Pleidooi voor de manege

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:16

Janneke2 schreef:
Gypsy schreef:
Op die leeftijd ben je al blij als je het paard tussen jezelf en de grond weet te houden joh. Je kunt zulke kinderen wel enorm ingewikkelde aanwijzingen gaan geven, enigste wat je dan krijgt is dat ze in paniek raken door de hoeveelheid informatie.

Ik gaf mijn stiefdochter altijd op haar eigen pony les, links hekje openen rechts hekje sluiten en dan meekijken naar links was echt al ingewikkeld genoeg hoor.
De rest komt op latere leeftijd wel.

Maar goed, hoe moeten die maneges het dan doen volgens jullie?


Lesgeven op basis van enige elementaire inzichten
....waarvan oma met 57 niet snapt dat staigairs van 17 het niet weten...
is verre van ingewikkeld.

Kinderen hoeven dus niet doofgetoeterd te worden met onbegrijpelijke informatie.

Kort door de bocht het volgende.
Oude duitse inzichten (= de basis van deurne en orun)
ruiter moet eerst het bekken correct hebben, dan de benen, dan het bovenlichaam dan de armen en het hoofd.

Inzicht uit de Alexander techniek: eerst de wervelkolom in haar totaliteit op de juiste plek, inclusief bekken en hoofd, dan benen dan armen.

Centered riding gebruikt grappige beelden, je zou ze kunnen projecteren op de manege wand. Centreren wil hier zoiets zeggen als de loodlijn door je eigen zwaartepunt, die oor, schouder, heup en (bal van) de voet doorsnijdt.


Afschrikwekkend voorbeeld: manege X, instructrice Y, (officieel gediplomeerd) geeft beginners les.
Ruitertje R zit idd erg hoog met haar handen.
Volgens alle 3 de bovenstaande methoden was dat logisch te verklaren: ze zat giga achterover, het zadel lag wat ongelukkig - ze moest haar handen hoog houden om nog een soort van 'in balans' te zitten.
Instructrice zegt 1x vriendelijk "handen laag", kind doet het braaf, maar dat kost giga spierkracht, dus na 10 seconden zijn die handen weer hoog. De opdracht wordt een stuk of 3x herhaald, steeds minder vriendelijk, met telkens hetzelfde resultaat.

Het enige wat dit kind "leert" is dat goed paardrijden razend ingewikkeld en onlogisch is, en vooral dat je een gigantische spierspanning nodig hebt om correct te zitten.

...zou het instructeursdiploma ook kennis bevatten die nuttig was voor beginnende ruiters, had ze bijvoorbeeld geholpen met 'voeten wat meer naar achter en bovenlichaam wat naar voor'. Dan waren de handen denkbaar vanzelf gedaald....



Dit is het waar in mijn idee het aan schort op vele manege's.
Ben pas bij een nichtje wezen kijken, had een reeks aan speciale zitlessen omdat ze aan de fnrs zit -competitie meedeed.
Ik hoopvol omdat ik dacht dat er nu echt aandacht aan besteed zou worden.
Een groep van 9 kids in de leeftijd 10-13 jr.
Als ze dan allemaal zitten, is het eerste wat ze doen zichzelf afzetten vanuit de stijgbeugels en dat is de positie waarin ze rond blijven rijden. Dan begint de juf te praten en houd niet meer op.
Maar echt nuttige info hoor ik er niet echt tussen zitten. het zijn de allemaal wel bekende termen en zinnen: als handen laag, tenen naar binnen draaien, niet naar beneden kijken. maak jezelf zwaar. kijk waar je heen gaat enz enz.

Ze haalt er af en toe eentje uit om iets te laten zien of voelen, maar dat gaat niet verder als een knie aanleggen of een hoofd recht zetten.

Ik zou zeggen zet elk van die kids is in een beginpositie wat klopt en laat ze vandaar eens voelen wat een bekken voor functie heeft. een grote yogabal vooruit en achteruit rollen.

Maar goed op de manege s is het niet te vinden op een gewone kringwedstrijd zie ook maar weinig mensen met een nette zit, dus zo vreemd is het niet.

