Met de tijd meegaan - Column Anky

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:37

Hoe je de dressuursport weer interessant krijgt is natuurlijk niet zo gemakkelijk in te vullen.
Voor mij als echte dressuurliefhebber wel weer terug te gaan in de tijd. Waar halthouden weer halthouden is ipv dribbelen. Waar piaffe weer "zitten" is ipv beentjes beurtelings stresvol opheffen en een uitgestrekte draf weer zweven is ipv zwaaien naar het publiek. Alles met het neusje voor de loodlijn en een stil hangende staart en vol harmonie.
Sinds ik dat niet meer zie ben ik afgehaakt.

Hoe krijg je de tribune vol voor mensen die niet weten wat dressuur echt is.
Meer spektakel.
Dus misschien mee mogen klappen? Ze er in ieder geval meer bij betrekken?
Het muisstille is met de jeugd van nu die nog geen halve seconde meer stil kan zitten in ieder geval geen trekpleister meer.

FriesWytske
Berichten: 9901
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Met de tijd meegaan - Colunm Anky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:49


Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 16:52

bruintje123 schreef:
Hoe je de dressuursport weer interessant krijgt is natuurlijk niet zo gemakkelijk in te vullen.
Voor mij als echte dressuurliefhebber wel weer terug te gaan in de tijd. Waar halthouden weer halthouden is ipv dribbelen. Waar piaffe weer "zitten" is ipv beentjes beurtelings stresvol opheffen en een uitgestrekte draf weer zweven is ipv zwaaien naar het publiek. Alles met het neusje voor de loodlijn en een stil hangende staart en vol harmonie.
Sinds ik dat niet meer zie ben ik afgehaakt.

Hoe krijg je de tribune vol voor mensen die niet weten wat dressuur echt is.
Meer spektakel.
Dus misschien mee mogen klappen? Ze er in ieder geval meer bij betrekken?
Het muisstille is met de jeugd van nu die nog geen halve seconde meer stil kan zitten in ieder geval geen trekpleister meer.


Als de dressuur gejureerd zou worden zoals de regels van de FEI uitgeschreven zijn EN er controle is op het losrijden, neusriem, bloed etc dan heb je iig minder dat mensen klagen over het welzijn van de paarden in mijn ogen.
En iid als men mag klappen ipv stil zijn want anders schrikken de paarden, dan zou het wellicht meer publiek trekken.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:17


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:22


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:36

Kelly_ann schreef:
“Laat alleen de topzes landenteams van de wereld opdraven tijdens de Spelen en zet daar maximaal de beste tien individuele ruiters bij.”


En voor die zestien proeven leggen mensen dan wel die € 25 neer?
Ik zou het zonde vinden als er een haltmoment geschrapt wordt. Juist die leveren regelmatig erg leuk tot spectaculair kijkvoer op. :j :')

Een quadrille vind ik een leuk idee, maar hoe vaak komen 4 topruiters nou bij elkaar om een proefje te oefenen?

Ik denk dat Anky ook ietwat bedrijfsblind is: dressuur was een tijd lang in. Inmiddels is dressuur al zo lang in dat iedereen het doet en dat het weer uit is. Zo spannend is een (echt goed gereden, ontspannen) dressuurproefje ook niet om te zien, en de lol gaat er voor de kijker ook van af als de helft van het Nederlandse Olympische team met paarden met paarsblauwe tongen rondrijdt en minstens een kwart een probleem heeft met neusriemen en spoorwonden, en er dus gek genoeg steeds meer mensen zijn die roepen dat de moderne 'top'dressuurruiters paarden mishandelen. En de rest roept dan dat die paarden juist heel goed voer krijgen en ook regelmatig even naar buiten mogen dus dat ze het juist heel erg goed hebben...

Ik vind de olympische dressuur in 99% van de gevallen gewoon niet om aan te zien. Maar blijkbaar is dat nog steeds heel gewoon. Kijk maar naar het NH Bokt(!) tv filmpje van deze week van hoe een dressuurtraining eruit ziet:


Er wordt altijd geroepen dat het kin op de borst hebben op foto's slechts een momentopname is, maar dit paard laat heel mooi zien dat met kin richting de borst knikken nog steeds een heel normale trainingsmethode is (het paard doet in het filmpje niet anders) en dat dat blijkbaar én goed scoort bij de juryleden, én dat zelfs Bokt tv zegt 'ja, dít is echt topdressuur, hier zijn wij het helemaal mee eens, supergoed voorbeeld voor de kijkers, lekker dat neusje achter de loodlijn en een kin die elke pas richting de borst knikt'.
Ik kijk al een week of er nog een reactie op komt bij het filmpje, maar nee, blijkbaar zit niemand ermee dat Bokt hiermee zegt 'Zo hoort dressuur eruit te zien +:)+ '.

