Pleidooi voor de manege

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:53

Als de tl's inderdaad overdag ook gewoon aanstaan vind ik het geen probleem. Maar vaak zie je dat dit niet gedaan wordt en dat de paarden in donkere hokken staan. Of dat de tl's zo aangelegd zijn dat de gangen wel voldoende licht hebben, maar de stallen zelf niet omdat er met dichte wanden gewerkt is (sommige stallen hebben "stenen" tussenwanden. Op zich niks mis mee, maar wel lastiger verlichten) of omdat er een zolder boven zit waardoor het licht slecht verspreid.

Je moet zonder te hoeven knijpen een krant kunnen lezen op iedere plek van de box.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:03

bruintje123 schreef:
davinci2412 schreef:
Ik ben het volledig met je eens! Manege houders hebben altijd hart voor de dieren en ja dan staan ze soms in kleine stallen of is de paddock niet gedraineerd en staan de paarden na een week slecht weer in de blub. Maar die zelfde manege houder krijgt geen lening van de bank om nieuwe stallen te bouwen of drainage aan te leggen. Al het spaargeld gaat op aan dat ene paard wat ziek wordt of aan nieuw tuigage wanneer er iets stuk is. Ik denk dat heel veel mensen enkel de buitenkant zien en niet echt naar zo'n bedrijf kijken.

Dus omdat het geld op is mag er op welzijn geminderd worden?


Tuurlijk niet, ik wil er maar mee zeggen dat er geroeid wordt met de riemen die ze hebben en dat er totaal geen hulp wordt geboden. Er wordt verwacht dat elk paard zo wordt behandeld als ieder gemiddeld privé paard, maar dat is simpel weg niet mogelijk. Toch vind ik dat lang niet elke manege het fout doet. Al is dat in de ogen van de meeste wel zo.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:05

Dus word er geminderd op welzijn. Maar met als smoesje ze kunnen er niets aan doen.
Dat maakt voor de paarden niet waarom zijn stal te klein of te donker is hoor. Of waarom hij in de blubber staat voor een klein uurtje voordat hij weer 4 uur mag hobbelen met zijn zadel wat door kosten besparing echt al lang niet meer is opgevuld.
JUIST voor een dier dat de kost moet verdienen en zoveel moet doen zou het de perfectie na moeten streven in welzijn.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:12

Alsof ieder eigen paard het zo ontzettend geweldig heeft, wat een utopie. Ik ken er genoeg die het op de zo verfoeilijke manege een stuk beter zouden hebben. Het valt alleen veel minder op. Soms zie je wat glimpjes op wedstrijden, maar heel veel gebeurt uit het zicht bij de mensen die in hun eigen bak rondrijden en hun eigen stalletje beheren.
Paardenleed komt overal voor, maar bij maneges zie je het sneller en duidelijker omdat ze veel toegankelijker zijn. Als manegeklant dan aan jou of je zoiets wilt faciliteren, of een plek gaat zoeken waar het wel goed geregeld is.

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:14

Ik ken een hoop maneges bij mij in de buurt. Maar ik ken er geen 1 die ik goed voor de paarden vind. Bij een manege komen de paarden in de zomer wel 2 weken buiten op de wei !! Verder staan ze alleen binnen. De andere maneges hebben niet eens iets wat op een wei lijkt. Paarden worden wel eens een uurtje losmgegooit maar dat is het dan ook wel. Persoonlijk wil ik daar gewoon niet aan mee werken. Dit heeft niets met geld te maken maar met keuzes en blijkbaar vinden manege houders het niet belangrijk dat de paarden naar buiten kunnen. Ja, de staldeur heeft een boog zodat ze hun snoetje naar buiten kjnnen steken als ze frisse lucht willen maar dat vind ik niet genoeg.

