Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
troi schreef:Uhm nee bij paardenrennen mag je je paard bepaald niet kapot meppen.. sterker nog je mag in veel landen geen zweep gebruiken en vrijwel alle andere landen is er een max. Ik meen 3 tikken per race in NL.
Verder, niet heel verrassend toch dat paarden hetzelfde voelen als mensen?
DreamGuide schreef:Niet om het meppen van paarden te verdedigen ofzo, want daar ben ik fel op tegen, maar ik vraag me wel het volgende af:
Dat een paard evenveel, zo niet meer dan een mens voelt denk ik ook, denk maar aan de reactie van een paard als er een vlieg op zijn huid land.
Maar zou de pijngrens van paarden niet hoger ligger?
Wat hierboven ook al wordt gezegd, ik zie paarden echt weleens een flinke mep krijgen van een soortgenoot, en die lopen gewoon door alsof er niks aan de hand is.
Nou, als ik zo'n trap krijg lig ik toch echt te creperen op de grond.
Lijkt me wel interessant als daar meer onderzoek naar zou worden gedaan. (Uiteraard wel op verantwoorde, diervriendelijke wijze.)
DreamGuide schreef:Niet om het meppen van paarden te verdedigen ofzo, want daar ben ik fel op tegen, maar ik vraag me wel het volgende af:
Dat een paard evenveel, zo niet meer dan een mens voelt denk ik ook, denk maar aan de reactie van een paard als er een vlieg op zijn huid land.
Maar zou de pijngrens van paarden niet hoger ligger?
Wat hierboven ook al wordt gezegd, ik zie paarden echt weleens een flinke mep krijgen van een soortgenoot, en die lopen gewoon door alsof er niks aan de hand is.
Nou, als ik zo'n trap krijg lig ik toch echt te creperen op de grond.
Lijkt me wel interessant als daar meer onderzoek naar zou worden gedaan. (Uiteraard wel op verantwoorde, diervriendelijke wijze.)
Sunnda schreef:Als een paard een trap van den ander paard tegen zijn hoofd krijgt is hij niet dood. Als je zo als mens geraakt wordt wel.
Gini schreef:Sunnda schreef:Als een paard een trap van den ander paard tegen zijn hoofd krijgt is hij niet dood. Als je zo als mens geraakt wordt wel.
Deze stelling klopt niet. Alleen zijn paarden goed in het vermijden van trappen op vitale plekken. Omdat ze meer bezig zijn met lichaamstaal, omdat ze groter zijn en door hun lange hals hun hoofd goed kunnen wegdraaien of omhoog gooien om zo uit de onmiddellijke trapzone te blijven. Wij mensen staan overigens lager bij de grond en onze nek heeft niet dezelfde lengte en flexibiliteit als een paard. Maar als een paard een klap vol vooraan op het hoofd krijgt met dus de volle inslag die een mens ook zou ervaren. Zeker wel dat zo een paard dan dood kan neerzijgen.
secricible schreef:ik vind de discussie of een dier minder pijn zou voelen omdat hij wel een trap van een soortgenoot aan kan een beetje bijzonder...
Als ik een cavia een flinke stoot geef en ik geef mijn man zo'n zelfde stoot dan heeft die cavia daar vele male meer last van dan mijn man. Dat is niet omdat die cavia meer pijn ervaart dan ik, maar gewoon omdat hij een stuk kleiner is dan ik.... Een paard weet ongeveer 6-7x zoveel als een mens, dan is het toch ook logisch dat ze een harde klap beter kunnen hebben?
troi schreef:Incasseren betekent niet dat je het niet voelt natuurlijk. Puur dat je er anders mee omgaat. Enig idee wat boksers incasseren? En die voelen echt hetzelfde als jij en ik
Gini schreef:En dan heb je nog dingen als angst en adrenaline. Als ik iedere dag twintig minuten door mijn baas met de zweep bewerkt zou worden, dan zou er uiteindelijk gewenning en gelatenheid optreden. Ik zal na twee weken waarschijnlijk al net iets minder hard kermen als de eerste dag. Of als er een wolf achter me aan zit, zal ik waarschijnlijk ook doorlopen met mijn gebroken enkel, door pure adrenaline. Op dat vlak verschillen mensen dan weer niet zoveel van paarden.
https://www.sydney.edu.au/news-opinion/news/2020/11/12/first-conclusive-evidence-horses-hurt-by-whips--whips-don-t-aid-.htmlCitaat:The results revealed “no significant difference” between humans and horses in the concentration of nerve endings in the outer layers of skin, nor any difference in thickness of this skin layer.
“This was not surprising, as horses, like humans, need robust yet sensitive skin to respond to touch, say, from flying insects or other horses,” said Professor McGreevy.
“From this, we can deduce that horses are likely to feel as much pain as humans would when being whipped.”