Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is het Z of hoger alleen haalbaar als je een hoge intelligentie hebt als ruiter?

- Ja
26 (6%)
- Nee
384 (93%)

Totaal aantal stemmen: 410


kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 09:59

Ik geloof daar echt geen bal van sorry, ik reed vroeger de ponys klaar voor de verkoop die de meesten niet voor elkaar kregen....het gaat om zoveel meer dan alleen slim zijn!
Eigenlijk moet ik er om lachen als je zoiets bedenkt....verveel je je zelf ivm corona thuisisolatie of krijg je zelf iets niet gedaan omdat je denkt dat het je aankomt waaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:04

kwita schreef:
Ik geloof daar echt geen bal van sorry, ik reed vroeger de ponys klaar voor de verkoop die de meesten niet voor elkaar kregen....het gaat om zoveel meer dan alleen slim zijn!
Eigenlijk moet ik er om lachen als je zoiets bedenkt....verveel je je zelf ivm corona thuisisolatie of krijg je zelf iets niet gedaan omdat je denkt dat het je aankomt waaien.


Wat is dat nou voor reactie :?
Super onsamenhangend en niet correct geschreven, zonder reden in de aanval, en niet eens een duidelijk punt gemaakt.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:06

kwita schreef:
Ik geloof daar echt geen bal van sorry, ik reed vroeger de ponys klaar voor de verkoop die de meesten niet voor elkaar kregen....het gaat om zoveel meer dan alleen slim zijn!
Eigenlijk moet ik er om lachen als je zoiets bedenkt....verveel je je zelf ivm corona thuisisolatie of krijg je zelf iets niet gedaan omdat je denkt dat het je aankomt waaien.

De meeste mensen hier - ook zij met een bovengemiddeld IQ - zijn het met je eens, maar dan zonder onaardig te worden.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:06

Tot een iq van 90 heb je 25% van de mensen. Een iq van 90 is het gemiddelde van mbo2. Ik kan dat niveau lastig inschatten. Is het op dat niveau lastig om consequent een proef (routegewijs) foutloos uit je hoofd te rijden en je dan nog te kunnen focussen op het goed rijden (bepalend voor je eindscore), als de proeven in principe elke paar wedstrijden wisselen?

Ik verwacht dat dit met een iq van 90 wel gaat, maar dat dit daaronder al snel lastig wordt. En dan wordt Z+ rijden op wedstrijdniveau toch rap lastiger.


kwita schreef:
Ik geloof daar echt geen bal van sorry, ik reed vroeger de ponys klaar voor de verkoop die de meesten niet voor elkaar kregen....het gaat om zoveel meer dan alleen slim zijn!
Eigenlijk moet ik er om lachen als je zoiets bedenkt....verveel je je zelf ivm corona thuisisolatie of krijg je zelf iets niet gedaan omdat je denkt dat het je aankomt waaien.


Er staat toch niet dat het alleen maar dat om slim zijn? Er staat dat er een bepaalde intelligentie (later gespecificeerd op 104+, dus 40% van de bevolking) als minimale vereiste is. Net zoals lenig zijn dat voor turnen is, maar lang niet alle lenige mensen kunnen turnen.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:51

Dingen uit je hoofd leren is geen teken van intelligentie maar van een goed geheugen
Laatst bijgewerkt door Qimm op 14-03-20 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 10:51

Djali schreef:
Elk Z-ruiter zal beamen dat je er inderdaad een hoog IQ voor nodig hebt :Y)

Maar zoals met de meeste dingen in het leven, is een hoog IQ geen voorspeller voor succes.

Iets bereiken in het leven, is met de meeste dingen in het leven een belangrijk samenspel van meerdere factoren.

Ik durf ervoor te wedden dat je een hele variatie aan intelligentiescores aantreft in de hogere klasses :)


Mooie omschrijving. Dat geloof ik zeker dat t te maken heeft met meerdere factoren

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 10:53

Annekeee schreef:
Leuke stelling :j

Ik weet niet (meer) wat mijn IQ is. (Mbo 4 afgestudeerd) Maar wel Z dressuur.

Ik denk dat dat cijfertje van het IQ niet veel bepalend is. En daarbij, wat is Z rijden?!
Er zijn mensen die elk weekend starten en zo uiteindelijk het Z in komen. (Met een leerpaard wellicht) en natuurlijk dan moet je ook nog de juiste ‘knoppen’ weten te gebruiken. Maar dat is ook een kwestie van leren...

