Van hand veranderen en draf voelt heel anders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18207
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 18:46

tamary schreef:
Weinig rijden en dus lekker in de wei enkel op de voorkeurskant lopen krijg je dit ook wel van. Lekker buiten 1 of 2 paden draf met elke 3-4 passen van been wisselen laat dat hier grotendeels verdwijnen. Het wisselen tussen links en rechts werkt prettiger dan gaan micromanagen in een bak voor mij. Ook omdat je door constant van been wisselen minder lang iets moeilijks vraagt en meer ruimte laat om paard het zelf op te laten lossen. Enige wat de ruiter nl doet dan is voorwaarts houden en van been wisselen. Paard laat je de rest oplossen. Bij een fysieke beperking anders dan gewoon stijf krijg je ook dan echt wel signalen dat paard het niet kan ipv enkel niet wil, want net niet prettig door de stijfheid.

Best wel een creatieve manier. Kende ik nog niet maar ik ga hem onthouden. Kon nog weleens een simpele oplossing zijn.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:14

laurien_b schreef:
Sheefheid van het paard door fysio word dit weer 100% top

Het feit dat je 100% noemt zegt al dat je onwaarheden verkondigt. Geen enkel paard is 100% recht.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:41

Nies_ schreef:
laurien_b schreef:
Sheefheid van het paard door fysio word dit weer 100% top

Het feit dat je 100% noemt zegt al dat je onwaarheden verkondigt. Geen enkel paard is 100% recht.


En das ook waar!

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Van hand veranderen en draf voelt heel anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 19:45

Het is niet perse lichamelijk scheef, onopgemerkte sluimerende blessures (vooral peesblessures) merk je ook eerst op die manier doordat het paard bij been wisselen anders voelt

senna21

Berichten: 11890
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 00:35

En onderschat ook niet de invloed van de (meestal) scheef zittende ruiter.
Het blijft een mooie, maar moeilijke sport.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 21:08

Mijn benadering: idd zoveel mogelijk rechtrichten vanuit je zit, door zelf zo recht mogelijk op je paard te zitten, met de wervelkolom exact midden onder je. Zet het paard jou naar buiten toe weg, dan vang je dat op door de spieren van je buiten dijbeen wat meer aan te spannen/aan te sluiten. Het werkt ook goed om scheve paarden in eerste instantie vrij recht door hoeken, voltes en wendingen te rijden, op je zit en tussen twee teugels. Vraag je nl te veel lengtebuiging, dan verbuigen ze gemakkelijk in de hals en gooien hun buitenschouder eruit. Dit komt doordat ze hun rug niet of niet op de juiste manier buigen. En ze moeten juist soepeler, l-r gelijker en sterker/stabieler worden in hun rugspieren. Ook schoudervoor met minieme binnenstelling (verbuiging van de hals voorkomen) is een goede oefening. Ook dit vooral op zithulpen. Te veel teugelinwerking/correcties met de teugel werken in ieder geval averechts. Pas als het paard rechter en uitgebalanceerder gaat aanvoelen op beide handen heeft het zin om meer te werken met lengtebuiging.

kashflow
Berichten: 7
Geregistreerd: 21-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:23

Je kunt er een therapeut naar laten kijken. Heb ik zelf altijd heel erg baat bij.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34740
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:32

In de paard en sport staat een interessant artikel over rechtrichten, waarin Elaine Pen uitlegt hoe zij dat doet. Ik vond het interessant en leerzaam, hoewel ik er al aardig wat van af weet door de ervaringen met ons vorige paard. Die had ks, en had daardoor 1 extreem slechte kant. Bij niet op de juiste manier rijden liep hij linksom onregelmatig in draf. Wij hebben daar regelmatig een fysio bij gehad, en in overleg met DA en zadelmaker een ander zadel voor hem gekocht . Verder hebben we hem alleen gereden op de manier zoals met fysio was afgesproken. Zo hebben we nog 4 jaar fijn kunnen rijden met hem.

S_en_Z

Berichten: 9371
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Nieuwegein-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 17:43

Ben t met Babootje eens. Als het zo extreem is zou er wel eens meer aan de hand kunnen zijn.

Heb het een paar x meegemaakt. Erg scheef, 1 heup stond wat hoger en hij sleepte met 1 achterbeen iets meer dan de ander.. later bleek paard kissing spines te hebben.

De ander was erg scheef en die is losgemaakt door osteo op mijn advies. Die leek een tijdje steeds beter te gaan bewegen en was een paar weken na de behandeling aan het staken en stokkreupel. Bij de dierenarts bleek dat hij HKO had, al lang.. echt compensatie dus.

