Wat als paardrijden verboden zou worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Wat als paardrijden verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:24

... hoe zou Nederland er dan uit komen te zien?

Let op: dit is dus géén discussietopic over of zo'n beslissing terecht zou zijn of niet, maar puur een topic over hoe de paardenwereld er na zo'n beslissing uit zou gaan zien als paardrijden verboden wordt.
Na alle commotie rond de Olympische Spelen vroeg ik me dat ineens af.

Als paardrijden verboden zou worden, hoeveel procent van de ruiters blijft dan nog als paardenmens bij paarden betrokken en hoeveel ruiters waren dan toch meer mensen met paarden en haken af als er niet gereden kan worden af?
Als zo'n beslissing zou vallen, zouden dierenartsen dan ineens gedwongen worden om (net zoals de slagers) allemaal gezonde paarden af te maken, en zouden ze dat doen?
Zouden grote paardenrassen verdwijnen en bestaat paardenland Nederland na 20 jaar alleen nog maar uit minipony's omdat die het goedkoopst zijn om te houden?
Of, als er steeds minder paarden zijn, worden paarden/pony's dan steeds duurder, een beetje a la Falabella?
Bestaan er dan nog steeds maneges, maar veranderen die dan in grondwerk/paardenknuffelcentra?
Wordt Horse Agility dan ineens net zo groot als Dog Agility bij honden is?
Hoe zien pensionstallen er dan uit - als die nog bestaan?

Ik ben heel benieuwd naar alle mogelijke toekomsten die ons dan misschien te wachten staan, dus brand maar los. :)

Toevoeging: grondwerk (alles op de grond) mag sowieso nog wel, mennen mag eventueel ook :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-16 16:51, in het totaal 4 keer bewerkt

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wat als paardrijden verboden zou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:27

Dan krijgen we een overschot aan slachtpaarden. Dus goedkoop vlees.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:29

Underground maffia maneges 8-)

Ik denk dat 95% van de paarden weg is en men een andere hobby gaat zoeken. Tenzij er nog wel gemend mag worden.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:30

idd, precies wat rien10 al zegt.

De mini's die al als grasmaaier worden gehouden, ontspringen misschien dat lot. Maar alles wat gefokt was om mee te rijden of te mennen gaat de gehaktmolen in.

Zal een trieste aanblik zijn; geen paarden in de wei, geen veulentjes dartelend in de wei in het voorjaar en zomer.

ong 5 jaar na instellen verbod zal het paard een zeldzame diersoort zijn in Nederland; het vlees is niet populair en daardoor goedkoop dus fokken voor de vleesindustrie zal niet rendabel zijn. Vermoed dat rond de 95 % weg zal zijn na 5 jaar.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 22-08-16 16:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25289
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:31

Dan wordt een paard een consumptie dier en een dier dat nog bij paar liefhebbers als weide versiering in de wei staat, maar groot deel van de paarden zal dan overtollig worden.

Maar na het verbieden van paardrijden, moeten we dan ook maar het trainen van honden gaan verbieden (als we dan toch bezig zijn...).

tamary

Berichten: 29211
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:31

Mensen met geld vertrekken met paarden en al naar land waar het wel mag, rest zal als ze er weide voor hebben de pensionado's wel houden, maar er zullen zat dieren weg moeten of omdat die ronduit vervelend worden, niet op gewicht te houden zijn zonder ondeugden (incl, gevaarlijke als zandeten), van mensen zijn die er anders toch weer op kruipen of die ivm niet meer beroep kunnen uitoefenen geen inkomen meer hebben om ze aan te houden. Grote groep fokkers zullen ook moeten stoppen (geen afzetmarkt meer en voor buitenland geen interesse ivm niet onder het zadel kunnen voorstellen). Ik vermoed dat dan binnen 5 jaar we en 5+% bbp inleveren en er 85% minder paarden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:32

Kunnen/willen de Nederlandse slagers wel zoveel paarden tegelijk slachten? Ik vermoed dat ze nu een bepaalde verhouding koeien/schapen/paarden hebben die ook in verhouding staat met wat de mensen thuis eten; zouden slagers gewoon alles slachten wat er aan paard door de voordeur komt of sluiten zij op een gegeven moment de poorten?

@phormicola: goed punt, mennen staat eventueel nog open. 8-)
Hoeveel procent van de ex-ruiters zou dan eigenlijk overgaan op mennen, en hoeveel procent stopt helemaal?

