Trainen met S&T?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Trainen met S&T?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 12:15

Ten eerste hoop ik dat dit hier goed staat, wat ik enigszins betwijfel :o

Ten tweede leek het me interessant om een discussie te hebben met de bokkers over een onderwerp waar ik het laatst na de les over had met mijn instructeur. Dit is niet een plan of iets dergelijks maar gewoon iets waar we over aan het speculeren waren.

In dit geval het gebruik van een Stang & Trens hoofdstel als trainingsmiddel (voornamelijk als vervangen van een eventuele slofteugel)

Het scenario is als volgt: ik ken een hoop mensen die op hoger niveau rijden met hun paarden en consequent alleen met slofteugel bij hun trenshoofdstel rijden of met een stang en Trenshoofdstel. Dit om ook bij moeilijkere oefeningen/zijgangen n de nageeflijkheid met een zachtere hand constant te kunnen houden.

Nu rij ik (en vast ook anderen) af en toe met een slofteugel, alleen op dagen waarop we even een slechte dag hebben of als we een nieuwe oefening gaan doen waarbij ze haar hoofd in de lucht gooit. In het laatste geval betreft het voor mij een tuigpaard die haar rug spant als ze iets nieuws moet doen, als ze het eenmaal begrijpt ontspant ze.

Ik heb zelf een hekel aan de slofteugel, het doet pijn aan mijn handen, als ik hem er af haal is het hele effect weg en ik kan hem niet los laten hangen zonder dat mijn paard erin stapt of er in gaat hangen. Daarom rij ik eigenlijk altijd met gewoon mijn trenshoofdstelletje. Slof is ook eigenlijk niet nodig.

Maar waar ik het dus over had met mijn trainer, is over het gebruik van een S&T hoofdstel ipv een slofteugel. Dus als ruiter op relatief 'laag' niveau (geen Z of iets dergelijks) de S&T gebruiken om nageeflijkheid te behouden bij het aanleren van nieuwe oefeningen, en verder gewoon te rijden met een trenshoofdstel.

Ik ben erg nieuwsgierig naar de mening van Bokt hierover.
Gelieve geen haat of iets dergelijks, het is niet iets wat ik wil doen, maar gewoon een gedachte om over te filosoferen.

Moderatoropmerking:
Modopmerking op pagina 2: Apple @ [RT-D] Trainen met S&T?

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:19

Ik begrijp dat je in ieder geval moeite hebt met het gebruik van de slofteugel en dat dit ook niet op de juiste manier gebeurt. Het moet niet zo zijn dat als je de slof er af haalt dat je weer terug bij af bent. De s&t gebruiken als hulpmiddel is deze ook niet voor bedoelt. S&T is bedoeld als verfijning van de hulpen en niet als correctiemiddel. Je gebruikt deze dan ook pas als jouw paard goed loopt op de gewone trens en niet om jouw paard juist/goed te laten lopen door het gebruik van de S&T. Dan ben je verkeerd om bezig.

tijger22

Berichten: 747
Geregistreerd: 17-07-16
Woonplaats: Lochem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:23

Ik ben ook totaal geen fan van de slofteugel.
Zelf hebben we af en toe ook wel eens het gevoel alsof er een spiertje niet goed zit en strekken we graag even, een pony/paard met slofteugel om kan dit niet en dat idee alleen al vind ik erg naar.
Ik heb eigenlijk nog nooit nagedacht over een S&T tijdens training maar dat is nog niet eens zo heel gek idee.
Uiteraard wel als deze op de juiste manier gebruikt wordt.

Mensen die netjes met een slofteugel om kunnen gaan begrijp ik natuurlijk, maar ik vind een slofteugel ook vaak onhandig als hij loshangt en ben bang dat ze erin gaan staan met alle gevolgen van dien.
Ik ga er ook eens over nadenken en deze discussie volgen!

