Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:52

@Rex_Rolfo, waar heeft het paard precies profijt van? Een wild paard redt zich prima zonder de mens (mustangs bijvoorbeeld).

@leo, ik snap je dilemma! Ik heb er ook een hele tijd mee gezeten. Zoveel mogelijk handelen in belang van je paard, zou ik zeggen.

@Mindim, klopt inderdaad! Het gaat zeker niet over alleen paarden, maar om alle dieren. Je aanname was juist.

@manubres, mooie post en ook helemaal eens met je laatste zin.

@Solleke_noah, interessant! Evolutionair gezien best goed geregeld inderdaad :)

Ygritte, precies dat!

Veel fijne reacties. Ik reageer later uitgebreider over dat paarden het rijden ook leuk zouden vinden.

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:53

Ik vind het persoonlijk allemaal een beetje te ver gaan!

Ik zie mijn paard niet ondragelijk lijden, hij komt nog altijd hinnekend en blij naar mij toe als ik bij ons achter naar de stallen loop. Ja , dan zullen er mensen zijn die zeggen, ja maar dat is jou interpretatie! Ja dat klopt, zoals het net zo goed de interpretatie is van TS, de reden om te stoppen!

Dierenmishandeling vind ik heel anders en dat is echt verwerpelijk. Neem de nertsen fokkerij of de broodfok bij diverse dieren.

Overal moet tegenwoordig zo diep en verantwoord over nagedacht worden, daar word ik wel eens tuureluurs van .

Mijn mening :+

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:54

Mindim schreef:
Hiraeth schreef:

Ik vind dat altijd een beetje een dooddoener, ook al snap ik het achterliggende idee wel. Ik denk nog steeds dat alle beetjes helpen. Als iedereen een klein beetje z'n best doet heeft dat een zelfde effect als een kleine groep mensen die alles onthouden, maar heeft het wel een groter draagvlak omdat meer mensen bereid zijn een klein beetje te helpen.

Een positieve ontwikkeling blijft een positieve ontwikkeling, hoe klein of groot het ook is. :j


Ik vind het geen dooddoener, ik maak alleen geen onderscheid tussen diergroepen. Als ik besluit niet meer op mijn paard te gaan zitten vanwege ethische redenen, hoe kan ik dan nog wel mijn hond aan de riem doen en verwachten dat hij doet wat ik zeg of zuivel eten met gevolg dat een kalf direct bij zijn moeder wordt weg gehaald, alleen omdat ik graag en glas melk wil. Evengoed ethisch niet verantwoord.

Ik denk dat het zaak is een gulden middenweg te vinden, wissel de bezigheden met een paard, zodat hij lol heeft en graag met je mee gaat, drink eens plantaardige melk ipv dierlijke, eet een paar dagen per week vegetarisch, zo help je met hele kleine stapjes heel veel dieren. Maar laat de ethiek dan niet ophouden bij het wezen paard.


@Brokjes leuk dat je een topic hebt geopend daar hoopte ik al op ;)

@MindimIk ben het wel met je eens, waarom zou een paard heilig zijn ten opzichte van andere diersoorten?
Het is zeker goed om over deze onderwerpen na te denken en te discussiëren.

Maar als je het gaat doortrekken zou je, om niet hypocriet te zijn wel heel veel dingen moeten doen. En is huisdieren houden sowieso not done en egoïstisch.

Ik denk ook, dat een middenweg het beste is. Dat je dieren prima kunt houden maar wel zoveel mogelijk in de behoeftes moet voldoen en dat is eigenlijk waar het nog heel vaak fout gaat. Ik streef eerder ervoor dat dat veel meer verbeterd :j Ik had bijvoorbeeld een verzorgpony die in de winter soms wel 23 uur in de stal stond en een uurtje in stapmolen. Ik kon daar niet goed mee leven en is een van de redenen dat ik ook gestopt ben. Ik denk ook niet dat een paard 24/7 op wei moet en denk dat sommige paarden een stal voor 's nachts helemaal niet zo erg vinden, dat het ook een stukje veiligheid kan geven, al ben ik ook wel voor een goed HIT Actief systeem of dat ze in ieder geval zelf zoveel mogelijk keuze krijgen.

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:57

brokjes schreef:
@Mindim, klopt inderdaad! Het gaat zeker niet over alleen paarden, maar om alle dieren. Je aanname was juist.


