paardrijden en dierenwelziijn (dierenmishandeling)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
waterman11
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-08-15

paardrijden en dierenwelziijn (dierenmishandeling)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-16 16:46

Zoals jullie allemaal weten staat het internet vol van meningen en "onderzoeken" mbt tot paardrijden.
Je kan net zoveel argumenten tegen als voor vinden of paardrijden nu zielig cq dierenmishandeling is of niet.

Ik ben heel nieuwsgierig of er nu ooit daadwerkelijk een onafhankelijk, niet vooringenomen, grondig en degelijk onderzoek is geweest naar paardrijden en of dit nu mishandeling is ja of nee.

Ik weet het namelijk niet. Ja ik heb paard gereden en zou het graag weer oppakken. Maar ik ben ook een voorvechter voor dierenrechten en wordt ziek van de mishandeling die dagelijks plaats vindt door mensen bij dieren (huisdieren, wilde dieren, vee etc.) En ik kan nu niet met zekerheid stellen dat paardrijden geen mishandeling is.

Natuurlijk een paardenmond vol ijzer hangen, een paard lek prikken en zo op slot zetten dat hij/ zij geen kant meer op kan dat is mijn ogen sowieso mishandeling (en ja daar vallen ook helaas veel voorbeelden op zgn hoog hippisch niveau onder). Maar is het überhaupt te verantwoorden dat wij een paard dwingen iets te doen...?

Wat er verder nog bij komt bij mijn twijfel/ gedachtes is dat ik op een manage zal moeten rijden/ lessen (geen eigen paard) en in mijn ogen zijn veel manages (misschien wel allemaal) niet de leukste plaatsen voor paarden. Eentonig gehobbel, stuiterende (te zware) lompe mensen op hun rug, getrek in hun mond, geprik in de flanken. En dan heb ik het alleen nog maar over mensen die het waarschijnlijk allemaal goed bedoelen maar het nog niet kunnen en je moet het ergens leren. Maar ervaring leert ook dat er op veel manages snel naar zwepen en nog meer ijzer gegrepen wordt. Teksten als "tik maar een keer" "tik eens harder jij bent de baas" en "hang er maar een zwaarder bit in dan zal je zien dat ie nageeft" zijn geen uitzondering maar eerder regel.

Aan de andere kant is het zo geweldig om te galopperen door het bos. Je paard blij te voelen onder je, samen mooie tochten maken. Maar is dit dan egoïstisch?

Voor alle duidelijkheid ik wil niemand beledigen en niemand tegen zijn of haar hoofd stoten. Dit zijn mijn eigen twijfels en overpeinzingen en ik zou heel graag jullie input, gedachten, links etc willen.

Groet,

Daan.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: paardrijden en dierenwelziijn (dierenmishandeling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:51

Ik meen dat er afgelopen week precies zon topic heeft gelopen? Ik zou de zoekfunctie even gebruiken.

rien10
Berichten: 14764
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:51

waterman11 schreef:
....
Aan de andere kant is het zo geweldig om te galopperen door het bos. Je paard blij te voelen onder je, samen mooie tochten maken. Maar is dit dan egoïstisch? .


Het antwoord is even simpel als kort: ja.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:52


PirateCherry

Berichten: 15
Geregistreerd: 26-11-12

Re: paardrijden en dierenwelziijn (dierenmishandeling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:08

Hoi Het zal per manege verschillen, Ik denk dat je het best bij de manege kunt gaan kijken, of ervaringen opvraagt hier op bokt.
Er zal hier en daar wel eens wat gebeuren (al dan niet goedbedoeld). Overigens lijkt een manege me niet het meest paard-onvriendelijk. Als er wat aan de hand is zal er snel een dierenarts worden ingeschakeld. Een paard wat niet kan meelopen in de lessen kost tenslotte geld!

