, al dan niet enkel op tempo.
Ik vraag niet hoe jij hebt leren rijden en hoe je vindt dat een dressuur paard getraind moet worden.

Ik vraag om gelijkgestemden, die dezelfde ommezwaai hebben gemaakt als ik en ook moeite hebben met het loslaten van het plaatje en gewoontes van de vorige manier van rijden.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:19

Wauw, dit vind ik zó een interessant topic. Ik zit een beetje met dezelfde gedachten.
Ik heb nooit "correct" leren rijden. 8 jaar lang manegelessen en eigenlijk kon ik niks anders dan leuk een rondje hobbelen. Toen een eigen pony gekregen (inmiddels 3 jaar geleden) en het eerste jaar vooral aangemodderd. Ik denk dat het zo'n 1,5 jaar terug was dat ik 1x p/w les kreeg van een vaste instructrice, tevens de staleigenaresse. Bij haar lessen waren we steeds gefocust op mijn pony 'naar beneden trekken met de hand' omdat hij heel sterk was en altijd tegen de hand kwam als hij moest werken. Het is pas sinds de coronatijd (waarschijnlijk omdat ik ineens heel veel tijd had om met hem bezig te zijn) dat hij stukjes los is gaan laten in zijn hals en 'nageeflijk' ging lopen. Maar dan wel altijd op de geforceerde manier. Ik baal daar echt van, maar ik wist niet anders. Ging hij met zijn hoofd omhoog, dan moest ik hem met mijn hand weer naar beneden halen. Nu sinds het einde van de vakantie ongeveer merkte ik dat dit niet werkte. Hij liep vaak niet ontspannen met goed ruggebruik, juist de houding die hij zichzelf aangeleerd had om ons tevreden te stellen. Ik ben gestopt met lessen en wil het nu heel graag op een andere manier doen. Terug naar de basis, eerst een goed tempo (hij liep altijd veel te sloom als hij 'in de krul' zat) en vanuit de ontspanning verder werken naar de juiste houding. Geen getrek aan de teugels maar juist lang en laag gaan werken. Doordat ik geen les heb vind ik het ontzettend lastig om te bepalen wanneer ik het wel goed doe en wanneer niet. Ik sta ook op zo'n echte dressuurstal waar iedereen super mooi hun paard rond heeft lopen en allemaal moeilijke oefeningen doet. Ik merk dat ik in mijn eentje in de bak het makkelijker vind om op mijn 'nieuwe' manier te rijden, dan wanneer er iemand bij rijdt. Dan voelt het alsof het, zoals @TS het inderdaad beschrijft, bij mij niet hard genoeg vooruit gaat. Onbewust pak ik dan toch de teugels korter en werk meer in met mijn hand. Hier wil ik juist vanaf! Maar dat kan ik niet alleen. Weet iemand misschien een instructeur/instructrice in de omgeving van Apeldoorn die werkt op een manier die bij mij past? Dus meer richting klassiek.
Ik ga dit topic even volgen. Ik heb alles gelezen en nu al zo veel bijgeleerd!

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Modern naar klassiek, hoe "plaatje" los leren laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 15:29

iris....ik denk niet dat het ligt aan hoe je ook rijdt.....ik denk dat je gevoel je nu zegt dat je goed bezig bent op de manier hoe je nu rijdt (haal ik even uit je tekst) en dat je hoofd nog af en toe op je oude manier denkt en aan dat mooie plaatje denkt. Dus dan heb je een soort engeltje en duiveltje idee op je schouders waar je mee in discussie bent.

Maar ik ben benieuwd als je nieuwe rijden zo fijn voelt, waarom maak je je dan nog zorgen met je hoofd en kruip je af en toe nog even (in je hoofd) naar het oude plaatje? wat vind je zo mooi aan dat oude plaatje? waar staat dat plaatje voor? misschien mis je dat? zit je nog in een soort loslaat proces?

Manier van nu rijden kost idd meer tijd en meer geduld. Dan kun je het graag sneller willen (waarom wil je dat eigenlijk?), maar dat soort dingen kun je niet afdwingen.

Ik zou zeggen, blijf lekker je gevoel volgen! dan kom je altijd goed uit!!