Veel fijne reacties. Ik reageer later uitgebreider over dat paarden het rijden ook leuk zouden vinden.



Dus ben je eigenlijk tegen het houden van alle huisdieren? (neem ik dus aan dat je zelf ook geen dieren hebt) En kan ik ervan uit gaan dat je veganistisch bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:57

Ygritte schreef:
Mindim schreef:
Ik vind het geen dooddoener, ik maak alleen geen onderscheid tussen diergroepen. Als ik besluit niet meer op mijn paard te gaan zitten vanwege ethische redenen, hoe kan ik dan nog wel mijn hond aan de riem doen en verwachten dat hij doet wat ik zeg of zuivel eten met gevolg dat een kalf direct bij zijn moeder wordt weg gehaald, alleen omdat ik graag en glas melk wil. Evengoed ethisch niet verantwoord.

Ik denk dat het zaak is een gulden middenweg te vinden, wissel de bezigheden met een paard, zodat hij lol heeft en graag met je mee gaat, drink eens plantaardige melk ipv dierlijke, eet een paar dagen per week vegetarisch, zo help je met hele kleine stapjes heel veel dieren. Maar laat de ethiek dan niet ophouden bij het wezen paard.



Het glas melk ben ik inderdaad zelf al van afgestapt, ik vind het gebruik van dieren voor melk niet meer van deze tijd - ook een dierenhouderij waarin natuurlijk gedrag van dieren wordt gedwarsboomd en waar veel leed bij komt kijken.

Honden vind ik dubieuzer, en dat vind ik dan weer de 'middenweg' Bij honden en katten hebben we het niet over ergens opzitten en zeer onnatuurlijk gedrag laten vertonen: honden wonen in roedels met/bij mensen, al honderduizenden jaren langer dan paarden, en vertonen bij goede verzorging weinig stereotype gedrag. Honden zijn ook makkelijker te trainen met positieve beloning (snoep, knuffel) dan een groot paard die je niet snel lang op je grote teen laat staan, bijvoorbeeld.

Ik ben ook niet pertinent tegen het houden van paarden, denk ik. In natuurlijk kuddeverband kunnen paarden zoals ze nu gefokt zijn prima leven en (over)leven in gevangenschap, denk ik. Paarden zijn natuurlijk ook hardstikke gedomesticeerd, dus helemaal 'vrij' zullen ze sowieso niet snel (over)leven. Maar ik denk dat er wel een verschil is tussen een paard op zo'n manier houden, en een paard rijden en trainen in manieren die ongezond en met dwang zijn, of fokken op zo'n manier dat dit tot gezondheidsschade kan leiden.

Ik denk (hoop) eigenlijk dat mensen over pakweg 100 jaar heel verbaasd zullen kijken naar hoe wij nu vooral veedieren houden. Ik denk dat dat dan als ouderwets en onethisch gezien wordt, of zelfs moreel verwerpelijk, zoals we nu eigenlijk al kijken naar nertsenfokkerijen en stierenvechten.


Toch is een hond in een roedel mensen absoluut niet natuurlijk, een hond in een bench ook niet, aan een riem ook niet en doodgeknuffeld worden door kinderen ook niet, om zo maar wat onnatuurlijk gedrag wat bij de mens plaats vindt, te noemen. Heel veel honden bevinden zich evengoed in een benarde positie bij de mens.

oji

Berichten: 4256
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:57

Waar ik wel benieuwd naar ben TS, heb je zelf paarden en zo ja hoe houdt je ze en wat voor beweging krijgen ze?

Ja paarden lijden schade van sport. Mensen ook, toch kiezen heel veel mensen om te sporten, gewoon omdat ze er ook plezier aan beleven. En alleen naar de schade kijken is één, maar de andere kant van het verhaal is dat je een dier dat je serieus traint, regelmatige beweging heeft, ook heel veel gezondheidsvoordelen heeft. Dit soort onderzoeken als uit die podcast zijn altijd zo eenzijdig belicht.

