Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 09:03

Ik wil hier eigenlijk wat meer informatie over een stelling dat een lesgever zei tegen een vriendin van me. Ze heeft een wat vreemd gebouwde BWP'er, en ze krijgt wekelijks dressuurmatig les.

Nu heeft deze lesgever vorige week aangehaald, dat ze het maar moet opgeven, want dat dit paard nooit 'aan de teugel' zal kunnen lopen, omdat hij daar niet toe in staat is zei hij.. Ik weet niet wat ik van deze stelling moet vinden, ik was altijd onder de indruk dat een paardje toch zou moeten kunnen nageven. Daarom niet helemaal verzamelen, maar ik zou toch denken dat mits van training je een paard toch zover zou moeten kunnen krijgen dat je hem netjes over de rug moet kunnen laten nageven, daarom niet hoog opgericht 'aan de teugel', maar ik dacht altijd dat dit toch zou moeten kunnen 'lager, vanuit ontspanning'.

Ik hoop dat ik mijn vraag een beetje duidelijk gesteld heb, en ik wil geen discussie kweken over goed/slecht, ik wil eigenlijk gewoon de stelling een beetje beter begrijpen :)

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:05

Voor zo ver ik weet kan ieder paard nagefelijk lopen. Misschien niet ieder paard netjes met zijn neus op de loodlijn, maar ieder paard kan nagefelijk lopen.
Ik ben benieuwd naar beter uitleg van mede bokkers! :j

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:06

:') dan wil ik wel eens een foto zien van dat dier.

In mijn ogen moet elk paard 'aan de teugel' kunnen lopen, hoe kromme bok het ook zou zijn.

soesita

Berichten: 5183
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Herzogenrath (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:07

Volgens mij moeten de meeste paarden het wel kunnen. Maar jij spreekt over een 'vreemd gebouwd paard'. Ik kan me inderdaad voorstellen dat er afwijkingen aan de rug- of halswervels kunnen zijn, die het dier kunnen belemmeren om correct te lopen. Of je zo'n paard dan zou moeten willen berijden is dan wel de vraag.

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 09:08

soesita schreef:
Volgens mij moeten de meeste paarden het wel kunnen. Maar jij spreekt over een 'vreemd gebouwd paard'. Ik kan me inderdaad voorstellen dat er afwijkingen aan de rug- of halswervels kunnen zijn, die het dier kunnen belemmeren om correct te lopen. Of je zo'n paard dan zou moeten willen berijden is dan wel de vraag.


Goh, misschien moet ik mijn stelling eerder zetten naar 'hoekig gebouwd' :) Het is niet zo dat hij er misvormd uitziet, maar ik vind zijn kont nogal hoekig gezet, en het komt ook hoger uit als zijn schoft.

kleine noot: foto's van het paard plaats ik liever niet, daar het niet mijn paard is, ik ook niet echt toestemming heb om over het paard an sich te praten, maar ik het eerder verduidelijking wil over die stelling
Laatst bijgewerkt door The_Cat op 25-08-16 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:09

Ik geloof dat elk gezond paard aan de teugel kan lopen.

Maar, als ze zo vast in het lijf zitten of helemaal stuk zijn in rug/hals dan is het 'in die situatie' misschien niet mogelijk nee.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:28

Het "over de rug" en aanleuning aan nemen zou elk paard wat goed genoeg is om te rijden moeten kunnen. Maar dat kan weleens langer duren of andere manier moeten gaan dan bij de meeste paarden.

Ik rijd er nu ook een.. waarvan ooit gezegd is dat het bijna onmogelijk zou zijn en dat paard het niet zou kunnen. Maar... sinds vorige week heb ik nu toch wel iets van aanleuning *\o/*
Het heeft wel wat geduld en training gekost :Y) maar stukje bij beetje gaat het denk ik nu wel goed komen.

Paard is dus overbouwd.. en dan moet je dus bij de training echt rekening mee houden. Dat is niet kwestie van je teugels op maat maken en been eraan. Echt zorgen dat hij eerst achterbenen er beetje bij kan houden en zijn rug iets kan gaan bollen.

Amado7

Berichten: 10738
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 09:36

Dan heb ik gelijk een vraagje aan de rest, hoe komt het eigenlijk dat fjorden/haflingers (Bijvoorbeeld! ) met een brede bouw, weinig schoft over het algemeen moeilijker nagefelijk lopen?

