Ik ben benieuwd wie er allemaal met hartslagmeter traint en wat de hiermee ervaringen zijn.
Waar ik bijvoorbeeld benieuwd naar ben: op welke manier gebruik je de hartslagmetingen voor je training (dagelijks of voor fitheidsmetingen)? Train je bewust in bepaalde zones, zo ja welke en waarom? Hoe zien je schema's eruit als je die hebt op maakt? Merk je verbetering door het trainen op deze manier? Gebruik je een app om alle data in vast te leggen en voor analyse, zo ja welke? Hoe interpreteer en gebruik je de data? Etc, etc.
Mijn hele familie is erg sportief en er wordt veel met hartslagmeters getraind (voor triatlons, marathons, rugby, etc.). Omdat ik zelf wat minder sportief ben maar wel fanatiek de paarden train (en een ontzettende data-nerd ben) heeft m'n vriend mij een hartslagband voor het paard gegeven. Die gebruik ik nu icm met de Polar M400 en Polar flow app. Ik ben al een beetje in de literatuur gedoken om te zien bij welke HRs omslagpunten bij paarden liggen en hoe deze zones zijn ingedeeld, en wat dan logisch trainingen en herstelperiodes zijn. Maar ik kan niet echt goed onderbouwd naslagwerk vinden over hoe schema's zijn op te bouwen voor het verbeteren van de verschillende soorten fitheid (duur, kracht, etc.). Iemand hier toevallig nog tips voor?
Nu gebruik ik de band vooral om te leren inschatten hoe zwaar mijn trainingen zijn voor de paarden. Een van mijn paarden is heel rustig en braaf van aard en laat zich absoluut niet gek maken of opnaaien. Bij hem vind ik het altijd moeilijk in te schatten of ik hem niet genoeg kan motiveren om wat harder te werken, of dat het eigenlijk allemaal een beetje aan de zware/moeilijke kant is voor hem. Dat heeft al heel veel inzicht gegeven!