En Z rijden of hoger ligt niet altijd alleen aan de ruiter. Ik ben helaas gestrand in het Z1 omdat mijn paard de wissels niet sprong. Dat lag zeker ook aan mij als ruiter, maar div int. GP amazones kregen het hem ook niet geleerd...

En dan nog de vraag, hoe rij je het Z. Vele combi’s laten de paarden trucjes lopen. Terwijl echt dressuur is dat de oefeningen voort vloeien uit de juiste basis.

Ik ken iemand, die liet haar paard appuyeren dmv haar binnenbeen. Nou HOE dan. Maar haalde winst in het Z.. ?!?


Dat laatste zie ik idd ook veel voorkomen in de ring. Er worden idd trucjes aangeleerd en het paard wordt dan niet gegymastiseerd.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 10:54

Mizora, dat gemiddelde niveau kan dat zeker, zou wat zijn zeg :)
Zwakbegaafd tussen 70 en 85 zal misschien wat anders worden.
Die gaan denk ik ook al vaak naar speciaal onderwijs en daar zal een MBO vermoed ik niet haalbaar voor zijn.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-20 10:56

Djali schreef:
kwita schreef:
Ik geloof daar echt geen bal van sorry, ik reed vroeger de ponys klaar voor de verkoop die de meesten niet voor elkaar kregen....het gaat om zoveel meer dan alleen slim zijn!
Eigenlijk moet ik er om lachen als je zoiets bedenkt....verveel je je zelf ivm corona thuisisolatie of krijg je zelf iets niet gedaan omdat je denkt dat het je aankomt waaien.


Wat is dat nou voor reactie :?
Super onsamenhangend en niet correct geschreven, zonder reden in de aanval, en niet eens een duidelijk punt gemaakt.


Ik dacht precies hetzelfde als jij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:22

Qimm schreef:
Dingen uit je hoofd leren is geen teken van intelligentie maar van een goed geheugen

Hoewel Mizora op zich wel een goed punt aanhaalt: het gaat niet alleen om het uit het hoofd leren van de proef, maar de combinatie van het uit het hoofd leren én het gelijktijdig rijden van een paard. Ik denk dat onder een bepaald IQ, dat wel significant lastiger zal worden dan voor mensen met een meer gemiddeld IQ.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:36

Mkango schreef:
Qimm schreef:
Dingen uit je hoofd leren is geen teken van intelligentie maar van een goed geheugen

Hoewel Mizora op zich wel een goed punt aanhaalt: het gaat niet alleen om het uit het hoofd leren van de proef, maar de combinatie van het uit het hoofd leren én het gelijktijdig rijden van een paard. Ik denk dat onder een bepaald IQ, dat wel significant lastiger zal worden dan voor mensen met een meer gemiddeld IQ.


Is die vaardigheid IQ afhankelijk? (oprechte vraag) het rijden vereist vooral feeling, ervaring en een goede basistraining

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:39

_Penotti schreef:
Mizora, dat gemiddelde niveau kan dat zeker, zou wat zijn zeg :)
Zwakbegaafd tussen 70 en 85 zal misschien wat anders worden.
Die gaan denk ik ook al vaak naar speciaal onderwijs en daar zal een MBO vermoed ik niet haalbaar voor zijn.


Maar deze groep mensen is vaak wel streetwise. Worden snel overschat omdat ze geleerd hebben hoe te antwoorden om goed over te komen. Maar dat zegt niet zoveel over je sportprestaties. Deze groep leert langzamer en behoeven een uitleg op eenvoudig niveau. Dan komen ze ook ver.

Lampjes
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-03-20

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 11:57

En zou het dan dus zijn z og hoger alleen bereikbaar vanaf een laaggemiddeld iq

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 12:38

Ik denk eigenlijk dat Z nog niet eens een niveau is waar het een enorm verschil maakt als ik kijk naar wedstrijden of trainingen bij mensen thuis/op stal.

Maar eerlijk gezegd vind ik mensen op GP niveau ook niet allemaal bijster slim reageren altijd.

Wel is heel veel te leren en doet leeftijd ook heel veel. Een Anky verwoord zichzelf nu heel anders dan 20jr geleden. Dat is toch een stuk ontwikkeling geweest van alles wat er om haar heen als mens en product is gebeurt. Maar alsnog vind ik haar reacties niet altijd wijzen op hoge intelligentie.

