Hulpteugels; doen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 10:30

klopt, eens.
Maar zijn basis was goed, anders kon hij in de bak ook niet alles netjes.
Dacht dat je dat ook wel zou lezen, maar helaas.

Ze hoefde het ook niet voor mij op te komen lossen. Ik had namelijk geen probleem. Dat dachten zij te zien. Net als jij. (ik ben ook niet bewust naar ze opzoek gegaan, ze boden zich zelf aan)
Ze dachten net als jij dat ze mij wel even konden laten zien hoe ik het aan moest gaan pakken.
Je weet wel, al die andere die de basis niet goed hebben, domme sulletjes in paardenland die er niets van snappen.Zelfs niet na 25 jaar paarden opleiden
Maar ze gingen op hun bek, heel hard.
En ik vond het jammer, had graag DE tip gehad waar ik verder mee kon.
Maar die hadden ze niet.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:35

Als je geen probleem hebt heb je ook geen middelen nodig.

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:39

Clasical schreef:
Als je geen probleem hebt heb je ook geen middelen nodig.

Je moet dus gewoon zorgen dat je geen problemen krijgt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:47

Clasical schreef:
Als je geen probleem hebt heb je ook geen middelen nodig.

jij ziet dat als probleem, ik niet.
Dat is het verschil.
Die 2 meiden vonden dat ook een probleem, totdat ze vertrokken zonder tips.
Toen werkte hun theorieboekje niet meer.
En ik heb heb ondertussen een braaf paardje waar ik lekker mee naar buiten ga aan een lang teugeltje. Dus welk probleem??

Janneke2

Berichten: 22945
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 11:48

sanne83 schreef:
Theorie is niet alleen een boekje lezen. Het is oorzaak en gevolg ontleden. Waarom doet het paard nu wat hij doet? Waarom doet hij z'n hoofd omhoog? Waarom gaat hij er op buitenrit vandoor? Waarom is hij stug en strak en zet hij z'n kaak vast?
Als je op die manier naar problemen en oplossingen kijkt, dan zijn hulpteugels vaak de equivalent van het knipperend lampje op je dashboard afplakken ipv uitzoeken waarom dat lampje knippert en de olie of benzine bij gaan vullen :+


Geciteerd met instemming.

Ik ben mij aan het bekwamen in een opmerking van Thomas Ritter: die man kijkt (in draf) zodra 'de neus tegen de teugel komt' welk achterbeen er op de grond staat.
Dat is het achterbeen 'dat het moeilijkste draagt' - en daar ligt doorgaans de oplossing.

(Ik ben niet altijd snel genoeg met kijken, maar doorgaans valt het samen met de verticale onbalans. Veel gewicht op linksvoor wil doorgaans zeggen dat rechtsachter 'buiten de massa' blijft, en braaf duwt ("hij moet voorwaarts!") maar niet draagt.)

En voor gedonder op buitenritten heb ik de balansteugel en de one rein stop. (Beiden niet erg klassiek, maar wel effectief.)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 12:12

CalipsoLover schreef:
Het doel is om al eens de druk in het bit te laten voelen, zodat ze niet verschiet eenmaal je er op zit en je de teugel vast neemt. Nu had iemand het er boven wel al gezegd, ik heb persoonlijk liever dat ze dan een keer wild doet aan de longe op die druk, dan als ik er op zit.


Waarom zou ze wild doen? Wat had je verder aan voorbereiding gedaan met het bit? Wat had je gedaan als ze wel "wild" was geworden aan de longe? Wat had ze er dan van geleerd?

Clasical schreef:
Ik kom altijd uitzonderingen tegen, daarvoor zie ik paarden genoeg.
En dan blijkt dat al die uitzonderingen in de basis universeel zijn.
En er zijn nog heel veel tussenstappen in thuis schriktraining doen en kilometers buiten rijden


Ik ben het met je eens. Dit is ook mijn ervaring.
Máár ik vind het ook onzin om een soort van heilige te spelen hier. Het is ook een heel proces waar je doorheen gaat (als je dat wilt trouwens ;) ) en waar ik het 15 jaar geleden als een overwinning zag om geen hulpteugel nodig te hebben, kan ik nu hetzelfde hebben met een trensbit of überhaupt een optoming. Waar leg je überhaupt de grens van wat een hulpmiddel is?