Gelukkig is de moderne dressuur na lange tijd in te zijn geweest inmiddels grotendeels uit, dus ik vind het een prima suggestie uit dit topic om de dressuur te vervangen door Horse Agility (vooral dat! Dan ben je meteen van het hele dierenmishandelingsgebeuren af want dat gebeurt op topniveau in vrijheid en zonder hulpmiddelen zoals touw of zweep :j ), Working Equitation en Trek. Dan is er ook echt iets te zien.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:08

Dressuur is ook niet meer als de basis van paardrijden en natuurlijk kun je het verheffen tot wat extra danspasjes maar het blijft saai.
Pas als je iets met die vaardigheden gaat doen , wordt het leuk om naar te kijken.
Of dat nu springen, Trec of WE is maakt niet uit, er gebeurd tenminste iets waar je als toeschouwer naar kunt kijken.

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:10

xyzutu2 schreef:
Kelly_ann schreef:
“Laat alleen de topzes landenteams van de wereld opdraven tijdens de Spelen en zet daar maximaal de beste tien individuele ruiters bij.”


En voor die zestien proeven leggen mensen dan wel die € 25 neer?
Ik zou het zonde vinden als er een haltmoment geschrapt wordt. Juist die leveren regelmatig erg leuk tot spectaculair kijkvoer op. :j :')

Een quadrille vind ik een leuk idee, maar hoe vaak komen 4 topruiters nou bij elkaar om een proefje te oefenen?

Ik denk dat Anky ook ietwat bedrijfsblind is: dressuur was een tijd lang in. Inmiddels is dressuur al zo lang in dat iedereen het doet en dat het weer uit is. Zo spannend is een (echt goed gereden, ontspannen) dressuurproefje ook niet om te zien, en de lol gaat er voor de kijker ook van af als de helft van het Nederlandse Olympische team met paarden met paarsblauwe tongen rondrijdt en minstens een kwart een probleem heeft met neusriemen en spoorwonden, en er dus gek genoeg steeds meer mensen zijn die roepen dat de moderne 'top'dressuurruiters paarden mishandelen. En de rest roept dan dat die paarden juist heel goed voer krijgen en ook regelmatig even naar buiten mogen dus dat ze het juist heel erg goed hebben...

Ik vind de olympische dressuur in 99% van de gevallen gewoon niet om aan te zien. Maar blijkbaar is dat nog steeds heel gewoon. Kijk maar naar het NH Bokt(!) tv filmpje van deze week van hoe een dressuurtraining eruit ziet:
[ Video ]

Er wordt altijd geroepen dat het kin op de borst hebben op foto's slechts een momentopname is, maar dit paard laat heel mooi zien dat met kin richting de borst knikken nog steeds een heel normale trainingsmethode is (het paard doet in het filmpje niet anders) en dat dat blijkbaar én goed scoort bij de juryleden, én dat zelfs Bokt tv zegt 'ja, dít is echt topdressuur, hier zijn wij het helemaal mee eens, supergoed voorbeeld voor de kijkers, lekker dat neusje achter de loodlijn en een kin die elke pas richting de borst knikt'.
Ik kijk al een week of er nog een reactie op komt bij het filmpje, maar nee, blijkbaar zit niemand ermee dat Bokt hiermee zegt 'Zo hoort dressuur eruit te zien +:)+ '.

Gelukkig is de moderne dressuur na lange tijd in te zijn geweest inmiddels grotendeels uit, dus ik vind het een prima suggestie uit dit topic om de dressuur te vervangen door Horse Agility (vooral dat! Dan ben je meteen van het hele dierenmishandelingsgebeuren af want dat gebeurt op topniveau in vrijheid en zonder hulpmiddelen zoals touw of zweep :j ), Working Equitation en Trek. Dan is er ook echt iets te zien.


:)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Met de tijd meegaan - Column Anky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:57

@xyz
Ik kijk de filmpjes nooit.
Maar ik kan niet anders zeggen dan dat je gelijk hebt.
Altijd maar achter die loodlijn, bah bah.
En waar dat paard verzameld, geen idee, ik heb het gemist.