Paardrijden of sport is ook echt een kwestie van willen en hard werken. Onze zoon was een talent in karate, maar wilde even later voetballen. Hij was daar alles behalve een talent, maar zag de selectie jongens altijd lopen en trainen en wilde dat ook. Hij is rechts benig en heeft zijn linker been suf getraind. Uiteindelijk bij de selectie gekomen als geval van op het randje, maar keihard gewerkt en al snel een basis plaats.
Later naar een semi prof club gegaan en gescout door een prof club. Ook nog getraind voor KNVB, maar uitgevallen met een erge blessure. Nu nog steeds een gewilde voetballer binnen zijn team.

Wat je wel ziet, omdat hij hoog zit in gemiddelde IQ dat hij enorm veel inzicht heeft bijv.
Toen hij bijv zijn eerste gitaarles had, zei zijn leraar dat hij intelligent is, omdat hij het heel snel begreep. Dat scheelt dan, maar die vingers moet je trainen, trainen en trainen.

Ik zat ook iets aan de hoge kant met mijn IQ als kind en had wel wat probleempjes, maar die werden toen nog niet erkend. Bij de paarden was de enige plek waar ik me fijn voelde...........en nog ( en de hondjes ) Naast dat stomme iets te hoge IQ, heb ik juist enorm veel gevoel voor dieren en kan met ze lezen en schrijven.
Dat is ook 1 van de redenen dat het serieuze trainen voor mij is opgehouden. Ik zag teveel narigheid.

In mijn tijd mocht je niet eens verder in de paarden als je goed kon leren. En ik had vriendinnetjes met erg rijke ouders die verder kwamen dan ik, ondanks hun lagere IQ. Maar ik heb altijd goed kunnen relativeren en jaloezie ken ik niet.

Mijn man werkt graag met zijn handen en heeft vroeg die keus al gemaakt. Ongeacht of hij meer had kunnen leren. Door de jaren heen heeft hij meer interesses gekregen. Hij houdt van dieren, maar dat gevoel heeft hij stukken minder. Hij heeft veel meer aanwijzingen nodig, ook om ze aan te voelen.

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 13:26

Mensen met een hoog IQ gaan geen wedstrijden rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:04

Qimm schreef:
Is die vaardigheid IQ afhankelijk? (oprechte vraag) het rijden vereist vooral feeling, ervaring en een goede basistraining

Deels denk ik wel. Ondanks dat rijden inderdaad voor een groot deel gevoel is, denk ik dat je ook niet moet onderschatten hoeveel hersenwerk er ongemerkt ook bij komt kijken. Daarnaast ben je in een proef ook met een aantal dingen tegelijk bezig: aanvoelen wat er gebeurt, daarop reageren, in het oog houden waar in je proef je zit, wat het volgende figuur/de volgende overgang gaat zijn en daarop anticiperen. Je hoeft geen Einstein te zijn om dat te kunnen, maar ik ken wel degelijk mensen in mijn omgeving voor wie dat al teveel is doordat ze niet de capaciteit hebben om zich op meerdere dingen tegelijk te concentreren, snel te schakelen tussen diverse (inter)acties en die ook zelfstandig en in een fractie van een seconde te analyseren. Dat zijn dingen waar jij en ik waarschijnlijk niet bij stilstaan doordat we er geen of weinig moeite mee hebben en bepaalde dingen op den duur automatisch gaan, maar er zijn mensen voor wie het gewoon een onmogelijke opgave is.

Ter illustratie: dochter van een kennis van mijn ouders is jaren geleden begonnen met autorijlessen, en waar schakelen voor de meeste mensen op den duur automatisme wordt, kon zij het na anderhalf jaar nog niet, helemáál niet in combinatie met letten op de rest van het verkeer, kijken in spiegels etc. In een automaat ging het wel iets beter, maar nog steeds niet goed genoeg om veilig de weg op te kunnen in haar eentje (rijbewijs heeft ze dus ook nooit gehaald). Verder was de theorie ook een onmogelijke opgave: zolang je dingen vroeg die ze letterlijk kon reproduceren, ging het aardig, maar meer inzichtelijke vragen, of vragen waar ze niet eerder mee geconfronteerd was, daar kon ze gewoon het antwoord niet op bedenken. Voor haar is 1+1=2, maar wat dan vervolgens 1*2 is, dat kan zij gewoon niet zelfstandig bedenken. En zo zijn er een aantal vriendinnen van haar die ik half-half ken van toen we beiden nog in de "je moet mee naar elkaars verjaardagen" leeftijd zaten, bij wie precies hetzelfde speelt.