Mizora

Berichten: 18122
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:02

Die hebben weinig nek en wat ze hebben is dik waardoor het afbuigen lastiger is.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:10

amado7 schreef:
Dan heb ik gelijk een vraagje aan de rest, hoe komt het eigenlijk dat fjorden/haflingers (Bijvoorbeeld! ) met een brede bouw, weinig schoft over het algemeen moeilijker nagefelijk lopen?


Mijn eigen ervaring is dat een minder sportief gebouwd koudbloedje meer moeite heeft met het ondertreden van het achterbeen omdat de pasjes korter zijn. Je ziet heel vaak dat deze paarden over tempo gereden worden met het idee om het achterbeen actief te maken, maar in werkelijkheid wordt het achterbeen helemaal niet verder onder de massa gebracht, de pootjes gaan alleen sneller :=
Zelfde reden dat veel mensen met Haflingers/Fjorden in de sport gefrustreerd raken dat ze altijd maar die 5 op de middendraf hebben met de opmerking: versnelt, moet meer verruimen.

Daarnaast hebben ze over het algemeen weinig lengte in de hals. Een korte lineaal is moelijker te buigen dan een lange. Als de hals dan ook nog breed en gespierd is...

Maar, het kan wel.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:12

Elk paard kan nageven maar het afbuigen kan voor sommige paarden heel moeilijk zijn. Je moet je dan dus niet op het standaard plaatje richten.

Steppe

Berichten: 2805
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:14

Als een paard overbouwd is, is het veel moeilijke voor ze om het bekken te kantelen waardoor je rugbolling krijgt, buikspieren erbij en achterbenen erbij. Het kan wel maar is hard werken en kleine stapjes.
Mijn Arabier is ook overbouwd en kan daardoor moeilijk "over de rug lopen"
Bij zulke paarden is het erg belangrijk dat je het goed doet anders drukken ze makkelijk de rug weg en gaan in een valse knik lopen dan lijkt het heel wat maar kost een paard zijn rug en er is geen ontspanning en geen lossigheid.

dalmarieke

Berichten: 677
Geregistreerd: 18-02-10
Woonplaats: Hengelo

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:15

Paarden met een hertenhals dan?

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:26

Taal kan erg tricky zijn en helaas is er veel verwarring.

Mijn opvattingen mbt 'aan de teugel': paard is ontspannen, gebruikt zijn /haar spieren correct (nette stap, draf, galop, spieren aanspannen vanuit ontspanning), is aan de hulpen, kan spelen met zijn /haar /ons zwaartepunt en liefst ook nog recht.

Elk gezond rijpaard moet dit kunnen - het is nl het recept voor een lang en gelukkig leven onder het zadel.

Met hals in de krul en neus op de loodlijn heeft het weinig van doen. (Het staat sierlijk mits niet te vroeg gevraagd, en in de loop van het verder terug verplaatsen van het zwaartepunt ontstaat het vaak vanzelf.)
Nagefelijkheid zelf wil vooral zeggen dat het dier de kaken niet op elkaar klemt.

Als een paard niet in staat is om het recept voor het lang en gelukkig rijpaard zijn uit te voeren, is dat een ernstige zaak. Dan heeft het zin om lieden zoals de dierenarts, osteopaath of dierfysio om hun mening te vragen.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:38

rumay schreef:
Als een paard overbouwd is, is het veel moeilijke voor ze om het bekken te kantelen waardoor je rugbolling krijgt, buikspieren erbij en achterbenen erbij. Het kan wel maar is hard werken en kleine stapjes.
Mijn Arabier is ook overbouwd en kan daardoor moeilijk "over de rug lopen"
Bij zulke paarden is het erg belangrijk dat je het goed doet anders drukken ze makkelijk de rug weg en gaan in een valse knik lopen dan lijkt het heel wat maar kost een paard zijn rug en er is geen ontspanning en geen lossigheid.


Dat is ook zeker waar.
De instructeur zou in mijn ogen meer gelijk hebben als hij zou zeggen: 'Jij kan dit paard (nu) niet aan de teugel rijden'
Want ik ben het er zeker mee eens dat sommige paarden exterieurmatig veel meer ruitergevoel en geduld eisen van de ruiter maar dat men dat dan snel afschuift op 'het paard kan het niet' ;)

DarkoFoitzik
Berichten: 1391
Geregistreerd: 21-09-15

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:43

Er zijn al heel veel goede antwoorden gegeven.