Dat is dus ook wat ik eerder bedoelde, dat mag van mij wel weer terug. Maar veel mensen herkennen dressuur niet eens meer. Ik weet dat Anky het nog moet herkennen. De latere top generatie al niet meer.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:06

Hanneke137 schreef:
Dressuur hoeft niet interessant te zijn, klopt.
Maar de OS dient toch wel een deel interessant te zijn. Is het niet interessant genoeg om er die prijs voor neer te leggen dan is er weinig publiek en interesse. Wat nu dus gebeurt bij de dressuur.

Dus het is IMO een samenloop van verschillende factoren.

Wel eens bij stilgestaan dat paardenliefhebbers wellicht wegblijven omdat ze het als mishandeling zien wat ze tegenwoordig in de ring zien?
Echte dressuurliefhebbers zitten niet te wachten op wat er tegenwoordig getoond wordt.

Mensen die niks van dressuur snappen gaan ook niet ineens een kaartje kopen als proeven veranderen. Ze slaan dressuur gewoon over.

Paardenliefhebbers die dressuur een kans geven gaan alleen heen als kaartjes te betalen zijn.

Het is handiger om een volle tribune te hebben omdat kaartjes maar 5 euro zijn dan dan je een handje vol mensen hebt zitten in loges van meer dan 100 euro.

Je schept ook alleen maar afstand. Het is en blijft een elite sport, waar bv springen veel toegankelijker is. Dit kun je met dressuur ook bereiken door het goedkoper te maken om naar te kijken.

Als je dan toch voor spektakel wilt gaan, maak dan meer reclame voor de pauze nummers en zet er daar meer van in bv. Dergelijke shows mogen vermaak zijn. Maar dressuur niet. Dressuur is een jurysport, waarbij de opleiding van het paard en de kunde van de ruiter feitelijk beoordeeld (zouden) moeten worden. Het is geen show!

Als je een showelement wilt toevoegen lijkt mij het ruilen (loten) van paarden wel een leuke rubriek die voor spektakel kan zorgen.

Hanneke137

Berichten: 387
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:13

Lusitana schreef:
Hanneke137 schreef:
Dressuur hoeft niet interessant te zijn, klopt.
Maar de OS dient toch wel een deel interessant te zijn. Is het niet interessant genoeg om er die prijs voor neer te leggen dan is er weinig publiek en interesse. Wat nu dus gebeurt bij de dressuur.

Dus het is IMO een samenloop van verschillende factoren.

Wel eens bij stilgestaan dat paardenliefhebbers wellicht wegblijven omdat ze het als mishandeling zien wat ze tegenwoordig in de ring zien?
Echte dressuurliefhebbers zitten niet te wachten op wat er tegenwoordig getoond wordt.

Mensen die niks van dressuur snappen gaan ook niet ineens een kaartje kopen als proeven veranderen. Ze slaan dressuur gewoon over.

Paardenliefhebbers die dressuur een kans geven gaan alleen heen als kaartjes te betalen zijn.

Het is handiger om een volle tribune te hebben omdat kaartjes maar 5 euro zijn dan dan je een handje vol mensen hebt zitten in loges van meer dan 100 euro.

Je schept ook alleen maar afstand. Het is en blijft een elite sport, waar bv springen veel toegankelijker is. Dit kun je met dressuur ook bereiken door het goedkoper te maken om naar te kijken.

Als je dan toch voor spektakel wilt gaan, maak dan meer reclame voor de pauze nummers en zet er daar meer van in bv. Dergelijke shows mogen vermaak zijn. Maar dressuur niet. Dressuur is een jurysport, waarbij de opleiding van het paard en de kunde van de ruiter feitelijk beoordeeld (zouden) moeten worden. Het is geen show!

Als je een showelement wilt toevoegen lijkt mij het ruilen (loten) van paarden wel een leuke rubriek die voor spektakel kan zorgen.


Ik ben het helemaal met je eens. Maar dat neemt niet weg wat ik zeg/denk.

En van een kunde kan men alsnog een show maken (denk ik). Of in ieder geval, toegankelijker voor de niet dressuur mensen. Bv darten. Is niet eens een OS, maar wel een groot bekijks -vraag me niet waarom-. Het leeft veel meer onder de mensen. Dit willen ze met de paardensport ook bereiken. En dressuur is van alle paardensporten het minst begrepen/bekeken op de OS.

