Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is het Z of hoger alleen haalbaar als je een hoge intelligentie hebt als ruiter?

- Ja
26 (6%)
- Nee
384 (93%)

Totaal aantal stemmen: 410


Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 16:58

JeanneV schreef:
toch bijzonder hoe mensen een stelling zo kunnen verbuigen dat ze hun eigen riedeltje over paardenwelzijn en rijtechniek kunnen afsteken.


Knap inderdaad, getuigt van een hoge intelligentie maar geeft ook weer aan dat dat niet alles zegt :+ .

De stelling klopt natuurlijk niet. Een hoog niveau in de paardensport bereiken is volgens mij altijd een mix van doorzettingsvermogen, verstand, talent, motoriek, begeleiding, kwaliteiten van je paard, ...... ben ik nog wat vergeten?
Het verschilt per situatie wat het belangrijkste is. Als je een heel goed paard hebt en zelf mega veel talent, kom je er wel. Maar met veel doorzettingsvermogen kom je er ook wel als je een minder paard hebt.

Ik denk wel dat een hoog IQ / een flinke portie verstand mensen kan helpen om ná hun carrière als ruiter een succesvol bestaan op te bouwen in de paarden (of daarbuiten).

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:09

Nu vind 104 niet een hoog maar normaal IQ , in ons gezin , die alle drie gereden hebben zit het IQ hoger. Maar de wil om het allerhoogste wat mogelijk is er uit te halen heeft niets met IQ maar met talent, gevoel, doorzettingsvermogen, zelfreflectie, oog hebben voor de capaciteiten van je rijdier en nog heel veel zaken af , en daarbij maakt een IQ van 100 of 90 of 110 geen verschil.

Lampjes
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 17:52

Klopt bigone. Iq tussen de 90 en 110 is gewoon een gemiddeld iq.tussen de 110en de120 a 125 is bovengemiddeld daarboven hoogbegaafd. Maar er zijn veel soorten intelligentie en begaafdheid.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:37

Ik denk dat ik een redelijk hoog IQ heb? Gestudeerd aan de uni iig. Maar ik rijd nog lang geen Z en ga dit denk ik ook nooit halen!

Ik denk ook veel te veel na en heb enorme moeite met voelen wat er gebeurd. Nu ben ik geen topruiter en rijd ik alleen omdat ik het leuk vind, mijn prioriteiten liggen niet bij het Z :+

Ik denk dat je vanaf een IQ van 85 prima een Z proef zou moeten kunnen rijden. Het is geen hogere wiskunde en meer een kwestie van gevoel en veel oefenen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:39

Sheran schreef:
Uit de praktijk blijkt van niet _O-

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 22:59

Opleidingsniveau staat los van IQ :)

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:13

Djali dat ben ik niet helemaal met je eens. Mijn broertje heeft een gemiddeld IQ maar die zou de universiteit echt niet aan kunnen.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:16

Een van mijn kids zit op IQ van boven de 135 , uni was niks voor hem ondanks bijna fotografisch geheugen. Droge stof zei hem niks , samenwerken met anderen wel dus hbo gedaan.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:21

Er zijn zat mensen met een heel hoog IQ die niet goed zijn op school. :D
Betekent niet dat ze niks kunnen leren maar doen het op een andere manier.

Paardrijden heeft heel veel met gevoel te maken, ik denk dat iemand met een gemiddeld IQ en veel gevoel voor rijden het beter kan doen dan iemand die een hoog IQ heeft en er geen gevoel voor heeft.
Ik ken bijv. meerdere hele slimme mensen die moeite hebben hun tanden netjes te poetsen om zomaar wat te noemen. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-20 23:37

Veraaaaah schreef:
Djali dat ben ik niet helemaal met je eens. Mijn broertje heeft een gemiddeld IQ maar die zou de universiteit echt niet aan kunnen.


Klopt, niet iedereen kan universiteit aan, maar ook dat staat los van IQ :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:05

MirandaFuego schreef:
Er zijn zat mensen met een heel hoog IQ die niet goed zijn op school. :D
Betekent niet dat ze niks kunnen leren maar doen het op een andere manier.

Paardrijden heeft heel veel met gevoel te maken, ik denk dat iemand met een gemiddeld IQ en veel gevoel voor rijden het beter kan doen dan iemand die een hoog IQ heeft en er geen gevoel voor heeft.
Ik ken bijv. meerdere hele slimme mensen die moeite hebben hun tanden netjes te poetsen om zomaar wat te noemen. _O-

Maar nu trek je er hypothetische eigenschappen bij die totaal losstaan van de discussie. "Iemand met een hoog IQ maar weinig gevoel" heeft natúúrlijk minder kans van slagen dan "iemand met een gemiddeld IQ maar veel gevoel," maar andersom geldt dat net zo goed en dat is de stelling ook niet. Die richt zich immers puur op IQ, niet op of iemand met een hoog IQ een motorisch gestoorde savant is die in stilstand al bijna van het paard lazert, en of iemand met een net-benedengemiddeld IQ nog geen appel van een peer kan onderscheiden en geen grote volte van een gebroken lijn. We kennen allemaal wel voorbeelden van mensen die de uitzonderingen vormen in de betreffende groep, maar dat is niet het punt.

bigone schreef:
Een van mijn kids zit op IQ van boven de 135 , uni was niks voor hem ondanks bijna fotografisch geheugen. Droge stof zei hem niks , samenwerken met anderen wel dus hbo gedaan.