Plus dat niet elke quick fix slecht is. Op elk moment, voor elke ruiter, in elke situatie. Ja, ik ben het eens dat er in 99% van de gevallen sprake is van een ontzettend slechte basis, maar soms moet je iets. In een bepaalde situatie. In een niet ideale wereld.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 17:30

Als je het voor 99,5% prima gaat kun je best voor die 0,5% een hulpmiddel gebruiken omdat he zelf fysiek of gewoon rijtechnisch niet zover bent. Zolang je maar beseft wat de hulpteugels doet en waar het op inwerkt,

Probleem is dat bij veel mensen heel veel niet prima gaat en ze daarnaast geen idee hebben hoe de hulpteugels inwerkt. En ja, die mensen zie ik in het dagelijks leven.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 07:57

fransje23 schreef:
Als je het voor 99,5% prima gaat kun je best voor die 0,5% een hulpmiddel gebruiken omdat he zelf fysiek of gewoon rijtechnisch niet zover bent. Zolang je maar beseft wat de hulpteugels doet en waar het op inwerkt,

Probleem is dat bij veel mensen heel veel niet prima gaat en ze daarnaast geen idee hebben hoe de hulpteugels inwerkt. En ja, die mensen zie ik in het dagelijks leven.

Dit vind ik mooi gezegd!
Precies, zo zie ik het ook.

Je moet heel goed beseffen dat een hulpteugel extra in kan werken. En zou je hem verkeerd gebruiken zelfs continue.
En goed beseffen dat het niet het gewone trainen vervangt.
Je paard gaat er namelijk niet van leren goed aan het been te zijn. Je paard gaat er niet van leren goede aanleuning te krijgen, zijn achterhand goed te gebruiken, in evenwicht te lopen enz enz enz.
Dat kan namelijk alleen door goed te leren rijden, met een ruiter die voelt.

Als je mij vraagt zonder onderbouwing is een hulpteugel goed zeg ik ook nee.
Maar met onderbouwing, wetende hoe een ruiter rijd, kan ik best ja gaan zeggen.

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:13

En zo gebruikt dus iedereen hulpteugels te pas en te onpas alleen mar omdat men niet in staat is of te lui is is te bergrijpen dat zijn paard een onderliggeld probleem toont dat vooral niet bestreden moet worden door onderdrukking, maar opgelost met inzicht, vriendelijk geduld en door er de tijd voor te nemen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:28

Niet mee eens.
Je bent echt niet de enige in paardrijland die nadenkt over wat hij doet. En ook gewoon de tijd nemen.
En niet alles heeft een onderliggend probleem. Soms kun je dingen ook kapot filosoferen .
Terwijl een paard is van het nu en nu actie-reactie.
Uiteindelijk onderdruk je een paard altijd als je van hem wilt dat hij luistert.
De hoger in rang in het weiland onderdrukt ook de lager in rang.
Wil je dat niet kun je beter geen dieren houden.

En natuurlijk zie ik ook mensen hun paarden rijden met en zonder hulpteugel waar ik buikpijn van krijg.
Zie ik ook les gegeven worden dat ik denk, wat anno 2020 nog zo?
Maar gelukkig is dat héél vaak ook niet.

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:32

"It’s not surprising that people think that, instead of helping the horse understand, they have to MAKE him do things.
It’s the ‘making’ part that causes people to use a lot of unnecessary firmness, which is exactly what those horses can’t understand." - Bill Dorrance.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:40

Jij laat hem net zo goed dingen doen die het paard liever zelf anders had gedaan, verbeeld je niet in dat jij het perfect doet.
Mensen die beweren het zelf beter te doen dan ander, daarvan weet ik door de jaren wel van dat vaak het tegendeel waar is.
Die geloven te hard in zichzelf. En zijn daardoor het totaalbeeld kwijt.
En ja dat zie ik ook duidelijk van enkele in dit topic. Precies hetzelfde als die 2 die met mijn paard wel "even" lieten zien hoe ik het moest gaan doen, maar uiteindelijk met NUL tips voor de dag kwamen.
Maar de theorie was prachtig, dat moet ik ze nageven.
Maar ik kijk er voortaan doorheen.

"Respect en vertrouwen geven kalmte en gehoorzaamheid" is je onderschrift
Je vergeet duidelijkheid en consequent zijn.
Zonder dat krijg je geen vertrouwen of respect.

maralyn

Berichten: 10469
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:41

_Penotti schreef:
Jij laat hem net zo goed dingen doen die het paard liever zelf anders had gedaan, verbeeld je niet in dat jij het perfect doet.
Mensen die beweren het zelf beter te doen dan ander, daarvan weet ik door de jaren wel van dat vaak het tegendeel waar is.
Die geloven te hard in zichzelf. En zijn daardoor het totaalbeeld kwijt.
En ja dat zie ik ook duidelijk van enkele in dit topic. Precies hetzelfde als die 2 die met mijn paard wel "even" lieten zien hoe ik het moest gaan doen, maar uiteindelijk met NUL tips voor de dag kwamen.
Maar de theorie was prachtig, dat moet ik ze nageven.
Maar ik kijk er voortaan doorheen.