In mijn optiek heeft een paard dat niet in de vrije natuur leeft en zelf voor zijn natje, zijn droogje, zijn voortplanting en zijn veiligheid moet zorgen, geestelijke en lichamelijke afleiding nodig. Een paard is een bewegingsdier en moet je fit houden. Alleen maar een beetje lummelen op de wei (en in NL zijn vrijwel alle weides, hoe groot ook voor onze begrippen, postzegels voor paarden) wordt een gezond paard in de leeftijdsklasse van 5-20 in mijn ogen niet beter van. Ja van werken, of dat nou onder het zadel is, of dat nou voor de kar is, of wat je ook bedenken kan, zal ie iets slijten aan de ene kant, maar zal hij ook heel veel opbouwen aan de andere kant, waardoor hij dit werk met plezier aankan. Want een paard is een bewegingsdier, een gezond paard beweegt graag en in mijn ogen is een beetje lummelen op de wei, een beetje vrijheidsdressuur en dingetjes op de plaats/in stap, niet voldoende beweging voor een gezond paard in die leeftijd. En ja er zit veel verschil in type paard. Een koudbloed heeft minder beweging nodig als een warmbloed of een volbloed.

Maar misschien is je ervaring vooral op manegepaarden TS, en in dat geval kan ik me eigenlijk heel goed voorstellen dat je op rijden afgeknapt bent. Dat zijn vaak geen paarden die genieten van hun werk en hun omstandigheden. En sommige particuliere paarden hebben het inderdaad ook niet best. Maar dat neemt in mijn ogen niet weg dat er ook veel paarden een prima leven hebben, die genieten van het dagelijkse werk en waarbij dat ook voor het paard gewoon meerwaarde heeft.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:01

Bedankt voor het openen van het topic.
Beetje te veel brainfog momenteel om er echt op in te gaan.
Komt nog wel.

Ik zelf rij zeker nog paard en denk niet ooit te stoppen, net zoals ik ook wel honden blijf houden.
Wel vind ik er ook veel mis met hoe we deze dieren houden.
En dat kan bij paarden bijvoorbeeld zijn door 24/7 binnen, maar net zo goed bij 24/7 buiten.
Dat ligt nogal aan de ruimte, de ondergrond enz.

Van wedstrijden heb ik een aantal paarden gereden die dat echt zelf ook leuk vonden.
Daar hoefde gaan rare praktijken als stroom en afslaan bij te komen kijken.
En natuurlijk konden die zonder die wedstrijden, dat deden ze dan ook weer in de rest van de tijd, samen chillen met andere in de wei.
Ik denk dat een combinatie van paard laten zijn en kijken naar het paard, (niet elk paard wil springen en niet elk paard wil saaie rondjes in de bak) waar deze behoefte aan heeft, je ondanks je eigen behoefte van willen rijden/mennen een heel tevreden en happy paard kunt hebben.
Misschien juist, door er wat mee te doen. Als ik kijk naar de paarden die ik heb gehad die vonden die aandacht die daarbij hoorden prettig.
Vergeet niet dat een paard(hond) niet voor niets als zo lang bij de mens is,dat zijn niet alle dieren.
Dat geeft ook wel aan dat er een stukje in die dieren zit dat ze het ook graag zelf willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:02

Gini schreef:
Mindim schreef:
Ik vind het geen dooddoener, ik maak alleen geen onderscheid tussen diergroepen. Als ik besluit niet meer op mijn paard te gaan zitten vanwege ethische redenen, hoe kan ik dan nog wel mijn hond aan de riem doen en verwachten dat hij doet wat ik zeg of zuivel eten met gevolg dat een kalf direct bij zijn moeder wordt weg gehaald, alleen omdat ik graag en glas melk wil. Evengoed ethisch niet verantwoord.


Je kan jezelf losmaken van het alles of niets-principe en voor gematigdheid kiezen.

Als je namelijk voor alles of niets gaat, dan is de flexitariër die 1 keer per week vlees eet even "slecht" als de vleeseter die bij iedere maaltijd vleesproducten eet. Dan maak je het wel heel moeilijk voor iemand om 'goed te doen' en dat is een recept voor ongelukkig zijn. Want als je je principe niet radicaal 100% overal en in alles doortrekt, dan ben je niet goed genoeg bezig. Dat houdt niemand vol.

Ik vind het eigenlijk enorm frappant dat dit aspect altijd naar voren komt in topics over paardenwelzijn. We moeten altijd kunnen wijzen naar andere diergroepen die het even slecht of zowaar nog slechter hebben. Is het zo moeilijk of confronterend om het vergrootglas even te laten hangen boven het onderwerp 'paard'? Dan kunnen we 'koe' in een ander topic bespreken.