Ik heb nu een paar jaar niet gereden omdat ik geen geschikt bijrijpaard kan vinden maar weiger op een manege te rijden. Er zullen vast maneges bestaan die wel goed voor hun paarden zorgt, maar die heb iknog niet kunnen vinden. Niet in de omgeving van Haarlem iig. Tuurlijk iedereen die paardrijden leert zal blij zijn met een manege, maar als je al kan rijden (lees, slechts de basis kent) heb je er mi niets meer te zoeken want zoveel leer je meestal niet meer bij op een manege.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:17

MairiMacBran schreef:
Alsof ieder eigen paard het zo ontzettend geweldig heeft, wat een utopie. Ik ken er genoeg die het op de zo verfoeilijke manege een stuk beter zouden hebben. Het valt alleen veel minder op. Soms zie je wat glimpjes op wedstrijden, maar heel veel gebeurt uit het zicht bij de mensen die in hun eigen bak rondrijden en hun eigen stalletje beheren.
Paardenleed komt overal voor, maar bij maneges zie je het sneller en duidelijker omdat ze veel toegankelijker zijn. Als manegeklant dan aan jou of je zoiets wilt faciliteren, of een plek gaat zoeken waar het wel goed geregeld is.

Ja en in Afrika staan ze nog slechter.

Dus omdat er particulieren zijn die het slecht doen mag de manege het ook?
Manege is een leerschool, misschien moet daar het voorbeeld eens gegeven worden hoe het wel hoort.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:21

Goh, bij ons op de manege heeft laatst iemand zich gekwalificeerd voor de (provinciale)kampioenschappen in de L1. Met een manegepony. Is toch wel ietsjepietsje meer dan alleen de basis.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 13:22

Ja, daar heb je een punt Bruintje... De manegewereld hangt misschien nog teveel op 'het mag niet teveel kosten want anders gaat de klant naar de buren'. Waardoor het concurrentiebeleid in zijn geheel een strop is voor welzijn.

Ik geloof er sterk in dat de manegehouder best wil investeren in nog betere condities voor zijn paarden. Maar dat de TL overdag niet aangaat en het zadel een bontje krijgt in plaats van nieuwe vulling. Die keuzes zijn gebaseerd op de gemiddelde prijs van een paardrijles in Nederland. Je kop boven het maaiveld steken en ik noem even wat: +€ 30,- vragen voor een uur les 'privé of in klein verband (zeg <4). Waardoor je paarden maar 1,5 uur per dag lopen, alleen op stal zijn voor de rijles of met slecht weer en verder buiten, je paarden behandeld worden door een osteo en masseur, en twee keer per week worden bijgetraind door de Z+ ruiter.

Ja, ik geloof wel dat de maatschappelijke druk van klanttarieven een druk legt op de bedrijven die paardrijles aanbieden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:25

Kelly ik ben het helemaal met je eens dat de kosten van een les veel te laag zijn om het goed te doen.
Mag van mij echt omhoog als dat naar het welzijn van de paarden gaat.
En ik begrijp ook wel dat die manegehouder het niet doet om paardje te pesten en het noodzaak is.
Maar toch, voor het paard zelf maakt het niet uit. Die heeft nooit gekozen.

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:27

Ja en in Afrika staan ze nog slechter.

Dus omdat er particulieren zijn die het slecht doen mag de manege het ook?
Manege is een leerschool, misschien moet daar het voorbeeld eens gegeven worden hoe het wel hoort.[/quote]

Er werd gesteld dat eigen paarden een beter leven zouden hebben dan een arme zielige manegehobbelknol. Onjuist. Ze zijn er, de maneges waar ik geen stap over de drempel wil zetten. Maar er zijn er ook die het wel prima doen en wel het voorbeeld geven hoe het wel hoort.

En over voorbeelden gesproken, ga eens naar een wedstrijd. Daar zie je als onwetende mensen rijden die het in jouw ogen geweldig leuk doen en denken dat dat blijkbaar allemaal zo hoort, maar ondertussen. Het hele leven is een leerschool.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:39

De negatieve houding van ruiters tegenover manege's is wat ze kapot maakt. Ik denk dat we juist met een open mind naar manege's moeten kijken want er zitten heus goede tussen

MairiMacBran
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:45

davinci2412 schreef:
De negatieve houding van ruiters tegenover manege's is wat ze kapot maakt. Ik denk dat we juist met een open mind naar manege's moeten kijken want er zitten heus goede tussen


Dit."Ik weiger om op een manege te rijden". Wat een dedain. Prima dat je dat niet wilt op een manege die niet goed is voor de paarden, maar ze zijn echt niet allemaal slecht. Kijk dan verder.
Ik moet een half uur rijden naar onze manege. Er zijn er zeker 4 dichterbij, maar niet paardvriendelijk genoeg voor ons. Ik schrijf niet per definitie maneges af omdat er kaf tussen het koren zit.

