Dilema paard verkopen of afmaken *Update pag. 9*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Dilema paard verkopen of afmaken *Update pag. 9*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 21:04

Beste Bokkers,

Ik zit met een dilema en ik hoop dat jullie mij er een beetje mee kunnen helpen.

Ik heb sinds september 2016 een paard overgenomen van een kennis met een klein probleempje.
Dit paard heeft last van een spasme en spanning. Hij heeft een beetje moeite met controle houden over zijn eigen benen. Dus waar hij ze neer zet. Dit heeft hij al vanaf veulen af aan gehad. Hij is hiermee geboren. Daarnaast is het paard nogal bang aangelegd en erg eenkenning. Dit had zijn moeder ook.

Tijdens het longeren had hij hier echt nooit tot heel minimaal last van. In de omgang liet hij dit wel altijd zien.

Nu wilde ik hem een kans geven en heb ik langzaam een band met hem opgebouwd. Sinds april ben ik ook aan de slag gegaan met het hangen op hem en erop te zitten. Dit ging ondanks zijn gebrek altijd goed. Tot gisteren.

Bij het wegstappen terwijl ik aan hem hing. Is hij omhoog gekomen en achterover geklapt boven op mij. Dit kwam omdat hij geen controle had over zijn achterbenen tijdens het wegstappen. Hier is hij zelf erg van geschrokken en ging hij dus steigeren.

Dit was altijd het gebrek waar we toch bang voor waren, maar hij dit eerder onder het zadel niet vertoonde.

Nu is het voor mijzelf veel te gevaarlijk om hier mee door te gaan.
En weet ik niet of ik het een ander aan moet doen.

Hem verkopen als alleen weidemaatje vind ik ook lastig. Omdat het een super mooi paard is en ik zeker weet dat mensen toch weer aan hem gaan prutsen. Of evt. hem weer gaan doorverkopen. Het is een paard dat snel last heeft van spanning en stress en bij een nieuw omgeving en persoon minimaal een paar maanden nodig heeft om te wennen.

Sorry voor mijn lange verhaal. Wat zouden jullie doen.

Voordat ik een verkeerd beeld schets. Tijdens het longeren en met zadel op heeft hij altijd goed gelopen zeg maar. En toen had hij altijd wel controle. Anders als hij dit tijdens het longeren nooit had gedaan was ik er nooit verder mee geweest. Ik weet niet hoe ik het precies moest verwoorden. Het was in de omgang niet altijd alleen op het moment dat het spannend was of iemand anders met hem liep.

Als hij nooit goede momenten had gehad was ik er zeker niet aan begonnen. Ben niet levensmoe

Het paard is in september door een dierarts gecontroleerd. Doordat hij aan de longe normaal liep hadden ze verwacht dat het minder zou worden. En dmv training het paard sterker zou worden

inslapen was ook mijn ingeving. Maar ik ben bang dat ik daar niet goed aandoe, omdat het wel een lief paard is. En in mijn omgeving de ene zegt van wel en de andere zegt hem door te verkopen. Zelf heb ik hem niet aan huis en ook geen middelen om hem op de wei te zetten
Laatst bijgewerkt door _Caithlynn op 06-05-17 21:24, in het totaal 3 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:06

Slager of zelf houden.
Inslapen gaat je waatschijnlijk niet lukken.

Ik heb ooit voor een gelijke keuze gestaan en wilde niet op mijn geweten hebben dat iemand zou sterven doordat ik mijn verantwoordelijkheid niet genomen had.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:09

Serieus het dier kan zijn benen niet onder controle houden en jij bedenkt dat het een goed idee i het dier te gaan berijden?? Onbegrijpelijk. Arm dier. 8)7

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:10

Ik zou ofwel zelf een wei zoeken waar je hem kan zetten ofwel afmaken. Zeker niet verkopen. :n

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:10

Afmaken, arm ding :(

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:12

En waarom zou je zelf op een paard willen zitten waarvan je weet dat deze geen controle heeft over z'n benen? :?

_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 21:12

Goof schreef:
Serieus het dier kan zijn benen niet onder controle houden en jij bedenkt dat het een goed idee i het dier te gaan berijden?? Onbegrijpelijk. Arm dier. 8)7


Voordat ik een verkeerd beeld schets. Tijdens het longeren en met zadel op heeft hij altijd goed gelopen zeg maar. En toen had hij altijd wel controle. Anders als hij dit tijdens het longeren nooit had gedaan was ik er nooit verder mee geweest. Ik weet niet hoe ik het precies moest verwoorden. Het was in de omgang niet altijd alleen op het moment dat het spannend was of iemand anders met hem liep.

