Dilema paard verkopen of afmaken *Update pag. 9*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:10

Ik vraag me werkelijk af wie er een paard houdt voor alleen op de wei.

Of een paard koopt voor alleen om naar te kijken ?

Iedereen roept zo hard dat het beestje niet dood mag maar ik ken maar erg weinig mensen die zo'n dier zelf behouden.
Er staan er tig te koop en worden weggegeven, allemaal met zielige verhalen maar eigenlijk komt het er op neer dat de eigenaar te flauw is om zelf de knoop door te hakken.

Er zijn paarden genoeg(teveel) dus laat dit dier gaan en geef een gezond paard de kans voor een mooie toekomst.

Als ik het zo lees mankeert dit paard behoorlijk wat, waar hij dagelijks last van heeft en echt tot uiting komt als iemand iets met hem wil maar de kans is groot dat het paard zo wantrouwend is omdat het dagelijks pijn/klachten ondervindt .

En mensen die graag willen spiegelen? Spiegels genoeg , je moet er alleen in willen kijken!

Babootje

Berichten: 26407
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:17

No_No schreef:
ik heb mijn jonge Atactische pony onlangs naar de slager gedaan. De pony vroeg extreem veel verzorging en zorg(en).
Door de ataxi ging hij extreem overcompenseren waardoor hij enorme blokkades kreeg en daar door heel snel spierbevangen raakte en zijn weerstand laag bleef. Osteopaat, massages en oefeningen.. tijdelijke verlichting voor de pony. Met tijdelijk bedoel ik een paar dagen tot uiterlijk twee weken.
Hij was ook bang als je aan zijn hoofd kwam, (vooral bij vreemden) en daar zat zeer waarschijnlijk het probleem ook. Kopschuw is vaak niet zonder reden.

Ik heb een beetje het idee dat mensen ataxi onderschatten gezien sommige reacties in dit topic. Volgens mij van dichtbij ook niet meegemaakt.


BIj kopschuw en atactisch gaan de bellen wel rinkelen hoor. Mogelijk letsel aan hals of nekwervels. Misschien als veulen over de kop geslagen o.i.d. In sommige gevallen kan het - afhankelijk van de ernst - van gerichte training opknappen. Maar soms ook niet en het moet niet gevaarlijk worden.
Op het moment dat je zo'n paard in bezit hebt, dan heb je ook de verantwoordelijkheid ervoor nemen. En zien te voorkomen dat zo'n dier in de handel komt. Op het moment dat je zo'n dier weg doet als weidemaatje loop je de kans - zeker als het om een mooi paard gaat waarbij zo op het oog niet veel aan de hand is - dat men er toch weer mee gaat prutsen.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:33

spatter schreef:
Ik vraag me werkelijk af wie er een paard houdt voor alleen op de wei.

Of een paard koopt voor alleen om naar te kijken ?


Ikke...2 stuks. Mijn shetlander (inmiddels overleden op 11 jaar) en mijn fries. Ik mag zelf niet meer rijden wegens medische redenen (inmiddels bijna 6 jaar) maar ik wil mijn fries absoluut niet kwijt. Hij is mijn maatje en ja, nu dus weidevulling. Hij loopt mooi te zijn en heeft daar totaal geen problemen mee. Hij heeft zelf ook medische problemen en samen slaan we ons door de problemen heen zolang als het gaat. Ik zou hem met zijn rugzakje ook absoluut niet willen verkopen of elders onderbrengen. Als hij niet meer happy is en we kunnen hem niet meer helpen dan neem ik zelf de verantwoordelijkheid door hem hier in te laten slapen, in mijn armen...waar hij hoort.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 11:35

Paarden die ik al langer heb mogen hier oud worden.
Maar een oudje of ziek paard van een ander kopen/krijgen daar pas ik voor.
Er bestaan genoeg gezonde.

einahpetS
Berichten: 21
Geregistreerd: 18-02-17

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 14:46

@spatter: er zijn heel veel mensen die gewoon een paard op de weide houden, hier in Belgiƫ toch. Toen mijn paard niet meer mocht bereden worden, heb ik er geen seconde aan gedacht om haar weg te doen. Ze blijft hier tot ze sterft, gene haar op men hoofd dat er aan denkt haar te verkopen of naar de slacht te brengen, gewoon omdat ik er niet meer kan mee rijden.