;edit
S&T wel pas vanaf een goed opleidingsniveau gebruiken in de training. Ik denk zelf als je paard in training op M niveau is.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Trainen met S&T?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:26

Zolang het wordt gebruikt als hulpmiddel en niet als dwangmiddel is het gebruiken van een s&t niet erg. Het is de kracht die je er met de hand op zet wat het bij sommige ruiters onacceptabel maakt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:33

IMO ben je, zoals jij het omschrijft, de S&T en de slof om de verkeerde redenen en dus op de verkeerde manier aan het gebruiken. Een "quick fix" zoals populair is in de hedendaagse dressuur.
Als jouw paard geen nageeflijkheid behoud in een bepaalde oefening verteld ie jou dat de oefening nog te zwaar is of verkeerd gevraagd wordt. Kán je dat onderdrukken met een S&T en/of slof?
Ja, voor het oog wel. Maar de omstandigheden veranderen niet. ik zou verkiezen om te luisteren en als ie het nog dusdanig moeilijk vindt dat hij tegen je hand in komt, wat trager op te bouwen.
Lijkt me op lange termijn een betere oplossing.

Zoals TS hier om schrijft zijn S&T en slof hoe dan ook dwangmiddelen.

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:40

Ik ben geen fan van een slofteugel en ik heb nog nooit een stang en trens aangeraakt. Ik ben van mening dat een paard zonder deze hulpmiddelen ook degelijk kan worden opgeleid. Wanneer gebruik ervan wel of niet geoorloofd is vind ik ook een enorm grijs gebied, want wat is 'goed gebruik' van een slof of een stang en trens teugel? Beiden worden er aan of in gehangen als hulpje om een probleem op te lossen of om de schijn op te wekken dat het paard op kleinere hulpen reageert.

Een S&T is alleen verplicht op grand prix niveau, kadervormingswedstrijden in de subtop en op internationale concoursen. De meeste ruiters zullen er dus nooit verplicht mee moeten rijden.

Ik ben wel benieuwd naar de visie van anderen over wat voor en wanneer zij stang en trens en slof gebruik wel acceptabel vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:42

Ayasha schreef:
IMO ben je, zoals jij het omschrijft, de S&T en de slof om de verkeerde redenen en dus op de verkeerde manier aan het gebruiken. Een "quick fix" zoals populair is in de hedendaagse dressuur.
Als jouw paard geen nageeflijkheid behoud in een bepaalde oefening verteld ie jou dat de oefening nog te zwaar is of verkeerd gevraagd wordt. Kán je dat onderdrukken met een S&T en/of slof?
Ja, voor het oog wel. Maar de omstandigheden veranderen niet. ik zou verkiezen om te luisteren en als ie het nog dusdanig moeilijk vindt dat hij tegen je hand in komt, wat trager op te bouwen.
Lijkt me op lange termijn een betere oplossing.

Zoals TS hier om schrijft zijn S&T en slof hoe dan ook dwangmiddelen.


Nou precies dit dus. Niks meer aan toe te voegen.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 12:44

Ayasha schreef:
IMO ben je, zoals jij het omschrijft, de S&T en de slof om de verkeerde redenen en dus op de verkeerde manier aan het gebruiken. Een "quick fix" zoals populair is in de hedendaagse dressuur.
Als jouw paard geen nageeflijkheid behoud in een bepaalde oefening verteld ie jou dat de oefening nog te zwaar is of verkeerd gevraagd wordt. Kán je dat onderdrukken met een S&T en/of slof?
Ja, voor het oog wel. Maar de omstandigheden veranderen niet. ik zou verkiezen om te luisteren en als ie het nog dusdanig moeilijk vindt dat hij tegen je hand in komt, wat trager op te bouwen.
Lijkt me op lange termijn een betere oplossing.

Zoals TS hier om schrijft zijn S&T en slof hoe dan ook dwangmiddelen.


