Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight
xyzutu2 schreef:Ik zou mezelf en mijn paard uberhaupt niet in de situatie brengen waarbij ik constant zweep en sporen gebruik, laat staan elke pas, of zelfs bijna elke pas. Als je zoveel wapens nodig hebt dan is er oorlog, geen communicatie. Lukt een oefening niet? Dan doe ik een stap terug, kijk ik of het probleem zich ook al op een makkelijker niveau voordoet (vaak wel) en los het daar met communicatie en hulpen op, niet met hulpmiddelen en fysiek geweld.
Azmay schreef:Ik wacht niet tot het fout gaat. Als ze iets in 10 minuten door hebben rijd ik 10 minuten. Positief afsluiten vind ik belangrijk al is de vooruitgang nog zo minimaal.
AmoorM schreef:Moet je altijd van het paard komen met het gevoel dat je net zo hebt gereden zoals Anky? Of kun je ook tevreden zijn met minimale vooruitgang?
Punz schreef:Het meer lijkt alsof je niet helemaal helder hebt wat "goed" is. Wat vandaag goed is, hoeft dat volgende week niet te zijn.
Wat volgend jaar "goed" is, kan vandaag gewoon nog geen haalbare kaart zijn.
Kortom:
Leren is een PROCES, een paard ontwikkelen is een proces.
Dus
Als je paard niet goed aan het been is, dan ga je eerst een analyse maken van dit probleem. En dat is niet hetzelfde als het feit constateren. Je gaat dus eerst na waarom je paard niet aan het been is.
( te beginnen met... rijd ik niet met veel de veel hand ??)
Als je helder hebt waarom je paard niet aan het been is, ga je een plan maken met hoe dit in stappen op te lossen, waarbij dus lekker voorwaarts zijn op een enkele kuitdruk het eind resultaat is.
Een eerste stap kan dan zijn een half uurtje oefen : been = voorwaarts ( hoe sloom of uit elkaar ook), maar alleen maar halthouden.. been... stappen... belonen... halthouden.. been.. .stappen. .belonen
Stap- been -draf... belonen
En "goed" op dit niveau is dat er uberhaupt reactie komt, dat er uberhaupt iets van voorwaarste energie is.Is dan de overgang "goed", de reactie op het been al perfect "goed"?
Nee, natuurlijk niet.
Maar wel goed/perfect VOOR DIT MOMENT...
En daar moet het dan voor mij steeds over gaan: is het góed voor dit moment, voor deze graad van africhting, voor wat ik gezien het niveau NU mag verwachten..
Kortom:
- probleem verhelderen
- probleem analyseren
- verbeterplan maken
- en tevreden zijn met elke miniscule stap voorwaarts in het verbeter plan...
A3a1 schreef:Of jij tevreden bent kun je natuurlijk alleen zelf bepalen.
Wel vind ik dat een consequent reagerend paard erg prettig rijd, voor paard en voor ruiter.
Dus ik zou gaan voor lichte hulpen, snelle reactie en vooral, zorgen dat mijn paard er zin in heeft.
Wel zul je dan zelf goed moeten gaan rijden, anders geef je veel ongewenste hulpen.
Maanlicht schreef:A3a1 schreef:Of jij tevreden bent kun je natuurlijk alleen zelf bepalen.
Wel vind ik dat een consequent reagerend paard erg prettig rijd, voor paard en voor ruiter.
Dus ik zou gaan voor lichte hulpen, snelle reactie en vooral, zorgen dat mijn paard er zin in heeft.
Wel zul je dan zelf goed moeten gaan rijden, anders geef je veel ongewenste hulpen.
Hier ga ik in mee.
Gebruikers op dit forum: ImkeTarek en 4 bezoekers