We leven nu eenmaal in een wegwerpmaatschappij, maar dat wil nog niet zeggen dat we dat met onze dieren ook moeten doen. Ieder moet voor zich zijn eigen beslissingen maken, maar ik ben er zeker van dat TS dit zal doen in belang van haar paard. Alleen zij zal kunnen inschatten hoeveel last haar paard ondervind van de problemen die het heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:06

dieseltje schreef:
spatter schreef:
Ik vraag me werkelijk af wie er een paard houdt voor alleen op de wei.

Of een paard koopt voor alleen om naar te kijken ?


Ikke...2 stuks. Mijn shetlander (inmiddels overleden op 11 jaar) en mijn fries. Ik mag zelf niet meer rijden wegens medische redenen (inmiddels bijna 6 jaar) maar ik wil mijn fries absoluut niet kwijt. Hij is mijn maatje en ja, nu dus weidevulling. Hij loopt mooi te zijn en heeft daar totaal geen problemen mee. Hij heeft zelf ook medische problemen en samen slaan we ons door de problemen heen zolang als het gaat. Ik zou hem met zijn rugzakje ook absoluut niet willen verkopen of elders onderbrengen. Als hij niet meer happy is en we kunnen hem niet meer helpen dan neem ik zelf de verantwoordelijkheid door hem hier in te laten slapen, in mijn armen...waar hij hoort.

Ik ook. Heb mijn ruin al een jaar of 7 als grasmaaier rondlopen. Ook heb ik een pony die alleen maar dienst doet als gezelschapspony voor mijn ruin. Kijk er alleen maar naar, geef ze te eten en verzorg ze. Heb een jonkie waar ik mee rijd.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 15:14

Ik zelf ook hoor , heb Spatter nog 5 jaar gehad terwijl hij met pensioen stond en ons Atje is 24 jaar geworden.

Maar mensen die hun paarden op pension hebben , doen dat zelden.

Confession
Berichten: 1383
Geregistreerd: 19-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 16:57

spatter schreef:
Ik vraag me werkelijk af wie er een paard houdt voor alleen op de wei.

Of een paard koopt voor alleen om naar te kijken ?

Iedereen roept zo hard dat het beestje niet dood mag maar ik ken maar erg weinig mensen die zo'n dier zelf behouden.
Er staan er tig te koop en worden weggegeven, allemaal met zielige verhalen maar eigenlijk komt het er op neer dat de eigenaar te flauw is om zelf de knoop door te hakken.

Er zijn paarden genoeg(teveel) dus laat dit dier gaan en geef een gezond paard de kans voor een mooie toekomst.

Als ik het zo lees mankeert dit paard behoorlijk wat, waar hij dagelijks last van heeft en echt tot uiting komt als iemand iets met hem wil maar de kans is groot dat het paard zo wantrouwend is omdat het dagelijks pijn/klachten ondervindt .

En mensen die graag willen spiegelen? Spiegels genoeg , je moet er alleen in willen kijken!


Er zijn zat mensen die hun paard met vervroegd pensioen laten gaan door medische redenen en op een wei zetten. Mijn verzorgpaard bleek kissing spines te hebben en niet meer bereden te kunnen worden, de eigenaresse heeft toen ook zitten twijfelen tussen euthanasie of vervroegd pensioen. Uiteindelijk heeft ze gekozen voor vervroegd pensioen omdat het paard nog maar 7 was en er nog zoveel leven in zat. Paardje staat nu heerlijk te genieten op een weilandje in Zwolle, daar zijn de maandelijkse kosten een stuk lager dan in de randstad waar het paard eerst stond. Zo kan het dus ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:08

spatter schreef:
Ik zelf ook hoor , heb Spatter nog 5 jaar gehad terwijl hij met pensioen stond en ons Atje is 24 jaar geworden.

Maar mensen die hun paarden op pension hebben , doen dat zelden.

Dat ben ik wel met je eens. Maar daarbij kan ik zeggen dat ik mijn ruin 5 jaar in pension heb gehad (als grasmaaier).

