Spieropbouw achterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Spieropbouw achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 13:27

Hej allemaal,

Mijn jonge merrie van 4,5, PRE, heeft nog een vrij zwakke achterhand.
Ik probeer af te wisselen tussen rijden, grondwerk en longeren,
momenteel rij ik haar 1-2x per week een 30-tal minuten.
Ze is recentelijk volledig gecheckt door de fysio en is kerngezond en soepel,
Zadelpasser is ook pas geweest en er komt binnenkort een nieuw zadel,
maar ik mocht gerust nog wel eventjes rijden met mijn huidige van haar.

Deze zwakke achterhand uit zich erg in de galop, dit vind ze nog heel moeilijk, waardoor ze
af en toe protesteert als ik dit wil vragen, ze wil dan wel aanspringen, maar kruipt dan erg achter de teugel en bolt zich nogal op en vertraagt om eraan te ontsnappen. Het kan mogelijk zijn dat ze ook wat protesteert op het zadel dat wat aan de smalle kant aan het worden is, de zadelpasser komt over 1,5 week met nieuwe zadels om te testen. Tot die tijd beperk ik het rijden tot 1x per week.

Ik ben op zoek naar nog leuke afwisselende oefeningen om dus specifiek die achterhand en achterbenen
te versterken, zowel op de grond als onder het zadel!

Wat ik hier nu specifiek al voor opneem in de training is:
- achterwaarts stappen aan de hand
- zijgangen aan de hand
- Overgangen aan de longe
- Cavaletti draven aan de longe
- Aangalopperen en paar passen galop ohz
- veel overgangen ohz
- begin achterwaarts ohz

Zijn er nog oefeningen die bij jullie opkomen? Of leuke combinaties van oefeningen?

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Spieropbouw achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:36

Werken aan de hand op de volte. Het achterbeen correct laten onder treden om deze zo sterker te maken.
Verder schouderbinnenwaarts aan de hand.
Ik weet niet of je al naar buiten kunt maar heuveltjes zijn spelenderwijs ook praktisch om mee pakken.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Spieropbouw achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:11

Galopovergangen aan de longe. Vooral stap-galop paar sprongen dan draf paar passen en weer rondje stappen en herhalen. Aangalopperen vanuit stap zorgt dat ze wel kracht moet zetten ipv vanuit draf in de galop vallen. Dit is een vrij zware oefening dus bouw genoeg stap tussendoor in en vraag het niet te vaak als ze het moeilijk vind.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Spieropbouw achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:18

Misschien heuveltjes pakken als je naar buiten kan? Voor de rest doe je al heel veel. Het kost eenmaal gewoon veel tijd en balans :)

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: Spieropbouw achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 14:54

Werk aan de oefeningen van een B proef, ze zijn ervoor.
Verder geen geprutsel, je paard is volwassen op 8 jarige leeftijd.

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 15:25

timokyana schreef:
Werken aan de hand op de volte. Het achterbeen correct laten onder treden om deze zo sterker te maken.
Verder schouderbinnenwaarts aan de hand.
Ik weet niet of je al naar buiten kunt maar heuveltjes zijn spelenderwijs ook praktisch om mee pakken.


Ja, daar werk ik wel op, stap en draf en ook die schouderbinnen aan de hand pak ik mee!
En ja, we zijn 2 weken geleden voor het eerst op wandeling geweest, wel nog in groep,
maar helaas is het hier zo goed als vlak, dus veel heuvels ga ik niet tegenkomen onderweg :/


Sas_Mon schreef:
Galopovergangen aan de longe. Vooral stap-galop paar sprongen dan draf paar passen en weer rondje stappen en herhalen. Aangalopperen vanuit stap zorgt dat ze wel kracht moet zetten ipv vanuit draf in de galop vallen. Dit is een vrij zware oefening dus bouw genoeg stap tussendoor in en vraag het niet te vaak als ze het moeilijk vind.