Dus ja, ik denk dat rijden in de hogere wedstrijdsport wel een zekere mate van een vorm van intelligentie vereist, maar daarmee wil ik niet zeggen dat die lat nou zo bijster hoog ligt. Iemand die enigszins zelfstandig kan nadenken en kan anticiperen op dingen, en inderdaad gevoel heeft, zou een eind moeten kunnen komen. Maar voor de mensen in mijn voorbeeld zijn analyseren, redeneren en anticiperen gewoon ondoenbaar, en dan houdt het op.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:08

Ik denk dat je met veel gevoel verder komt met een paard dan per definitie met een hoge intelligentie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:11

Gizeppie schreef:
Annekeee schreef:
Leuke stelling :j

Ik weet niet (meer) wat mijn IQ is. (Mbo 4 afgestudeerd) Maar wel Z dressuur.

Ik denk dat dat cijfertje van het IQ niet veel bepalend is. En daarbij, wat is Z rijden?!
Er zijn mensen die elk weekend starten en zo uiteindelijk het Z in komen. (Met een leerpaard wellicht) en natuurlijk dan moet je ook nog de juiste ‘knoppen’ weten te gebruiken. Maar dat is ook een kwestie van leren...

En Z rijden of hoger ligt niet altijd alleen aan de ruiter. Ik ben helaas gestrand in het Z1 omdat mijn paard de wissels niet sprong. Dat lag zeker ook aan mij als ruiter, maar div int. GP amazones kregen het hem ook niet geleerd...

En dan nog de vraag, hoe rij je het Z. Vele combi’s laten de paarden trucjes lopen. Terwijl echt dressuur is dat de oefeningen voort vloeien uit de juiste basis.

Ik ken iemand, die liet haar paard appuyeren dmv haar binnenbeen. Nou HOE dan. Maar haalde winst in het Z.. ?!?


Dat laatste zie ik idd ook veel voorkomen in de ring. Er worden idd trucjes aangeleerd en het paard wordt dan niet gegymastiseerd.

Naja, hulpen zijn voor een groot deel natuurlijk gewoon conventie. Als jij je paard kunt laten appuyeren door aan z'n linkeroor te trekken, zegt dat in wezen weinig over in hoeverre er sprake is van gymnastiseren en in hoeverre er sprake is van een trucje. In de reguliere sport laten we een paard bijvoorbeeld versnellen door been te geven, in polo is verlichte zit een teken dat het dier moet versnellen (sommige paarden kun je drijven wat je wilt, maar zolang jij nog in je zadel zit, gaan ze echt geen pas harder) en in racing "duw" je ze als het ware door met de galopsprong mee even door je knieën te gaan en eventueel het zadel aan te raken met je billen, en is een "change of hands" ook een teken dat het dier harder moet, terwijl je daarmee je teugels vaak korter pakt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 14:29

Nouvel schreef:
Ik denk dat je met veel gevoel verder komt met een paard dan per definitie met een hoge intelligentie

Dat denk ik ook.
Ik ken mensen die de theorie perfect op kunnen zeggen.
Als je die hoort praten dan denk je, zo dat is wat.
Maar stappen ze op begrijp je waarom ze niet als een speer gaan.

Lampjes
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:17

lichtheid schreef:
Mensen met een hoog IQ gaan geen wedstrijden rijden.


:oo zou je gelijk in kunnen hebben denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:20

Lampjes schreef:
lichtheid schreef:
Mensen met een hoog IQ gaan geen wedstrijden rijden.


:oo zou je gelijk in kunnen hebben denk ik

Op basis van...?

Lampjes
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-03-20

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:26

Mkango ze relativeren teveel dingen denk ik.

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:30

Mkango schreef:
Op basis van...?


Omdat je met een groot ruimtelijk inzicht niet anders kunt concluderen dan dat je op een wedstrijd alleen maar hebt te verliezen. (in de breedste zin)

Lampjes
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-03-20

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 15:35

Leg eens uit lichtheid

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:39

toch bijzonder hoe mensen een stelling zo kunnen verbuigen dat ze hun eigen riedeltje over paardenwelzijn en rijtechniek kunnen afsteken.