Als hij nooit goede momenten had gehad was ik er zeker niet aan begonnen. Ben niet levensmoe

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:13

Helaas door en andere oorzaak ook voor die keuze gestaan. Nou ja keuze... verkopen is geen eerlijke keuze naar het paard. Inslapen/slachten of houden. Verkopen met het verhaal erbij of een contract zegt niks en geeft geen garantie

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:14

Dit is heel moeilijk....
Eerlijk gezegd zou ik als ik zo'n band had met een dier er niet voor kiezen om hem weer de onzekerheid in te sturen.
Als hij gewoon goed functioneert als je net aan hem 'prutst' zou je hem misschien als weidepaardje kunnen aanhouden. Als ook dit niet verantwoord is dan denk ik dat je hem beter kunt laten inslapen om hem verder leed te besparen en zodat hij bij jou kan gaan, bij de persoon waarmee hij wel een band heeft en niet op een vreemde plek in vreemde handen.
Als je op goede voet staat met je dierenarts is inslapen bespreekbaar. Als zijn gebrek zo duidelijk is denk ik dat daar wel aan meegewerkt zou kunnen worden.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:15

Sizzle schreef:
Slager of zelf houden.
Inslapen gaat je waatschijnlijk niet lukken.

Ik heb ooit voor een gelijke keuze gestaan en wilde niet op mijn geweten hebben dat iemand zou sterven doordat ik mijn verantwoordelijkheid niet genomen had.


Inslapen met dit verhaal erbij gaat zeker wel lukken. Probleem is alleen dat een DA hem moet afkeuren. Dan heb je keuringskosten en inslapen. Slager is dan het goedkoopste.

Meid doe dit jezelf niet aan en ook zeker niet een ander.
Ook al heel onverstandig dat je hieraan bent begonnen zonder een goed DA-advies.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:17

Een vorm van ataxie neem ik aan? Wat zegt de dierenarts erover?

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:18

Is dat arme dier niet gewoon atactisch? Is er überhaupt ooit onderzocht door een DA wat hij mankeert? Lijkt me dat je eerst een beeld wilt hebben, voordat je de keuze maakt om er een rijpaard van te maken of het dier in te laten slapen?
Weidemaatje is lastig, want je kunt de donder erop zeggen dat iemand met hem aan de slag gaat.

CarinaR

Berichten: 11953
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:19

Hmm, soms kan training juist effect geven dat ze meer controle over het lijf krijgen. Dus wat dat betreft snap ik wel dat je t geprobeerd hebt.

Maar ik ga verder mee met de rest. Houden of laten slachten/inslapen

_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 21:19

troi schreef:
Een vorm van ataxie neem ik aan? Wat zegt de dierenarts erover?


De dierenartsen zeggen dat het waarschijnlijk altijd wel zou blijven. De dierenarts in september had wel verwacht dat het minder zou worden. En aan de longe was het ook niet aanwezig.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:24

_Caithlynn schreef:
En weet ik niet of ik het een ander aan moet doen.
Je kan je beter afvragen of je dit het paard aan kan doen.
Je wist waar je aan begon en ik neem aan dat je dit dier niet hebt gekocht als zijnde rijpaard. Toch moet hij nu weg omdat hij niet veilig te rijden is.

Verkopen=geen zeggenschap meer hebben. Inslapen vind ik ook heftig als hij verder pijnvrij en op het oog gelukkig is. Maar als jij hem niet wilt houden lijkt dat het enige te zijn wat overblijft.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:25

Wat jammer dat je aan dit projectje bent begonnen. Als je hem niet kunt houden is slachten de beste optie. Inslapen zou ik niet doen want dan kan het zijn dat hij er tegen gaat vechten. Dit is in ieder geval geen paard om te verkopen aangezien er iemand mee kan verongelukken. Hij ziet er goed uit, laat zich mooi longeren dus de verleiding kan dan toch bestaan om er (net als jij hebt geprobeerd) op te gaan rijden met alle gevolgen van dien. Dikke knuffel :(:)
Laatst bijgewerkt door Riel op 06-05-17 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:26

Van niet zeker zijn van je benen wordt je als prooidier logischerwijs gespannen/zenuwachtig. Goed werkende benen zijn nogal essentieel om aan een roofdier te ontsnappen. Dit zijn ook aandoeningen die ernstiger kunnen worden naar mate het dier ouder wordt of bij minder training/beweging. Slordig dat er uit zo'n moeder gefokt is en nog kwalijker dat zo'n dier levend uit handen van de fokker gegaan is. Slacht/inslapen zou mijn keuze zijn, verkoop zeker niet, daarvoor moet een dier gezond zijn.
_Caithlynn schreef:
Als hij nooit goede momenten had gehad was ik er zeker niet aan begonnen. Ben niet levensmoe

Goede momenten klinkt voor mij niet als stabiel en mentaal klaar voor meer/ander werk. Komt bij dat ruitergewicht aardig wat verandering in balans geeft en zeker bij een paard dat al wiebelig is van nature.