Heb je eventueel tips om die overgang stap-galop er goed op te krijgen? Ze is wat lui van aard ook :p Ze is al veel actiever geworden in onze trainingen, maar is dat puur op stemcommando dat je stap-galop er op krijgt? Want dat zou inderdaad wel een hele goeie oefening zijn!


Bralindy schreef:
Misschien heuveltjes pakken als je naar buiten kan? Voor de rest doe je al heel veel. Het kost eenmaal gewoon veel tijd en balans :)


Helaas dus vrij vlak hier in de omgeving :/ Maar als ik er tegenkom, zal ik er zeker aan denken om ze eens op en af te gaan! En ja klopt, het hoeft ook niet morgen magisch beter te zijn, maar het zou leuk zijn om wat vooruitgang te kunnen beginnen maken in onze galop :)


lichtheid schreef:
Werk aan de oefeningen van een B proef, ze zijn ervoor.
Verder geen geprutsel, je paard is volwassen op 8 jarige leeftijd.


Ja, de meeste oefeningen hiervan gaan best goed, overgangen stap-draf zitten goed, licht kunnen schakelen gaat al, bochtenwerk en souplesse is heel erg verbeterd, aanleuning is grotendeels vrij netjes, maar het is dus dat aanspringen in galop en het galopperen dat een probleem vormt, vandaar zoek ik specifiek naar oefeningen om haar te versterken om die galop erin te krijgen. Zodra ik die bevestigd krijg, zijn we denk ik wel klaar om eens een eerste B-proefje te gaan proberen.

lichtheid
Berichten: 200
Geregistreerd: 12-11-19

Re: Spieropbouw achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 16:13

De volgende oefening is geduld, rustig iedere dag hetzelfde.
De galop krijg je aan het eind gratis.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Spieropbouw achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:24

Mij is geleerd: wacht met galopperen bij een barok paard, tot het dier zo sterk is dat een lange zijde schouderbinnenwaarts goed gaat (links en rechts en stap en draf).

Ik train mijn jonkie momenteel de eerste beginselen van galop op de volte aan de hand. Nou, het is pittig. (Maar het wachten betaalt zich uit, want het is wel een mooie, barokke galop op de momenten dat het lukt.)

Ik zou dus SB onder het zadel oefenen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Spieropbouw achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:17

Hoe is ze verder in de bespiering op de rug, staat ze onder een deken?

Jenara

Berichten: 1558
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 21:28

lichtheid schreef:
De volgende oefening is geduld, rustig iedere dag hetzelfde.
De galop krijg je aan het eind gratis.


Haha, tis wel een goeie tip :) Je hebt in ieder geval volkomen gelijk!


Janneke2 schreef:
Mij is geleerd: wacht met galopperen bij een barok paard, tot het dier zo sterk is dat een lange zijde schouderbinnenwaarts goed gaat (links en rechts en stap en draf).

Ik train mijn jonkie momenteel de eerste beginselen van galop op de volte aan de hand. Nou, het is pittig. (Maar het wachten betaalt zich uit, want het is wel een mooie, barokke galop op de momenten dat het lukt.)

Ik zou dus SB onder het zadel oefenen.


Dat is ook goed advies! Ben in ieder geval wel blij dat het best normaal is met een barok paard dat die galop wat moeiijker gaat. Het wijken in stap zit er in ieder geval al redelijk op, dus dan ga ik inderdaad ook aan de slag met die schouderbinnen!


Azmay schreef:
Hoe is ze verder in de bespiering op de rug, staat ze onder een deken?


Ze begint van voor wel netjes uit te zwaren, haar rug is ook al een heel pakje sterker geworden dan vorig jaar, ze staat onder een dun regendekentje. Ik zag haar begin oktober al héél veel winterhaar krijgen, dus heb dan toch maar de beslissing genomen er een dekentje op te leggen, en gelukkig, anders was het nu een hele fluffy teddybeer geweest.