Getup

Berichten: 8319
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:17

T punt is: deze maneges zitten in t uiterste (zuid) puntje van Belgie, waar er nog genoeg land beschikbaar is....paarden zijn veelzijdig en lopen ook wedstrijden.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 12:18

Qua huisvesting zie ik op maneges vaker weidegang en paddockgang in groepen dan op sport en pensionstallen eerlijkgezegd. Manegehouders kijken eerder naar de kudde als geheel dan de pensionklant, die zijn paard allerlei eigenschappen toebedeelt. Maneges met ruimtegebrek ken ik er weinig, maar ik moet toegeven dat ik me begeef buiten de randstad, in dit topic misschien wel randstad kenners?

Tuigage is een moeilijk fenomeen, ik ken namelijk het fenomeen onzorgvuldige klant. En het aantal bomen dat breekt op de manege is hoog, zware zadels vallen nog wel eens uit handjes enzo....
Ik zie dat op veel rijscholen de oudere A-merken het beste meegaan. Kieffer, BR, Daaleman, degelijk materiaal, slijtvast. Het zelf nalopen van je paarden is van belang als eigenaar, en dat gaat wel eens mis. Want een ongezien laten meelopen van een paard met dubbel zadeldek of een drukking die onder de deken zit geeft ellende!

De foutloze utopie geloof ik niet in, het leerproces dat een ruiter doormaakt heeft soms periodes waar je je ogen liever voor sluit. Het balans zoeken op teugels, het stuiteren in draf na een galopje, het plukwerk dat de beginnend 'aan de teugel' tiener toepast. Ik zie ze allemaal voorbijkomen. En het gros van de instructeurs zal dat alles zo goed mogelijk proberen corrigeren. Moet ik deze ruiter acuut van zijn paard af trekken en lynchen? En als hij na een aantal keren nog niet 'doet' wat ik zeg? Soms kosten dat soort fouten tijd om eruit te oefenen. en ja, dat gaat wel eens ten koste van het paard...

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:20

ik denk dat het verschil in doelen zit.

Bruintje noemt paardrijden pas paardrijden als je correct de oefeningen kunt uitvoeren, perfect het paard zijn lichaam kunt leren gebruiken etc. Precies wat Mizora zegt over het stukje piano spelen en Fur elise.

de BASIS.. stap draf galop, balans, evenwicht sturen etc kun je prima leren op een manege, Niet iedereen kan maar een paard kopen of vind geschikte bijrijdpaarden etc. Op goede maneges kun je ook paarden vinden die je verder kunnen brengen, waarmee je het gevoel van aanleuning en zithulpen kunt leren.

Als ik nooit op een manege had kunnen rijden, was ik nooit verder gegaan. We kunnen neit zonder maneges, en dat zouden we ook niet moeten willen. Je moet toch ergens leren omgaan met de paarden en vertrouwd met ze raken.

ik ben fan van maneges en had mijn ervaringen daar nooit willen missen. We moeten met zijn allen het welzijn van de paarden in de gaten houden en de kwaliteit van de lessen blijven beoordelen. maar als dat in orde is... de paardenwereld kan neit zonder.

overal vind je rotte appels, dus ook rotte maneges, maar ik vind niet dat je alles maar meteen negatief moet benaderen. Voor veel mensen (niet alleen de jonge meisjes en tieners, maar ook voor volwassenen) is het recreatief een uurtje rijden en zo het beste uit jezelf en het manegepaard halen al voldoende. niet iedereen wilt Z wedstrijden rijden. Houd daar ook rekening mee. en dat je op een manege rijd, betekend niet dat je dat dan maar niet kan of op die manege niet kunt leren. Want ik heb gezien dat dit wel degelijk kan

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:25

Foutloos niet, maar een breed gebouwd paard met een standaard medium zadel is bijvoorbeeld vragen om ellende.

Ik woon ook buiten de randstad, maar juist de pensionstallen hier hebben meestal weidegang, maar de maneges niet. Die hebben 2 binnebakken, een bui parkeerplaatsen. Dan is er geen plek meer voor wei.
En ja, van mij maakt het niet uit, pension, thuis, manege. Er zouden daar gewoon regels voor moeten komen. Dat is toch niet zo raar dat te willen voor onze geliefde paarden?

Ogen sluiten, nee. Dat iets niet meteen lukt prima. Begrijpelijk.
Balans zoeken op de teugels, waarom niet bitloos of een bokriempje?
Aan de teugel rijden met plukken zou echt toch wel zwaar gecorrigeerd mogen worden, er af plukken hoeft niet, maar duidelijk laten weten dat dat niet getolereerd word mag toch zeker wel.