Idem met een van de buurjongens van mijn ouders. :j Dikke negens voor z'n vwo, maar uni was inderdaad niets voor hem. Ik loop nu tegen het probleem aan dat ik de uni fantastisch vond doordat ik daar veel vrijheid had en veel ruimte voor creativiteit (ook al ben ik historica), maar een heleboel functies "op niveau" vind ik echt hersendodend saai met juist te weinig praktische uitdaging, te weinig creativiteit en te weinig autonomie. Werken als exercise rider in racing vond ik op een gegeven moment ook saai worden doordat het niet echt een discipline is waarin veel hersenwerk van je gevraagd wordt, maar het was een stuk minder saai dan wat ik nu doe en waar je dus wel een universitair diploma voor moet hebben. Daar voelde ik vanaf dag één namelijk m'n ziel al leeggezogen worden. :')

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 00:43

Gemiddeld IQ op de universiteit is 115, op de TU is dat iets hoger met 120. Voor het HBO is dat 108. Toch wil opleiding inderdaad niet zoveel over iemands intelligentie zeggen. Dat is wel heel erg simpel gedacht, als je ver af gaat wijken van de standaard is het zelfs waarschijnlijk dat de hoge intelligentie de schoolresultaten negatief beïnvloed.

Terugkomend op de oorspronkelijke vraag: als je de standaarddeviatie van 15 aanhoudt spreek je over een hoge intelligentie vanaf een IQ van 115. Ik denk niet dat elke Z+ ruiter dat heeft.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:39

Veraaaaah schreef:
Djali dat ben ik niet helemaal met je eens. Mijn broertje heeft een gemiddeld IQ maar die zou de universiteit echt niet aan kunnen.


Maar je kan nog versteld staan van wat iemand kan als hij echt heel graag wil of ouder wordt.

Er zijn nog genoeg mensen die van vmbo, naar Havo, naar Vwo en daarna Uni doorstromen omdat ze echt een droom hebben.
Het is alleen steeds lastiger geworden om langer over een studie te doen.

Onze zoon ging van Vwo naar Havo en voelde zich daar echt prettiger. Toen 2e studie Hbo en werd hem gevraagd of hij niet beter naar de Uni kon gaan.

Het is heel moeilijk. Als je goed kan leren, weet je vaak dat mensen veel van je verwachten en mensen hebben ook snel een mening. Lager dan je niveau kiezen kan echt lastig zijn.
Ik mocht zelf niet doen wat ik wilde, omdat ik te goed kon leren en heb toen mijn school vaarwel gezegd. ( ook door andere oorzaken )
Onze zoon kreeg veel commentaar van vrienden op het Vwo toen hij naar de HAVO ging. De meesten gingen naar de Uni en hadden wel commentaar dat hij "maar" naar het HBO ging.

Waar we een tijd op stal stonden, kon 1 meid goed leren en was een brave VWO leerlinge. Ondanks meerdere klanten en zogenaamde vriendinnen die dat niet konden, werden er nare grapjes over mensen op de HAVO gemaakt.

Dan kan je nog zo een hoog IQ hebben, maar ben je voor mij behoorlijk dom als je zo denkt en reageert.

Op Bokt zelfde. Meeste mensen zijn paarden mensen. Het is een vrij land en iedereen mag een mening hebben. Maar uit je die mening, moeten anderen daar commentaar op hebbenDan ben je dus zelf geen haar beter.
Iedereen roept altijd dat een hoog IQ niks zegt over EQ, maar als je echt wil, kan je leren, kan je ontwikkelen en wel leren wat wel of niet gepast is.

Lampjes
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 14:57

Het lijkt of veel hier denken dat een hoog iq automatisch een onhandige nerd betekent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:26

Lampjes schreef:
Het lijkt of veel hier denken dat een hoog iq automatisch een onhandige nerd betekent.

Dat lijkt niet alleen zo, dat is zo. :+ Discussieert ook héél irritant, dat soort "what if" hypotheses, want men vergelijkt appels met peren ("een onhandige nerd" versus een "horse savvy, meer praktisch ingestelde ruiter," terwijl er binnen de betreffende groepen net zoveel variatie is in overige eigenschappen dan tússen de betreffende groepen).

