Er zijn best veel verschillende meningen over het rijden met of zonder bit, en dus leek het mij interessant hier een discussie topic over te maken. Persoonlijk vind ik het beide prima, zolang je weet waar je mee bezig bent.
Maar wat vinden jullie?

Jetta schreef:Een bit is een onnodig en pijnlijk ding op de zeer gevoelige lagen in de mond van het paard.
Jetta schreef:Een bit is een onnodig en pijnlijk ding op de zeer gevoelige lagen in de mond van het paard.
Mizora schreef:Jetta schreef:Een bit is een onnodig en pijnlijk ding op de zeer gevoelige lagen in de mond van het paard.
Er zijn testen gedaan waarbij het paard, terwijl hij aan de bijzet stond, gelokt werd naar voer. Zowel met een trens (niet extreem dik of dun) als met verschillende bitloze opstellingen. De druk die de paarden opzochten was bij de meeste optomingen vergelijkbaar, maar de (touw)sidepull kwam er negatiever uit (dan dus het bit). Daar wilde de paarden minder druk opzoeken, oftewel: ze vertoonden eerder drukonwijkend gedrag bij dezelfde motiverende prikkel. Hij voelde voor hen scherper aan.
Jenara schreef:Mizora schreef:
Er zijn testen gedaan waarbij het paard, terwijl hij aan de bijzet stond, gelokt werd naar voer. Zowel met een trens (niet extreem dik of dun) als met verschillende bitloze opstellingen. De druk die de paarden opzochten was bij de meeste optomingen vergelijkbaar, maar de (touw)sidepull kwam er negatiever uit (dan dus het bit). Daar wilde de paarden minder druk opzoeken, oftewel: ze vertoonden eerder drukonwijkend gedrag bij dezelfde motiverende prikkel. Hij voelde voor hen scherper aan.
Heb je eventueel een link naar die studie of een artikel? Dat vind ik wel heel interessant. Ik heb vaak discussies met mensen in mijn omgeving die mij vragen waarom ik nog met bit rijd en zou het wel fijn vinden als ik mijn bevindingen kan staven met een onderzoek
Mizora schreef:Heb je eventueel een link naar die studie of een artikel? Dat vind ik wel heel interessant. Ik heb vaak discussies met mensen in mijn omgeving die mij vragen waarom ik nog met bit rijd en zou het wel fijn vinden als ik mijn bevindingen kan staven met een onderzoek
Cera_D schreef:Mizora schreef:Heb je eventueel een link naar die studie of een artikel? Dat vind ik wel heel interessant. Ik heb vaak discussies met mensen in mijn omgeving die mij vragen waarom ik nog met bit rijd en zou het wel fijn vinden als ik mijn bevindingen kan staven met een onderzoek
https://www.dehoefslag.nl/tag/teugeldruk
Cera_D schreef:Het lastige met dit topic is dat je nauwelijks zuiver objectieve onderzoeken hebt, een onderzoeker is altijd (onbewust) lid van 'kamp bitloos' of van 'kamp bit', en dit zal dus altijd doorschemeren in het onderzoek/de artikelen die hierover geschreven worden.
troi schreef:Ik rijd mijn paard zo:
[ [url=m/x1jxkK.png]Afbeelding[/url] ]
Maar ook zo:
[ [url=m/uvHVf0.png]Afbeelding[/url] ]
En ook met gewoon bitje maar daar heb ik nu geen foto van.
Alle drie kan hij prima maar hij loopt het prettigste en ontspannenste met shank (scharenbitje) erin.
Tja, ieder dier verschilt denk ik! Kijk vooral naar je paard en de combinatie tussen paard en ruiter.
Nairua schreef:Al jaren bitloos...
troi schreef:Deze mening deel ik ook.Tja, ieder dier verschilt denk ik! Kijk vooral naar je paard en de combinatie tussen paard en ruiter.
Gebruikers op dit forum: Bytespider, KDonna en 2 bezoekers