Taboe in de paardensport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ChelseyL

Berichten: 55
Geregistreerd: 15-05-15

Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 11:51

Hoi allemaal,

Voor mijn seminar van Communicatie en multimedia design mag ik zelf een onderwerp kiezen om mij op te richten. Als echte paarden(sport)fanaat wil ik natuurlijk iets doen met paarden(sport).

Ik ga mij richten op paarden(sport)fotografie en taboes binnen de paardensport(fotografie).

Binnen de paardensport zijn fouten maken vaak nog steeds taboe, wanneer je bijv. een niet helemaal goede rijtechnische foto op internet zet wordt je al snel daarop afgeknald. En daarom zie je vaak juist HET perfecte plaatje. Ik ben opzoek naar dit soort taboes, maar ook naar taboes binnen de paardensportfotografie.

Kunnen jullie mij helpen met het vinden van deze taboes? Wat zijn jullie ervaringen?

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 11:58

Het gebruik van hulpteugels misschien

ChelseyL

Berichten: 55
Geregistreerd: 15-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-17 12:01

davinci2412 schreef:
Het gebruik van hulpteugels misschien

Dat is inderdaad een goed taboe. En waarom denk jij dat dat een taboe is binnen de sport?

monnette1

Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:41

"Hoe diervriendelijk is paardrijden/ dressuur? " We zijn allemaal dierenvrienden. Maar ik zie zelf nog al wat getrek en gedoe aan teugels e.d.
Ik vind zelf dressuren best moeilijk , en ik heb al helemaal geen talent helaas. Wanneer ik op internet kijk zie ik topruiters zomaar weg rijden. Maar als je goed kijkt zie ik toch nog al te vaak dat er venijnige ophoudingen gemaakt worden. Mijn eigen haflinger fatsoenlijk losrijden zonder dwang is echt een uitdaging geweest. Inmiddels heb ik een manier gevonden zonder dwang. Maar daar heb ik echt jaren naar moeten zoeken. Ook met lessen werd dit niet zonder dwang gedaan. Misschien zie ik het helemaal verkeerd maar ik denk stiekum dat er links en rechts echt dingen hierbij gebeuren die niet altijd even diervriendelijk zijn.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:51

Paarden slaan, bek roppen, sporen, zwepen, hulpteugels... praam?

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:40

Ik vind sporen, zwepen, hulpteugels en pramen niet echt een taboe. Gebruik het allemaal en schaam me er niet voor.
Ik denk dat vraag- aankoopprijzen van paarden en blessures van wedstrijdpaarden eerder een taboe zijn. Niemand verteld graag wat hij voor een paard betaald heeft, of geeft de vraagprijs openbaar. Nou kan dat bij een paard natuurlijk ook fluctuerend zijn, dus kan een prijs noemen niet handig zijn.
Blessures bij sportpaarden worden ook vaak onder de noemer 'rust', 'verstapt' of 'hoefontsteking' gezet. een paard met een flinke blessure blijft vaak toch een stempel houden.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:43

Misschien een actuele: Het ruitergewicht?

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:46

Maar ruitergewicht is toch iets waar juist over gesproken wordt? Taboe is iets waar niet over gesproken of benoemd mag worden. Toch? Of bedoel je dat niet TS?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:48

uiteraard zonder zelf een mening te geven over deze taboes:
- paarden naar de slacht brengen
- paard verkopen via een handelaar
- paard verkopen aan maneges
- klassieke dressuur rijden op een niet Duits geörienteerde manier
- werken met voedselbeloningen (binnen de vrijheidsdressuur is dit aanvaard, maar als ik klassiek train in de piste en een mooie reactie op de hulpen beloon met een klontje, krijg ik wel eens rare blikken of een opmerking)
- overgewicht op paard (overgewicht van mensen is in elke niche een taboe)

ik kan er nog wel wat bedenken als je me de tijd geeft :D

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:49

Het was voorheen natuurlijk wel echt een taboe. Sinds kort wordt het juist heel erg belicht. Misschien is die ommezwaai wel erg interessant voor een dergelijk onderzoek.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:52

Boos worden en/of ongeduldig zijn. Slaan en/of schoppen.
Niet oneindig doordokteren, niet opereren bij koliek.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 16-11-17 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:04

Goh, er zijn best wat taboes denk ik ...

