Gevaarlijk advies wikihow?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Gevaarlijk advies wikihow?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 10:35

Ik was wat rond aan het kijken en kwam uit op deze wikihow pagina over hoe je een paard laat stoppen met bokken. http://nl.wikihow.com/Een-paard-laten-s ... met-bokken

Hier wordt als eerst de tip gegeven om een paard aan een teugel om te trekken tijdens het bokken. Is dit niet levensgevaarlijk?? (en dan heb ik het natuurlijk niet over een correcte one-rein stop, die ik zelf ook beheers) Ik kan me voorstellen dat als een onwetend iemand dit verkeerd toepast er best ongelukken kunnen gebeuren..

Wat vinden jullie van dit advies van wikihow?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:36

Als het je al lukt betwijfel ik zeer of je jezelf er meer mee in gevaar brengt dan dat je wat eerder leert vliegen dan je dacht.

Nu staan er sowieso debiele adviezen op die pagina dus waarom je nu alleen over deze valt? :=

LoveBodin

Berichten: 4354
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Gevaarlijk advies wikihow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:47

Het versterkt je positie als kuddeleider :') _O-

Gewoon met een korreltje zout nemen.
Ik denk overigesn ook eerder dat je er dan afligt, dan dat er echt iets gevaarlijks gebeurd.

Paris_
Berichten: 2122
Geregistreerd: 12-03-12

Re: Gevaarlijk advies wikihow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:51

Dat hele artikel is om te gieren _O-

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Gevaarlijk advies wikihow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:54

Wat een verschrikkelijk artikel.
Ga diep zitten. Nou onder je door laten bokken, dus staan in de beugels is vaak een stuk handiger.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 10:59

bruintje123 schreef:
Wat een verschrikkelijk artikel.
Ga diep zitten. Nou onder je door laten bokken, dus staan in de beugels is vaak een stuk handiger.

Dat ben ik met je eens, ik zit eigenlijk nooit diep in mijn zadel als ze gaan bokken, zeker omdat het ook fijner is voor je rug maar je moet er wel een zekere handigheid in/voor hebben. :)
Ik zou iemand ook niet zomaar aanraden om te gaan staan in de beugels.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Gevaarlijk advies wikihow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:00

Moet dat bij bokken in het algemeen sowieso niet? :D
Ik bedoel de ruiters zonder onafhankelijke zit gaan er bij een mini bokje toch al af.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:07

Nee hoor, met zitten blijven kan je het soms ook puur op geluk redden (als ze mooi rechtdoor bokken, zonder zigzagjes). Dan hoef je echt niet veel techniek te hebben. Maar als je diezelfde ruiter dan zou zeggen "ga maar staan en laat 'm onder je door bokken" is de kans reëel dat ie gaat.

Is het je al opgevallen dat beginnende ruiters die gaan springen de neiging hebben te blijven zitten tijdens de sprong? ;) Voor staan is er een zekere balans en reactie vermogen nodig (om de bewegingen op te vangen.) als je zit is dat minder.

Er is een reden waarom "men" altijd zegt "achterover zitten" bij bokken ondanks dat gaan staan minder klappen in de rug geeft (zowel voor paard als ruiter)
Het is makkelijker. :-)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:09

Natuurlijk gaan ze met onderdoor bokken. Maar dan is een paard ook vaker aan het bokken dan 1 keer.
Zal een paard vaker bokken dan 1 keer terwijl ze zitten worden ze ook gekatapulteerd.

1 bokje blijven hangen is dan inderdaad mazzel hebben.

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:19

JudithGigi schreef:
Ik kan me voorstellen dat als een onwetend iemand dit verkeerd toepast er best ongelukken kunnen gebeuren..


Iemand die de adviezen van WikiHow opvolgt en geen andere informatie inwint is sowieso nogal gevaarlijk bezig.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Gevaarlijk advies wikihow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:26

Volgende keer, als je paard zo bokt, even afstappen om in de neusgaten te blazen mensen. Kom op.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 11:28

Goof schreef:
Volgende keer, als je paard zo bokt, even afstappen om in de neusgaten te blazen mensen. Kom op.


Waar is dit een reactie op?


Kahawa schreef:
Iemand die de adviezen van WikiHow opvolgt en geen andere informatie inwint is sowieso nogal gevaarlijk bezig.


Dat is ook weer zo :')

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:29

JudithGigi schreef:
Goof schreef:
Volgende keer, als je paard zo bokt, even afstappen om in de neusgaten te blazen mensen. Kom op.


Waar is dit een reactie op?




Als je had gelezen had je dat op die website zien staan ;)

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:30

Goof schreef:
Volgende keer, als je paard zo bokt, even afstappen om in de neusgaten te blazen mensen. Kom op.