Jammer dat je mijn stukje over de gulden middenweg vinden, niet ook hebt gequote ;)

Het is niet om het een ook erger te maken dan het andere. Ik snap alleen niet waarom die ethiek bij een diersoort dient op te houden.
Als iemand mij tijdens het eten van een biefstuk zou vertellen, dat hij het niet ethisch vindt om op een paard te gaan zitten, dan zou ik hem niet serieus nemen. Ik zou dat hypocriet vinden, dus ik kan met de beste wil van de wereld de twee niet los van elkaar zien.

En voor de volledigheid, ik heb een paard waar ik op rijdt, eet zuivel en vlees en heb een roedel honden. Mijn paard is puur recreatief en rijden is niet de hoofdmoot, hier staat reguliere zuivel en ook plantaardige zuivel in de koelkast, ik eet 4 maal per week wat biologisch vlees en verder vegetarisch en mijn honden hebben een hondenroedel :D
Ik probeer heel veel te matigen, zodat ik een steentje kan bijdragen aan het welzijn van alle dieren, niet enkel mijn paard.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-08-20 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:04

Ik las van de week ergens dat iemand echt niet dressuurmatig ging rijden als ze alleen maar buiten rijdt, want paarden in de natuur weten ook heel goed hoe hun houding het beste is voor hun lijf.

Tsja, dan krijg Ik al jeuk. Als je op een paard wilt
Zitten,zorg er dan ook voor dat dit gebeurt zodat je “ zo min mogelijk stuk maakt”.
Of, als het natuurlijk moet: gooi m terug de natuur in.

Ik ben absoluut voorstander voor zoveel mogelijk buiten ( liefste onbeperkt), met veel mooi ruwvoer en een fijne kudde.
Mijn pony heeft dat.
Maar ben ik dan anti Stal? Zeker niet. Er zijn omstandigheden waarin het prima is dat een paard een nacht of enkele uren op stal staat.
23 uur per dag op stal zal ik nooit goedpraten.

Bit idem. Bitloos is niet heilig.

Tegenwoordig is het snel allemaal zielig en zwart wit..

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:06

brokjes schreef:
Veel fijne reacties. Ik reageer later uitgebreider over dat paarden het rijden ook leuk zouden vinden.


Vind dat altijd zo’n dooddoener als mensen zeggen dat het paard het rijden zo mist en daarom verkocht wordt. Oftewel: je hebt zelf geen zin meer om er voor te zorgen of betalen. Maakt een paard toch geen moer uit of ie lekker de hele dag in de wei mag staan. Die kunnen helemaal niet zo denken.

Zullen best wat paarden zijn die het werk wel leuk vinden. Misschien vooral in het springen en eventing. Dat vindt mijn paard wel echt mooi (tenzij het te spannend wordt natuurlijk). Vooral heuvels en afsprongen gaat ze zelf op af. Is ook wel nieuwsgierig aangelegd. Maar een paard kan echt niet bedenken dat ie zoveel zin heeft in een ritje als ie op de wei staat te vreten :’)

Neemt niet weg dat in NL een paard in vrijheid of in een weitje ook niet echt fantastisch is. Dan toch liever op de goede manier wat beweging geven.

mysa

Berichten: 10494
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:06

Ik vind zelf dat dieren en competitie überhaupt niet samengaan. Geldt niet alleen voor paarden.
Rijden heb ik wel lang gedaan, alleen bosritten. Dat zou ik nu nog steeds wel verdedigbaar vinden, ware het niet dat mijn ponies met pensioen zijn. Kan me niet voorstellen dat ze schade van het dragen op zich oplopen. In elk geval wordt het ras wat ik heb al zo'n duizend jaar gefokt op het dragen van lasten en ik ben een kleine lichte ruiter.
Maar meer in zijn algemeenheid ben ik het met de openingspost helemaal eens.