Jester_

Berichten: 12270
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:56

Tuurlijk zijn er niet altijd jofele maneges met donkere stallen en blubpaddocks.
Maar ik denk dat er minstens net zo veel pensionstallen/privepaarden zo zijn en die paarden word vaak minder goed voor gezorgd.

Slecht zorgen voor je paard is nooit goed. Maar ik durf best te zeggen dat dat pensionpaarden vaak ongelukkiger zijn dan manegepaarden

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:23

Nirvana_ schreef:
Probleem ligt niet zozeer bij de manegehouder, dan wel de mensen die denken dat 15 euro voor een uur les veel is...

Stalling, hoefsmid, entingen, voer, hypotheek, personeel.. Zo ontzettend veel kosten. Wil je het goed doen, dan hebben de paarden 1 dag per week vrij, en 1 dag worden ze alleen getraind door een goede ruiter om de paarden op niveau te houden. Jaarlijke controle van de tandarts en zadelmaker......... En dan hebben we het nog niet over de zieke en kreupele paarden en de aanschaf van een nieuw paard.



Dat dus. :j

Steph__

Berichten: 659
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Enschede

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:34

Amen!!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:30

MairiMacBran schreef:
Ja en in Afrika staan ze nog slechter.

Dus omdat er particulieren zijn die het slecht doen mag de manege het ook?
Manege is een leerschool, misschien moet daar het voorbeeld eens gegeven worden hoe het wel hoort.


Er werd gesteld dat eigen paarden een beter leven zouden hebben dan een arme zielige manegehobbelknol. Onjuist. Ze zijn er, de maneges waar ik geen stap over de drempel wil zetten. Maar er zijn er ook die het wel prima doen en wel het voorbeeld geven hoe het wel hoort.

En over voorbeelden gesproken, ga eens naar een wedstrijd. Daar zie je als onwetende mensen rijden die het in jouw ogen geweldig leuk doen en denken dat dat blijkbaar allemaal zo hoort, maar ondertussen. Het hele leven is een leerschool.[/quote]
Ik begrijp deze zin niet. Hoe bedoel je dit?
Ik vind zelf namelijk erg veel mensen onvriendelijk rijden op wedstrijd.
Maar wat heeft dat te maken met een manege waar ik voornamelijk de huisvesting en tuig slecht vind?

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:34

maar iedereen is altijd zo anti-manege,maar stuk voor stuk sturen we onze kinderen wel naar de manege,net omdat ze daar de perfecte paarden en pony's hebben om een goeie basis aan te leren,zadelvastheid te creeeren,....

dat is het scheve eraan.

dan zijn de manege's plots terug goed,en als we ze niet nodig hebben zijn ze slecht.....

beetje scheef.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:36

Nee hoor, daar leren kinderen niet rijden. Dat doen ze niet in een groeples met 10 man.
Dat doen ze bij de pony om de hoek waar geïnvesteerd word in les.
Maar dat is wel duurder dan die 15 euro. Of veel mee klussen :)
Dat laatste is hoe ik heb leren rijden. Klussen mee op een stal in ruil voor rijden en les. Ik was toen 12.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 17:43

Oneens, kinderen leren wel degelijk paardrijden in een groepsles op een manegepony.
Ook bij de pony om de hoek, maar dat is slechts voor 20% van de kinderen in Nl beschikbaar.

Bovendien pleit ik voor leren in een groep(je) het doen van behendigheidsspelletjes, samen rijden helpt enorm in de sociale ontwikkeling en rijvaardigheid.

Veel paardenmeisjes die jong zijn begonnen met rijden op een manege, hebben in hun tienertijd verzorgpony's en als ze ouder worden hun eigen paard.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:47

dan krijgen ze 5 minuten aandacht per les. Daar leren ze niets van. Als wat achter elkaar aan hobbelen.
Maximaal 4 ruiters zouden er in een les mogen zitten.
En ja dan kan slalommen om de balken en dat soort dingen nog steeds voor het spelenderwijs te houden.