Daar voorafgaand heb ik geprobeerd om hem te slijten als "weidemaatje". Maar liep tegen het probleem aan waar TS al bang voor is. Mijn ruin ziet er prachtig uit, niet kreupel en er zat een goed papier bij. Hij was op een aantal punten afgekeurd voor de "zware dressuur".
Ik heb hem aan iemand gegeven als weidemaatje (met de afspraak dat hij naar mij terug zou komen als ze hem niet meer kon verzorgen/onderhouden) en binnen een maand was hij verkocht als zijnde "gezond Z1 dressuur paard met winst", hij is in totaal 11x verhandeld, voordat ik hem eindelijk terugvond op Marktplaats en hem teruggekocht heb. Er zit nog een heeeeeel verhaal achter dit paard, maar dat is of topic. Belangrijkste is, dat ik hem terug heb en dat hij het naar zijn zin heeft.

Dus mijn advies aan TS is: inslapen/slachten. Absoluut NIET verkopen of weggeven.

Ragdollcat
Berichten: 14678
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:17

Confession schreef:
spatter schreef:
Ik vraag me werkelijk af wie er een paard houdt voor alleen op de wei.

Of een paard koopt voor alleen om naar te kijken ?

Iedereen roept zo hard dat het beestje niet dood mag maar ik ken maar erg weinig mensen die zo'n dier zelf behouden.
Er staan er tig te koop en worden weggegeven, allemaal met zielige verhalen maar eigenlijk komt het er op neer dat de eigenaar te flauw is om zelf de knoop door te hakken.

Er zijn paarden genoeg(teveel) dus laat dit dier gaan en geef een gezond paard de kans voor een mooie toekomst.

Als ik het zo lees mankeert dit paard behoorlijk wat, waar hij dagelijks last van heeft en echt tot uiting komt als iemand iets met hem wil maar de kans is groot dat het paard zo wantrouwend is omdat het dagelijks pijn/klachten ondervindt .

En mensen die graag willen spiegelen? Spiegels genoeg , je moet er alleen in willen kijken!


Er zijn zat mensen die hun paard met vervroegd pensioen laten gaan door medische redenen en op een wei zetten. Mijn verzorgpaard bleek kissing spines te hebben en niet meer bereden te kunnen worden, de eigenaresse heeft toen ook zitten twijfelen tussen euthanasie of vervroegd pensioen. Uiteindelijk heeft ze gekozen voor vervroegd pensioen omdat het paard nog maar 7 was en er nog zoveel leven in zat. Paardje staat nu heerlijk te genieten op een weilandje in Zwolle, daar zijn de maandelijkse kosten een stuk lager dan in de randstad waar het paard eerst stond. Zo kan het dus ook :)


Ja, zo kan het ook en het is in het bezit van de eigenaar gebleven en de onderhoudskosten betaalt de eigenaar ook zelf.

hwn
Berichten: 4766
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 19:28

Ik zou toch eerst willen weten wat er juist met het paard aan de hand is. Een angstig paard kan door zijn angst juist chaotisch gaan rondtrappelen, en zo niet kijken waar ie zijn voeten neerzet, hoeft niet medisch te zijn. En mijn hengst is helemaal niet atactisch of zo, maar is bij het zadelmak maken ook 2x omgeslagen (was een ruiter die te snel teveel vroeg). Ga desnoods es in alternatieve hoek zoeken of iemand iets vindt (Den Hoek of zo).

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 22:57

Iedereen die hier reageert dat ze hun paard inderdaad nog jaren als grasmaaier hebben gehad of nog hebben.
Er is een groot verschil tussen een paard wat je al hebt zo op pensioen zetten of bewust een paard kopen om alleen maar als grasmaaier neer te zetten.
Het laatste gebeurt nog wel eens met shetlanders maar met grotere ponys of paarden komt dat praktisch niet voor.
In al die jaren een keer een advertentie gezien van iemand die bewust op zoek was naar een ouder gezelschapspaard, ongeveer 2 maanden later bood ze lessen aan op een ouder ervaren paard.

pateeke
Berichten: 2235
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 23:24

Tja, mijn pony staat ook op pension. Ik heb niet de mogelijkheid om hem aan huis of op een weide te zetten. Momenteel mag ik niet met hem rijden en de kans zit erin dat hij op pensioen zal (moeten) gaan, maar hem daarom verkopen? Nope. Hij mag daar van mij gerust gerust genieten van zijn oude dag, zolang hij niet lijdt. Ik heb geen pony gekregen destijds om hem weg te doen als ik niet meer kan rijden of wat dan ook. En ik zou het zoiezo niet willen dat hij verkocht wordt want je weet nooit hoe ze het dan daarna gaan hebben en ik gun hem gewoon 't beste.
Op de pensionstal waar mijn pony staat, staat er nog een pony'tje van een jaartje ouder die ook op pensioen is. Dus, er zijn echt wel pensionklanten die hun paard of pony ook een oude dag gunnen.