Kelly_ann schreef:
Qua huisvesting zie ik op maneges vaker weidegang en paddockgang in groepen dan op sport en pensionstallen eerlijkgezegd. Manegehouders kijken eerder naar de kudde als geheel dan de pensionklant, die zijn paard allerlei eigenschappen toebedeelt. Maneges met ruimtegebrek ken ik er weinig, maar ik moet toegeven dat ik me begeef buiten de randstad, in dit topic misschien wel randstad kenners?

Tuigage is een moeilijk fenomeen, ik ken namelijk het fenomeen onzorgvuldige klant. En het aantal bomen dat breekt op de manege is hoog, zware zadels vallen nog wel eens uit handjes enzo....
Ik zie dat op veel rijscholen de oudere A-merken het beste meegaan. Kieffer, BR, Daaleman, degelijk materiaal, slijtvast. Het zelf nalopen van je paarden is van belang als eigenaar, en dat gaat wel eens mis. Want een ongezien laten meelopen van een paard met dubbel zadeldek of een drukking die onder de deken zit geeft ellende!

De foutloze utopie geloof ik niet in, het leerproces dat een ruiter doormaakt heeft soms periodes waar je je ogen liever voor sluit. Het balans zoeken op teugels, het stuiteren in draf na een galopje, het plukwerk dat de beginnend 'aan de teugel' tiener toepast. Ik zie ze allemaal voorbijkomen. En het gros van de instructeurs zal dat alles zo goed mogelijk proberen corrigeren. Moet ik deze ruiter acuut van zijn paard af trekken en lynchen? En als hij na een aantal keren nog niet 'doet' wat ik zeg? Soms kosten dat soort fouten tijd om eruit te oefenen. en ja, dat gaat wel eens ten koste van het paard...


@EmptyWords
perfect hoeft zeer zeker niet, want dat kan niemand, maar wel meer dan wat er nu geleerd word.
Janneke en enkele verwoorden dat heel goed. Het is niet alleen maar tenen naar binnen.
Maar ik begrijp dat dat soms te veel is voor sommige instructeurs (geen sneer) omdat dat niet geleerd word.
Maar lessen voelen, ogen dicht, daar hoeft een instructie niet eens lichamelijke kennis voor te hebben, en vraag dan eens, welk been verzet het paard. Kleine simpele dingen die elke instructeur zou kunnen doen wat al zoveel meerwaarde heeft.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 12:37

Ik ben opgegroeid in de randstad en kreeg als kind/tiener ook les op een manege daar. En ik denk vooral dat zo'n rijschool z'n rol als leermeester belangrijk moet vinden.

Toentertijd viel me wel eens op dat de zadels niet ideaal waren, maar vooral omdat ze niet goed zaten/schoven/klapperde. Als ik dat eens zei, was er niks aan de hand..en ik dacht dus verder ook niet overna.

Al die jaren stonden de pony's in stands en de paarden in stal, 24/7 buiten de lessen om. Af en toe mochten ze op zondag (vrije dag) eens los in de binnenbak, dat was het. Ook de eigen paarden stonden enkel in stal. En tot ik bijrijdpaarden kreeg en verhuisde naar ruimtelijkere gebieden in NL besefte ik niet dat er überhaupt betere stallingsmogelijkheden nodig waren. Dat was in mijn ogen toen normaal.

En nu achteraf vraag ik mezelf wel eens af waarom ik dat toen niet zag. Ik zou mijn paard voor geen goud op zulke stallen plaatsen, maar toen was het voor mij zo normaal. En de eigenaar/intructrice waren voor mij als kind toen autoriteiten.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 12:55

freetorun schreef:
En nu achteraf vraag ik mezelf wel eens af waarom ik dat toen niet zag. Ik zou mijn paard voor geen goud op zulke stallen plaatsen, maar toen was het voor mij zo normaal. En de eigenaar/intructrice waren voor mij als kind toen autoriteiten.


De standaard verandert ook hé, besef dat we qua welzijn steeds verder vooruit gaan.
Vroegah stonden de werkpaarden van de boer ook een hele winter op hun stand te wachten op het voorjaar!
En nog vroegerder liep het koetspaard soms 10 uur achtereen en dan weer dagen niet.

