Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bonny123

Berichten: 205
Geregistreerd: 10-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:16

Nageeflijk, soepel, nette aanleuning geen probleem. Over de rug lopen, ondertredend achterbeen, check. Is natuurlijk allemaal het resultaat van een mooie verzameling. Maar een krul... nee.
Chiropractor heeft het uitgelegd, mijn Tinker Fjord kruising heeft een grote kaak en bovenin de nek is het erg krap. Geen ruimte om 'in de krul' te lopen. Het kaakgewricht komt tegen de atlas of wervels daar in de buurt (weet niet meer zeker welke botten ze noemde). Dus anatomisch niet in staat om in de krul te lopen, maar wel goed in staat om in een verzameling en nageeflijk te lopen. Belangrijkste lijkt mij toch die verzameling, over de rug lopen en een soepel nageeflijk paard. Blijft toch de basis.
Ik rij western, kan hij prima mee uit de voeten.

O wacht even lol met je knol, dat is eigenlijk de basis *\o/*

sallandval
Berichten: 6056
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:38

Het kán natuurlijk zijn dat die instructeur gewoon dacht dat een andere combinatie beter zou zijn en hij inschatte dat deze opmerking eerder tot aanschaf ander paard zou leiden dan "Jij gaat het niet redden op dit paard".

Soms willen mensen er niet aan dat ze feilbaar zijn en is een leugentje om bestwil de beste manier om iemand te helpen. Ik weet nog dat ik een keer bij de dierenats de assistente hoorde zeggen dat een kat te dik was: eigenaar finaal in de staking "die kat was absoluut niet te dik en zij wist toch zeker wel hoe zwaar haar eigen kat moest zijn!!!". Ook gaf ik ooit les op een hondenschool, bij eigenwijze mensen zei ik dan ook wel eens dat de hond het moeilijk vond en ze er daarom meer op moesten letten. Was onzin dan hoor, 99 van de 100 gevallen kon de hond het prima :') .

koosje14

Berichten: 75
Geregistreerd: 26-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:26

in principe kan elk paard nagevelijk lopen. maar sommige paarden moeten het 'leren' :)

GabberGill

Berichten: 5839
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 18:42

Paard is een gewoontedier en als het een gewoonte wordt ontspannen door zijn lijf te lopen (voor zover dit mogelijk is, heb het niet over paarden met een mankement) zal hij dit ook zeker doen. Wat voor de ene aan de teugel is, is voor de andere in de krul. Ik ben van mening dat ieder paard een correcte houding kan aannemen, maar misschien niet altijd in het zogenaamde perfecte plaatje.

iris_relente
Berichten: 504
Geregistreerd: 31-08-14
Woonplaats: Friesland

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:03

Mij is ooit gezegd toen ik mijn pony net had, je moet het niet in je hoofd hebben om dressuur met haar te willen rijden (door die uitspraak natuurlijk het tegendeel willen bewijzen :) ). Ze liep ook nooit aan de teugel dus met veel geduld is het gelukt, en zelfs 190 punten in een proef. Naar mijn idee kan elk paard het, maar bij de ene heb je meer geduld nodig en moet je er meer moeite voor doen dan bij een andere paard, is ook maar met wat ze gewent zijn.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 19:20

iedere boeren knol kan Z lopen (dan geen winst met het totilas effect van de laatste tijd)
als in : jij gaat het niet redden met dit paard, vind ik het echt onzin want dan moet je de ruiter aanpakken, zo moeilijk is nageven van uit de ontspanning niet, of het paard moet een trauma aan die houding hebben oid