Ten eerste hoop ik dat dit hier goed staat.

Maar om maar even meteen met de deur in huis te vallen, is het kwalijk om te springen met een tuiger? Ik bedoel hiermee uiteraard niet doelloos over hindernissen raggen, maar gecontroleerd met techniek en onder begeleiding van goede instructie te trainen en te kijken hoe ver het komt?
Ik heb namelijk zelf een tuiger die ik puur onder het zadel rijdt, voornamelijk dressuur, maar zij is ook gek op springen en ik vind dat voor de afwisseling ook erg leuk om te doen. We zijn beide nog erg groen maar ze pakt het enorm goed op met veel enthousiasme! Ze heeft ook getoond wel potentie te hebben, we hebben eens met haar vrij gesprongen waarbij ze soepeltjes over de 1,40m vloog (hoger vond ik niet zo nodig gezien haar leeftijd en omdat ik erg voorzichtig ben).
We hebben 1x per 1 á 2 weken springles met mijn instructeur, we springen dan ongeveer 70cm en oefenen vooral op techniek. Ik besprak laatst eventuele wedstrijd ambities met hem en hij zij dat ik eigenlijk echt niet hoger dan B moest springen met haar, ook al zou ze dat qua vermogen prima aankunnen. Als argument gaf hij hiervoor dat ze als tuigpaard geen springpaard is (duh

Begrijp hierin alsjeblieft niet verkeerd dat ik naar internationale niveaus of het Z streef ofzo. Maar ik vroeg me af of het, zolang het paard uiteraard geen pijn of andere mankementen krijgt, aangeeft het zwaar te hebben of haar plezier verliest, zo kwalijk zou zijn om L of M te springen? Puur omdat ze een tuiger is?
Houd hierbij in achting dat ik enorm veel liefde, respect en waarde hecht aan mijn paard, ik zou haar nooit iets aandoen waarvan ik niet 100% zeker was dat het haar geen schade zou toe doen. Vandaar ook mijn vraag, ik probeer wat extra info in te winnen omdat ik twijfel aan de uitspraak van mijn instructeur.
Alvast bedankt voor de inzichten!