Ho..ho..
Op de bal. Niet op de man.
Nergens voor nodig.


Lichtheid heeft wel gelijk.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:43

OP de man gaat het al steeds Maralyn.
Want als iemand als ik een slof gebruikt krijg ik ook op de man te horen dat ik het fout doe en stappen oversla, quick fixs en dat soort beweringen zonder het paard of mij te kennen.
Zonder zelfs maar echt te lezen.

Jij vind dat lichtheid gelijk heeft, ik vind dat lichtheid gelijk heeft, maar niet altijd.

maralyn

Berichten: 10469
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:46

_Penotti schreef:
OP de man gaat het al steeds Maralyn.
Want als iemand als ik een slof gebruikt krijg ik ook op de man te horen dat ik het fout doe en stappen oversla, quick fixs en dat soort beweringen zonder het paard of mij te kennen.
Zonder zelfs maar echt te lezen.

Jij vind dat lichtheid gelijk heeft, ik vind dat lichtheid gelijk heeft, maar niet altijd.


Dat gaat op het onderwerp.
Maar het is nergens voor nodig om te schrijven "jij laat je paard net zo goed dingen doen die het paard liever anders had gedaan. Verbeeld je niet in dat jij het perfect doet"

Nergens voor nodig. Heeft totaal geen meerwaarde.
Hierdoor krijg ik het gevoel van "stokken zoeken om mee te slaan"

Mensen mogen de mening dragen, dat ze, ook in die omstandigheden vinden dan een slofteugel onnodig is.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:47

Als we met engelse spreuken gaan strooien.. Check mijn onderschrift ;)

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:52

maralyn schreef:
Dat gaat op het onderwerp.
Maar het is nergens voor nodig om te schrijven "jij laat je paard net zo goed dingen doen die het paard liever anders had gedaan. Verbeeld je niet in dat jij het perfect doet"

Nergens voor nodig. Heeft totaal geen meerwaarde.
Hierdoor krijg ik het gevoel van "stokken zoeken om mee te slaan"

Mensen mogen de mening dragen, dat ze, ook in die omstandigheden vinden dan een slofteugel onnodig is.

Iedereen doet dingen fout, echt iedereen. Ik ook. En dat durf ik toe te geven.

Maar continue word hier met en zonder spreuken juist met stokken geslagen naar mensen die eerlijk toe durven te geven, met onderbouwing, waarom er eens een hulpteugel word gebruikt.
Dat is net zo op de man hoor.
Het komt telkens erg neerbuigend over, kijk ons eens geweldig zijn. En die andere zijn zo slecht, weten niets van het wezen paard. Echt zo...bleh.
Nou daar kijk ik doorheen. Heb dat te vaak gezien. En dat is wat ik schrijf.
Mag je op de man vinden, het gaat namelijk al steeds op de man. Nu is de bal terug gekaatst.

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:55

lichtheid schreef:
En zo gebruikt dus iedereen hulpteugels te pas en te onpas alleen mar omdat men niet in staat is of te lui is is te bergrijpen dat zijn paard een onderliggeld probleem toont dat vooral niet bestreden moet worden door onderdrukking, maar opgelost met inzicht, vriendelijk geduld en door er de tijd voor te nemen.


Nee, want veel mensen beredeneren niet eens hoe een hulpteugels in werkt. Wat het doet met het lichaam en waar er een hiaat of fysieke beperking van de ruiter zit.
Die denken, het hoofd moet naar beneden, ik moet controle , paard is te sterk dus een hulpteugels. Alles wat daarom heen hangt laten ze buiten beschouwing.

Denk dat Penotti dat ook wel met mij eens is. :)

Er zijn in deze discussie sowieso geen mensen, meer, die graag of snel hulpteugels gebruiken. Het gaat nu om een nuance tussen absoluut nóóit of een heel enkele keer met de nodige mitsen en maren.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:00

Ik ben het zeker met je eens Fransje.
Ik ben inderdaad op zoek naar de nuance, die is er nu niet.

Ik heb zelf met compleet duidelijke uitleg waarom ik in mijn situatie, met dit betreffende paard een slof heb gebruikt.
Nog word er gesproken van een paard met aangeleerde hulpeloosheid en dat soort overdreven termen.