Ik zie zeker waarheid in wat je zegt, maar in plaats van het te zien als een 'quick fix' voor makkelijke nageeflijkheid, probeer ik meer te duiden op een manier waarop het paard zijn rug kan ontspannen. Ik kan hier in niet over andere spreken dus zal ik mijn eigen paard als voorbeeld gebruiken, als zij haar hoofd in de lucht gooit (omdat ze iets ziet in de verte of zo iets dergelijks, het is nogal een bemoeial) verdrukt ze haar gehele rug wat op den duur alleen maar kwalijk is. Om in deze situatie een slofteugel (of dus een S&T, als kern van de discussie) te gebruiken om ze, inderdaad, in de juiste houding te 'forceren' en direct daarna te ontspannen en ruimte te geven in de hand. Daaruit volgt dan de ontspannen en ook meteen het leermoment dat ze doorheeft van: "Oh ja, ik moet hier lopen, hier is fijne ontspanning."
Ik bedoel het dus sowieso niet als een middel om een paard mee in een houding te trekken, maar als iets om ze wat mee te leren. :j


Maar zoals ik dus al aangaf, ik ben alleen op zoek naar de meningen van mensen over het eventueel uit wisselen van de S&T en een slofteugel, niet zo zeer naar het wel dan niet gebruik van hulpmiddelen. Daar zijn al meer dan genoeg topics over denk ik zo ;) .

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 12:52

DreamGuide schreef:
Maar zoals ik dus al aangaf, ik ben alleen op zoek naar de meningen van mensen over het eventueel uit wisselen van de S&T en een slofteugel, niet zo zeer naar het wel dan niet gebruik van hulpmiddelen. Daar zijn al meer dan genoeg topics over denk ik zo ;) .


Die van mij is ook voor een halve tuiger en dat struisvogelen zoals ik het noem kun je het beste oplossen door het gedrag te negeren (dus juist niet ineens groot bewegen met de hand of grote druk erop zetten), tempo onder je te houden en weer geleidelijk de nageeflijkheid terug te vragen terwijl je het paard in beweging houdt.

Stilstaand terwijl we aan het wachten zijn bijv. laat ik hem altijd maar, daar krijgt hij echt geen rugpijn van verder.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Trainen met S&T?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:02

Dit lijkt me zo ongeveer het domste idee wat je kan doen. Als je paard haar kop in de lucht gooit is ze of nog niet ver genoeg in de training om het juist uit te voeren of je rijd haar simpelweg niet 'spannend' genoeg waardoor ze afgeleid raakt. Ik zet ook erg mijn vraagtekens bij het slot toevoegen om dit dan te maskeren. En de zin dat je pijn aan je handen hebt lijkt mij al helemaal duiden op verkeerd gebruik van de slof. Ik raad je dan ook ten zeerste af om een S&T erin te hangen, daarnaast denk ik dat mensen die op het hogere niveau alleen maar in de training met slof rijden ook fout bezig zijn. Als jij je paard welke Z niveau zou hebben niet op een simpel trensje kan rondsturen doe je imo wat fout. Hetzelfde met nieuwe dingen aanleren met slof, neem gewoon de tijd. Rij eventueel wat terug in tempo om het makkelijker te maken (of juist vooruit) en ga daarna sleutelen aan het tempo behoud.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:07

Hmm, ik zie persoonlijk niet echt het nut... Het kan ook averechts werken. Wanneer je paard bijvoorbeeld een klein mondje heeft, waar te dikke bitten in liggen, kan hij ook meer spanning gaan opbouwen. Dan kan je de oefening alsnog niet goed uitvoeren. Of je trekt het paard bij wijze van alsnog in de juiste oefening, maar is de technische uitvoering alsnog niet goed.

Ik begrijp dat het met een tuigpaard lastiger is, maar ik zou in jouw geval gewoon veel rond rijden, omhoog kan hij waarschijnlijk toch wel. En veel soepel maken. Wanneer je dan een oefening gaat aanleren doe je dat in stapjes en begin je met een klein beetje van de oefening, en dan lekker rond ingesteld. Gewoon grenzen opzoeken en zodra hij spanning opbouwt weer rechtuit of wat dan ook, in plaats van grenzen overschrijden.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 13:09

