Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Blaze333 schreef:Hey,
Er zijn best wat ruiters die commentaar hebben op hulpteugels.
Ik ben er niet tegen, maar ik denk dat het aan de manier waarop en de reden waarom je het gebruikt.
Want ik heb er echt een hekel aan als mensen een hulpteugel (van bijzetteugels tot slofteugel) verkeer en in het paard zijn nadeel gebruiken.
Maar wat vinden jullie eigenlijk?
lichtheid schreef:Oud gezegde:
Wanneer de kennis en de kunde van de ruiter tekort schieten dan gaat de zadelmaker zijn geld verdienen.
Mizora schreef:Van de meeste hulpteugels ben ik echt geen fan omdat ze de paarden tot last in plaats van tot hulp zijn. Daar zijn voor mij 3 uitzonderingen op: de grasteugel (Bij shetten), de martingaal (stabiliseert ook de teugels bij een onrustige hand) en de chambon.
De chambon stuurt geen hoofdhouding, alleen de maximale hoofdhoogte.
De pessoa en de longeerhulp vind ik ondingen omdat deze de beweging van de (resp. Achter- en voor)benen overbrengt in de mond, waardoor er een zaagbeweging in de mond is, die de gebruikers niet (willen) waarnemen.
lichtheid schreef:Vroeger bestond Divoza nog niet...
Citaat:Mijn huidige paard een tijdje gelongeerd met pessoa en zo’n simpele longeerhulp. Beide ondingen en trekken alleen aan de mond/het halster. Ben daar dan ook mee gestopt.
Janneke2 schreef:Citaat:Mijn huidige paard een tijdje gelongeerd met pessoa en zo’n simpele longeerhulp. Beide ondingen en trekken alleen aan de mond/het halster. Ben daar dan ook mee gestopt.
Een onderdeel van de pessoa is wat bij Linda Tellington 'the promise of engagement wrap' heet.
De belofte dat de verzameling heus komt.
Een bandage van de singel om de achterhand.
Moderne naam: BB lastic.
...of dat geldt als hulpteugel, mwah, maar het kan helpen. Knollie voelt de achterbenen beter en dat kan 'net dat zetje' zijn.