Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 08:18

Heey allemaal ,
Ff voor de duidelijkheid ik ben dit zeker niet vanplan ofzo. Maar wil gewoon even wat ervaringen horen over mensen die met hun paard zijn begonnen met inrijden op 2.5 jarige leeftijd.

Ikzelf wacht altijd netjes tot ze minimaal 3 zijn en soms ook nog langer maar vroeg het me gewoon af.

*hou het aardig he! *

Dus wil alleen wat ervaringen weten !

Tieneke

Berichten: 21699
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:20

Waarom zou je hier ervaringen over willen krijgen als het voor jou toch niet relevant is?

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:24

Hier zijn méér dan genoeg meningen over te vinden als je even zoekt.
Volgens mij ben je juist een reltopic aan het uitlokken.

rien10
Berichten: 14760
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:25

Geen ervaring, ik ben nog nooit op een zo jong paard gaan zitten.

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16253
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:26

Vriendin van mij zit in de renpaardenwereld. Die rijden de paarden al in op 2-2,5 jarige leeftijd. Ik vind het best sneu voor het paard en zou ook nooit een paard zo vroeg inrijden. Laat dat paard nog maar lekker paard zijn :)

Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 08:27

Nogmaals alleen ervaringen omdat ik benieuwd ben.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en daar vind ik alleen meningen GEEN ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:30

Je bent 16 en je zegt zelf altijd te wachten met inrijden tot ze 3 zijn.

Hoeveel 3 jarigen heb je al ingereden en wat zijn jouw eigen ervaringen daarmee?

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:34

Kijk eens op het western gedeelte genoeg ervaringen

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:53

Hinnik123 schreef:
Nogmaals alleen ervaringen omdat ik benieuwd ben.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en daar vind ik alleen meningen GEEN ervaringen.


En zo hoort het ook.
Als je het tich niet van plan bent, hoef je ook geen ervaringen te weten.

En verder gaat dat gewoon precies hetzelfde als een 3-4 jarige

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:07

Denk je niet dat meningen en ervaringen hierin een beetje van hetzelfde laken een pak zijn? Een ervaring is namelijk ook maar een interpretatie, geen vaststaand feit, zeker van de fysieke gevolgen en langetermijn gevolgen: weinig mensen met echte röntgenogen. Eigenlijk gewoon geen. Zegmaar.

mika11

Berichten: 11121
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:22

De ervaring is waarschijnlijk precies hetzelfde.
Alleen het paard is nog een half jaar jonger.
Daar zit het verschil niet in.
Het verschil zit er in om een paard wat langer uit te laten groeien.

Maar ik snap je vraag niet echt.
Wat voor soort ervaringen hoop je dan te weten te komen?

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:27

Misschien bedoelt ze de fysieke gevolgen op langere termijn? Of paarden lastiger in te rijden zijn, eerder klachten krijgen... je zou hetzelfde verschil kunnen maken gussen uitgegroeide en niet-uitgegroeide paarden. In mijn ervaring ging het inrijden van categorie 1 een heel stuk fijner en stabieler.

Hinnik123
Berichten: 136
Geregistreerd: 10-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-16 09:35

Sheran schreef:
Misschien bedoelt ze de fysieke gevolgen op langere termijn? Of paarden lastiger in te rijden zijn, eerder klachten krijgen... je zou hetzelfde verschil kunnen maken gussen uitgegroeide en niet-uitgegroeide paarden. In mijn ervaring ging het inrijden van categorie 1 een heel stuk fijner en stabieler.


Ja dat bedoel ik ! Heeft het fysieke gevolgen ?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:23

Er worden heel veel paarden op die leeftijd ingereden. Kijk eens naar de KWPN dekhengsten, wat die al moeten kunnen. Logischerwijs lag daar een zadel op voor ze 36 maanden oud waren. De meeste paarden worden gezien als 3 als het 1 januari is geweest en worden dan ook gewoon zadelmak gemaakt.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:51

In de reiningsport worden ze normaal gestart op 2. In de USA zelfs al op 1.5. Is dit goed voor het paard ? nee, zeker niet.
Sommige die vroeg gestart zijn blijven lang lopen, andere breken snel af. Ik ken er net zo die pas op 4 gestart zijn, en toch afbreken en vroeg gestarte die het blijven doen.
Persoonlijk doen we het niet meer : een tweejarige op training zetten. Dan maar geen 3-jarige futurity. Maar ik veroordeel niemand die het wel doet.
Je kunt er eeuwen over discussieren. Lees het topic in de westernafdeling voor de hele discussie.

[WN-AM] De leeftijd van het zadelmak maken

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:56

Wil je een ervaring: ik heb een paard die ongeveer op zijn 1,5 ingereden is... Beest is mentaal kapot gemaakt en begint nu op zijn 12de de fysieke gevolgen te vertonen... Maar ja hij is een halfquarter en was al een sterke beer op 1,5... Was onhandelbaar op 2,5 en ik heb hem gekocht op 3 jaar.