liekec schreef:
Dit lijkt me zo ongeveer het domste idee wat je kan doen. Als je paard haar kop in de lucht gooit is ze of nog niet ver genoeg in de training om het juist uit te voeren of je rijd haar simpelweg niet 'spannend' genoeg waardoor ze afgeleid raakt. Ik zet ook erg mijn vraagtekens bij het slot toevoegen om dit dan te maskeren. En de zin dat je pijn aan je handen hebt lijkt mij al helemaal duiden op verkeerd gebruik van de slof. Ik raad je dan ook ten zeerste af om een S&T erin te hangen, daarnaast denk ik dat mensen die op het hogere niveau alleen maar in de training met slof rijden ook fout bezig zijn. Als jij je paard welke Z niveau zou hebben niet op een simpel trensje kan rondsturen doe je imo wat fout. Hetzelfde met nieuwe dingen aanleren met slof, neem gewoon de tijd. Rij eventueel wat terug in tempo om het makkelijker te maken (of juist vooruit) en ga daarna sleutelen aan het tempo behoud.


Ehm, ik weet niet zeker of het nodig is om zo'n negatieve reactie te geven. Een paard wat 90% van de tijd een oefening probleemloos uitvoert en op een dag met veel wind het dan ineens niet zou kunnen lijkt mij geen kwestie van 'niet kunnen'. Ik probeer niks te maskeren, ben juist heel open in de manier hoe ik rijd of iemand het daar nou wel of niet mee eens is.
Pijn in mijn handen komt voort uit het feit dat ik praktisch kinderhanden heb en al moeite heb om mijn zweep vast te houden als ik ook teugels en een handschoen vast heb, laat staan om daar dan een extra teugel aan toe te voegen. Ik heb nóóit gezegd dat ik van plan ben een S&T er in te hangen en dat heb ik geprobeerd meermaals duidelijk te maken. Ik kan mijn paard normaal gesproken prima op alleen een trens rijden en ik ben het ermee eens dat dat de manier is waarop het hoort.

Maar zoals ik dus al probeerde aan te geven, vriendelijk en voorzichtig, is dat ik dit topic niet op mij wil richting of op het wel of niet gebruiken van een slofteugel of iets dergelijks, maar op de uitwisselbaarheid van de slofteugel en S&T.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:10

Eigenlijk is geen enkele oefening perse moeilijk, zeker zijgangen niet.
Als deze geen logisch gevolg zijn van je hulpen dan staat je paard (nog) niet goed aan de hulp.
Wat dressuur moeilijk maakt zijn de oefeningen kort na elkaar exact op de letter. Voor de proef kan een beetje meer controle dan gewenst zijn.
Heb je dat thuis al nodig dan kun je je ook afvragen hoeveel druk je dan nodig hebt op een spannend concours.
Als mijn paard thuis kabouters zoekt dan rij ik hem sterk naar voren en schoudervoor, het is ook gewoon weer een teken dat ze niet aan de hulp zijn of de hulp negeren.
Dat is zelden de hulp met de hand maar de beenhulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:11

Mensen verwachten dat een paard gewoon snel leert, snel verbeterd. En als het paard laat merken dat het moeilijk is, wordt dat de kop in gedrukt, want hij kan het toch wel. Blijkbaar niet dus, een paard heeft tijd nodig om zich te ontwikkelen, om nieuwe oefeningen te begrijpen. Wanneer het paard de oefening niet begrijpt, of moeilijk vind, is het oneerlijk om hem er doorheen te dwingen met slof of stang. Het is namelijk aan jou om de oefening anders aan te vragen, zodat het paard het wel begrijpt, of de tijd krijgt om hierin te ontwikkelen. Als je het paard hier niet de tijd geeft, sla je altijd een stuk basis over en zal de oefening verkeerd worden aangeleerd. Zoals je dat nu veel ziet in de huidige dressuur.
Tijd, rust en geduld. Hulpmiddelen weg, leer het maar om het op een andere manier te vragen. Verander niet het antwoord van je paard, maar verander jouw vraag.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:13

Je rijdt zo'n beetje B/L niveau (gezien je onderschrift) en nu heb je al een slof en/of S&T nodig om je paard nageeflijk te houden? Op dat niveau rij je niet veel meer dan wat grote voltes, beetje wijken en beginnetje van schouderbinnenwaarts. Als dat al niet lukt zonder al die stuurbekrachtiging denk ik dat je niet op de goed weg bent. Nee, een slof en S&T zijn niet inwisselbaar, en al helemaal niet bedoeld voor training op lager niveau.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:13

Anoeska schreef:
Je rijdt zo'n beetje B/L niveau (gezien je onderschrift) en nu heb je al een slof en/of S&T nodig om je paard nageeflijk te houden? Op dat niveau rij je niet veel meer dan wat grote voltes, beetje wijken en beginnetje van schouderbinnenwaarts. Als dat al niet lukt zonder al die stuurbekrachtiging denk ik dat je niet op de goed weg bent. Nee, een slof en S&T zijn niet inwisselbaar, en al helemaal niet bedoeld voor training op lager niveau.