Dorine92
Berichten: 5345
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 18:16

laurien_b schreef:
Scheefheid van het paard door fysio word dit weer 100% top

Jeetje was het maar waar! Er worden zoveel paarden scheef getrokken... fysio erbij die dan in 1 uurtje tijd al die onkunde eruit moet masseren en kraken, vervolgens gaat het zowaar even wat beter ondanks de ongelijke bespiering. Maar ruiter trekt het paard weer helemaal scheef en vast, en uiteindelijk is het de schuld van de slechte fysio :\

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34740
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:25

Een goede fysio kijkt ook mee hoe je rijdt, en geeft je goede tips mee om er zelf gericht aan te blijven werken. Althans, dat is onze ervaring :j dan is alleen een regelmatige check up nodig om te kijken of je nog op de goede weg bent.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:29

SusanH schreef:
In de paard en sport staat een interessant artikel over rechtrichten, waarin Elaine Pen uitlegt hoe zij dat doet. Ik vond het interessant en leerzaam, hoewel ik er al aardig wat van af weet door de ervaringen met ons vorige paard. Die had ks, en had daardoor 1 extreem slechte kant. Bij niet op de juiste manier rijden liep hij linksom onregelmatig in draf. Wij hebben daar regelmatig een fysio bij gehad, en in overleg met DA en zadelmaker een ander zadel voor hem gekocht . Verder hebben we hem alleen gereden op de manier zoals met fysio was afgesproken. Zo hebben we nog 4 jaar fijn kunnen rijden met hem.


Ik las het artikel en vond het herkenbaar. Ik heb meerdere paarden met problemen in hun lijf/extreme scheefheid goed gekregen door ze eerst een paar weken buiten in het bos te rijden en ze echt eens flink naar voren te galopperen. Hierdoor krijgen ze lengte in de bovenlijn en trekken ze zichzelf inderdaad recht.

Ik vind het perfect werken.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Van hand veranderen en draf voelt heel anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:32

ik heb dit 1x eerder meegemaakt, wel vaker bij bv jonge of scheve paarden een klein verschil maar bij deze voelde ik het duidelijker. Op het oog zagen we er echt niks aan. Toch maar voor de zekerheid veearts er een keer naar laten kijken en bleek een lichte peesblessure on het rechter voorbeen te zijn. Niet om je bang te maken, maar wel om aan te geven dat de eerste kleine onregelmatigheden die je hierbij kunt voelen soms een veel grotere oorzaak kunnen hebben..

Veronica2
Berichten: 2695
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 13:27

Nies_ schreef:
Babootje schreef:
Het is wel scheefheid Joolien. Maar als er sprake is van extreme scheefheid (en daar lijkt het wel op) moet je je er ook altijd wel bij afvragen of er ook sprake is van kreupelheid (en compensatie).

Nouja altijd.. Veel paarden worden gewoon enorm slecht gereden. Kant X doet hij wel makkelijk dus daar rijden we lekker veel op. Na maanden of zelfs jaren heb je dan een paard zo krom als een hoepel. Dat is door goede training gewoon weer goed te krijgen, een behandeling van een osteo/fysio in zo'n geval kan natuurlijk goed helpen, maar als je de training niet aanpast ben je zo weer terug bij af.
Ik heb er onlangs nog zo-een bij gereden voor de verkoop. Is verder niemand bij geweest en toch voelde dat paard iedere keer weer iets beter aan.

Exact dit. Je kan je geld uitgeven aan een fysio, maar je kan ook zorgen dat je het werk goed verdeelt over links en rechts. Slangenvoltes, slangenvoltes en nog eens slangenvoltes! Eerst met 3 bogen en naarmate het beter gaat steeds een boogje erbij. Zorg ook dat je de overgangen tussen de gangen op de linkerhand en op de rechterhand doet, echt zorgen dat je links en rechts hetzelfde doet. Als je gewone voltes rijdt, probeer dan een een stukje wel te buigen en dan een stukje recht te maken op de volte, je zult zien dat je paard beter in balans komt en ook beter aan de buitenteugel.

Area51
Berichten: 794
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Van hand veranderen en draf voelt heel anders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 03:16

Ik heb op Kreta ritten gereden en begeleid. Bij de paarden daar merkte je dit heel erg, aangezien ieder paard een voorkeurskant heeft zet hij de ruiter makkelijk op het 'makkelijke' been. Dat benadrukt weer hun makkelijke kant, makkelijkste buiging, waardoor het verschil weer groter wordt. Daar loste ik het op door een dag of twee heel veel van been te verwisselen tijdens de ritten, en dan echt om de vijf passen ofzo. Daarna voelde het weer goed en waren ze weer rechter :)
Bij mijn eigen (dressuur)paard heb ik hier in de bak nooit last van, maar die doet ook veel meer stretch werk en rechtrichten