Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
welmoed__ schreef:Ik kocht mijn merrie en toen stond ze op ijzers omdat (volgens de toenmalige eigenaresse) ze iets Frans stond. Haar altijd op ijzers gelaten. Toen veel blessure leed en DA adviseerde ijzer met zooltje. Verbeterde weinig, maar werd ook niet slechter. Tijd heeft ze daar op gestaan. Toen ze uiteindelijk op vervroegd pensioen ging, heb ik de ijzers er onder weg gehaald om te kijken hoe ze het deed zonder. En warempel, ze lijkt zelfs beter te gaan lopen en zit er een rustig bos ritje mogelijk er nog wel in.
FleurSandro schreef:Mijn haf liep eind vorig jaar ineens kreupel, op de foto was te zien dat zijn zool redelijk dun was en heeft toen ijzers met zooltje en siliconen gehad (alleen voorijzers). Ik ben nooit voorstander geweest van ijzer maar nu was er geen andere oplossing. Na een tijdje over gegaan op gewoon een simpel ijzer met breakover en nog nooit eerder liep hij zo fijn over alle ondergronden! Hij stampt letterlijk overal overheen waar hij voorheen heel nauwkeurig mee was, zodra er maar 1 klein steentje op de weg lag wilde hij niet meer verder en liep ontzettend op eieren. Ik ga hem in januari eraf halen ivm de sneeuw die misschien gaat komen en dan zie ik wel, als hij weer zo op eieren gaat lopen doe ik ze er gewoon weer onder!
Voor hem was dit gewoon echt een verademing, dan moet ik mijn eigen gevoel over ijzers maar gewoon aan de kant zetten.
FleurVP schreef:Ik denk dat qua beenblessures een goede smid een van de belangrijkste factoren is. Die van mij was met andere smid ineens niet meer kreupel. Voordat hij van mij was had hij hoefkatrolontsteking is daarvoor ingespoten en na paar jaar andere smid was er niks meer te zien op de foto's (toen gemaakt voor verkoop). Kan ook een de DA hebben gelegen maar de kreupelheid was blijkbaar duidelijk over bij andere smid. De smid waarbij het onstaan was probeerde zijn scheve voeten gelijk te maken. Bij mij is hij met jaar of 12/13 nog een keer gewisseld en toen was hij ineens ook van zijn brokkelhoeven af. Ik heb er nog Z dressuur mee gereden tot een jaar of 18/19 en nu als 27 jarige liep 'ie vanmiddag nog te showen in de wei. Ondanks de scheve voeten en de problemen toen hij jong was heb ik de laatste 16 jaar nooit problemen gehad. Ik laad hem dus ook nog steeds op de trailer voor enkele reis van een uur voor deze smid.
Ken ook een smid die de beweging positief dacht te beïnvloeden met wat langere 'tenen'. Dat soort dingen zou ik dus echt niet van gediend zijn. Klant van hem had toen ook peesblessure die maar niet wilde genezen. Tja als hij zijn voeten niet goed kan afrollen....
Gini schreef:Het enige nadeel is het aftrappen van de ijzers. Dan loopt ze logischerwijze weer gevoelig omdat de hoefwand mee afbrokkelt bij het lostrappen van het ijzer.
Ninx schreef:DiantaM schreef:De eerste keer dat mijn paard zijn breakover beslag onder kreeg. Wat een bizar verschil was dat.
Bijzonder, kun je vertellen wat dat verschil was?