XladyX

Berichten: 1339
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:07

Solleke_Noah schreef:
(knip) zo stelde één onderzoeker dat niet wij dieren gedomesticeerd hebben, maar dat het eerder omgekeerd is. Vanuit oogpunt van biologie zijn gedomesticeerde dieren zoals kippen, koeien en ook paarden "goed bezig": geen enkele andere diersoort is zo wijd verspreid geraakt over de hele wereld én wordt dan ook nog eens onderhouden.(knip)


Hier wil ik eens op inhaken. Vanuit een ethisch oogpunt, is een dier in het wild ook niet het beste af. Het heeft stress van roofdieren, mogelijk van dorst, honger, weersomstandigheden, fysiek lijden (bv gegrepen door een roofdier, maar toch ontsnapt) en lichamelijk zware omstandigheden (merries meestal elk jaar een veulen, hengsten in verdediging en ook stress voor de kudde) . Niet sterk genoeg = stress want alleen is zeer kwetsbaar. Ook de hiërarchie van paarden levert zowel rust als mogelijk opnieuw stress, want altijd hoger in rang in de gaten houden en uitwijken indien nodig. Paarden willen houden zoals in de natuur is een mooi streven, maar mijn persoonlijke mening is dat men op moet passen dat het echte vrije natuurlijke leven van dieren niet te veel geromantiseerd wordt. De meeste dieren in gevangenschap (ook dierentuinen) worden ouder dan in het wild.

Vanuit dit oogpunt hebben vrijwel alle gedomesticeerde dieren een stap in de goede richting genomen. Meeste dieren worden toch echt met oog op basiswelzijn gehouden. Deels vanuit ethische keuze (houden van, goed willen doen) maar ook zeker vanuit een praktisch nut (gelukkige koe is meer melk). De vraag is vooral hoeveel mogen wij verwachten van een dier, hoeveel is acceptabel? En daarin komen de vragen. Ik ben misschien een praktisch of hard persoon daarin, maar wij staan aan de top van de voedselketen. Betekent dat dat wij vrij zijn dieren te mishandelen? Nee, absoluut niet. Elke stap richting verantwoord omgaan met dieren is er 1. Maar geen enkel dier of mens kan een leven leiden geheel vrij van pijn, stress of verplichtingen om te overleven. Alles is relatief.

Ik hoop dat ik niet te hard een knuppel in het hoenderhok heb gegooid. Ik volg deze discussie graag opde voet :D

Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ethiek en de paardensport, waarom ik gestopt ben met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:07

Dat dus.
In wild gaan ze gewoon dood.. niets romantisch aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:10

XladyX schreef:
Solleke_Noah schreef:
(knip) zo stelde één onderzoeker dat niet wij dieren gedomesticeerd hebben, maar dat het eerder omgekeerd is. Vanuit oogpunt van biologie zijn gedomesticeerde dieren zoals kippen, koeien en ook paarden "goed bezig": geen enkele andere diersoort is zo wijd verspreid geraakt over de hele wereld én wordt dan ook nog eens onderhouden.(knip)


Hier wil ik eens op inhaken. Vanuit een ethisch oogpunt, is een dier in het wild ook niet het beste af. Het heeft stress van roofdieren, mogelijk van dorst, honger, weersomstandigheden, fysiek lijden (bv gegrepen door een roofdier, maar toch ontsnapt) en lichamelijk zware omstandigheden (merries meestal elk jaar een veulen, hengsten in verdediging en ook stress voor de kudde) . Niet sterk genoeg = stress want alleen is zeer kwetsbaar. Ook de hiërarchie van paarden levert zowel rust als mogelijk opnieuw stress, want altijd hoger in rang in de gaten houden en uitwijken indien nodig. Paarden willen houden zoals in de natuur is een mooi streven, maar mijn persoonlijke mening is dat men op moet passen dat het echte vrije natuurlijke leven van dieren niet te veel geromantiseerd wordt. De meeste dieren in gevangenschap (ook dierentuinen) worden ouder dan in het wild.

Vanuit dit oogpunt hebben vrijwel alle gedomesticeerde dieren een stap in de goede richting genomen. Meeste dieren worden toch echt met oog op basiswelzijn gehouden. Deels vanuit ethische keuze (houden van, goed willen doen) maar ook zeker vanuit een praktisch nut (gelukkige koe is meer melk). De vraag is vooral hoeveel mogen wij verwachten van een dier, hoeveel is acceptabel? En daarin komen de vragen. Ik ben misschien een praktisch of hard persoon daarin, maar wij staan aan de top van de voedselketen. Betekent dat dat wij vrij zijn dieren te mishandelen? Nee, absoluut niet. Elke stap richting verantwoord omgaan met dieren is er 1. Maar geen enkel dier of mens kan een leven leiden geheel vrij van pijn, stress of verplichtingen om te overleven. Alles is relatief.