@Sjolvir: we hebben het hier voor het gemak dus even niet over hondentraining en andere diersoorten of trainingsmethodes, zie openingspost, anders wordt het wel heel breed. ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-16 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

vanspeijk
Berichten: 889
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:33

Ik ben ook wel benieuwd eigenlijk.

Zouden in dit scenario werk aan de hand en/of grondwerk [in de meest ruime zin van het woord] en mennen ook verboden worden? Want als dat zo is dan zit de paardenwereld al helemaal op z'n gat... Of een dierenarts een gezond paard laat inslapen ligt denk ik heel erg aan de dierenarts zelf, maar ik vermoed dat weinigen het zouden doen. Gouden tijden voor de slager :o En dan bestaat er ook nog de kans dat mensen ze maar gewoon los gaan laten, zoals een tijdje geleden in de VS nogal eens gebeurde [nog steeds? niet meer veel over gehoord de laatste tijd].

Ik denk dat de fanatiekelingen die echt niet zonder paard kunnen zeker wel overstappen op andere bezigheden als mennen of inderdaad horse agility, lange teugelwerk, enz enz.

Groot kans dat vele rassen compleet verdwijnen en vele anderen verworden tot zeldzaam huisdierras.

Denk overigens dat er veel te veel geld in de sport omgaat om een verbod te bewerkstelligen, maar je weet maar nooit.
Laatst bijgewerkt door vanspeijk op 22-08-16 16:35, in het totaal 2 keer bewerkt

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:34

Illegale ritten te paard, les op achteraflocaties waar je alleen via via terecht kan.
Als het rijden verboden wordt wegens onnatuurlijk zal het grondwerk en horse agility ook verboden worden.

Uiteindelijk alleen nog in de dierentuin te bewonderen paarden met een speciaal fokprogramma.

Dee_Es

Berichten: 3671
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:34

Ik denk dat ik dan illegale praktijken ga uitvoeren :o (en dat heeft er niks mee te maken of ik een paardenmens ben of een mens met een paard)

Een hoop ruitershops, pensionstallen, manege's en fokkers zullen wel omvallen. Veel paardenrassen zullen met uitsterven bedreigt raken. En dan is er nog een handje "NH"ers die er dik geld aan gaan verdienen door alternatieven op het rijden aan te bieden.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:36

Ik zou mijn paarden dan weg doen (opeten... :? )
Zou balen zijn, moet ik mijn schapen met een quad van de bergen halen.

Britta31

Berichten: 13163
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:37

Dan heeft onze ruin een luizenleven.Heeft hij nu al hoor.Of ik moet stiekem in het donker gaan rijden in de wei.

rien10
Berichten: 14762
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:37

Volgens KNHS: KERNCIJFERS PAARDENSPORT

1,5 miljard euro omzet in 2015 in de Nederlandse paardensector

Gaat dus niet gebeuren. :n
Laatst bijgewerkt door rien10 op 22-08-16 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:37

Er zijn nog zó ontzettend veel leuke dingen die je met je paard kunt doen behalve er bovenop zitten...
De eerste 3 á 4 jaar nadat ik mijn eerste eigen veulentje kocht, heb ik me geen seconde verveeld hoor.

En ook daarna heb ik wel lekker wat ritjes gemaakt, maar 95% van de tijd was ik toch echt met andere dingen bezig dan rijden.

Er zullen veel mensen stoppen. Maar ik denk dat er meer dan genoeg échte paardenliefhebbers overblijven die juist een paard hebben vanwege het contact met het dier, niet vanwege een ritje op zijn rug.

Maar het zou inderdaad een flinke omschakeling zijn.
Het paard wordt dan eigenlijk een soort dure hond.

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:38

Dan stop ik braaf en kijk ik of ik ergens nog paarden kan verzorgen/voeren/wandelen. Zo niet, is dat heel jammer maar dan zoek ik maar een andere hobby :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:39

rien10 schreef:
Volgens KNHS: KERNCIJFERS PAARDENSPORT

1,5 miljard euro omzet in 2015 in de Nederlandse paardensector

Gaat dus niet gebeuren. :n


Maakt voor dit topic niet uit. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-08-16 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Berichten: 25289
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:39

En mennen, lange teugelen en agility wordt dan niet verboden? Lijkt mij dat het dan gaat om trainings methoden en in elke tak van sport heb je uitwassen. Kan mijn paard ook de agility rond slaan en in zijn mond trekken bij lange teugelen terwijl ik er een bezem op stuk sla omdat ie niet wil lopen, mennen idem.