Maar ben het met je eens dat dressuur alles te maken heeft met opleiding en kunde. Maar dit kan ook toegepast worden op andere manieren. Niet alleen de manier zoals we die nu kennen. Zoals genoemd is dressuur de basis. Waarom dan niet de basis verder uitwerken in een iets meer show vorm?

De essentie blijft het zelfde. Het blijft een jurysport, maar wordt misschien interessanter voor niet paardenmensen. Want wees eerlijk, de bevolking bestaat uit meer niet paarden mensen als wel paarden mensen. Waarom alleen richten op de paardenmensen. Ze willen juist de doelgroep vergroten en hierdoor zal er anders gedacht moeten worden. En het initiatief kan ik alleen maar aanmoedigen.

Ik zeg niet dat het dan direct op de OS moet, maar het is een goed evenement om daar de sport anders te belichten waardoor je meer bekijks krijgt. Want daar draait het allemaal om.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:23

Show, dat zijn de futureguys, of groep avalia of The Metropolitan police activity ride.
Dat krijg je niet vlug in OS vorm gegoten.

Of je echte dressuur, zoals het hoort te zijn in show vorm krijgt?
Dat het mensen die er nu niets mee hebben er naar toe krijgt? Ik denk dat het moeilijk is.
De echte dressuur liefhebber blijft er nu weg, want het is geen dressuur meer.
Je las dit jaar wel dat de algemene dierenliefhebber schande sprak want het is mishandeling, wat het ook gewoon is. En dat begint het bij het springen ook te worden omdat de grens daar ook bereikt is, ook daar moeten ze wat gaan verzinnen om te selecteren hoe je een winnaar krijgt. Niet selecteren op waar ligt de grens van wat is de limiet van het paard.

Vroeger had je dat elke ruiter een rondje sprong op het paard van de ander.
Daar kwam ook duidelijke de kunde van de ruiter naar voren, hoe goed kan hij het paard van een ander aan voelen.
Maar ook, hoe goed is het paard opgeleid dat een ander er ook op weg kan rijden.
Want een goed opgeleid paard mag niet over de zeik zijn bij een ander.
Misschien is dat bij dressuur nog wel een leuke optie.
Dat kan ook met meerdere in de ring.
Muziek erbij.

Japeloup

Berichten: 1717
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Nieuw Balinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:25

Citaat:
Wel eens bij stilgestaan dat paardenliefhebbers wellicht wegblijven omdat ze het als mishandeling zien wat ze tegenwoordig in de ring zien?
Echte dressuurliefhebbers zitten niet te wachten op wat er tegenwoordig getoond wordt.

Voor mij iig de reden om weg te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:27

Japeloup schreef:
Citaat:
Wel eens bij stilgestaan dat paardenliefhebbers wellicht wegblijven omdat ze het als mishandeling zien wat ze tegenwoordig in de ring zien?
Echte dressuurliefhebbers zitten niet te wachten op wat er tegenwoordig getoond wordt.

Voor mij iig de reden om weg te blijven.



voor mij ook

Hanneke137

Berichten: 387
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:35

bruintje123 schreef:
Vroeger had je dat elke ruiter een rondje sprong op het paard van de ander.
Daar kwam ook duidelijke de kunde van de ruiter naar voren, hoe goed kan hij het paard van een ander aan voelen.
Maar ook, hoe goed is het paard opgeleid dat een ander er ook op weg kan rijden.
Want een goed opgeleid paard mag niet over de zeik zijn bij een ander.
Misschien is dat bij dressuur nog wel een leuke optie.
Dat kan ook met meerdere in de ring.
Muziek erbij.



Dat is zeker een goede. Dat gebeurt nu toch ook nog wel eens bij bepaalde grote springwedstrijden?

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:42

bruintje123 schreef:
Show, dat zijn de futureguys, of groep avalia of The Metropolitan police activity ride.
Dat krijg je niet vlug in OS vorm gegoten.

Of je echte dressuur, zoals het hoort te zijn in show vorm krijgt?
Dat het mensen die er nu niets mee hebben er naar toe krijgt? Ik denk dat het moeilijk is.
De echte dressuur liefhebber blijft er nu weg, want het is geen dressuur meer.
Je las dit jaar wel dat de algemene dierenliefhebber schande sprak want het is mishandeling, wat het ook gewoon is. En dat begint het bij het springen ook te worden omdat de grens daar ook bereikt is, ook daar moeten ze wat gaan verzinnen om te selecteren hoe je een winnaar krijgt. Niet selecteren op waar ligt de grens van wat is de limiet van het paard.