En die tiener meisjes zijn ook pas leren rijden toen ze een verzorgpony hadden.
Want meisjes van 14 of van 18, in rijden maakt het geen donder uit als je ze op je paard laat als ze recht van de manege komen
Alleen de zelfstandigheid door leeftijd. Maar niet de rijkunsten.
En dat is jammer, het kan anders. Maar dan zijn inderdaad lessen duurder. Maar dat zou van mij ook mogen.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:50

Heel goed geschreven en klopt als een bus. Ik zou hem graag op m'n facebook zetten. Ik werk zelf ook op een manege als instructeur en wat is het soms moeilijk om iedereen tevreden te houden. Ouders kunnen soms moeilijk begrijpen dat een paard geen fiets is, dat hun kind wel eens moeilijkheden zal hebben in het leerproces en dat het soms ook eens fout gaat. En inderdaad, onze manegepaarden en pony's komen vaker uit de stal dan veel particuliere paarden op mijn vorige stal. Ze hebben twee dagen per week vrij en hebben een goed leventje, de eigenaars van de manege doen alles wat moet om hun dieren gezond te houden.

Het kan tegenvallen wanneer je een groep van 3 kinderen moet lesgeven en één van de pony's beslist om even lekker te klieren. Gillende kinderen en roepende ouders aan de bakrand "Mevrouw, dit kan echt niet! Dit is een gevaarlijk paard!" en dan vraag ik mij af: wat is nu nog de waarde van een manege en goeie instructeurs als er steeds commentaar gegeven wordt. Toen ik leerde rijden was de instructeur baas en moest je maar op je tanden bijten als je een lastig paard kreeg. Daar leerde je het meeste van! De ouders die nu nog zeggen "Tja, dat hoort er bij." tegen hun kind wanner ze van de pony vallen zijn op één hand te tellen bij mij. En moesten ouders zich nu opnieuw zo opstellen, zou dat het beroep van instructeur en manegehouder vaak weer een stuk simpeler maken.

Maximaal 5 ruiters hebben wij in een groepsles, en verplicht minstens 10 privélessen alvorens ze mogen deelnemen aan de groepsles. Maar ook dan zijn er ouders die denken dat hun kind al ruim goed genoeg kan paardrijden. Wij worden dan verkeerd geïnformeerd bij aanmelding waardoor er dus ongelukken kunnen gebeuren. Er moet ingeschreven worden per kwartaal, ik vind dat een fantastisch systeem. De eendagsvliegen trek je dan sowieso niet aan. Wel ruiters die het echt willen leren en daar ook wat voor over hebben.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 19-09-17 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 17:51

Nog steeds oneens Bruintje... De waarde van een groepslessen is ook in andere 'vakken' nog steeds groter dan de tijd delen door het aantal lessers.

Het geven van een opdracht aan een groep, individu in de groep en terugkoppelen werkt. Het kunnen oefenen van de gevraagde opdracht van de instructeur heeft tijdens de les al zijn waarde.

Dat je vervolgens met privéles en het rijden op paarden van particulieren nóg beter leert rijden lijkt me logisch.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:53

Maar maar niet meer op een te grote groep.
Daarom met een man of 4 lessen dan kunnen andere "afkijken" en later de begeleiding krijgen als ze de oefening zelf doen.
Met die grote groepslessen is daar geen sprake meer van.

Edit op jou edit :)
Citaat:
Dat je vervolgens met privéles en het rijden op paarden van particulieren nóg beter leert rijden lijkt me logisch.


Dit zou dan niet stroken met wat je eerder zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:03

bruintje123 schreef:
Nee hoor, daar leren kinderen niet rijden. Dat doen ze niet in een groeples met 10 man.
Dat doen ze bij de pony om de hoek waar geïnvesteerd word in les.
Maar dat is wel duurder dan die 15 euro. Of veel mee klussen :)
Dat laatste is hoe ik heb leren rijden. Klussen mee op een stal in ruil voor rijden en les. Ik was toen 12.



Ik vind het zo kortzichtig om te stellen dat het niet mogelijk is om te leren rijden op een manege. Ik ken toch wel een hoop mensen die hartstikke leuk rondrijden, ondanks dat ze op een manege rijden. Tuurlijk je gaat veel meer leren met een eigen paard of een verzorgpaard, maar op een manege kan je echt wel leuk leren rijden.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:04

Leuk wel :j
Goed niet :)