Stuurbekrachtiging _O- :') Hier moest ik wel even om lachen :')

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:14

DreamGuide schreef:
liekec schreef:
Dit lijkt me zo ongeveer het domste idee wat je kan doen. Als je paard haar kop in de lucht gooit is ze of nog niet ver genoeg in de training om het juist uit te voeren of je rijd haar simpelweg niet 'spannend' genoeg waardoor ze afgeleid raakt. Ik zet ook erg mijn vraagtekens bij het slot toevoegen om dit dan te maskeren. En de zin dat je pijn aan je handen hebt lijkt mij al helemaal duiden op verkeerd gebruik van de slof. Ik raad je dan ook ten zeerste af om een S&T erin te hangen, daarnaast denk ik dat mensen die op het hogere niveau alleen maar in de training met slof rijden ook fout bezig zijn. Als jij je paard welke Z niveau zou hebben niet op een simpel trensje kan rondsturen doe je imo wat fout. Hetzelfde met nieuwe dingen aanleren met slof, neem gewoon de tijd. Rij eventueel wat terug in tempo om het makkelijker te maken (of juist vooruit) en ga daarna sleutelen aan het tempo behoud.


Ehm, ik weet niet zeker of het nodig is om zo'n negatieve reactie te geven. Een paard wat 90% van de tijd een oefening probleemloos uitvoert en op een dag met veel wind het dan ineens niet zou kunnen lijkt mij geen kwestie van 'niet kunnen'. Ik probeer niks te maskeren, ben juist heel open in de manier hoe ik rijd of iemand het daar nou wel of niet mee eens is.
Pijn in mijn handen komt voort uit het feit dat ik praktisch kinderhanden heb en al moeite heb om mijn zweep vast te houden als ik ook teugels en een handschoen vast heb, laat staan om daar dan een extra teugel aan toe te voegen. Ik heb nóóit gezegd dat ik van plan ben een S&T er in te hangen en dat heb ik geprobeerd meermaals duidelijk te maken. Ik kan mijn paard normaal gesproken prima op alleen een trens rijden en ik ben het ermee eens dat dat de manier is waarop het hoort.

Maar zoals ik dus al probeerde aan te geven, vriendelijk en voorzichtig, is dat ik dit topic niet op mij wil richting of op het wel of niet gebruiken van een slofteugel of iets dergelijks, maar op de uitwisselbaarheid van de slofteugel en S&T.


Ik denk als je je paard verder niet met de aandacht bij jou kan houden dat prima rijtechnisch is op te lossen. Maar als dat niet je vraag was:
Nee een slof en een S&T zijn niet uitwisselbaar. De slof heeft een compleet andere werking dan de (hefboom) werking van de S&T

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Trainen met S&T?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 13:21

Ik heb een beetje spijt van het maken van dit topic nu :')

Hallelujah, ik had eerder gehoord dat bokt erg was maar dit gaat wel erg ver.

Mag ik voor eens en voor altijd duidelijk maken, voor allen die een verkeerde indruk hebben gekregen, dat ik géén problemen heb met nageeflijkheid of problemen met oefeningen of iets dergelijks? En dat ik níét mijn paard tot van alles aan het dwingen ben? Het gaat niet om mij. Mijn paard is braaf, een engeltje, ik kan niet meer van der verwachten dan dat ze voor eeuwig zo blijft als ze is.
Ik rijd niet feilloos, mijn paard is niet feilloos, maar we zijn heel happy samen en we kunnen heel fijn rijden samen zonder haast of stress of wat dan ook.