Anoniem

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:16

Ik denk dat er toch wel steeds meer maneges zijn waar de paarden meer los komen, maar inderdaad, hele dagen gaat niet. Je stuurt een kind van 8 immers geen kudde van 40+ paarden in om een pony te halen, dat is ook onverantwoord in mijn ogen...

Maar dat wil ik ook wel iets positiefs melden :)
De manege waar ik heb leren rijden, had in totaal (met pensionpaarden) altijd tussen de 80-100 paarden/pony's/shets lopen. Later is de manege verhuisd naast de pensionstal waar mijn paard toen stond.

In de zomer ging alles (tegelijk, prachtig gezicht) rond 7:00/8:00 de wei op. Tot een uur of 14:30, dan begonnen ze met binnen halen, 16:00 was de eerste les.
In het weekend bleven ze dan zaterdag binnen ivm de hele dag lessen, en zondag de hele dag naar buiten want toen waren er geen lessen.
In de winter dezelfde routine, maar dan mochten ze los in de binnen- en buitenbak.

Sinds kort lopen er een aantal paarden bitloos, worden met regelmaat alle dekjes gewassen en heeft geen enkel paard een drukplek. De "gepensioneerde" worden tegen symbolisch bedrag verkocht aan iemand van de manege, zodat ze hun laatste jaren rustig met een eigenaar kunnen slijten. (de afspraak dat ze niet verhuisd worden)

Er zijn echt wel manege's die het goed doen ;)

EmptyWords

Berichten: 10577
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 13:46

De manege waar ik heb leren rijden had de paarden ook op de wei zpdra het weer en de temperaturen het toelieten. In de winter mochten ze.spelen in de binnenbak.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:00

Ik heb ooit zelf leren paardrijden op een manege in een rijtjes les. Heb (vind ik zelf) goed leren paardrijden. Maar nu sta ik op een stal/manege waar de jongste kinderen (wel is waar door tienermeisjes) met maximaal 2 in de groep spelenderwijs leren paardrijden. Op een gegeven moment worden dat drie kinderen, wanneer zij zelf kunnen sturen in stap/draf/galop. Elk kind krijgt zijn eigen opdrachtjes, aangepast aan het paard en de ruiter en dan stromen ze door naar een groeples van maximaal 4. Iedereen rijdt er door elkaar, dus kinderen, volwassenen, wedstrijdruiters maar ook ruiters die enkel op het paard willen blijven zitten zodat ze lekker buiten kunnen rijden. De niveaus lopen dus door elkaar, maar omdat iedereen zijn eigen opdrachten krijgt kan dat. Geen rijtjes les dus. Ook rijden ze op deze stal bijna wekelijks op hetzelfde paard zodat ze door kunnen groeien met dat paard en er een gevoel bij kunnen ontwikkelen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 14:03

Maar wat is er mis met 'het rijtje, zolang zelfstandig sturen nog veel te lastig is?

Dat zelfstandige sturen komt zodra de rijvaardigheid toeneemt vanzelf aan bod!

Heleennn

Berichten: 6358
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:18

bruintje123 schreef:
Dan maar bullshit.
Op de manege word gewoon erg vaak voor gehouden dat een oefening bijvoorbeeld M waardig is. Schouder binnenwaarts bijvoorbeeld wijkend over de hoefslag zonder ontspannen binnenhand.
Als het goed is krijg je daar bij de KNHS een 4 voor. Geen 7, zoals dan word gedaan op een manege.

Dat merk je dus ook als er bijrijders komen.
Met een per ongeluk grote mond ik kan M oefeningen.
Eerst was ik dan nog volle hoop. Dat heb ik afgeleerd, ze kunnen niet eens nageeflijk rijden.
Hebben een paard niet aan een lichte kuithulp.
Allemaal niet erg, valt te leren. Maar het grootste deel leert dat pas na de manege.

Ik heb kinderen bijna zien verongelukken toen ze na de manege een paard gingen kopen.
Waren geen beginners meer, maar M.
Echt een keer been en ze stoven de bak door.
Maak ze maar wijs dat een sportpaard wat anders is dan een manegepaard.
En dat verschil moet er ook zijn, anders is hij voor te weinig mensen inzetbaar.