Vroeger had je dat elke ruiter een rondje sprong op het paard van de ander.
Daar kwam ook duidelijke de kunde van de ruiter naar voren, hoe goed kan hij het paard van een ander aan voelen.
Maar ook, hoe goed is het paard opgeleid dat een ander er ook op weg kan rijden.
Want een goed opgeleid paard mag niet over de zeik zijn bij een ander.
Misschien is dat bij dressuur nog wel een leuke optie.
Dat kan ook met meerdere in de ring.
Muziek erbij.


lijkt me een leuke idee alleen zou ik dus al iemand niet op mijn paard laten die hun Eigen paard zo rijdt. verder ben ik het geheel met jullie eens.

het verschil tussen darten en dressuur is het niveau ervan. zoals al gezegd is, dressuur is en blijft een elite sport. darten is super toegankelijk en iedereen begrijpt het, het zelfde als springen. helaas is dressuur niet makkelijk te zien en een jury sport.

de Fei zou er inderdaad goed aan doen om terug te gaan naar de basis zoals ze het zelf ook omschrijven. Vooral met het corrigeren van de embarmelijke kwaliteit van de hedendaagse dressuur. dan krijg je tenminste weer paarden mensen in de tribunes.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:48

Citaat:
lijkt me een leuke idee alleen zou ik dus al iemand niet op mijn paard laten die hun Eigen paard zo rijdt

Als jij jou paard fijn hebt gereden, dan denk maar niet dat ruiter trek-maar-bloed-in-de-smoel- er een rondje op weg komt.

Tenminste mijn paard zou twee rondjes later achterover liggen met ruiter en al.
En dat is dan weer niet omdat hij slecht opgeleid zou zijn maar omdat hij terecht zulke trek en pluk ruiters niet duld.

Waarschijnlijk weet zulke ruiter dat dan ook wel weer en gaat overdreven voorzichtig rijden en rijd dan geen deuk in een pakje boter en zal onderaan rijden in de punten. Mooi toch.
Misschien dat er dan in het vervolg weer eens normale ruiters naar een OS gaan.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Met de tijd meegaan - Column Anky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 14:55

Maar wie zijn dan hedendaagse 'normale ruiters'?

Het wordt nu nogal een soort afkraking van de sport zoals hij nu bestaat. En ik ben zeker een liefhebber hoor, ook nu in de 21 eeuw.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Met de tijd meegaan - Column Anky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:01

Ik heb met plezier gekeken naar Dujardin.
Ik denk dat we daarmee naar de goede kant van de dressuursport kijken.
Niet naar de Nederlanders. Die hadden terecht geen podiumplaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:20

Kelly_ann schreef:
Maar wie zijn dan hedendaagse 'normale ruiters'?

Het wordt nu nogal een soort afkraking van de sport zoals hij nu bestaat. En ik ben zeker een liefhebber hoor, ook nu in de 21 eeuw.



Charlotte Dujardin, Carl Hester, William Fox Pitt (wel is waar eventing maar...paardenman pur sang)

Helen Langehaenberg, Kristina Bröring-Sprehe

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:33

Ik denk dat de kern van het probleem ligt in het feit dat dressuur geen sport kan zijn.
We gebruiken namelijk voor de kunde van het dressuurrijden het woord rijkunst.
Sport kan kunde zijn, kunst is meer dan dat.
Kunst is een vereniging van esthetiek, kunde en gevoelsbeleving.

Een mooi voorbeeld hiervan is de vergelijking tussen de Olympische sport ritmisch turnen en ballet.
De jonge mensen die op niveau aan rimisch turnen doen hebben een perfect getraind lichaam dat ze perfect controleren waarmee ze de gevraagde bewegingen perfect uit voeren.
Alleen, er is geen sprake van kunst en de gevoelsbeleving van de schoonheid die hier bij hoort.

De mensen die op niveau aan ballet doen hebben ook een perfect getraind lichaam dat ze perfect beheersen, aan dat wat zij tonen is alleen een aspect toegevoegd, namelijk de schoonheid van kunst.
Zij worden niet beoordeeld op de exacte perfectie van hun beweging maar op de benadering van schoonheid binnen de context van het geheel.

Van kunst kunnen we steeds maar weer opnieuw genieten, iedere vertolking heeft zijn eigen waarde, het is een geheel binnen een esthetische vorm.
Ik kan me daarom voorstellen dat er een grote groep mensen zijn die zich eerder aangetrokken voelen tot rijkunst dan tot dressuursport.