Maar mijn vraag was dus inderdaad zoals @liekec hierboven aangeeft, ik weet niet zoveel af van een S&T. Wist niet dat een hefboom werking een heel ander effect had dan de neerwaartse beweging zeg maar van een slofteugel.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:25

Ayasha schreef:
IMO ben je, zoals jij het omschrijft, de S&T en de slof om de verkeerde redenen en dus op de verkeerde manier aan het gebruiken. Een "quick fix" zoals populair is in de hedendaagse dressuur.
Als jouw paard geen nageeflijkheid behoud in een bepaalde oefening verteld ie jou dat de oefening nog te zwaar is of verkeerd gevraagd wordt. Kán je dat onderdrukken met een S&T en/of slof?
Ja, voor het oog wel. Maar de omstandigheden veranderen niet. ik zou verkiezen om te luisteren en als ie het nog dusdanig moeilijk vindt dat hij tegen je hand in komt, wat trager op te bouwen.
Lijkt me op lange termijn een betere oplossing.

Zoals TS hier om schrijft zijn S&T en slof hoe dan ook dwangmiddelen.

Dit dus.

Slofteugel, mooi voor gebruik bij een buitenrit en je paard er anders te enthousiast vandoor wil.
Voor rijtechnisch oplossen is het inderdaad quick fix. En oke dat mag tegenwoordig.
De achterhand hoeft er ook in de GP in de top niet meer bij. De valste knik in de hals wordt ook niet afgestraft. En een bollende rug zien we daar ook niet meer.

Wil je zo rijden prima, helaas doen vele met je mee.

Wil jij je paard echt correct klaar hebben, zoek een andere instructrice die weet je hoe je het wel aanpakt zonder slof.
Ja de weg is langer, maar wel blijvend.
En vooral gezonder voor je paard.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:31

DreamGuide schreef:
Ik heb een beetje spijt van het maken van dit topic nu :')

Hallelujah, ik had eerder gehoord dat bokt erg was maar dit gaat wel erg ver.

Mag ik voor eens en voor altijd duidelijk maken, voor allen die een verkeerde indruk hebben gekregen, dat ik géén problemen heb met nageeflijkheid of problemen met oefeningen of iets dergelijks? En dat ik níét mijn paard tot van alles aan het dwingen ben? Het gaat niet om mij. Mijn paard is braaf, een engeltje, ik kan niet meer van der verwachten dan dat ze voor eeuwig zo blijft als ze is.
Ik rijd niet feilloos, mijn paard is niet feilloos, maar we zijn heel happy samen en we kunnen heel fijn rijden samen zonder haast of stress of wat dan ook.

Maar mijn vraag was dus inderdaad zoals @liekec hierboven aangeeft, ik weet niet zoveel af van een S&T. Wist niet dat een hefboom werking een heel ander effect had dan de neerwaartse beweging zeg maar van een slofteugel.


Als jij inderdaad op B-niveau rijdt, dan heb je wel degelijk een probleem met de nageeflijkheid en de oefeningen en is jouw paard gewoon niet goed voor elkaar in de basis.

Een paard kan braaf zijn hoor, kan zelfs een engeltje zijn, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze nooit moeite hebben met het een of het ander. Sterker nog, er is geen paard dat NOOIT ergens moeite mee heeft. Alleen is het meestal gewoon afhankelijk van de ruiter in welke mate deze moeite zich openbaart. Hoe gaat de ruiter er mee om?

Je zegt dat het niet om jou gaat, maar je schrijft in de OP zelf dat je af en toe moet slof rijdt omdat je paard het hoofd in de lucht gooit bij een nieuwe/moeilijke oefening. Dat is niet erg hoor, althans, het is lastig oordelen van een verhaal of jij de slof juist gebruikt. Dus ik ga er voor het gemak vanuit dat dat slofgebruik in orde is. Heb er ook niemand over zien schrijven eigenlijk, dus de discussie is gewoon netjes op gang in mijn ogen. Als je dan een discussie wilt houden, moet je gewoon met tegenargumenten komen bij de mensen die jouw gedachtengang niet kunnen volgen.

