Voorrangsregels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maanlicht

Berichten: 6854
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Voorrangsregels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 11:49

Hoi allemaal!
Ik kon hier eigenlijk niet veel over vinden, dus open ik maar even een topic. Sinds een tijdje rijd ik een Friesje bij, deze staat op een pensionstal. Dit gaat eigenlijk erg goed. Tot nu toe is het met rijden altijd zo geweest dat ik de bak voor mezelf had of dat er 1 ander bij reed. Nu ging ik van de week weer rijden en werd de binnenbak gesleept, dus ging ik in de buitenbak rijden. De buitenbak is een stuk kleiner en hier reden nog twee anderen, die allebei behoorlijk veel oefeningen aan het doen waren (veel schouder binnenwaarts, dan afwenden en volte maken, gebroken lijnen, van hand veranderen in galop en wissels etc.). Nu ben ik me ervan bewust dat links voorrang heeft en je stapt op de binnenhoefslag. Maar hoe werkt dit als ik linksom in draf rijd, en iemand rechtsom in galop aankomt? Heeft de snellere gang dan voorrang, of ik omdat ik linksom rijd? En hoe zit dat met zijgangen?

Ik las op deze pagina (http://www.bokt.nl/wiki/Voorrangsregels) het volgende:
- Snellere gang heeft voorrang op langzamere gang. Als men op dezelfde hand rijdt, geldt altijd dat de snellere gang voorrang heeft. Dus galop heeft voorrang op draf.
- Zijgangen hebben voorrang. Dit geldt voor alle zijgangen, zoals wijken & appuyeren. Dit betekent dat een zijgang op de hoefslag ook voorrang heeft.


Betekent dit dat zijgangen altijd voorrang hebben, ook als ze op de rechterhand rijden?

Ik kreeg het idee dat er bij de twee anderen een beetje irritatie ontstond. Ik probeerde iedereen zo goed als het kon uit de weg te gaan, alleen af en toe was het wat lastig anticiperen, het paard dat ik rijd is nog behoorlijk scheef en wil het liefst geen bochten maken :Y).

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Voorrangsregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:54

De snellere gang heeft altijd voorrang ja. Dus als je op dezelfde hand rijdt en de ander in galop gaat ga jij van de hoefslag af.
Met zijgangen is het een beetje geven en nemen denk ik, bij ons rijden ze namelijk niet recht op je af en drukken ze je op zij maar plaatsen ze hun wijken gewoon een beetje in de baan waar het kan.

Maanlicht

Berichten: 6854
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Voorrangsregels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 11:55

Dank je! Het gaat erom of een snellere gang voorrang heeft als deze persoon op de rechterhand rijdt.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:56

Maanlicht schreef:
Dank je! Het gaat erom of een snellere gang voorrang heeft als deze persoon op de rechterhand rijdt.

Ja ook dan, want snellere gang heeft altijd voorrang. Dus ook op de rechterhand ;)

ogidni
Berichten: 461
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Voorrangsregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:07

Als jij op de linkerhand aan het draven bent en een ander komt op de rechterhand aan in galop, dan heeft linkerhand altijd voorrang.
Snellere gang altijd voorrang is alleen als je alle twee op dezelfde hand rijd.

Licor

Berichten: 2955
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:17

ogidni schreef:
Als jij op de linkerhand aan het draven bent en een ander komt op de rechterhand aan in galop, dan heeft linkerhand altijd voorrang.
Snellere gang altijd voorrang is alleen als je alle twee op dezelfde hand rijd.


Zo ken ik het ook idd..
Alleen met stap ga je sws van de hoefslag af ongeacht welke kant op

Maar ik moet zeggen dat bij ons op stal degene in galop gewoon op de tweede hoefslag ging en degene in draf gewoon bleef rijden waar zij reed..

Ik vind de regels altijd wat lastig en je hebt ook niet altijd door dat er iemand aan komt.. Dus als iedereen zich wat tolerant opsteld kom je het verste
Laatst bijgewerkt door Licor op 15-08-16 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Voorrangsregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:18

Ik ken het echt als snelste gang voorrang. Maar goed moet zeggen dat het bij ons er nooit echt op aan komt omdat we elkaar altijd gewoon een beetje ontwijken en het niet opzoeken.

Gruis

Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:19

ogidni schreef:
Als jij op de linkerhand aan het draven bent en een ander komt op de rechterhand aan in galop, dan heeft linkerhand altijd voorrang.
Snellere gang altijd voorrang is alleen als je alle twee op dezelfde hand rijd.