Maar ik hou er mee op.
Krijg alle manege meisje tegen me.
Kom over 10 jaar sportpaarden rijden nog maar eens terug op dit topic :)

Wat kom jij arrogant over zo, jezelf superieur stellen tegenover meiden die op een manege rijden. En jij hebt het over onderlinge wedstrijden op maneges, natuurlijk moet je die niet vergelijken met KNHS. Dat snap je zelf toch ook wel hoop ik? Dat is zoals bosruiters met endurance ruiters vergelijken. Die vergelijking gaat gewoon niet op, beide hebben een ander doel. Zoek eens een andere manege op dan degene in je buurt. Niet op elke manege moeten (en mogen) de paarden vooruit getrapt worden door ik hun flank te stampen. Dat moeten ze bij ons in de les niet proberen hoor. Zo wordt het ze ook niet aangeleerd. Niet alles over één kam scheren, dat slaat nergens op en houdt het eeuwige cirkeltje rond.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:53

Dat komt het maar arrogant over, jou idee niet de mijne.

Ik ken meer maneges dan een.
Maar goed, nu verkoop ik geen paarden meer, maar dan komen er tieners een paard kopen en verongelukken bijna.
Ik heb toen geleerd "ik ben M" wel met een dikke korrel zout te nemen.
Ik verwacht echt geen GP ruiter uit de manege hoor, maar wel iemand die bij een kuithulp deze zachtjes aandrukt ipv een hak er in te drukken.
Ik verwacht geen strakke hand of gepluk van voor wat aan de teugel voor moet stellen als ze zeggen M te zijn.

En dat is waar je ook tegen aan loopt een bijrijder te zoeken.
Schrijf je ik zoek een gevorderd iemand reageren dus deze meiden.
Maar heb je dus een gevoeliger paard gaat dat echt niet.
Ze zijn daar niet gevorderd genoeg voor. Dan is het maar arrogant, maar het is toch echt een feit (oh oh dat mag niet in dit topic).
Hoe moet je dan omschrijven wat je zoekt?
Want ik heb vanaf volgend jaar een erg leuk paard staan, maar ik weet nu al dat die heel gevoelig gaat zijn op de hulpen, want die is nu al gevoelig op alles.

Ik heb er ook een staan daar rijd iedereen op weg, is scherp aan de hulpen als de ruiter dat kent, maar kent de ruiter dat niet dan loopt hij er ook de kantjes vanaf.
Dat is echt fijn wat dat betreft als je een vreemd persoon laat rijden.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:55

Ik vind het meer een beetje puber-eigen om je vaardigheden wat rooskleuriger in te zien dan ze eigenlijk zijn. Ik zie ook genoeg meiden met eigen paarden/pony's die rondlopen alsof de hele stal van hen is.

Heleennn

Berichten: 6358
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:02

Ja precies, dat die meiden zich beter voordoen dan ze eigenlijk zijn heeft eer met hun eigen ego te maken dan met hoe de manege hen heeft leren rijden. Ze zien toch ook hoe profs rijden, of hoe de hogere klassen op concours er uitzien? Dat ze dan niet beseffen dat ze brak rijden is hun eigen fout. Noet die van de manege.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:10

Heleennn schreef:
Ja precies, dat die meiden zich beter voordoen dan ze eigenlijk zijn heeft eer met hun eigen ego te maken dan met hoe de manege hen heeft leren rijden. Ze zien toch ook hoe profs rijden, of hoe de hogere klassen op concours er uitzien? Dat ze dan niet beseffen dat ze brak rijden is hun eigen fout. Noet die van de manege.

De manege had hun verteld M niveau te zijn.
Want ze reden M oefeningen in de les.

Ik denk dat er dan misschien door de instructie voorzichtiger omgesprongen moet worden met zeggen, kijk nu doen jullie stap galop, dat is M!
Want dan word dat misschien meteen geïnterpreteerd als we zijn M?
Ook al is de hulp een grove kuithulp en daardoor een hoofd 2 meter in de lucht totaal tegen de hand, maar ja hij galoppeert wel.
Kijk ik begrijp ook wel dat er dan tegen die meiden niet gezegd word, dat leek nergens op. Ik begrijp ook dat je ze eens wat meer wil laten doen dan een volte bij C.
Maar flikken ze zo'n hulp op een fijn gereden sportpaard gaan ze met vol geweld de baan door.
En dat heb ik dus een paar keer meegemaakt van meiden van verschillende maneges.
Maar dat is dan sneren, arrogant, op alle andere maneges van bokt gaat het zo niet.
Maar hier toevallig wel :D

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:17

Bruintje: als je een moeilijk paard hebt om te rijden, dan moet je misschien gewoon een professionele ruiter zoeken, en die daarvoor betalen.