Aangezien we het hier deels ook over ruitergevoel e.d. hebben en om aan te geven in hoeverre mensen van elkaar verschillen: ik ben absoluut geen sterruiter, maar voel wel redelijk goed aan wanneer een paard bijvoorbeeld spanning aan het opbouwen is, en hoe ik dat op dat betreffende paard het beste kan laten afvloeien, of wanneer een paard even doorgepakt moet worden en wanneer dingen met fluwelen handschoentjes moeten. Dat is, wat ik al eerder aangaf in een post, een groot deel gevoel, maar ook een stukje redenering (als ik A doe, reageert dít paard met B) dat vrijwel automatisch gaat en waar je ook heus geen Einstein voor hoeft te zijn.

Een vriendin van mij met een vergelijkbaar IQ, kan dat bijvoorbeeld dan weer tótaal niet. Subtiele signalen ontgaan haar volledig, tot het signaal zo duidelijk dat ze er niet meer omheen kan (paard komt tegen de hand, bokt, gaat er vandoor, of whatever), en ze dus te laat is. In theorie kan ze nog zoveel theoretische kennis vergaren en het allemaal proberen te beredeneren, in de praktijk zal ze het maar met de grootst mogelijke moeite kunnen toepassen doordat ze dat stukje gevoel niet heeft en deels ook een stukje praktisch inzicht mist daarin.

En uit ervaring kan ik ook zeggen dat dat gevoel of de meer beredenerende aspecten niet per se voorbehouden zijn aan mensen met een bepaald IQ. Ik heb zat intelligente mensen gezien zonder ruitergevoel, zat intelligente mensen met, en ook zat "ik werk liever met m'n handen dan met m'n hoofd" ruiters die óók geen ruitergevoel hebben en alles proberen op te lossen door er maar met een zweep op te rammen, want daarvan stopt je paard met dribbelen of zo.

F_Orumster

Berichten: 15320
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 15:29

Ik denk dat een combinatie van EQ en IQ nodig zijn. Iemand met een hoog IQ zou de techniek sneller doorzien kunnen, maar een stukje gevoel, reactievermogen, interpretatie en overbrenging missen. Een hoog EQ kan misschien wat langer over de achterliggende theorie doen.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:56

Mijn man heeft een gemiddeld IQ, maar lager dan ik. Hij is echt lief en goed voor de dieren, maar voelt ze echt minder aan. Ik moet hem met rijden veel meer begeleiden en alles uitleggen. Hij pakt niet alles op. Maar hij is ook veel kater begonnen. Sowieso met dieren.

Mijn IQ is hoger en mijn gevoel is veel sterker ontwikkelt. Maar eerlijk is eerlijk, heb ik ook altijd veel minder uitleg nodig gehad en snap ik snel wat van me verwacht wordt.

Ik kan wel met mensen kletsen en ben niet asociaal of onvriendelijk. Maar ik denk dat mijn man van mensen juist weer meer kan hebben dan ik. Ik ben snel vies van mensen, sneller geirriteerd etc.

Dus iedereen ontwikkelt zijn IQ en EQ ook anders. Je hebt je eigen prioriteiten, talenten en behoefte's.

En misschien zijn dieren ook duidelijker en eerlijker voor mij. Ik begrijp ze beter, vertrouw ze meer etc. Dat wil niet zeggen dat je niet hebt geleerd hoe je je moet gedragen in gezelschap. Maar soms speel je toch toneel, omdat we nou eenmaal dingen van elkaar verwachten.

Bij dieren hoeft dat niet en werkt het ook tegen je. Maar als iemand lesgeeft die alleen de theorie begrijpt en zelf bijv max Z heeft gereden, snapt ook niet altijd hoe en waarom. Maar het zijn wel de mensen die kennis proberen door te geven en daar gaat wel veel mis.

En zoals eerder is gezegd; geld..........Ik had vriendinnetjes met geld, kinderen van stallen en maneges met diverse pony's, wisselende pony's, continu op wedstrijd etc. Ik zeg niet dat ik nooit boven ze eindigde, maar het werd je aangesproken dat je als "gewoon" kind met 1 pony never de top zou kunnen halen.
En ik had die behoefte ook niet zo sterk. Ik wilde mn pony niet kwijt en vond meedoen leuker dan winnen.

Dus je kan je ook afvragen waar die drive vandaan komt om mee te willen doen, de top te willen bereiken etc. Dat gaat soms ten koste van veel dingen en is niet altijd het leukste pad om te bewandelen.

Zoolgangster

Berichten: 9600
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:59

Sheran schreef:
Uit de praktijk blijkt van niet _O-


Gezien de vele in de krul getrokken in 3 delen lopende stumperds denk ik dat ook. (Dat je geen hoge intelligentie nodig hebt in de Z, voor de duidelijkheid). :j

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Z of hoger, alleen bereikbaar met hoge intelligentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 01:48

Maar zoals nu alweer blijkt, roep ik al jaren; mensen zijn de grootste kudde dieren die er zijn. Als iedereen zijn paard in een krul trekt, hoort het zo. Mensen hebben heel weinig vermogen om zelf na te denken en een eigen weg in te slaan denk ik. Dat hangt niet af van je IQ of EQ, maar hoe sterk je als persoon bent.