Ik weet ook niet anders dan dit inderdaad, zou ik hier thuis of in de omgeving iets anders proberen, komen er zeker weten ongelukken. Zijgangen hebben in principe wel voorrang, maar zou dit eerst goed overleggen met je mede-stalruiters want veel mensen weten dit niet en daarbij ziet 90% bij ons op stal het verschil niet tussen extra stelling vragen op de hoefslag en een schouderbinnenwaarts. Daarom houden wij ons gewoon aan; linkerhand voorrang, tenzij in stap.

Maanlicht

Berichten: 6854
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Voorrangsregels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 12:41

Bedankt voor de reacties! Er is dus niet echt 1 vast regel wat betreft de snellere gang. Ik voelde me al extreem schuldig.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:49

Maanlicht schreef:
Bedankt voor de reacties! Er is dus niet echt 1 vast regel wat betreft de snellere gang. Ik voelde me al extreem schuldig.

Ik zou gewoon de regel van de anderen aanhouden, en veel om je heen blijven kijken zodat je kan anticiperen.

Maanlicht

Berichten: 6854
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Voorrangsregels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 12:53

Ik merk dat ik geneigd ben alleen maar iedereen uit de weg te rijden, en daardoor juist onhandig te doen, in de weg te rijden en niet met mijn paard bezig ben..

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 12:55

Maanlicht schreef:
Ik merk dat ik geneigd ben alleen maar iedereen uit de weg te rijden, en daardoor juist onhandig te doen, in de weg te rijden en niet met mijn paard bezig ben..

Je hebt ook gewoon een binnenhoefslag he, dan kan je gewoon verder rijden alleen laat je ruimte voor de ander. Je kan ook sowieso al op de binnenhoefslag rijden als een andere ruiter in een snellere gang of op de andere hand rijdt, leert je paard ook nog eens van om niet aan de bakrand te plakken en scheef te lopen. Dus niet te hele tijd hoefslag, eraf, hoefslag, eraf maar gewoon constant binnenhoefslag.

Maanlicht

Berichten: 6854
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 13:00

liekec schreef:
Maanlicht schreef:
Ik merk dat ik geneigd ben alleen maar iedereen uit de weg te rijden, en daardoor juist onhandig te doen, in de weg te rijden en niet met mijn paard bezig ben..

Je hebt ook gewoon een binnenhoefslag he, dan kan je gewoon verder rijden alleen laat je ruimte voor de ander. Je kan ook sowieso al op de binnenhoefslag rijden als een andere ruiter in een snellere gang of op de andere hand rijdt, leert je paard ook nog eens van om niet aan de bakrand te plakken en scheef te lopen. Dus niet te hele tijd hoefslag, eraf, hoefslag, eraf maar gewoon constant binnenhoefslag.


Dat begrijp ik, maar de oefeningen die door de anderen werden gedaan waren grotendeels tussen de hoefslag en de binnenhoefslag, vooral met het schouder binnenwaarts ging de ruiter af en toe vanaf die positie een volte rijden, alleen was telkens niet duidelijk op welk moment ze ging afwenden.

Licor

Berichten: 2955
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:05

Owja dat zijn ook hele lastige dingen..
Maar daarin moet zij ook rekening met jou houden

ogidni
Berichten: 461
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:09

Dit is wat de KNHS hanteert:
De combinatie welke op de linkerhand rijdt heeft bij elkaar passeren voorrang op de hoefslag (dus rechts houden).

Degene die op dezelfde hand een snellere gang heeft en/of zijgangen rijdt heeft altijd voorrang (en dus ook de hoefslag).

Niet snijden en elkaar de ruimte geven bij het passeren.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Voorrangsregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:12

Je kan er ook voor kiezen om tijdens wijk oefeningen etc, zelf even een volte te draaien of even te gaan stappen

pien_2010

Berichten: 43659
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Voorrangsregels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 13:16

TAO → RT-D

Maanlicht

Berichten: 6854
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Voorrangsregels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 16:49

Oke helder! Bedankt allemaal!

iw2015

Berichten: 40
Geregistreerd: 16-08-16
Woonplaats: 51.55.4.29.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:38

ogidni schreef:
Dit is wat de KNHS hanteert:
De combinatie welke op de linkerhand rijdt heeft bij elkaar passeren voorrang op de hoefslag (dus rechts houden).

Degene die op dezelfde hand een snellere gang heeft en/of zijgangen rijdt heeft altijd voorrang (en dus ook de hoefslag).

Niet snijden en elkaar de ruimte geven bij het passeren.


Goh...waarom kan men dit niet in het dagelijks verkeer toepassen zou alles heel wat verdraagzamer zijn.