Ik kon hier eigenlijk niet veel over vinden, dus open ik maar even een topic. Sinds een tijdje rijd ik een Friesje bij, deze staat op een pensionstal. Dit gaat eigenlijk erg goed. Tot nu toe is het met rijden altijd zo geweest dat ik de bak voor mezelf had of dat er 1 ander bij reed. Nu ging ik van de week weer rijden en werd de binnenbak gesleept, dus ging ik in de buitenbak rijden. De buitenbak is een stuk kleiner en hier reden nog twee anderen, die allebei behoorlijk veel oefeningen aan het doen waren (veel schouder binnenwaarts, dan afwenden en volte maken, gebroken lijnen, van hand veranderen in galop en wissels etc.). Nu ben ik me ervan bewust dat links voorrang heeft en je stapt op de binnenhoefslag. Maar hoe werkt dit als ik linksom in draf rijd, en iemand rechtsom in galop aankomt? Heeft de snellere gang dan voorrang, of ik omdat ik linksom rijd? En hoe zit dat met zijgangen?
Ik las op deze pagina (http://www.bokt.nl/wiki/Voorrangsregels) het volgende:
- Snellere gang heeft voorrang op langzamere gang. Als men op dezelfde hand rijdt, geldt altijd dat de snellere gang voorrang heeft. Dus galop heeft voorrang op draf.
- Zijgangen hebben voorrang. Dit geldt voor alle zijgangen, zoals wijken & appuyeren. Dit betekent dat een zijgang op de hoefslag ook voorrang heeft.
Betekent dit dat zijgangen altijd voorrang hebben, ook als ze op de rechterhand rijden?
Ik kreeg het idee dat er bij de twee anderen een beetje irritatie ontstond. Ik probeerde iedereen zo goed als het kon uit de weg te gaan, alleen af en toe was het wat lastig anticiperen, het paard dat ik rijd is nog behoorlijk scheef en wil het liefst geen bochten maken