Elk gezond paard kan het skala der ausbildung door lopen tot en met verzameling. Kost de een meer moeite dan de ander. Maar elk gezond paard kan het, ongeacht ras, leeftijd, etc.

In mijn ogen is het onwaar wat de instructeur zegt.

Maaaaaar, het kan zo zijn dat de combinatie niet werkt. Als de ruiter te onervaren is en niet talentvol, kan het natuurlijk dat het paard bij haar nooit zal nageven. Ik ga hier niet vanuit, overigens.

Change3x

Berichten: 6589
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:44

Een paard met een lastige bouw zal er wat meer moeite meer hebben, maar het kan gewoon. Elk goed gereden paard, die los is in het lichaam kan nagevelijk lopen. De uitspraak van de instructeur is wel erg slecht. :+

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 10:49

Bedankt voor jullie inzichten, de meeste liggen dus in de lijn bij wat ik ook eigenlijk dacht.

persoonlijk ben ik inderdaad ook geen fan van die instructeur en zijn werkmethode, maar dat is natuurlijk een andere discussie :p

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:49

Mijn paard is achteraan ook hoekiger en iets overbouwd maar mits veel geduld en goede training lukt het om hem over zijn rug te laten lopen. Ik heb hem wel eerst maanden laag en diep gereden zodanig dat hij zijn rug en buikspieren leerde gebruiken en dat deze sterker werden. Tempowisselingen zijn hierbij ook belangrijk. Nu zijn we zo ver dat ik stilaan meer verzameling kan vragen.
Van nature uit heeft mijn paard wel een achterbeen dat hij goed onder zijn lichaam zet. Gewoon tijd en geduld. De buikspieren en zo ook de rugspieren oefenen en sterker maken.

Wat mij hierbij ook hielp was schoudervoor en schouderbinnenwaarts. Wanneer je dit rijdt vraagje van je paard automatisch meer achterhand en moet hij deze onderzetten. Ik heb dit eerst in stap geoefend om zijn spieren te trainen.

Dus geduld en oefenen!

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:52

The_Cat schreef:
Bedankt voor jullie inzichten, de meeste liggen dus in de lijn bij wat ik ook eigenlijk dacht.

persoonlijk ben ik inderdaad ook geen fan van die instructeur en zijn werkmethode, maar dat is natuurlijk een andere discussie :p


Als een instructeur een paard op die manier "opgeeft" is hij in mijn ogen sowieso waardeloos :o

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:55

Ga ik volledig mee akkoord! Dan is het de instructeur die niet meer weet wat hij moet doen en niet het paard!

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 10:55

Azmay schreef:
The_Cat schreef:
Bedankt voor jullie inzichten, de meeste liggen dus in de lijn bij wat ik ook eigenlijk dacht.

persoonlijk ben ik inderdaad ook geen fan van die instructeur en zijn werkmethode, maar dat is natuurlijk een andere discussie :p


Als een instructeur een paard op die manier "opgeeft" is hij in mijn ogen sowieso waardeloos :o


Mja, ik denk dat hij liever lesgeeft aan paarden die 'kwalitatief' er beter uitzien dan de gemiddelde 'recreatieknol', want het paardje is ondertussen vervangen door een jonge met goede afstamming op zijn aanraden (of anders had hij een procentje op dat paard). Maar enfin, dan ben ik helemaal offtopic aan het gaan

Laibadji

Berichten: 1689
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:18

Oh wat jammer... die zal idd een procentje gehad hebben bij de koop van het paard... Ik neem aan dat je vriendin nog altijd vlot les volgt bij deze lesgever?

The_Cat

Berichten: 7294
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 11:22

Laibadji schreef:
Oh wat jammer... die zal idd een procentje gehad hebben bij de koop van het paard... Ik neem aan dat je vriendin nog altijd vlot les volgt bij deze lesgever?

ja, ze is er tevreden van zegt ze. Ze vindt dat ze er al veel bijgeleerd heeft en dat ze vorderingen maakt. Ik heb nu nog niet gezien hoe het met het nieuwe paard is. Uiteindelijk is natuurlijk de keuze van een lesgever ook heel persoonlijk.

Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Re: Kan niet elk paard 'aan de teugel' lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 11:26

Ik ben van mening dat elk (gezond) paard Z kan lopen, dus zeker aan de teugel. Het zal alleen per paard verschillen hoelang dit duurt :j