Mij lijkt het niet zo gek dat je op dergelijke advertenties vooral bepaalde reacties krijgt - en dat heeft dan niets te maken met de kwaliteit van de manege. Sterker nog: wellicht zijn er heel veel ruiters die via hun manege weten dat een 'gevoelig' paard helemaal niet het soort paard voor hen is, en die daarom geheel terecht niet bij jou aan de deur komen, zelfs terwijl ze ondertussen heel fijn kunnen rijden.

Bovendien heeft rijvaardigheid niet zomaar te maken met het goed om kunnen gaan met een gevoelig paard. Zoals Anky bijvoorbeeld ook heel eerlijk is dat zij niet degene is die je op jonge paarden moet zetten.

(En als er nog ruiters aan de deur komen die zeggen M te rijden, dan vraag je ze toch gewoon naar hun KNHS-punten? Dat is toch op te zoeken tegenwoordig?)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:20

Hij is niet moeilijk, maar meer gevoelig dan een manegepaard.
Het is verder een erg lief en eerlijk paard.
En dat was met de verkoop paarden toen ook. Dat waren geen moeilijke paarden. Maar wel echt aan de hulpen gezet.

Ze gaven aan M niveau te zijn op de manege, dan heb je weinig aan KNHS punten.
Ze kwamen niet aan met F nog wat.
Ik ben helemaal niet op zoek naar echt gekwalificeerde ruiters, ook niet toen met verkoop.
Ik ben dan denk ik te netjes om te geloven welk niveau ze zichzelf toedichten, of beter gezegd, was.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 20-09-17 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie
Berichten: 11611
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:22

Ik snap precies wat bruintje 123 bedoelt. En als ik naar de manege hier in de buurt kijk, dan voldoet die aan het stereotype 'manege'. Paarden die van alles mankeren, afgestomd zijn, oren in de nek als je langsloopt (want meerdere malen per dag een knal voor de kop krijgen als iemand wil passeren), niet of slecht passend tuig, kinderen die hard in de monden trekken of schoppen in de buiken, stuiteren in het zadel of 'aanduwen', veel te grote groepen, te kleine stallen. Sinds een paar jaar mogen ze dan op een stukje postzegel met z'n allen staan (meer bagger met een hooiplaats) maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Ooit was ik ook op zoek naar een bijrijder voor mijn beestje, maar ik besloot dat ze gewoon wat extra vrije dagen zou krijgen. Dat geschop en getrek, terwijl je ook gewoon je stem of lichte druk kunt gebruiken. Ik ben niet perfect en zal dat ook nooit beweren, maar ik weet wel dat er veel vriendelijkere manieren zijn om paard te rijden. Gelukkig is een mens nooit te oud om te leren, maar men moet er wel voor open willen staan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:28

Shenavallie schreef:
Ik snap precies wat bruintje 123 bedoelt. En als ik naar de manege hier in de buurt kijk, dan voldoet die aan het stereotype 'manege'. Paarden die van alles mankeren, afgestomd zijn, oren in de nek als je langsloopt (want meerdere malen per dag een knal voor de kop krijgen als iemand wil passeren), niet of slecht passend tuig, kinderen die hard in de monden trekken of schoppen in de buiken, stuiteren in het zadel of 'aanduwen', veel te grote groepen, te kleine stallen. Sinds een paar jaar mogen ze dan op een stukje postzegel met z'n allen staan (meer bagger met een hooiplaats) maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Ooit was ik ook op zoek naar een bijrijder voor mijn beestje, maar ik besloot dat ze gewoon wat extra vrije dagen zou krijgen. Dat geschop en getrek, terwijl je ook gewoon je stem of lichte druk kunt gebruiken. Ik ben niet perfect en zal dat ook nooit beweren, maar ik weet wel dat er veel vriendelijkere manieren zijn om paard te rijden. Gelukkig is een mens nooit te oud om te leren, maar men moet er wel voor open willen staan.