Ik heb al toegegeven dat ik dat bij ruiters al Anky wel zie, maar een slof los op de hals, en alleen ven 100 meter erbij pakken. En nog steeds een blij-ei paard, valt daar niet echt onder.
Maar als men niet, de nuance wil zien, blijft hameren over hoe slecht die mensen zijn (wat ook om de man is) dan houd het snel op om verder te praten.
En is het voor mij juist duidelijk dat deze mensen kennis missen maar theorie prater zijn.
Prima theorie is nodig, maar zonder veel ervaring blijft het daar bij.

maralyn

Berichten: 10469
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:02

_Penotti schreef:
iedereen doet dingen fout, echt iedereen. Ik ook. En dat durf ik toe te geven.
Ik denk dat iedereen zich daar wel bewust van is.

maar continue word hier met en zonder spreuken juist met stokken geslagen naar mensen die eerlijk toe durven te geven, met onderbouwing, waarom er eens een hulpteugel word gebruikt.
Die spreuken zijn gedachtengangen en onderbouwingen. Geen stokken om mee te slaan.


Dat is net zo op de man hoor.
Het komt telkens erg neerbuigend over, kijk ons eens geweldig zijn. En die andere zijn zo slecht, weten niets van het wezen paard. Echt zo...bleh.


Dat je het neerbuigend leest, betekent niet per direct dat het neerbuigend is.
Dat is een opvatting, vaak gepaard met emoties.


Nou daar kijk ik doorheen. Heb dat te vaak gezien. En dat is wat ik schrijf.
Mag je op de man vinden, het gaat namelijk al steeds op de man. Nu is de bal terug gekaatst.

Nergens voor nodig.
Als je iets vind, wat jou niet past mag je dat best schrijven. Als je echt de wijsheid in pacht hebt, ook in discussie gebied, en je vind dat echt, ben ik van mening dat je je niet hoeft te "verlagen" tot bal terug kaatsing.


Ik ben ook hard van mening, dat als je hulpteugels nodig hebt, je of... De juiste combinatie niet bent.
Of de basis er gewoon niet voldoende in zit.

Wel snap ik, dat als je lichamelijk beperkt bent, en kracht mist, iets er mee zoekt.
Maar of de slofteugel daar geschikt voor is, is mijn volgende vraag.

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: Hulpteugels; doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:05

Je kunt beter 500gram hersenen manipuleren dan 600 kilo spieren.- Linda Tellington Jones

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:07

Wat wil je bereiken met prachtige oneliners? :)

fransje23

Berichten: 15438
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:08

maralyn schreef:
Ik ben ook hard van mening, dat als je hulpteugels nodig hebt, je of... De juiste combinatie niet bent.
Of de basis er gewoon niet voldoende in zit.

Wel snap ik, dat als je lichamelijk beperkt bent, en kracht mist, iets er mee zoekt.
Maar of de slofteugel daar geschikt voor is, is mijn volgende vraag.


Schijnbaar wel want ze heeft er drie keer meegereden en daarna nooit meer en het gaat al jaren goed. :)

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:09

En nu ik toch bezig ben met spreuken....

Allways quit at the right moment.
-Tom Dorrance

Dat wil zeggen dat je je paard voor de volgende reprise in prent wat het moet doen om "er van af te komen".
Dit is het machtigste stuk gereedschap dat een ruiter heeft.

boemel

Berichten: 8531
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:11

Ik heb mijn paard vorig jaar korte tijd door een zogenaamde professional laten trainen. De reden hiervoor was dat mijn paard erg gestresst en kijkerig was en ik hoopte dat een goede ruiter haar meer zekerheid en stabiliteit zou geven.

Al snel wilde deze amazone met slof rijden, want mijn paard moest leren waar haar hoofd hoorde te zijn en moest leren ontspannen.

Ik was niet erg enthousiast over de slof,maar op voorwaarde dat ze m echt met beleid zou gebruiken heb ik het toegestaan. In 1e instantie leek mijn paard hard vooruit te gaan.

Na korte tijd wilde mijn paard haar hoofdstel niet meer om en niet meer mee naar de rijbak en ik had discussies met mijn trainster omdat ik vond dat ze de slof er teveel aanhad.

Omdat ik mijn paard ongelukkig vond ogen, heb ik een goede masseur laten komen. Conclusie... een spierblessure in haar hals, die regelmatig schijnt voor te komen door slofgebruik.

Sindsdien ben ik helemaal klaar met hulpteugels en ook gestopt met de trainster.