Ik hoop dat ik niet te hard een knuppel in het hoenderhok heb gegooid. Ik volg deze discussie graag opde voet :D


Mooie post!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:11

Heb je het boek shy boy ooit gelezen?

Mijn paarden, en ja zelfs mijn stoere kuddeleider zouden in het wild de gemakken die de mens hun bied gaan missen. Schuilstallen, vliegendekens en vliegenmaskers. Altijd genoeg te eten, een balancer om tekorten op te vangen. Hoefjes netjes bekapt, indien nodig hoefschoenen... Een paard zelf snapt daarnaast het nut van een ontwormingspuit niet maar reken maar dat zo'n spuit fijner is dan wormen.
Het wild is echt geen luizenleventje, geloof me.

Ik win geen bekers met mijn rijden maar we hebben wel lol. Met een beetje beloningsbrokjes lekker gymnastieken, en ook veel fun dingen doen. Een uurtje in de bak hoeft echt niet stom voor het paard te zijn. De trailer lopen die van mij zo op, 9 van de 10 keer gaan de dames gezellig samen en dan een leuke buitenrit doen, dat is geen straf.


Maar je moet idd kritisch blijven, en als je zelf geen goed gevoel hebt over dat uurtje in de bak moet er ergens iets veranderen.

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:12

Mindim schreef:
Ygritte schreef:

Het glas melk ben ik inderdaad zelf al van afgestapt, ik vind het gebruik van dieren voor melk niet meer van deze tijd - ook een dierenhouderij waarin natuurlijk gedrag van dieren wordt gedwarsboomd en waar veel leed bij komt kijken.

Honden vind ik dubieuzer, en dat vind ik dan weer de 'middenweg' Bij honden en katten hebben we het niet over ergens opzitten en zeer onnatuurlijk gedrag laten vertonen: honden wonen in roedels met/bij mensen, al honderduizenden jaren langer dan paarden, en vertonen bij goede verzorging weinig stereotype gedrag. Honden zijn ook makkelijker te trainen met positieve beloning (snoep, knuffel) dan een groot paard die je niet snel lang op je grote teen laat staan, bijvoorbeeld.

Ik ben ook niet pertinent tegen het houden van paarden, denk ik. In natuurlijk kuddeverband kunnen paarden zoals ze nu gefokt zijn prima leven en (over)leven in gevangenschap, denk ik. Paarden zijn natuurlijk ook hardstikke gedomesticeerd, dus helemaal 'vrij' zullen ze sowieso niet snel (over)leven. Maar ik denk dat er wel een verschil is tussen een paard op zo'n manier houden, en een paard rijden en trainen in manieren die ongezond en met dwang zijn, of fokken op zo'n manier dat dit tot gezondheidsschade kan leiden.

Ik denk (hoop) eigenlijk dat mensen over pakweg 100 jaar heel verbaasd zullen kijken naar hoe wij nu vooral veedieren houden. Ik denk dat dat dan als ouderwets en onethisch gezien wordt, of zelfs moreel verwerpelijk, zoals we nu eigenlijk al kijken naar nertsenfokkerijen en stierenvechten.


Toch is een hond in een roedel mensen absoluut niet natuurlijk, een hond in een bench ook niet, aan een riem ook niet en doodgeknuffeld worden door kinderen ook niet, om zo maar wat onnatuurlijk gedrag wat bij de mens plaats vindt, te noemen. Heel veel honden bevinden zich evengoed in een benarde positie bij de mens.


Dat is zo. :j

Ik denk echter dat ik met eerdere posters hier het eens ben dat ik ook tegen een alles-of-niets benadering ben. Elke kleine beetjes helpen. Ook iemand die één keer per week geen vlees eet draagt bij aan vermindering van vervuiling, en ook iemand die één keer per week thuiswerkt draagt bij aan vermindering van virusverspreiding.

Zo is het mij nog niet gelukt om helemáál af te kicken van zuivel, maar probeer ik wel steeds minder hiervan te eten. Ik probeer niks bij te dragen aan organisaties en instanties die ik schadelijk vind (paardrijden, veehouderij), maar probeer in plaats daarvan bij te dragen aan instanties die ik wel belangrijk vind. Soms lukt me dat helemaal, soms nét niet. Dat draagt niks af aan de hoeveelheid die ik al wel doe om achter die idealen te staan.