Doe jij dat niet? Jeetje zeg wat een onkunde :')

Wat een hilarisch artikel zeg.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:31

Fortitude schreef:
Goof schreef:
Volgende keer, als je paard zo bokt, even afstappen om in de neusgaten te blazen mensen. Kom op.

Doe jij dat niet? Jeetje zeg wat een onkunde :')



Ik moet duidelijk nog een hoop leren besef ik me nu :j

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:33

Nou als ze bokken trek ik ze de kop echt wel omhoog :) dan kunnen ze namelijk niet meer bokken..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:34

MarjanB schreef:
Nou als ze bokken trek ik ze de kop echt wel omhoog :) dan kunnen ze namelijk niet meer bokken..

Dat gaat je toch nog een keer tegen vallen vrees ik. :D Reken maar dat ze zo ook kunnen bokken.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-17 11:35

Goof schreef:
JudithGigi schreef:


Waar is dit een reactie op?


Als je had gelezen had je dat op die website zien staan ;)


Ooh whoopsie, zo in detail had ik het niet gelezen :')

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:36

Ayasha schreef:
MarjanB schreef:
Nou als ze bokken trek ik ze de kop echt wel omhoog :) dan kunnen ze namelijk niet meer bokken..

Dat gaat je toch nog een keer tegen vallen vrees ik. :D Reken maar dat ze zo ook kunnen bokken.


Haha vroeger toen ik nog wilde haren had nooit problemen mee gehad. Jonge paarden enz gereden nooit gevallen met rodeo, als ze een keer suf opzij sprongen lag ik er wel eens af maar dan verwachtte ik het niet. En als ze echt heel vies bokken houd je er toch weinig aan. Maar kop omhoog en naar voren rijden werkte tot nu toe altijd prima :)

Toothless

Berichten: 870
Geregistreerd: 08-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Re: Gevaarlijk advies wikihow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:38

Ik hoor m'n instructrice nog altijd roepen: Handen laag, achterover! OP JE BILLEN!

Maar, dit verschilde ook per bok, als ze écht los gingen in de trant van handstanden maken ging ik achterover zitten maar met een paar speelse bokjes uit blijheid ging ik voorover zodat ze in ieder geval de ruimte hadden en ik ze niet in de weg zat, ook voor m'n eigen rug

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Gevaarlijk advies wikihow?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:40

Ik ga eigenlijk nooit voorover zitten. Ik sta wel in de beugels maar ik houd mijn gewicht (probeer dat iig :D ) wel achterin. Moeilijk om te beschrijven... := Maar ik probeer dus iig in het midden van mijn zadel of iets er achter te blijven met mijn "zwaartepunt" :=

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:42

Dit hele artikel is pijnlijk maar hilarisch om te lezen :')

Nickyyyy

Berichten: 1834
Geregistreerd: 27-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:46

Ik mag toch hopen dat dit artikel door niemand serieus genomen wordt?
Zo niet, dan is het hilarisch! Zo wel, dan is het om te huilen :')

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:48

SayaJones schreef:
Dit hele artikel is pijnlijk maar hilarisch om te lezen :')


Idd. :') Eerst jezelf laten vallen, niet wegrennen en dan je paard aan je hand laten ruiken door over je hand in zijn neus te blazen. Daarna kun je gerust weer opstappen, want vanwege jullie goede band en jouw geur zal je paard weer mee willen werken. :))

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 11:54

Als je een goede band hebt met je paard kan je het paard aan je laten ruiken. De eerste stap om een paard te laten stoppen met bokken is door de waargenomen bedreiging weg te nemen. De tweede stap is door je paard jouw geur te laten signaleren door in de neusgaten van het paard te blazen. Paarden hebben grote olfactorische klieren die vele geuren opvangen om zo mensen/dieren/andere paarden te onderscheiden. Wanneer je paard je geur opvangt, zal het paard waarschijnlijk kalmeren.
Als het paard nog steeds niet is gekalmeerd, moet je even wachten. Waneer het paard nog iets rustiger is geworden kan je beginnen aan de derde stap. Je plaatst je hand op de bovenkant van de neus van viervoetige vriend en je praat tegen hem, zodat het paard zijn aandacht op jou richt. Ga hiermee door en klop op de hals van het paard. Nadat je dit gedaan hebt, loop je een rondje met je paard zodat hij/zij weer vertrouwen krijgt in de omgeving en zodat het paard ziet dat er niks is om bang voor te zijn.


hahahaha.. _O- _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Zie je jullie doen het allemaal fout!! Zal de volgende keer als ik er langs lig eerst ff in zijn neus blazen voor ik weer opstap :') :') :') :') :')