Sommige paarden vinden de vele mensen die de hele dag om hun heen hangen ook GEWELDIG. Ik kon een manegepony die werd verkocht aan particulier, en toen niet meer handelbaar was. Pas toen ie weer terug mocht naar de manege-stal en mee mocht lopen in de lessen werd ie weer gezellig :D

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:09

Of het te verantwoorden is dat wij iets met paarden doen is ook voor een deel een ethische kwestie en afhankelijk van de tijdsgeest.

Er zijn vast wel goede onderzoeken naar welzijn van paarden te vinden, maar dan niet direct met het waardeoordeel mishandeling.

Wat betreft welzijn, er zijn denk ik zeker maneges te vinden die het erg goed doen op dat gebied. Tijdens het leren rijden zul je inderdaad fouten maken, want je zit niet gelijk perfect en je moet ook feeling krijgen voor de communicatie. Als een manege daar de goede paarden voor heeft hoeft dat hun welzijn denk ik niet negatief te beïnvloeden.

anjali
Berichten: 15171
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:10

Het onderhoud van een paard is heel erg duur,vandaar dat ze er wel wat licht werk voor mogen doen. En sportieve lichaamsbeweging is gezond,ook voor een paard.Paarden die netjes bereden worden zijn meestal gezonder en zien er beter uit dan paarden die helemaal niets doen.

Goof

Berichten: 28918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:18

waterman11 schreef:
Aan de andere kant is het zo geweldig om te galopperen door het bos. Je paard blij te voelen onder je, samen mooie tochten maken. Maar is dit dan egoïstisch?


Ja. Maar heel simpel; alle keuzes die je in het leven maakt zijn om egoïstische reden. Ieder huisdier wat je houdt is om egoïstische reden. Zelfs kinderen nemen is egoïstisch.
Moeten we het daarom maar niet doen? We kunnen prima huisdieren houden en paardrijden, ga er gewoon goed mee om.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:21

Paardrijden doe je voor je eigen lol ja, paard wordt er niet slechter op als hij niet bereden wordt.

Mijn paard staat de halve dag met een kudde in een natuurgebied, verder met vriendje op stal en ik rij hem zo'n 3/4 keer per week een uurtje. Alleen maar omdat ik dat leuk vindt, maar voor die paar uurtjes per week.. ik werk een paar dagen per week, ook niet altijd even leuk maar niet alles in je leven kan geweldig zijn ;)

Ik denk ook dat het per paard verschilt. Mn pony is naar mijn idee gewoon geen geschikte bak rij pony, hij vindt er geen zak aan. Als ik er op zit doe ik het alleen maar voor me zelf. Doe ik ook niet vaak. Buitenrijden geweldig, maar zodra hij de bak ziet is het al boos worden. Andere pony is blij loopt heerlijk ontspannen. Zolang je naar je beesten kijkt en ze goed verzorgd is dat ene uurtje voor jou plezier rijden echt niet erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:22

anjali schreef:
Het onderhoud van een paard is heel erg duur,vandaar dat ze er wel wat licht werk voor mogen doen

Kan het paard toch niets aan doen, hoe duur of goedkoop zijn/haar onderhoud is?


anjali schreef:
En sportieve lichaamsbeweging is gezond,ook voor een paard.
Paarden die netjes bereden worden zijn meestal gezonder en zien er beter uit dan paarden die helemaal niets doen.


Heb je een bron waaruit blijkt dat rijden (ik ga er vanuit at je dit bedoelt met gezonde lichaamsbeweging, gezien je zin daarna) goed is voor een paard, of zelfs gezonder dan niet rijden? Het enige onderzoek wat ik ken is misschien niet waterproof, maar heeft geloof ik juist de tegengestelde conclusie namelijk.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-08-16 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:23

anjali schreef:
Het onderhoud van een paard is heel erg duur,vandaar dat ze er wel wat licht werk voor mogen doen. En sportieve lichaamsbeweging is gezond,ook voor een paard.Paarden die netjes bereden worden zijn meestal gezonder en zien er beter uit dan paarden die helemaal niets doen.