En ik denk dat er, zoals met alles in de wereld, niet alleen zwart-wit is maar ook veel grijs. Een hond die 3 keer per dag wandelt en alleen met zijn mensen woont heeft het inderdaad minder natuurlijk, en misschien ook minder gezond en minder conditie, dan een hond die de hele dag over een groot terrein kan scharrelen met een groep honden. Maar zo'n gezinshond heeft het dan wel weer beter dan een gemiddelde straathond die weinig eten krijgt en veel fysiek geweld te verduren krijgt, of een hond die nauwelijks gesocialiseerd alleen in een postzegeltuintje woont.

Er is een schaal van "meest optimale leefomstandigheden" naar "mishandeling", en ik zelf probeer in mijn handelingen voor mede dieren (én mensen!) het dichtst tot 'optimaal' te komen. Dat zal niet altijd lukken, maar ik vind het wel een belangrijk streven. :j

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:13

mysa schreef:
Ik vind zelf dat dieren en competitie überhaupt niet samengaan. Geldt niet alleen voor paarden.
Rijden heb ik wel lang gedaan, alleen bosritten. Dat zou ik nu nog steeds wel verdedigbaar vinden, ware het niet dat mijn ponies met pensioen zijn. Kan me niet voorstellen dat ze schade van het dragen op zich oplopen. In elk geval wordt het ras wat ik heb al zo'n duizend jaar gefokt op het dragen van lasten en ik ben een kleine lichte ruiter.
Maar meer in zijn algemeenheid ben ik het met de openingspost helemaal eens.


Mee eens.
Ik ben sinds de corona gestopt met rijden omdat ik het niet meer voor mezelf kan verantwoorden.

Hiraeth

Berichten: 3223
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:14

Ik vind het punt dat Solleke_Noah en xladyx aankaarten misschien wel het sterkste 'pro' argument tot nu toe. Een redenatie vanuit puur wetenschappelijk en biologisch inzicht heeft voor mij meer waarde dan een reactie dat iemand zijn paard toch echt blij kijkt als hij gereden mag worden. Dat laatste is een emotie die wij koppelen aan een bepaalde expressie or bepaald gedrag. Ondanks dat ik ergens wel het idee heb dat paarden positieve reacties kunnen vertonen tegenover paardrijden, is het niet het beste punt om de gehele argumentatie op te laten rusten dat paardrijden wel ok is. Ik vind het dus een hele waardevolle post. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:16

Ygritte schreef:
Dat is zo. :j

Ik denk echter dat ik met eerdere posters hier het eens ben dat ik ook tegen een alles-of-niets benadering ben. Elke kleine beetjes helpen. Ook iemand die één keer per week geen vlees eet draagt bij aan vermindering van vervuiling, en ook iemand die één keer per week thuiswerkt draagt bij aan vermindering van virusverspreiding.

Zo is het mij nog niet gelukt om helemáál af te kicken van zuivel, maar probeer ik wel steeds minder hiervan te eten. Ik probeer niks bij te dragen aan organisaties en instanties die ik schadelijk vind (paardrijden, veehouderij), maar probeer in plaats daarvan bij te dragen aan instanties die ik wel belangrijk vind. Soms lukt me dat helemaal, soms nét niet. Dat draagt niks af aan de hoeveelheid die ik al wel doe om achter die idealen te staan.

En ik denk dat er, zoals met alles in de wereld, niet alleen zwart-wit is maar ook veel grijs. Een hond die 3 keer per dag wandelt en alleen met zijn mensen woont heeft het inderdaad minder natuurlijk, en misschien ook minder gezond en minder conditie, dan een hond die de hele dag over een groot terrein kan scharrelen met een groep honden. Maar zo'n gezinshond heeft het dan wel weer beter dan een gemiddelde straathond die weinig eten krijgt en veel fysiek geweld te verduren krijgt, of een hond die nauwelijks gesocialiseerd alleen in een postzegeltuintje woont.