Telpeva

Berichten: 14720
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:26

Misschien wil je kennis hem terug hebben? Als die een band heeft met het dier dan is het misschien voor diegene geen probleem om het paard aan te houden.
Verkopen vind ik niet goed klinken, zowel voor nieuwe eigenaren niet maar voor het dier zelf ook niet. Je ziet hoe het bij jezelf is verlopen: het was je bekend dat het paard niet in orde is, maar het toont wel in orde. Toch eens een zadel erop leggen, en dat loopt niet goed af... resultaat, jij zit nu met het schuldgevoel en met deze vraag. De volgende persoon die dit paard overneemt zal vrees ik hetzelfde gaan overkomen, tenminste die kans schat ik zeer groot.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dilema paard verkopen of afmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:29

Zat atactische paarden die wel te rijden zijn dus ik vind het niet terecht om TS zo de grond in te boren.
Maar lukt het niet of is het gevaarlijk dan moet zo'n dier niet in de handel belanden.

_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-17 21:31

Bedankt voor de reacties. Ik heb de oude eigenaren zeker gebeld en met hun overlegd. En jullie hebben mij toch wel meer aan het denken gezet. Dat ik het toch bij mijn eerste keuze moet houden. En om het paard te besparen en idd zijn stress te verminderen hem in te laten slapen. Dit is voor mij wel een bevestiging dat ik niet zomaar een verkeerde keus maak. Ik heb ook echt het beste met hem voor en daardoor vind ik de keuze ook zo lastig

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:33

Sizzle schreef:
Zat atactische paarden die wel te rijden zijn dus ik vind het niet terecht om TS zo de grond in te boren.
Maar lukt het niet of is het gevaarlijk dan moet zo'n dier niet in de handel belanden.

Ik wil net zeggen, snap niet waarom er hier plots heftig gereageerd wordt :+

Sterkte TS! :(:) Inslapen is nooit leuk maar als het paard er beter mee is, dan is dat toch de beste keuze...

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:34

Zijn er geen medicijnen die hem kunnen helpen? Mijn kat heeft ook spasmen en daar is medicatie voor. En kan het nog helpen om zijn bespiering sterker te maken?

Je kunt een dierenarts om een remedie vragen of misschien een paardenmasseur, paardenostheopaat etc. Ik zou toch voor ik zo'n dier laat afmaken, willen weten wat de naam van zijn afwijking is en of er wat aan te doen is.

Als het zo'n mooi paard is, zou het niet in mijn hoofd opkomen om hem te laten afmaken. Zeker niet zoals jij beschrijft dat je een band met hem hebt opgebouwd.

Dat angstige en onzekere zou je er eerst uit kunnen halen, door veel schriktraining en grondwerk te doen.

Als je toch eigenlijk al niet van plan was erop te gaan rijden, kun je misschien vrijheidsdressuur met hem gaan doen en zo toch plezier van elkaar hebben.

En als je daar allemaal niets voor voelt, zou ik hem toch aanbieden als gezelschapspaard.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:35

_Caithlynn schreef:
Bedankt voor de reacties. Ik heb de oude eigenaren zeker gebeld en met hun overlegd. En jullie hebben mij toch wel meer aan het denken gezet. Dat ik het toch bij mijn eerste keuze moet houden. En om het paard te besparen en idd zijn stress te verminderen hem in te laten slapen. Dit is voor mij wel een bevestiging dat ik niet zomaar een verkeerde keus maak. Ik heb ook echt het beste met hem voor en daardoor vind ik de keuze ook zo lastig



Het siert je dat je bereid bent om voor hem te kiezen, ik denk dat je bij verkoop een onzeker en moeilijk gevoel gaat houden. Nu al vraag je je af wat een ander mogelijk met hem gaat doen en hoe dat afloopt....dat wil je niet. Niet voor de andere mensen maar ook niet voor het paard. Hij kan hier ook niks aan doen en heeft waarschijnlijk continu angst/stress. Voor een paard is leven met onbetrouwbare benen een vrijwel onmogelijke en zeer vermoeiende opgave.
Overhaast niets, je moet volledig achter je beslissing staan want jij moet daarna door.
Ik wil je heel veel sterkte wensen want ik geloof zeker dat je hem een kans hebt willen geven en dat dat uit een goed hart is gekomen en je dit gewoon niet had verwacht.

Zoals hierboven staat zou je nog kunnen proberen met medicatie het leven te veraangenamen of met gerichte versterking van spieren. Maar k weet natuurlijk niet wat jullie op medisch gebied al hebben geprobeerd.

Sterkte.
Laatst bijgewerkt door dieseltje op 06-05-17 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:36

Een gezelschapspaard dat niet duidelijk kreupel en mooi is wordt vroeger of later in de handel als rijpaard verkocht.

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 21:43

Als weidemaatje kies je meestal ook geen paard met een gebrek. Een gezonde pony is een betere keuze (goedkoper) en kan je in geval van verkoop (je weet maar nooit) nog naar een leuk adresje doen. Ik kan nooit begrijpen dat mensen hun zieke/oude paarden willen wegdoen als weidemaatje. Je doet dit alleen maar omdat je de zorg niet meer kunt/wilt dragen + je geweten wilt sussen.

Goede beslissing TS! Heel veel sterkte :(:)