Omdat er aan het rantsoen en andere van paarden die netjes bereden worden misschien ook meer aandacht wordt besteed?

Paard wat niets doet kan er prima netjes uitzien als het onder de juiste omstandigheden gehouden wordt. Alleen zal dan idd niet op dezelfde manier gespierd zijn als wanneer ze onder het zadel worden getraind. En er zullen inderdaad paarden zijn die gelukkiger zijn en lekkerder in hun vel zitten door de training, maar je kan er ook vraagtekens bij zetten dat wij ze zo ver gedomesticeerd/gefokt hebben dat dat het geval is..

Goof schreef:
waterman11 schreef:
Aan de andere kant is het zo geweldig om te galopperen door het bos. Je paard blij te voelen onder je, samen mooie tochten maken. Maar is dit dan egoïstisch?


Ja. Maar heel simpel; alle keuzes die je in het leven maakt zijn om egoïstische reden. Ieder huisdier wat je houdt is om egoïstische reden. Zelfs kinderen nemen is egoïstisch.
Moeten we het daarom maar niet doen? We kunnen prima huisdieren houden en paardrijden, ga er gewoon goed mee om.


Inderdaad. De keuze om het niet te doen is ook niet ineens altruïstisch, maar net zo goed egoïstisch in mijn ogen.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: paardrijden en dierenwelziijn (dierenmishandeling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:09


Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:20

waterman11 schreef:
Ik ben heel nieuwsgierig of er nu ooit daadwerkelijk een onafhankelijk, niet vooringenomen, grondig en degelijk onderzoek is geweest naar paardrijden en of dit nu mishandeling is ja of nee.

Dan zul je eerst moeten definiëren wat wordt bedoeld met paardrijden én met mishandeling...
En dus is het onderzoek er (nog) niet geweest en duurt het ook nog wel even voor het zover is.
Gelukkig zijn er voldoende (al dan niet onderbouwde) meningen, op Bokt en in de kranten (kijk eens aan, zelfs in NRC :-)) ...

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: paardrijden en dierenwelziijn (dierenmishandeling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:34

Je vraagt het op een paarden forum. Kleine kans dat er gezegd word dat het echt slecht is.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: paardrijden en dierenwelziijn (dierenmishandeling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:40

Wij van WC-eend adviseren WC-eend.

Yentaah

Berichten: 1138
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 18:44

Nu er ook wat gezegd werd over maneges ook maar even mn woordje doen :o
Paarden op de maneges waar ik rijd/heb gereden worden zeker ook wel eens beter gereden dan door beginners. Meestal is 2 uur per dag echt de max. Ook worden de beginner paarden ook vaak bij gevorderden gezet, zodat ze weer even 'goed' bereden worden. Ja, misschien is een trap of een ruk aan de teugels door iemand die niet beter weet mishandeling. Maar houd ook in je achterhoofd dat ze bij beginners toch meestal niet meer doen dan figuren rijden met echt geen constante teugel.

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:47

waterman11 schreef:
Ik ben heel nieuwsgierig of er nu ooit daadwerkelijk een onafhankelijk, niet vooringenomen, grondig en degelijk onderzoek is geweest naar paardrijden en of dit nu mishandeling is ja of nee.

Helaas is er weinig echt betrouwbaar onderzoek beschikbaar. Dat maakt de mogelijkheid tot verschillen in interpretatie. En dat over een enorm ethisch vraagstuk.

Hier nog wel een leuke LINKJE NAAR HET ONDERZOEK *\o/*
Over het afscheren van de tastharen van het paard. Zijn er wel nadelige gevolgen meetbaar.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 19:54

269_life schreef:
Toevallig vandaag een artikel over verschenen in de NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/08/19/de ... 6-a1517076

Ik vraag me eigenlijk af of de schrijver van dit artikel een "dierethicus" nog wel (is dat trouwens een échte titel?) het zo ethisch vind het gedomesticeerde paard te laten uitsterven (want dat stelt hij voor).