Er is een schaal van "meest optimale leefomstandigheden" naar "mishandeling", en ik zelf probeer in mijn handelingen voor mede dieren (én mensen!) het dichtst tot 'optimaal' te komen. Dat zal niet altijd lukken, maar ik vind het wel een belangrijk streven. :j


Precies, daarom noemde ik eerder ook dat je beter een gulden middenweg in alles kunt vinden. Dat is beter vol te houden en helpt evengoed en zelfs meer dieren. Ten minste zo doe ik het.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:16

Mooie berichten komen er voorbij, zoals bijvoorbeeld de stress in de natuur.


Citaat:
Maar je moet idd kritisch blijven, en als je zelf geen goed gevoel hebt over dat uurtje in de bak moet er ergens iets veranderen.

Zelf wil ik even hier op in haken.

Ik vraag me ook echt hoe mensen het ervaren als ze al trekkend en schoppen de bak door zijn gekomen en na een uur afstappen.
Ik heb vandaag zo fijn gereden?
Lekker ontspannen ritje gehad?

Of de mensen die zeggen, ik ben western gaan rijden want nu hoef ik niet zoveel gewicht in de hand te hebben??
Hoe kun je dan denken dat je fijn samen hebt gewerkt met je paard?

Ik denk oke, jaren 80 zonder internet en maar 1 instructeur om de hoek die leerde hoe het "hoorde" dan kan ik me voorstellen dat je dacht dat het zo moest.

Maar nu, hoe lang bestaat internet al? De hele wereld aan je voeten.
Nu anno 2020 verbaas ik me nog telkens weer als ik zie hoe zwaar mensen hun paarden aan de hulpen hebben en dat ze na 20 jaar eens een instructeur tegen komen die ze leert dat het zo niet hoort.

Echt hoe dan denk ik dan, hoe dan? NU?

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:16

Zeer flauw overigens degenen die het veganisme argument weer van stal trekken, pun intended. Moet je dan veganist zijn om iets aan paardenwelzijn te doen? Die zaken staan imo los van elkaar.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:17

Ik vraag me eerlijk gezegd wel eens af wie wij mensen wel niet zijn dat we een dier als ons bezit zien en hun leven bepalen.

Als we een ander mens in een kooi zouden houden, of op zouden rijden of een paar keer per dag met ze gaan wandelen zodat ze hun behoefte kunnen doen, dan kwam daar echt gedoe van.

Waarom is het bij dieren zo normaal?

Ik denk dat een deel van de diersoorten die we nu voor ons plezier hebben, ooit gebruikt werden om te overleven en dat we van daar uit tot het houden van dieren zijn overgegaan.

Ik voel me er wel eens ongemakkelijk bij, ik heb een pony en een hamster.
Ze wonen prima en ze komen gelukkig en gezond over.
Ik heb er veel plezier van en ik denk dat ik goed voor ze ben.

Pony staat 24/7 buiten en rij ik bitloos, hamster zit in een grote hamsterscape.
Loslaten in de natuur lijkt me geen optie, maar ik weet niet of ik hierna nog huisdieren neem.

Ik vind het heerlijk om dieren om me heen te hebben, maar het voelt soms ongemakkelijk om het leven van een ander wezen zo te beïnvloeden.

Westhof

Berichten: 2914
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:19

Interessant topic. Ik snap je punt! Ik denk wel dat als we allemaal stoppen met rijden, een hoop paarden bij de slager zullen eindigen. Ik denk dat veel mensen ze te duur vinden om enkel als fancy grasmaaier te dienen of voor wandelen/grondwerk. Dat is ook niet aan iedereen besteed. Dan kunnen maneges ook allemaal hun deuren sluiten. Waar moeten die dieren dan heen? Of het paarden nou uiteindelijk ten goede komt als we stoppen met rijden... Sommigen misschien, maar echt niet allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:19

Mars schreef:
Zeer flauw overigens degenen die het veganisme argument weer van stal trekken, pun intended. Moet je dan veganist zijn om iets aan paardenwelzijn te doen? Die zaken staan imo los van elkaar.

Het gaat om iets ethisch ok vinden. Hoe kan je iets voor het ene dier het ethisch niet ok vinden en voor het andere wel?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:20

Citaat:
Als we een ander mens in een kooi zouden houden, of op zouden rijden of een paar keer per dag met ze gaan wandelen zodat ze hun behoefte kunnen doen, dan kwam daar echt gedoe van.

Bij veel mensen zo'n 8 uur per dag.
Kantoor, ed. heet dat dan :P