Zitosh

Berichten: 1936
Geregistreerd: 28-06-09
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 23:51

Ah vreselijk, TS. Het leven kan zo oneerlijk zijn, wees eerlijk tegenover het paard.

Ons paard is in mei 2016 ingeslapen nadat bij hem ataxie werd vastgesteld. Paard was graag in de hand en vond het prima om rondjes te lopen met m'n vader erop, maar als hij zijn lichaam niet naar behoren kan gebruiken, dan is het imo beter om hem eeuwige rust te gunnen.

_Caithlynn

Berichten: 921
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-17 11:21

Hooi allemaal,
Ik wil jullie nog even op de hoogte houden. We hebben besloten.
Om hem nog een keer na te laten kijken bij de dierenkliniek in utrecht. Aan de hand daarvan gaan we onze keuze maken.

darkadia

Berichten: 5255
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 15:43

Spannend, ben benieuwd wat eruit komt.

mvdbijl

Berichten: 3681
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:58

verstandig ts, genoeg kennis daar..

Hoop dat je er dan voorjezelf uit komt!

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:02

Hele goed ts!

Successen sterkte!

Sharonaa_

Berichten: 2686
Geregistreerd: 25-08-05

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 20:55

Respect hoe je er mee omgaat ts.
Hopelijk komt er een helder bericht waar je een goede keuze uit kunt maken. Welke kant dit ook opgaat, je hebt er dan alles aan gedaan.
Succes en een wijze beslissing gewenst!

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:06

Ik wens je veel wijsheid bij jouw beslissing. En dat is het, jouw beslissing. Je hoeft niemand verantwoording af te leggen. Als je diep in je hart kijkt dan weet je wat goed is. Ik zou een paard als dit persoonlijk niet doorverkopen.

Anoniem

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 22:39

Wanneer is de afspraak op de kliniek?

Joyce01
Berichten: 9
Geregistreerd: 01-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:08

Erg moeilijk deze keus!

Thebiglion
Berichten: 66
Geregistreerd: 24-09-16

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:25

Hier slechte ervaringen met verkoop van paarden en pony's. Als ze niet meer geschikt zijn om op te rijden, blijven ze gewoon.

On topic: een paard met rugproblemen longeren?
Wij hebben lang geleden al van de da geleerd dat longeren slecht is voor paarden en in mijn omgeving zie ik ook steeds weer dat de paarden die gelongeerd worden steeds problemen hebben. Af en toe kom je er niet onderuit als ze even stoom af moeten blazen, maar verder vooral niet doen.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:30

Als je hem verkoopt heb je geen controle meer over wat ermee gebeurt dus zal je moeten accepteren dat er toch weer mee gereden gaat worden. Als je zeker wilt weten dat er nooit meer meegereden gaat worden dan moet je hem laten inslapen. Dan weet je ook zeker wat ermee gebeurd is.
Gratis weggeven is riskant omdat mensen hem dan voor de slacht kunnen verkopen of de handel in doen. Je moet in deze of je emoties aan de kant zetten of je verantwoordelijkheid nemen.

Elisa2

Berichten: 37519
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 15:42

Thebiglion schreef:
Hier slechte ervaringen met verkoop van paarden en pony's. Als ze niet meer geschikt zijn om op te rijden, blijven ze gewoon.

On topic: een paard met rugproblemen longeren?
Wij hebben lang geleden al van de da geleerd dat longeren slecht is voor paarden en in mijn omgeving zie ik ook steeds weer dat de paarden die gelongeerd worden steeds problemen hebben. Af en toe kom je er niet onderuit als ze even stoom af moeten blazen, maar verder vooral niet doen.


Dat is alleen zo bij mensen die niet weten hoe ze een paard goed moeten trainen aan de longe en ze vooral alleen beweging geven.
Juist met longeren kun je heel erg afstemmen op het paard en onbelast de juiste spieren trainen, maar je moet wel goed weten wat je doet.