Volgens dezelfde logica zouden dan in ieder geval alle huisdierhouderij verboden moeten worden, en ik neem aan dat je ook alle nutsdieren (koeien kippen varkens etc) zou moeten laten verdwijnen.

Anoniem

Re: paardrijden en dierenwelziijn (dierenmishandeling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:07

Ik word echt zoooooooooo moe van al die dierenrechtenactivisten tegenwoordig. Net als de vakbonden zijn ze totaal hun pedalen kwijt. Pak eerst eens het echte dierenleed aan ipv met een belerend vingertje alles te willen verbieden.

Je traint de spieren van je viervoeter zodanig dat ze sterk genoeg worden om wel een mens te dragen. Trouwens, de paarden die aan de top lopen, zijn gek op wat ze doen. Heb ooit op een gepensioneerd ex jumping paard gereden. Beest was heel de les niet vooruit te rijden, tot de staanders boven kwamen. Madam beleefde plots haar 2de jeugd en veranderde in een vurige jonge deerne die vol power een balkje van 50cm nam. Ik reed 5 jaar op dat moment en had mijn 3de springles (ik wilde niet leren springen) op dit paard. Dankzij die merrie wist ik zeker dat springen niets voor mij was.

xxCYNNxx

Berichten: 5663
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:14

ik zei al precies hetzelfde op fb als jij nu zegt Kuggur :)

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:38

Kuggur schreef:
269_life schreef:
Toevallig vandaag een artikel over verschenen in de NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/08/19/de ... 6-a1517076

Ik vraag me eigenlijk af of de schrijver van dit artikel een "dierethicus" nog wel (is dat trouwens een échte titel?) het zo ethisch vind het gedomesticeerde paard te laten uitsterven (want dat stelt hij voor).

Volgens dezelfde logica zouden dan in ieder geval alle huisdierhouderij verboden moeten worden, en ik neem aan dat je ook alle nutsdieren (koeien kippen varkens etc) zou moeten laten verdwijnen.


Hoe bedoel je een echte titel? Als je gepromoveerd ethicus bent en je voornamelijk richt op dierenrechten, kan je dat dierenethicus noemen. Peter Singer is daar ook een goed voorbeeld van.

En ja, dat is inderdaad precies de logica. :-)

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:40

Kuggur schreef:
269_life schreef:
Toevallig vandaag een artikel over verschenen in de NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/08/19/de ... 6-a1517076

Ik vraag me eigenlijk af of de schrijver van dit artikel een "dierethicus" nog wel (is dat trouwens een échte titel?) het zo ethisch vind het gedomesticeerde paard te laten uitsterven (want dat stelt hij voor).

Volgens dezelfde logica zouden dan in ieder geval alle huisdierhouderij verboden moeten worden, en ik neem aan dat je ook alle nutsdieren (koeien kippen varkens etc) zou moeten laten verdwijnen.


Goed punt, maar als je dat ook belicht dan is het geen pittig controversieel stukje voor in het NRC meer natuurlijk.

link2thepast
Berichten: 189
Geregistreerd: 20-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:54

klopt.... dat zegt hij ook : Willem Vermaat

Willem Vermaat schreef:
Als we dierenwelzijn serieus nemen, moeten we stoppen met de veehouderij.

IsabelHx

Berichten: 539
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:56

pfff ik las dat artikel net ook, vond het zo verschrikkelijk van maar een kant bekeken en zo over een kam scherend.
Alsof alle paarden ineens maar vrijlaten de oplossing is.
En de honden dan?

ik kan hier zo gefrustreerd van raken...
de afgelopen spelen zijn geen goede reclame voor de paardensport geweest ben ik bang...

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 20:57

link2thepast schreef:
klopt.... dat zegt hij ook : Willem Vermaat

Willem Vermaat schreef:
Als we dierenwelzijn serieus nemen, moeten we stoppen met de veehouderij.


Maar hoe bewerkstellig je ethisch uitsterven dan. Dat was waar ik op doelde iig.