Zie niet zo het verschil tussen de ene en de andere tak van paardensport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:40

Als ik niet meer mag mennen, dan zou ik uiteindelijk geen paarden meer willen. Dan neem ik schapen, want ik wil dan wel iets om de wei kort te houden. Schapen lijkt me praktischer dan een paard in dat opzicht. Sober, weinig mest en ze houden de wei mooier dan paarden.

Ik denk dat paardenslagers geen probleem zullen hebben met het afmaken van gezonde paarden. Dat hebben ze nu namelijk ook niet. Maar ik denk wel dat er een overschot dreigt aan vlees, waar ze vervolgens geen afzetmarkt voor kunnen vinden.

En ik denk dat er dan nog maar weinig gefokt zou worden. En na een jaar of 20 zullen er lang niet zoveel paarden meer zijn.

Pensionstallen doeken op of gaan zich op hele andere dingen richten dan paarden.

Autumnn

Berichten: 8069
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:40

Ik snap dan niet waarom mennen nog wel mag? Dat is ook een tak van de paardensport.

Bij mij blijft mijn merrie ook. Ik heb haar toch al niet gekocht om te rijden :)
Laatst bijgewerkt door Autumnn op 22-08-16 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Berichten: 58015
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:41

Mennen = paardensport dus ook verboden dan. Hier zouden ze blijven. :)

_Anneruth

Berichten: 5142
Geregistreerd: 15-03-07
Woonplaats: Annerveenschekanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:42

We hoeven niet accuut te stoppen met rijden, we moeten dan stoppen met fokken heb ik begrepen. Het voorstel zou zijn om het een soort van te laten uitsterven.

Ach zou een prima oplossing zijn als je het echt zou willen verbieden maar eerlijk? Ik kan me er niets bij voorstellen en het zal echt raar zijn. Voor mij persoonlijk? Ik zou het echt verschrikkelijk vinden. Ik kan me geen leven zonder paarden voorstellen.

Het betekent nog al wat voor de economische kant. Hoefsmeden, paardenartsen, fysio's, evenementenorganisatoren, ruitersportwinkels, beroepsruiters, fokkers, instructeurs. Allemaal moeten ze op een andere manier de kost zien te verdienen..

Wat zal het landschap er ook anders uitzien.

Ik weet niet.. het zal niet onmogelijk zijn maar toch.. Bizarre gedachte :-).

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:43

Als ze alleen nog mogen eten, drinken, mesten en je bankrekening leegtrekken?

Zou het voor een hoop paarden vlot afgelopen zijn, vrees ik -O-

Hier niet.
Hier verandert niks *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:43

Lizzyy schreef:
Ik snap dan niet waarom mennen nog wel mag? Dat is ook een tak van de paardensport.


Lieverd, het is een hypothetische vraag. Zo van 'stel je voor dat...' Dus als jij wilt fantaseren over wat er zou gebeuren als mennen verboden wordt, dan mag dat vast ook wel. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:43

Ook of het verbod op rijden arbitrair is of niet dat maakt niet uit, de vraag was: wat als specifiek rijden verboden zou worden?

Voor de mensen die mennen er wel of niet bij willen: daar kan een apart topic over geopend worden, of je kunt in je post in dit topic 2 toekomsten schetsen: eentje voor als ook mennen niet meer mag en eentje voor als mennen nog wel mag.

Nog even voor de duidelijkheid dus: dit topic gaat alleen over de vraag hoe de toekomst eruit zou zien als rijden verboden zou worden.
Klachten over de vraagstelling mogen per pb. 8-)

Hutcherson

Berichten: 7417
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:44

Ik denk dat er veel 'illegaal' gereden zou worden ja. En ik denk dat mensen nog wel paarden houden gewoon die echt het houden van paarden leuk vinden. Wellicht vinden mensen een andere manier om met de paardensport bezig te zijn (als dat nog wel legaal is, denk aan mennen). Maar denk ook dat er veel mensen zijn die hun paarden eruit doen omdat ze niks meer 'opleveren'.
Denk niet dat dierenartsen dan paarden gaan afmaken maar denk wel dat er paardenopvang adressen moeten komen waar ze dieren opvangen die weg moeten omdat ze dus niks meer opleveren.