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:00

Ik ken ene paard wat is ingereden op zijn 3e, pakte alles heel makkelijk op, kan piaffe, passage, noem maar op, is nu 7 en helemaal naar de Kl***

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:06

Iedereen kan wel zulke voorbeelden opnoemen. Ik ken er persoonlijk heel wat die wél op 2 zijn ingereden, jaren in de (hogere) sport hebben gezeten en op hun 10de nog helemaal goed worden gekeurd. Wij hebben een 9-jarige, op 2 gestart, heel veel geshowd in binnen- en buitenland. Nog nooit iets aan gemankeerd.
Iedereen kan wel een passend voorbeeld uit zijn mouw schudden.
Zelf hebben we al tweejarigen laten keuren, nog niet gestart, die al volledig afgekeurd werden. Het gestel speelt ook een rol. En de opfok. En het voerbeleid als veulen/jong paard, enz enz
Daarbij, in de reiningsport, als een paard op 2 gestart wordt, doen we altijd hem volledig op de foto zetten om de groeischijven te checken.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:12

Als je wilt weten wat gevolgen kunnen zijn; google 'gevolgen paard te vroeg inrijden'- kom je meteen op een heel aantal topics.

Of 2,5 te vroeg is- laat ik buiten beschouwing

Ayasha
Blogger

Berichten: 58014
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:29

Ik denk dat TS gewoon wil horen dat ze haar paard niet stuk maakt dat ze nu stilletjes aan aan't beleren is (iig al aan't longeren.)

Ts, je weet toch wel dat men je berichten terug kan lezen he?

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Ervaringen inrijden 2.5 jarig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:32

Waarschijnlijk, maar dat is niet te voorspellen, te vroeg is niet goed , maar te laat kan ook gevolgen hebben.
Je moet een middenweg zien te vinden, goed naar je paard luisteren en niet teveel ineens doen.
Het is per paard verschillend

rien10
Berichten: 14760
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:33

Silly1972 schreef:
Ik ken ene paard wat is ingereden op zijn 3e, pakte alles heel makkelijk op, kan piaffe, passage, noem maar op, is nu 7 en helemaal naar de Kl***



Ik ken een paard waar nog nooit iemand op gezeten had. 2 jaar, helemaal naar de kl***

Het zegt dus niet altijd iets, zoals anderen hier ook al opgemerkt hebben.

Eline_S_S

Berichten: 3529
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:36

[***] schreef:
Je bent 16 en je zegt zelf altijd te wachten met inrijden tot ze 3 zijn.

Hoeveel 3 jarigen heb je al ingereden en wat zijn jouw eigen ervaringen daarmee?

Ik ben 16 en heb al heel wat pony's ingereden (waaronder mijn eigen) om het maar even zo te zeggen. Had altijd geholpen op een handelstal en de kleine pony's waar hij zelf niet op pastte mocht ik op (onder begeleiding ofcourse).
Ze vraagt naar de ervaringen. Dat vind ik persoonlijk iets anders dan meningen. Ik ben ook wel benieuwd wat voor grote gevolgen te vroeg inrijden heeft. En als je het hebt mee gemaakt kun je het het beste vertellen, toch?
Misschien wilt ze er wel een verslag voor school oid over maken?

Edit: verkeerde quote

Lazypony

Berichten: 517
Geregistreerd: 21-09-13
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:37

Ze wilt alleen ervaringen horen, ze hoeft geen meningen is dat nou zo moeilijk? Ik zelf heb geen ervaringen ermee maar er zijn wel zeker gevallen die op 7 jarige leeftijd stuk zijn, of pas stuk zijn wanneer ze net 30 worden. Je kan niet vooruit kijken op wat er gaat gebeuren dus wachten de meeste mensen liever. :)

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 11:49

rien10 schreef:
Silly1972 schreef:
Ik ken ene paard wat is ingereden op zijn 3e, pakte alles heel makkelijk op, kan piaffe, passage, noem maar op, is nu 7 en helemaal naar de Kl***



Ik ken een paard waar nog nooit iemand op gezeten had. 2 jaar, helemaal naar de kl***

Het zegt dus niet altijd iets, zoals anderen hier ook al opgemerkt hebben.



Wat ik hiermee bedoelde te zeggen (voor je weer aan gaat vallen) is dat ze met 3-4 ook kapot gereden kunnen worden.
Het ligt er puur aan hoe je het doet wat je doet en niet naar het paard zelf kijkt.
En bovengenoemde voorbeeld was röntgologisch helemaal gekeurd dus was niet al kapot.
stomme is, is dat laat inrijden ook niet altijd goed is, vanwege de kracht van de pezen.

Maar dit zal een eeuwige discussie blijven.
Je zal zelf goed moeten kijken naar het paard en niet teveel tegelijk doen