Ik heb het idee dat ze me hier ook wel begrijpen, maar het is leuker te doen alsof van niet :)
Maar dat is een aanname hoor. Geef ik toe.

iedereen die verder kijkt dan de neus lang is weet dat een fijn gereden sportpaard wat anders is dan een manege paard. En dat moet ook wel.
Anders kan het paard maar eens een uurtje in de week mee lopen, dat kost veel te veel geld.
Hij moet met zoveel mogelijk ruiters matchen en dus niet op elk hulpje reageren. Want iemand die de fijn gevoeligheid nog niet heeft wil niet meteen door het paard afgestraft worden.
Allemaal dikke logica, wat niets te maken heeft met arrogantie.
Het is pas arrogant te menen dat het anders gaat op de meeste maneges. Het is toch gewoon geld proberen te verdienen, wat ook weer normaal is.

En precies daarom blijf ik zeggen, voor de ruiters die dat willen, rijden leer je pas na de manege.
Hou je van de dikke gezelligheid op de manege, niets mis mee, lekker daar blijven. Niet iedereen wil meer leren en dat is een dikke prima. Plezier is 1.

Maar het paard moet ook plezier hebben en helaas mist dat wel vaak. En dan ben ik wel echt verdrietig en boos.
Want geen 1 paard vraagt waar hij komt wonen. En elk paard wil een fijne stal (als er een stal is) en elke dag vrij lopen. En elk paard wil goed tuig. Ja ook bij de particulier.

Shenavallie
Berichten: 11611
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:30

Kan het alleen maar van de eerste tot de laatste letter met je eens zijn, bruintje123.

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:34

bruintje123 schreef:
Hij is niet moeilijk, maar meer gevoelig dan een manegepaard.
Het is verder een erg lief en eerlijk paard.


Zeg jij :) Als we het toch over miscommunicatie hebben is het toch wel goed om te zeggen dat het perspectief over wat een eerlijk of lief paard ook nogal eens uiteen loopt.

Citaat:
Ze gaven aan M niveau te zijn op de manege, dan heb je weinig aan KNHS punten.
Ze kwamen niet aan met F nog wat.


Nou, da's toch informatie genoeg? Ik snap het probleem niet? Jonge meiden komen aan met een verhaal vol zelfoverschatting. Kan. Dat gebeurt lijkt mij wel vaker. En dan vraag je door en vallen ze binnen 2 minuten door de mand.

Heeft allemaal geen klap met maneges te maken.

Maar ik wil toch even wijzen op wat ik al eerder zei: wat maneges ook doen, de beeldvorming zal op die manier in stand gehouden blijven worden. Want er zullen altijd mensen zijn die zichzelf overschatten, en die mensen zullen altijd plukjes informatie vinden om hun beeld mee te bevestigen, terwijl ze alle nuances en waarschuwingen en kritiek negeren. En die zullen aan jou vertellen dat de manege zei dat ze echt heus heel goed waren - zelfs als de werkelijkheid heel anders is. En dat zal bij jou het beeld blijven bevestigen dat maneges niet goed zijn.

Anoniem

Re: Pleidooi voor de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:35

Ik persoonlijk ken meer ruiters met eigen paard die hun kunnen overschatten (want ze hebben een eigen paard dus kunnen goed rijden >;) ) dan manegeruiters die dan doen :')

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:40

Ja ik ken het paard, jij niet.
Een lief en eerlijker paard ga je niet vinden. Zal niet trappen, zal niet bijten. Echt een grote knuffel, wil het liefste de hele dag tuttelen.
Maar het is wel een gevoelig paard, niet extreem hoor, hij is koeler dan de meeste sportpaarden, maar wel gevoeliger dan manegepaarden.
En ga dan maar eens zoeken dadelijk naar de juiste match als je een bijrijder zoekt.

Nee dat is niet informatie genoeg.
Ouders waren erbij en bevestigde het kundige rijden. Jullie begrijpen toch ook wel dat een tiener niet alleen een paard komt kopen?
En ik ken de mensen niet als ze komen, ik weet niet of de ouders iets van paarden weten.
Ik ga/ging er vanuit dat ze niet lopen te jokken.
Maar goed, wel dus, is stoerder.
Maar dan wel half verongelukken en moeders over de emmer :+

N4N4
Berichten: 1114
Geregistreerd: 15-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:49

Ik snap je wel hoor bruintje :j en ben het met elk woord helemaal en totaal met je eens ..absoluut :)F