- er voor kiezen een paard te laten inslapen wanneer er bij blessure weinig tot geen kans is op herstel
- onfrisse trainingspraktijken om paarden beter te laten presteren
- doping in de paardensport
- operaties uitvoeren om paarden binnen de standaard (bv stokmaat) te laten vallen
...

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:49

-huisvesting vind ik ook wel een behoorlijk taboe. Je mag toch echt niet zeggen dat bepaalde zaken niet horen.
-fokfouten
-overbelasting in de sport door te veel wedstrijden, of te jong.
-te jong inrijden helemaal

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:53

Rare definitie van taboe wordt hier gehanteerd.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:59

want?

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:01

ChelseyL schreef:
davinci2412 schreef:
Het gebruik van hulpteugels misschien

Dat is inderdaad een goed taboe. En waarom denk jij dat dat een taboe is binnen de sport?

Ik denk dat dit in de sport juist geen taboe is. Maar meer voor de recreationele ruiter. Toen ik op een springstal werkte werd er regelmatig met hulpteugel gereden. Maar wanneer je hier op bokt foto's plaatst dat je je paard met bijvoorbeeld een slof rijdt dan zijn het vaak de recreatie ruiters die hier commentaar op hebben.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:04

Taboe in paardensport fotografie.. manipuleren van bewegingen. En dan niet alleen door middel van huis Te moment maar ook van knippen en plakken van benen naar gunstigere positie

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:05

De soorten bitten die we er tegenwoordig maar inhangen? Verbaas me er echt over maar o wee als je er wat van zegt

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:07

Bang zijn van je eigen paard

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:29

Veel dingen die genoemd worden zijn geen taboe in de paardenwereld, maar enkel op bokt en bepaalde andere media.

Ik denk dat inderdaad blessures van de topsport paarden en dekhengsten behoorlijk taboe is. Evenals dekhengsten die bepaalde afwijkingen blijken te vererven of gewoon waardeloos fokken die dan maar naar de achtergrond weggemoffeld worden of naar het buitenland worden afgescheept.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:32

Kuggur schreef:
Rare definitie van taboe wordt hier gehanteerd.


Mee eens

taboe is een moreel verboden iets (zo ongeveer) wat bij schending meestal leidt tot reputatieschade.
Laatst bijgewerkt door Alane op 17-11-17 01:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:36

Inderdaad, de meeste zaken die hier genoemd worden zijn hoogstens omstreden, maar ik zie geen enkel "taboe" voorbijkomen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 01:40

tegenwoordig is er ook een andere, minder sterke en algemeen aanvaarde betekenis, die vanwege het voorbeeld in de openingspost door de meeste mensen gehanteerd werd.

Afbeelding

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Taboe in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 02:36

Ik weet niet of het echt een taboe is, maar ik denk dat er weinig mensen voor uitkomen dat ze hun paard wel eens ontzettend onredelijk behandeld hebben. (bv als je wil rijden en iets lukt niet, je paard er grof doorheen trekken terwijl je weet dat dat niet in de haak is, echt hard slaan terwijl het je eigen agressie is, dat soort dingen).

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 02:40

Nies_ schreef:
Veel dingen die genoemd worden zijn geen taboe in de paardenwereld, maar enkel op bokt en bepaalde andere media.

Ik denk dat inderdaad blessures van de topsport paarden en dekhengsten behoorlijk taboe is. Evenals dekhengsten die bepaalde afwijkingen blijken te vererven of gewoon waardeloos fokken die dan maar naar de achtergrond weggemoffeld worden of naar het buitenland worden afgescheept.


Ja dit wilde ik ook al aangeven. Vader van mijn paard was een fantastische goedgekeurde hengst, maar blijkt een darm infectie te vererven... heeft nog jaren lang gedekt ... en het is nog steeds niet officieel bekend gemaakt. Dat is blijkbaar een taboe, om fouten op dit gebied toe te geven.