Persoonlijk vraag ik me vooral af wat voor instructeur je hebt dat diegene dit überhaupt bespreekbaar vindt... Maar dat is totaal out of the discussie eigenlijk. Dus dit is meer een sidenote: Als jouw instructeur dit inderdaad bespreekbaar vindt, moet jij je afvragen of dit de juiste instructeur is, als diegene jou niet kan helpen met een simpel trensje. Als een instructeur de basis niet kan instrueren heb jij er namelijk helemaal niets aan. Je gaat naar een hulpmiddel grijpen dat het probleem niet gaat oplossen, enkel maskeren.

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:32

Je stelt deze vraag niet voor niets, dus ergens denk ik dat je van binnen het antwoord zelf ook wel weet.
Er is niet voor niets een opbouw in de oefeningen.

Als je paard er nog niet aan toe is om iets nieuws te doen. Moet het paard zeker niet gedwongen worden.
Dus als er om die reden slof of S&T gebruikt word vind ik dat een kwalijke zaak.
En ik zou persoonlijk ver uit de buurt blijven bij instructeurs of trices met zulke ideeën.
Want zulke dingen gaat altijd ten koste van het paard.

Een paard weigert geen dienst om dat hij het niet wil.

Maar simpel weg omdat 1) de vraag niet goed gesteld word.
2) hij er mentaal of fysiek niet aan toe is.
3) of er een lichamelijk ongemak is.

Ik moet ineens denken aan een oud spreekwoord, waar de rijderij ophoudt begint de zadelmaker.
Denk dat in deze ook wel op z'n plaats is.

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:36

Eens met Ayasha

En als het 90% van de tijd goed gaat en ze fijn nagevelijk is, is dat toch super. Dat het af en toe even "fout" gaat, is toch helemaal niet erg.
Ik zie ook vaak dat ruiters paarden te lang dwingen in een bepaalde houding. Probeer zelf maar eens lang in een bepaalde houding te staan, te bewegen, te zitten: de spieren die moeten stabiliseren worden snel moe. Veel afwisselen in hoofd hals houding is belangrijk. Daar doe je je paard en je zelf een groot genoegen mee.

Tip
Neem lekker de tijd om je paard iets nieuws aan te leren, En als je paard daar meer ruimte bij nodig heeft is hoofd hals is dat ook prima: ze moet ook leren en balans zien te houden.
Als de oefening eenmaal goed beheersd wordt, komt het hoofd vanzelf weer op de plaats.

Een probleem voor in de aanleuning is bijna altijd een probleem vanuit het achterbeen: je kan dus beter achter sterker maken dan voor afdwingen.

Lekker doortrainen en geniet van je paard. Eerlijk duurt het langst en dat geldt ook bij de opbouw van spieren en balans.

Vooral veel plezier

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:36

DreamGuide schreef:
Ten eerste hoop ik dat dit hier goed staat, wat ik enigszins betwijfel :o

Ten tweede leek het me interessant om een discussie te hebben met de bokkers over een onderwerp waar ik het laatst na de les over had met mijn instructeur. Dit is niet een plan of iets dergelijks maar gewoon iets waar we over aan het speculeren waren.

In dit geval het gebruik van een Stang & Trens hoofdstel als trainingsmiddel (voornamelijk als vervangen van een eventuele slofteugel)

Het scenario is als volgt: ik ken een hoop mensen die op hoger niveau rijden met hun paarden en consequent alleen met slofteugel bij hun trenshoofdstel rijden of met een stang en Trenshoofdstel. Dit om ook bij moeilijkere oefeningen/zijgangen n de nageeflijkheid met een zachtere hand constant te kunnen houden.

Nu rij ik (en vast ook anderen) af en toe met een slofteugel, alleen op dagen waarop we even een slechte dag hebben of als we een nieuwe oefening gaan doen waarbij ze haar hoofd in de lucht gooit. In het laatste geval betreft het voor mij een tuigpaard die haar rug spant als ze iets nieuws moet doen, als ze het eenmaal begrijpt ontspant ze.

