Het begrip ontspanning wordt ook veel genoemd. Maar is dit niet iets wat gepaard gaat met vele kilometers, vertrouwen en misschien ook wel een stukje gewenning? Of zou je hier ook specifiek op kunnen trainen?
Kelly_ann schreef:Mijn instructeur had een goece samenvatting ooit:
"Aan het been, recht op twee teugels en nageeflijk"
Met die drie voorwaarden kan je alles bereiken, en hoe langer je erover nadenkt, je komt steeds hier terug.
Hoe zie ik hier de buiging of stelling in terug? Valt dat onder recht op twee teugels of hoort dat dus niet bij de basis? Verder kan ik me er wel in vinden, al gaat het natuurlijk wel samen met andere begrippen. Zo kan een paard naar mijn mening niet correct nageefelijk lopen als deze niet van achter naar voor gereden wordt.
jetm schreef:Volgens mij is de basis een goede relatie met je paard, ook (eerst) op de grond.
En dan ontspanning, dat wijkt al af van het Skala er Ausbildung want daar beginnen ze met takt

Nu ik bijna klaar ben met mijn jaarcursus rechtrichten en technisch rijden is mij eigenlijk pas opgevallen hoe weinig paarden er correct buigen in hun lijf.
Ik kreeg via PB inderdaad ook het Skala er Ausbildung door. Ik had hier nog nooit van gehoord maar vind het heel zeker interessant. Beginnen met de takt vind ik persoonlijk ook een goede, als ik het goed begrijp gaat dit voornamelijk om de balans van het paard en het goede ritme in de gangen? Ik heb hier vluchtig even over gelezen op de wiki. Hoe kijk jij verder aan tegen de Skala er Ausbildung?