Ik heb zelf een hekel aan de slofteugel, het doet pijn aan mijn handen, als ik hem er af haal is het hele effect weg en ik kan hem niet los laten hangen zonder dat mijn paard erin stapt of er in gaat hangen. Daarom rij ik eigenlijk altijd met gewoon mijn trenshoofdstelletje. Slof is ook eigenlijk niet nodig.

Maar waar ik het dus over had met mijn trainer, is over het gebruik van een S&T hoofdstel ipv een slofteugel. Dus als ruiter op relatief 'laag' niveau (geen Z of iets dergelijks) de S&T gebruiken om nageeflijkheid te behouden bij het aanleren van nieuwe oefeningen, en verder gewoon te rijden met een trenshoofdstel.

Ik ben erg nieuwsgierig naar de mening van Bokt hierover.
Gelieve geen haat of iets dergelijks, het is niet iets wat ik wil doen, maar gewoon een gedachte om over te filosoferen.

Een slotteugel en en een S&T zijn trainingsmiddelen. Geen hulpmiddelen. Als je je paard in de basis niet voor elkaar hebt qua verbinding en nageeflijkheid dan zul je daaraan moeten werken. Zonder slof of S&T.

Het zijn juist de ruiters die er bij dit soort momenten een slof omheen hangen die de slof een slechte naam bezorgen. Want als je gewoon niet kunt rijden dan kan dat met een slof ook niet. Het is verbloemen van onkunde.

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:42

DreamGuide schreef:
Ik heb een beetje spijt van het maken van dit topic nu :')

Hallelujah, ik had eerder gehoord dat bokt erg was maar dit gaat wel erg ver.


Ik vind dit altijd zo'n dooddoener.
Je hebt een jong paard en je bent op basisniveau aan het trainen. Er is alleen een probleem met constante aanleuning omdat je je paard af en toe "kwijt" raakt.
Dat is op de leeftijd en het niveau van paard/ruiter combinatie niets nieuws en ook niet vreemd.

In plaats van het rijtechnisch op te lossen door de basis verder te trainen, willen zowel jij als je instructice nu al naar een stang en trens hoofdstel overstappen.
Dat is een quick-fix en ja, daar krijg je dan een hoop alternatieven voor, omdat een alternatief gewoon beter is. Maar de alternatieven wil je niet horen, dus is bokt "erg".

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 13:52

Drifter schreef:
DreamGuide schreef:
Ik heb een beetje spijt van het maken van dit topic nu :')

Hallelujah, ik had eerder gehoord dat bokt erg was maar dit gaat wel erg ver.


Ik vind dit altijd zo'n dooddoener.
Je hebt een jong paard en je bent op basisniveau aan het trainen. Er is alleen een probleem met constante aanleuning omdat je je paard af en toe "kwijt" raakt.
Dat is op de leeftijd en het niveau van paard/ruiter combinatie niets nieuws en ook niet vreemd.

In plaats van het rijtechnisch op te lossen door de basis verder te trainen, willen zowel jij als je instructice nu al naar een stang en trens hoofdstel overstappen.
Dat is een quick-fix en ja, daar krijg je dan een hoop alternatieven voor, omdat een alternatief gewoon beter is. Maar de alternatieven wil je niet horen, dus is bokt "erg".


Ten eerste: Ik heb geen problemen met constante aanleuning op, misschien, eens in de 2 maanden na.

Ten tweede: Zover dat iets is wat 'opgelost' moet worden, wil ik dat zoveel mogelijk gewoon doen door door te rijden.

Ten derde: Nog ik, nog mijn instructeur willen overstappen op een stang en trens hoofdstel. We hadden gewoon een gesprek over het verschil tussen slof en S&T en de uitwisselbaarheid daarvan, als gevolg omdat ik hem had verteld over een vriendin die nooit zonder sloft of S&T reed.

Ten vierde: Ik heb nooit gevraagd om alternatieven, ik heb geen problemen met rijden en ben prima tevreden. Ik verwacht geen perfectie van mijn jonge paard.

Ten vijde: Ik vind bokt erg, omdat ik van alle kanten commentaar en kritiek krijg op een rijstijl die ik niet navolg en alles wat ik zeg wordt gewoon over heen gewalst, er wordt niet geluisterd.